Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax k10d en welke lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• pentax k10d en welke lenzen?

dames en heren,
    Een vraagje.
    (kan mijn vorig topic niet terug vinden vandaar een nieuw)
    we gaan in november naar nieuw zeeland en zoeken nog een degelijke camera. Ik had eerst gedacht aan de k10d vooral omdat dit een spiegelreflex is die spatwaterdicht is en als ik de folders mag geloven tegen een stevig stootje kan als een andere.
    Toen kwam de k20d en wou dat moest ik hebben. Nu na wat langer nadenken en overwegen denk ik dat de k20d er iets over gaat zijn. dit toestel gaat voor mijn kunnen gewoon teveel zijn denk ik. Dit zal mijn eerste spiegelreflex zijn en het is niet dat ik dagelijks met ftografie bezig ben. Ik vind het wel leuk om vanalles te proberen maar ik denk dta de k10d meer als voldoende zal zijn om dit te kunnen uitbouwen en dan kan ik later nog een beter toestel kopen.

de vraag is dan nog welke lens? is het beter van 2 lenzen te kopen zoals 18/55 en 55/200 of iets dergelijk of ineens een lenswara dit beide in zit?

dat was de eerste vraag en dan nog is er eventueel een toestel dat in de buurt komt van de k10d dat ook wat robuster(lees waterdicht en tegen een stootje kan) in aanbieding?

Alvast bedankt Robin

Re: pentax k10d en welke lenzen?

Ik zou zeker een Sigma 10-20 oid meenemen en een degelijke pola. Het is ook handig bij de aanschaf van je lenzen op de filtermaat te letten.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik zou zeker een Sigma 10-20 oid meenemen en een degelijke pola. Het is ook handig bij de aanschaf van je lenzen op de filtermaat te letten.
      wat is een sigma 10-20 en een pola?
      Ik ben een leek he
      robin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robin2cv Bekijk bericht
        wat is een sigma 10-20 en een pola?
        Ik ben een leek he
        robin
        De Sigma 10-20mm is een voorstel van lens. Daarmee heb je dus wel enkel groothoek. Dus nog geen tele perspectief (>50mm omgerekend). Die groothoek is in de regel geschikt voor landschap, architectuur, binnen, ... Minder voor portret, dieren op afstand, details, ... Voor die laatste ben je beter af met tele. En daarom lijkt me je eigen voorstel van lenzen wel interessanter.

De pola is veronderstel ik een afkorting voor polarisatiefilter dewelke reflecties vermindert. Daardoor krijg je mooiere luchten (wolken zichtbaar) en voorkom je reflecties in ramen ea reflecterende () onderwerpen. Of je dit nodig hebt moet je zelf weten natuurlijk. Nog een voordeel is dat die je lens zelf kan beschermen tegen krassen doordat de filter er bovenop komt te liggen.

Zonnekap zou ik zeker ook meenemen. En als je zo weinig mogelijk lenzen wil meenemen kun je best een standaardlens kopen, omgerekend 50mm. Indien crop iets in de buurt van 28mm groothoek.

Comment

De K200D + 16-45 en 50-200

De Pentax K200D is goedkoper dan de K20D en is ook spatwaterdicht.

Ipv de 18-55 zou ik de 16-45 erbij nemen. Je hebt meer breedhoek en dat zal een groot voordeel zijn om landschappen te fotograferen. Optisch is ze ook beter. De Sigma 10-20 is misschien nog beter voor landschappen, maar dan ben je bijna verplicht om voor een 3 lenzen systeem te gaan.

De 50-200 is een zeer goede budget telezoom. Het kan natuurlijk altijd beter, maar dan ben je wel minstens 500 euro meer kwijt.

1 lens die alles kan zoals de Pentax of Tamron 18-250mm is ook een optie, maar ik zou toch voor een 2 lenzen systeem gaan.

Comment

Misschien is het ook handig om eens te kijken naar de lenzen van pentax die spatwaterdicht zijn...Een body hebben die tegen wat water kan is maar van halve nut als je lenzen dat niet zijn zou ik zo denken...

Pentax maakt zijn meest recente lenzen spatwaterdicht.

Als het water niet zoooooo belangrijk is voor je lenzen, dan is zo'n sigma 10-20mm inderdaad wellicht een plezier om daar mee te schieten! Maar ook de andere voorstellen kan ik helemaal volgen!

Als je voor de beide kitlenzen 18-55 en 55-200 zou willen gaan, opteer dan eerder voor de 18-250 van pentax, je boet nauwelijks iets in aan kwaliteit, en je hoeft niet van lenzen te wisselen wat het op reis zeeeeeeeeeer comfortabel maakt!!

Als je sterk naar de K10D kijkt ipv de K20D, dan zou ik eerder kijken naar de K200D...het is een recenter toestel met alle voordelen van dien

Mijn voorstel zou dus zijn:

K200D/K20D + sigma 10-20 + 18-250mm afhankelijk van hoe je budget het rekt!

Veel plezier ermee en laat ons weten wat het wordt

Comment

staat de k200d dan nog iets verder als de k20d?

Inderdaad aan spatwaterdichten lenzen had ik nog niet gedacht. is inderdaad niet zo slim om zeker voor een waterdicht toestel te gaan als je lenzen er niet tegen kunnen.
              wel dan zoek ik eens op wat de k200d allemaal te bieden heeft.
              ik ga de voorstellen van lenzen zeker bekijken.
              De zonnekap bedoelen jullie hat kapje dat je vanvoor op een lens kan zetten dat maar 2 cm lang is eigenlijk?
              ik dacht dat dit standaard bij een toestel zat?

alvast bedankt robin

Comment

Ik heb de K10D met de 18-250 lens en sinds gisteren de 70mm 2.4 .
                Persoonlijk vind ik 2 zoomlenzen een beetje absurd, de 18-250 is zó goed dat je niet veel wint door die range op te delen.
                Ik opteer dan liever voor een prime lens als tweede lens, die is uiteindelijk nog beter van kwaliteit.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Mij hier ook even tussen mengen

Ik lees dat de K200 als alternatief is genoemd. Terecht.

Wat je bedoeld met 'staat verder als de K10' ontgaat me even. De K200 is een toestel dat dichter bij de echte amateur fotograaf aanleunt. Hij ontbeert een tweede draaiwieltje maar heeft 'scenemodes' (vooringestelde keuzeprogramma's zoals landschap, portret, ...) in de plaats. Kan soms wel handig zijn.
                  De K200 is de opvolger van de K100 (echt logisch he ) maar is voorzien van de body van de K10. Vandaar ook spatwaterdicht.
                  Al bij al een serieus alternatief. Maar mogelijk wel duurder omdat hij nieuwer is en de K10 nu de K20 is geďntroduceerd serieus in prijs is gezakt

Nu vraag je ook naar andere toestellen die in de buurt komen van de K10D. En wat me opvalt is dat op dit forum eigenlijk nooit de Samsung GX10 aan bod is gekomen. De GX10 is het tweelingbroertje van de K10 maar met het Samsung logo. Dat is het verschil. Dus zeker geen miskoop als je de K10 als eerste keuze hebt geselecteerd. Zet dan zeker de GX10 ernaast. (En naast de K20 heb je de GX20)

Bij Bartok Hasselt (zie links) is de GX10 momenteel te krijgen voor 549 euro en in de MM Hasselt zag ik hem (op 1 juli) liggen voor 555 euro. Beide met kitlens.

Qua lenzen kunnen ze je hier wel verder helpen. De Samsung heeft tussen haakjes een Pentax vatting.
                  Last edited by nabi; 6 juli 2008, 10:45. Reden: verwarrend typefoutje in typebenaming rechtgezet ;-)

Comment

Als'k jou was zou ik toch voor de K10D gaan in plaats van de K200D.

De K200D heeft dezelfde CCD sensor als de K10D, dezelfde Auto Focus systeem, etc. Kortom, de K200D is voor een groot deel hetzelfde toestel als de K10D. Maar met één groot verschil... de K200D heeft een behuizing die meer lijkt op die van de K100D, maar dan wel spatwaterdicht (wat de K10D dus ook heeft)

De behuizing van de K200D is kleiner (ligt mijns inziens minder goed in de hand, maar dat hangt ook van je formaat handen af natuurlijk) en heeft minder knoppen op de body. Met andere woorden, je zult met een K200D dus vaker in het menu moeten duiken om zaken aan te passen. Het is maar wat je prettig vindt.....

Ik ben zelf begonnen met een *Ist DL. Die is nog kleiner als een K200D maar heeft wel zo ongeveer dezelfde bedieningsknoppen op dezelfde plekken zitten. Daarna ben ik overgestapt op de K10D. En dat was voor mij toch wel een verademing qua bediening. Zelf ben ik om andere redenen overgestapt op Canon. En hoewel ik erg blij ben met mijn gemaakte keuze, blijf ik vooral de menustructuur van de Pentax beter vinden dan die van de Canon 40D.

Als je naar een volledig spatwaterdicht systeem wil zul je de DA* lenzen van Pentax moeten kopen. Dat zijn namelijk de enige lenzen die weathersealed zijn. DA* lenzen zijn kwalitatief erg goed, 't zijn dan ook toplenzen van Pentax. (vergelijkbaar met de L lenzen van Canon bijv.) Maar deze lenzen vallen dan ook wel in een hele andere prijscategorie dan bijv. de 16-45mm of de 18-250mm... Persoonlijk zou ik overigens van die superzooms afblijven....
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

Even duidelijkheid scheppen.

Het huidige Pentax-gamma bestaat uit twee toestellen:
                      - K200D: uitgebreide starterscamera met zelfde eigenschappen als de K10D maar een eenvoudiger gebruikersinterface zoals de K100D, incluis de pictures modes (portret, landschap, ...)
                      - K20D: expert camera met dezelfde gebruikersinterface als de K10D (zonder de pictures modes omdat de geavanceerde amateur die niet gebruikt) maar net iets beter getuned. De camera die de K10D eigenlijk had moeten zijn.

De K10D was een erg fijn toestel, maar het leed nog aan enkele kleine kinderziektes. Zowel de K200D als de K20D bouwen verder op dit uitstekende concept, maar leggen elk een ander accent.

Ik zou zeker voor een toestel uit de ..2.. reeks gaan, in jouw geval eerder voor de K200D. Da's geen zuivere instapper en die zal je ook wat groei toelaten. Dat laat ook wat meer budget om beter glas te kopen, en dat gaat veel langer mee dan eender welke body.

Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robin2cv Bekijk bericht
                        staat de k200d dan nog iets verder als de k20d?

Inderdaad aan spatwaterdichten lenzen had ik nog niet gedacht. is inderdaad niet zo slim om zeker voor een waterdicht toestel te gaan als je lenzen er niet tegen kunnen.
                        De zonnekap bedoelen jullie hat kapje dat je vanvoor op een lens kan zetten dat maar 2 cm lang is eigenlijk?
                        ik dacht dat dit standaard bij een toestel zat?

Als ik zou moeten kiezen tussen de K10D en de K200D zou ik lichtjes naar de K200D neigen.
                        Bijna hetzelfde toestel, maar iets moderner en kleinder.

Je systeem is inderdaad niet 100% waterdicht zonder de geschikte lenzen, maar ik zou me toch niet al te veel zorgen maken hierover. Een spatje regen zal meestal geen erge gevolgen hebben. Ik spreek hier uit ervaring, maar ik garandeer je natuurlijk niets

Tegenwoordig levert Pentax bij al zijn lenzen standaard een zonnekap.
                        Dat is een soort koker dat je vanvoor op je lens zet. Meestal is dat wel een pak langer dan 2cm. Ik raad je aan om die altijd te gebruiken, zelfs als er geen zon te zien is. Een zonnekap is ook een perfecte bescherming voor het voorste glas in je lens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          Persoonlijk vind ik 2 zoomlenzen een beetje absurd, de 18-250 is zó goed dat je niet veel wint door die range op te delen.
                          De Pentax 18-250 heb ik nog niet geprobeerd, dus daar kan ik niets over zeggen.
                          Maar ik heb wel ooit de (toen) hoog gewaardeerde Nikkor 18-200VR getest en vond dat niet echt een goede lens.
                          Sindsdien raad ik iedereen aan om minstens met 2 lenzen te werken. Zelfs met de goedkope 18-55 en 50-200 zul je toch iets betere resultaten hebben volgens mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            De K200 is een toestel dat dichter bij de echte amateur fotograaf aanleunt. Hij ontbeert een tweede draaiwieltje maar heeft 'scenemodes' (vooringestelde keuzeprogramma's zoals landschap, portret, ...) in de plaats. Kan soms wel handig zijn.
                            Dit klop inderdaad. Maar juist dat tweede draaiwieltje is zo enorm (!) handig in gebruik. 't Is mijns inziens dan ook doodzonde dat ze die niet op de K200D hebben geplaatst....

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            De K200 is de opvolger van de K100 (echt logisch he ) maar is voorzien van de body van de K10. Vandaar ook spatwaterdicht.
                            De K200D is van formaat dus niet gelijk aan de K10D. Kijk en vergelijk maar eens hier en hier....

En dan nog een paar andere verschillen tussen de K10D en de K200D:

- een pentaprism op de K10D vs een pentamirror op de K200D (pentaprism is beter en wordt alleen op de duurdere camera's gebruikt, de meeste instapmodellen van alle merken maken gebruik van pentamirrors want dat is goedkoper....)
                            - Een accu in de K10D vs 4 AA batterijen in de K200D. (AA batterijen is wat mij betreft soms wel een voordeel hoewel speciale accu's vaak langer meegaan voor ze leeg zijn)
                            - de K10D heeft geen scene modes, de K200D wel. (scene modes, who needs them imho. Ik heb ze in ieder geval nog nooit gebruikt.)
                            - Ik heb nog nooit door de viewfinder van de k200D gekeken maar als ik me niet vergis is deze gelijk aan de zoeker van de eerdere *IstDL. En de zoeker van de K10D is daarmee naast helderder (door de pentaprism) ook een stuk groter. En neem maar van mij aan dat dat een stuk prettiger werkt....
                            Last edited by MarkEL; 6 juli 2008, 11:41.
                            www.indetailfotografie.nl

Comment

wel we zullen in de winkel eens moeten zien naar de 2 pentax modellen k200d en k10d
                              de vooraf instellingen zijn misschien wel handig voor ons aangezien we nu ook maar met een gewoon digitaal toestel gewerkt hebben en deze standen hier ook inzitten.
                              Langs de andere kant kan ik met de k10d dan weer beginnen leren he. zal me dan maar een boek bijkopen ook denk ik.
                              iemand een idee waar er in de buurt van mechelen een goede pentax dealer is. ik denk als we uiteindelijk 1 gaan halen we best naar konijneberg rijden lijkt me de goedkoopste.

Van de samsungs inderdaad nog nooit gehoord. Misschien eens bekijken
                              robin

Comment

Working...
                              X