Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf slr camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• aanschaf slr camera

Beste forumleden,

Ik wil een slr gaan aanschaffen maar weet eigenlijk niet precies welke, ik heb veel op het internet gelezen over verschillende slr's.

Mijn budget ligt zo rond de 650 euro.

Ik twijfel tussen de volgende toestellen

Canon 450d
    Sony a200/300/350
    Pentax k10d

Natuurlijk moet de camera goed aanvoelen dus dat zal voor 60 procent tellen. Maar wat is de beste camera om mee te beginnen? zijn er voor en/of nadelen, en van welk toestel zijn de voordelen dan sterker en belangrijker dan de nadelen. Ik zie door de bomen het bos niet meer met als die slr's.

Waar ga ik de camera voor gebruiken?

- portret
    - avond foto's
    - landschappen
    - macro
    - natuur

vrijwel alles dus echt allround.

tips? ervaringen? of suggesties? ik hoor ze graag.

Re: aanschaf slr camera

Als Pentax-gebruiker ben ik geneigd de K10D aan te bevelen, maar als je beginner bent is die allicht wat te gevorderd, vooral omdat hij geen voorgeprogrammeerde modes heeft voor landschap, portret en dergelijke. Nu echt nodig heb je die niet, want de groene modus doet het zo ook wel goed. Maar ik kan me inbeelden dat je als beginner de houvast van die modes wel kan nodig hebben om je toestel te leren kennen.

Bij Pentax zou ik eerlijk gezegd eerder naar de eveneens uitstekende K200D kijken, die is ook spatwaterdicht en heeft alle features van de K10D behalve het tweede draaiwieltje, maar plus de voorgeprogrammeerde modes.

Niet dat ik je één of andere richting wil uitduwen, gewoon dat de K200D beter te vgl is met de andere toestellen in je lijstje.

hth, Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photographB Bekijk bericht

- portret
      - avond foto's
      - landschappen
      - macro
      - natuur

vrijwel alles dus echt allround.
      Als je echt allround wil fotograferen, en dan voornamelijk gelet op macro en landschappen, dan zit je toch met verschillende lenzen. Ook nog avondopnamen, dan komt er een lichtsterke (en dus dure) lens bij. Voor jouw budget is dat teveel, ik denk bij dat geld eerder voor een goede body met ´instaplens´ en later eventueel de lenzen upgraden / uitbreiden.

Genoemde camera´s zijn allemaal goed, dat is het probleem niet. Ga je veel met live view doen, dan is Sony aan te bevelen. Zelf ben ik voor Nikon gegaan, vanwege het mij beter passende lenzengamma. In jouw budget misschien ook eens kijken naar een D60 met kitlenzen of een D80 (met 2e hands 18-70)?

Ik maak het je nog moeiijker, niet?
      Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door photographB Bekijk bericht
        Natuurlijk moet de camera goed aanvoelen dus dat zal voor 60 procent tellen.
        Als je aan deze eis vasthoud dan sta je voor een onmogelijke keuze.
        Om maar eens een extreem voorbeeld te geven, jij zou een Leica M8 en een Hasselblad met digital back afwijzen om ergonomische redenen en het zijn toch best een aardig cameraatjes die leuke foto's kunnen produceren.
        Elke camera heeft voor en nadelen, er is er niet één te vinden die alle voordelen of alle nadelen bezit.

Een budget van € 650 is een beetje aan de krappe kant.
        Bij de aanschaf van een dslr, van welk merk en in welke prijsklasse dan ook, dient de nadruk te liggen op de kwaliteit van de lenzen die je gaat aanschaffen. Die lenzen bepalen in hoge mate de technische kwaliteit van de foto.
        Of zo'n camera nu wel of niet prettig in de hand ligt doet er veel minder toe, je bent in zeer korte tijd gewend aan de grip.
        Ik begin te vermoeden dat mensen die hameren op de ergonomische aspecten van een bepaalde body over onvoldoende verstand van camera's en lenzen beschikken om over de andere aspecten te kunnen meepraten.
        Wie zich laat leiden door het 'gevoel' dat een body geeft laat zich misleiden, het gaat om de prestaties alsook specificaties.
        Het maakt nogal wat verschil of je er een eenvoudig plastic standaard lensje op schroeft of een 300mm f/2.8 lens.
        Het is dus simpel, liever een goedkope body met goeie lenzen dan andersom.
        De combinatie Olympus E-520 + 14-42mm + 40-150mm levert naar mijn mening op dit ogenblik voor € 699 de beste prijs/prestatie verhouding.
        Hiermee wil ik niet de indruk wekken iets ten nadele van andere merken/modellen te hebben gezegd.

Comment

Working...
        X