Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D40 overbelichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D40 overbelichting

Matrixmeting is gewoon niet geschilt om een donker voorwerp goed belicht te krijgen....
    Deel- of spotmeting gebruiken jongens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Matrixmeting is gewoon niet geschilt om een donker voorwerp goed belicht te krijgen....
      Deel- of spotmeting gebruiken jongens.
      Als je met spotmeting op het tasje meet zul je helemaal uitgebeten vlakken in de tafel krijgen. Het probleem is volgens mij voornamelijk het odnerwerp. Bij dergelijke heel contrastrijke onderwerpen (zwart iets op een lichte achtergrond) zul je altijd een compromis moeten zoeken. Of shoppen. En dan maakt matrix-, spot- of integraal meting niets uit. Je histogram bekijken, en aan de hand daarvan de beste instelling zoeken.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Het gaat hier niet over welke type belichting het beste is. Ik weet ook wel dat je met een moeilijke lichtsituatie zit. Maar ik kan je verzekeren dat met een D40 dit probleem zich soms te pas en te onpas stelt, en veel extremer dan met de meeste andere bodies. Het ligt zuiver aan de lichtmeter. Nikon is er bij dit toestel duidelijk vanuit gegaan dat de donkere delen goed moeten uitkomen. Ik heb foto's genoeg waarmee ik dit kan aantonen, zelfs met veel minder sterke contrasten.

Geen enkele Nikon die ik al gehad heb (en heb) heeft hier in dergelijke extreme mate last van. De D80 had het ook, zij het minder.

In normale omstandigheden (lees opnames met minder licht-donker situaties) heb je weinig problemen, maar toch fotograferen de meesten op -0.7 correctie met een D40.

Ik lees Ken Rockwell's artikels altijd met een korreltje zout, maar in dit geval heeft hij 100% gelijk:

No surprises: it has the meter and calibration of the D80. This means it's Hell bent for shadows, or that it ignores highlights and exposes for the darkest object. I leave my exposure compensation set at -0.7 most of the time, although for flat subjects I may set it as high as 0.0 and for contrasty subjects may need to go to -1.7.
        Voor een camera die op de beginnende reflex fotograaf gericht is, levert dit problemen op.

En voor degenen die me niet geloven: jullie zijn allemaal welkom om dit eens te komen testen!

@just.me
        De D40 is een fijne en compacte camera, maar je moet met dit fenomeen rekening houden. Stel je belichtingscompensatie in op -0.7 en je gaat er veel minder last van hebben. Je moet dan wel in de P-stand fotograferen, in de Auto (groene) stand kan je geen belichtingscompensatie instellen.

Jos
        Last edited by Josp; 29 juni 2008, 23:21.
        Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Met mijn D50 heb ik een beetje hetzelfde probleem, maar minder erg. Ik zet hem gewoon altijd op -0.3 en het probleem is opgelost.
          We should be daredevils, not calculators (Arne Quinze)
          * Nikon D90 * nikon 24-70mm * nikon 50mm * nikon 85mm * nikon SB-600 *

Comment

Ik pik in op deze thread omdat het hier over de D40 gaat en over belichting...

Iets wat ik me afvroeg tijdens mijn zoektocht naar een geschikte camera. Ik stootte onder meer ook op de pagina van Ken Rockwell die beweerde dat het de moeite niet loont om de D40x of de nieuwere D60 te kopen omdat die absoluut niet beter zijn dan de D40 en dat 6Mp eigenlijk meer dan genoeg is voor de doelgroep van de D40(x) en D60.
            Ik zag ook in de specificaties dat het ISO-bereik bij de D40x en D60 start vanaf 100 ISO. Bij de D40 is dat 200 ISO. Voor die Ken Rockwell was dat eerder een pluspunt dan een nadeel omdat, zo beweert hij, dat de D40 een grotere lichtgevoeligheid zou hebben bij normaal gebruik.
            Gezien ik nog een leek ben op het gebied van fotografie, zou ik graag eens jullie professionele mening hierover weten. Kan iemand me uitleggen waarom de D40 dan wel beter zou zijn (als die Rockwell dan wel gelijk heeft). Is de D40 effectief bevoordeeld tov van de D40x en D60 of is de D40x toch beter ?
            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
              Ik pik in op deze thread omdat het hier over de D40 gaat en over belichting...

Iets wat ik me afvroeg tijdens mijn zoektocht naar een geschikte camera. Ik stootte onder meer ook op de pagina van Ken Rockwell die beweerde dat het de moeite niet loont om de D40x of de nieuwere D60 te kopen omdat die absoluut niet beter zijn dan de D40 en dat 6Mp eigenlijk meer dan genoeg is voor de doelgroep van de D40(x) en D60.
              Ik zag ook in de specificaties dat het ISO-bereik bij de D40x en D60 start vanaf 100 ISO. Bij de D40 is dat 200 ISO. Voor die Ken Rockwell was dat eerder een pluspunt dan een nadeel omdat, zo beweert hij, dat de D40 een grotere lichtgevoeligheid zou hebben bij normaal gebruik.
              Gezien ik nog een leek ben op het gebied van fotografie, zou ik graag eens jullie professionele mening hierover weten. Kan iemand me uitleggen waarom de D40 dan wel beter zou zijn (als die Rockwell dan wel gelijk heeft). Is de D40 effectief bevoordeeld tov van de D40x en D60 of is de D40x toch beter ?
              Toch raar hè, dat niemand hier kan op antwoorden...
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ken Rockwell is iemand die graag mag overdrijven en daarin wel eens dingen zegt die hij niet hard kan maken, wel leuk om te lezen maar niet alles voor 100% zuiver waarheid aannemen.
                Afgezien daarvan:
                Alleen iemand die werkt op de ontwerpafdeling van Nikon of toegang heeft tot werkplaatsdocumentatie KAN weten of het klopt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josp Bekijk bericht
                  Geen enkele Nikon die ik al gehad heb (en heb) heeft hier in dergelijke extreme mate last van. De D80 had het ook, zij het minder.

In normale omstandigheden (lees opnames met minder licht-donker situaties) heb je weinig problemen, maar toch fotograferen de meesten op -0.7 correctie met een D40.

Ik lees Ken Rockwell's artikels altijd met een korreltje zout, maar in dit geval heeft hij 100% gelijk:

Voor een camera die op de beginnende reflex fotograaf gericht is, levert dit problemen op.

En voor degenen die me niet geloven: jullie zijn allemaal welkom om dit eens te komen testen!

@just.me
                  De D40 is een fijne en compacte camera, maar je moet met dit fenomeen rekening houden. Stel je belichtingscompensatie in op -0.7 en je gaat er veel minder last van hebben. Je moet dan wel in de P-stand fotograferen, in de Auto (groene) stand kan je geen belichtingscompensatie instellen.

Jos
                  Eens moet je van de autostand af, wat is het probleem met compensatie, iedere camera heeft dat en wel voor die gelegenheid dat het systeem er niet uitkomt, dan neem JIJ het over.
                  Wat is de lol van een camera die altijd alles perfect doet, geen enkele vorm van uitdaging....

Comment

Ik ben nog maar beginneling maar ik heb gehoord dat de moeilijkst te nemen fotos met zwart en wit zijn (zoals trouwfotos (zwart en witte kledij)). In bovenstaand geval zie ik dus wit en zwart en zal het dus voor de camera niet eenvoudig zijn om de juiste meting te doen.
                    In elk geval moet ik telekees gelijk geven..... in sommige gevallen moet je zelf ingrijpen, het is nogaltijd techniek he
                    I love my D500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Eens moet je van de autostand af, wat is het probleem met compensatie, iedere camera heeft dat en wel voor die gelegenheid dat het systeem er niet uitkomt, dan neem JIJ het over.
                      Wat is de lol van een camera die altijd alles perfect doet, geen enkele vorm van uitdaging....
                      Sorry, daar gaat de discussie niet over. Het probleem is dat de D40 geen consistente lichtmeter heeft en dat probeer ik hier aan te tonen.
                      Met de D3 werk ik in 95% van de gevallen manueel.

De D40(x) is gericht op mensen die een goedkope reflex willen zonder daarom de ambitie te hebben zich toe te leggen op fotografie en manueel te werken, om maar te zwijgen van RAW.

Van een camera verwacht ik ten minste dat hij een redelijk consistente lichtmeter heeft, en dat is bij de D40 NIET het geval.

En ik zie dat niet als een uitdaging, maar als een gemis. Als je voor gewone foto's al elke foto op een histogram moet gaan beoordelen of hij niet overbelicht is, dat vind ik allesbehalve logisch. Dat er hier en daar eens iets overbelicht is, tot daar aan toe. Maar als elke foto met wat felle contrasten sterk overbelicht is, dat is iets helemaal anders.

Jos
                      Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        Er zijn mensen op het forum die hier veel meer van weten dan ik, maar ik zal een poging doen.

Een van de zaken die meespelen is de pixeldensiteit. Een 6 Mpix heeft een lagere pixeldensiteit dan een 10 Mpix. Hierdoor is de D40 wat minder gevoelig voor ruis dan de D40x.
                        Dat zie je in de grafieken die hier staan (de onderste twee). In de onderste grafiek zie je dat de kleurenruis voor de D40 bij ISO 200 zelfs lager is dan die van de D40x bij ISO 100.

De D40 kan ook nog flitsen bij 1/500ste sluitertersnelheid, wat vooral overdag van belang is bij invulflitsen. Voor de D40x is dat maar 1/200ste.

6 Mpix is meer dan voldoende om kwalitatief tot A4 formaat af te drukken.

En als laatste, de D40 kost minder. Dat prijsverschil kan je besteden aan een betere lens.

Jos

Comment

Working...
                        X