Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A 200 - waarom zo goedkoop?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony A 200 - waarom zo goedkoop?

Ik heb zin om deze camera aan te schaffen, maar ik zou wel eens willen weten waarom deze camera in vergelijking met de toestellen van Canon en Nikon zo goedkoop is.
    Wat zijn de grote nadelen, en ga ik daar als amateur veel van merken.

In het analoge tijdperk heb ik nog met een Nikon basis reflex (F401s) gespeeld. Digitaal heb ik wat ervaring opgedaan met een compactje en een bridge. Ik heb wel wat geslaagde foto's gemaakt met die 2, maar er mislukken er te veel omdat ik scherpte, en snelheid mis.

Wat zoek ik in een DSLR:
    - snelheid : niet zozeer veel FPS, maar aanzetten, en afdrukken. En na een afdruk nog een afdruk zonder 3à4 seconden te moeten wachten. Ik zoek dus geen 1DsIII prestaties.
    - deftige foto's als het wat donkerder wordt zonder pakken ruis als je ISO 400 inschakelt. Ik zou eigenlijk ISO800 graag regelmatig gebruiken en als het echt nodig is eens 1600.
    - mogelijkheid tot breedhoek: mijn bridge begint bij een kleinbeeld equivalent van 38 mm, en dat is mij echt niet breed genoeg. Ik krijg er dikwijls geen kerk op als ik aan de overkant van het plein sta. Foto's van landschappen die 'van bij je voeten beginnen' tot oneindig, en dan nog bijna overal scherp zijn vind ik het einde.
    - beeldstabilisatie: ook als het iets donkerder is, en met wat langere sluitertijden toch scherpe foto's maken.

Zou met deze wensen de Sony A200 (ik heb geen liveview nodig, en 10MP zijn prima) een goede keuze zijn?

Kan ik op deze Sony ook de oudere Minolta lenzen gebruiken, en werkt de AF dan?
    Last edited by Guest14; 10 juli 2008, 16:38.

Re: Sony A 200

Dat hangt er denk ik vanaf met welke canon of nikon je de camera vergelijkt. Ook canon en nikon hebben instapmodellen.
    De sony laat je inderdaad toe oude minolta lenzen te gebruiken voor zover ze AF zijn. Zelf gebruik ik regelmatig een oude minolta 50 mm F/1.7, een 70 210 mm F/4 en een 35-105 mm F3,5-4,5. Daarnaast nog wel eens een Sigma 300 mm F/4 uit de 90er jaren. Mijn camera is een D7D van KonicaMinolta, maar dat is ook de sony vatting. Sony heeft destijds de camera divisie van KM overgenomen.
    Wat ruis betreft moet je de review op dcresource maar eens doorlezen. Als je de foto's op RAW schiet en daarna zelf aanpast zijn er heel goede foto's mee te maken ook bij ISO 800 en 1600. Ook een aantal andere tests bevestigen dit.
    Hoe dan ook, succes met je keuze.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Re: Sony A 200 - waarom zo goedkoop?

Misschien interessant om ook hier eens te kijken Tommie :

http://www.photoclubalpha.com/2008/0...ch-sony-alpha/

Qua lenzen vind je hier heel wat info :

http://www.dyxum.com/lenses/index.asp

Succes met de keuze !
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Je zegt met Nikon "gespeeld" te hebben. Heb je geen lenzen meer van dit toestel? Misschien zit er wel een goeie lens bij je oude Nikon ...

Comment

Ik heb inderdaad nog 3 Nikon lenzen.
          Een 28-80, 70-210 en 50mm standaardlens. Geen van alle zijn toppers. Ik ben zelfs behoorlijk ontevreden over de 70-210, daarmee heb ik niet veel scherpe foto's gemaakt. Het is dan ook geen F2.8 of F4.0 hé.

Omdat deze lenzen nauwelijks iets waard zijn, ben ik er van af gestapt om absoluut Nikon te verkiezen. Ik zou dan ook minstens een D80 moeten kopen (of tweedehands een D50 of D70) op de kop tikken. En gezien bij Nikon de evolutie is om de motor uit de body te halen is dit nog minder een argument.
          De lenzen die ik heb kan ik nog tweedehands aanbieden of ruilen voor Minolta of Sony exemplaren.

Ik ben verliefd op IS of VR of SSS, en dat kost me bij Nikon iedere keer goud geld.

Zoals eerder vermeld, ik heb geen zin om binnen een paar jaar met 5 à 10.000 euro aan glas in mijn rugzak rond te lopen.

Comment

Ik ken de door jou genoemde lenzen niet, en kan daar dus geen oordeel over geven. De 50 mm wordt nog wel eens als prtretlens aangeraden. Maar aan de andere kant, je hebt gelijk wat de stabilisatie betreft. Alle oude minolta lenzen kan ik gebruiken met beeldstabilisatie.
            Via marktplaats worden ook regelmatig andere aantrekkelijke lenzen aangeboden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Ik heb zin om deze camera aan te schaffen, maar ik zou wel eens willen weten waarom deze camera in vergelijking met de toestellen van Canon en Nikon zo goedkoop is.
              Wat zijn de grote nadelen, en ga ik daar als amateur veel van merken.
              Euhm, er hoeven toch niet per se nadelen te zijn aan een camera die minder kost dan de concurrentie? Ik heb zelf de a200 en als amateur voldoet dit toestel perfect , en steeds meer en meer trouwens nu ik hem begin door te hebben, aan mijn eisen.
              Nog geen problemen mee gehad, twee fijne kitlenzen bij geleverd, en al uren fotografiefun gehad. De foto's zijn scherper dan mijn vorige bridge van Sony, de F828 of zoiets (die zwarte met kantelbare body).
              Als budget een grote rol speelt in je keuze zou ik het wel weten hoor!
              Stel je kritieken niet te scherp...
              Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Alvast bedankt voor de commentaren.
                Ik probeer gewoon een goede keuze te maken waarmee ik toch een paar jaar verder kan.
                Het steekt niet op 50 of 100€, maar in elk geval zal ik mijn body niet om de 6 maand vervangen omdat er weer iets nieuw op de markt is.

Comment

In sommige Mediamarkt filialen in Nederland kost hij met kitlens 399€, weliswaar maar 1 jaar garantie.
                  'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

ik heb me zaerdag de alpha 200 aangeschaft in de mediamarkt in eindhoven voor de erg kleine som van 333euro.
                    daarbij zat dan ook nog de 18-70 kitlens...
                    Sony A450 - Sony-Zeiss 16-80 - Sony 18-55 - Sigma 28-105 - Tamron 55-200

Comment

Daar ga je veel plezier aan krijgen!
                      Als je wat meer wilt weten over sony, en lenzen die passen hier twee tips:

www.dyxum.com met onder andere een heel uitgebreide database van lenzen die op de alpha's passen
                      www.dynaxdigital.com met info en tips over de alpha's en lenzen

Comment

deze links heb ik dus meteen maar bij mn favorieten geplaatst...

ik moet nog veel leren, zelfs verschillende woorden die bij cameras gebruikt worden moet ik nog leren kennen
                        Sony A450 - Sony-Zeiss 16-80 - Sony 18-55 - Sigma 28-105 - Tamron 55-200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                          Daar ga je veel plezier aan krijgen!
                          Als je wat meer wilt weten over sony, en lenzen die passen hier twee tips:

www.dyxum.com met onder andere een heel uitgebreide database van lenzen die op de alpha's passen
                          www.dynaxdigital.com met info en tips over de alpha's en lenzen
                          Zoveel telelenzen bv zijn er niet te vinden
                          En voor een nieuwe rekent Sony (bv 300mm 2.8) blijkbaar een stuk meer dan Canon of zelfs Nikon

Comment

Strategie van Sony is om zoveel mogelijk marktaandeel te verwerven in het DSLR landschap. Omdat te bereiken hebben ze de prijs van de instapmodellen zo laag mogelijk gehouden. In het instapsegment is de prijs nog meer dan in de andere segmenten een zeer belangrijk criteria bij aankoop van een toestel. Dat verklaart de lage prijs, iedereen is vrij daar al dan niet van te profiteren.

Wat lenzen betreft het aanbod is minder groot dan bij Canon en Nikon, zekers in het tele bereik. Alhoewel recent heeft Sony nog een 70-300mm en 70-400mm lens gelanceerd. En men mag ook nog een nieuwe 600mm lens verwachten.
                            En dan heb je nog het third-party aanbod.

Nu de Sony PRO lenzen zijn niet goedkoop, liggen meestal in lijn met de prijs van de Nikon lenzen in dit segment, prijs alleen zegt niet veel natuurlijk je moet ook de kwaliteit in rekening brengen.
                            NB waarom kost een Canon 200mm F2,8 1000 euro duurder dan een 300mm F2,8 ? Zou net andersom verwachten !
                            Maar ik denk persoonlijk niet dat de TS wakker ligt over lenzen in de 5000€ reeks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Zoveel telelenzen bv zijn er niet te vinden
                              En voor een nieuwe rekent Sony (bv 300mm 2.8) blijkbaar een stuk meer dan Canon of zelfs Nikon
                              De 300mm f2.8 is niet direct het mooiste voorbeeld van de prijzen van Sony...Deze lens is overgeërfd van Minolta...Prijsvergelijk kun je bijvoorbeeld beter doen op "nieuwe" lenzen zoals de CZ 24-70, 70-300 G, CZ16-35, 70-400G, etc... 't verschil wordt dan toch kleiner en/of "beargumenteerbaar" duurder

Comment

Working...
                              X