Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D40 overbelichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D40 overbelichting

Hallo, ben nieuw in dslr-land. Fotografeerde met een Canon bridgecamera en stapte nu over naar een Nikon D40 met kitlens 18-55mm. Toestel is 10 dagen oud, maar mijn probleem is dat alle, maar dan ook alle foto's behoorlijk overbelicht zijn. Als ik op auto fotografeer (Jpeg) moet ik elke foto nabewerken en de helderheid terugschroeven. Enkel indien het toestel op P, S of A staat kan ik correct belichte foto's maken doordat ik ingesteld heb om de belichting met 0.3 te verminderen. Is dit normaal ? Is mijn splinternieuw toestel stuk of kocht ik een te goedkope camera ?
    Alvast bedankt voor jullie tips.

Re: D40 overbelichting

post eens een voorbeeld met de exif in.

dan kunnen we eens kijken

Comment

Vreemd, maar zoals immage aangeeft: post een één of meerdere 'mislukte' onbewerkte fotos met EXIFs erin, dan kunnen we misschien helpen
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Ik fotografeer alles met de D40 met -0.7. Het toestel heeft de neiging om de donkere delen in de foto correct te belichten.

Probeer maar eens een foto te maken waarvan het overgrote deel een donker onderwerp is. Dan kom je zelfs niet toe met -0.7, omdat het onderwerp te grijs wordt in plaats van zwart. Soms moet je tot -2.0 gaan kwestie compensatie.

Omdat ik Capture NX heb fotografeer ik gewoon in RAW. Dat geeft veel meer ruimte om te corrigeren.

De D70 bv. had dit overbelichtingsfenomeen niet. De D80 heeft het in mindere mate. Daarom heb ik hem toen ook verkocht om een D200 te kopen.

Een lichtmeter waar je voor gewone foto's al moet compenseren, daar kan ik niet goed aan wennen. Oh ja, de D40 is mijn reiscamera omdat hij compact is, dus neem ik die beperking erbij.

Jos
        Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Een paar voorbeelden. Alle foto's met 18-200VR, D40, JPG BASIC, matrix meting. Camera in P stand.
          EXIF zit er nog in.

Geen correctie, alle detail weg in de heldere delen van de tafel.

-0.7, meer detail in de tafel maar nog overbelicht, zowel boven- als onderaan.

-2.0, correcte uitlichting van de tafel.

De laatste komt het dichtste bij de werkelijkheid als ik naar de tas kijk, misschien klein tikkeltje te donker, maar het zal niet veel zijn.

Jos
          Last edited by Josp; 27 juni 2008, 19:59.
          Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

@ Mod: sorry voor de vele foto's.

Dit is de -0.7 in RAW nog eens gecorrigeerd naar -2.0. Zeer aanvaardbaar resultaat. Iets meer detail in het donkere gedeelte dan met de rechtstreekse -2.0 correctie in de camera, maar detailverlies vooraan in de rand van de tafel.
            Je ziet duidelijk dat er met RAW nog heel wat correctieruimte is.

Jos
            Last edited by Josp; 27 juni 2008, 20:06.

Comment

Probeer eens de camera te resetten (alles terug zetten naar de standaard).
              Je hebt daarvoor twee soorten (zie je handleiding).
              1. Terugzetten persoonlijke instellingen blz 74
              2. Reset met twee knoppen blz 38

Probeer daarna eens een foto opnieuw te maken.
              mvg
              Antoine

Comment

Wat je 'hier probeert te fotograferen overigens is wel een lastig iets. Een zwarte tas op een lichte achtergrond. Dat is voor iedere belichtingsmeter een lastige. Je kunt dat vergelijken met tegenlichtopnames en zo.
                In de tijd dat je nog met film fotografeerde was dat ook al heel moeilijk, alleen de laatste generaties kleurenfilms konden wat meer onder- en overbelichting aan. Bovendien voerde de ontwikkelcentrale de correctie uit die we nu in photoshop en zo doen.
                Zeker bij die moeilijker situaties, waarbij zwart en wit veel in de foto zitten is het goed je histogram regelmatig te bekijken en wat te corrigeren waar nodig.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                  Wat je 'hier probeert te fotograferen overigens is wel een lastig iets. Een zwarte tas op een lichte achtergrond. Dat is voor iedere belichtingsmeter een lastige. Je kunt dat vergelijken met tegenlichtopnames en zo.
                  ik volg inderdaad wat bask zegt. Het hangt er ook vanaf hoe je je lichtmeting hebt ingesteld he, als je voor deze foto spot- of deelmeting heb opstaan kan ik me voorstellen dat hij inderdaad gaat overbelichten op de zwarte tas. Je kan best al eens nakijken of je matrixmeting hebt opstaan.

Als je natuurlijk zegt dat het met zowat alle foto's is, tja...Inderdaad eens een reset doen, zien of het dan nog zo is, en anders ook eens de handleiding erbij nemen ('t is een duidelijke hoor) en zien waar & hoe je een aantal standaardinstellingen kan aanpassen om bv net iets meer contrast te krijgen ed...

Misschien ook gewoon een beetje wennen aan de resultaten van het toestel?
                  [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
                    Je kan best al eens nakijken of je matrixmeting hebt opstaan....
                    Misschien ook gewoon een beetje wennen aan de resultaten van het toestel?
                    Lol. Zie eerste foto's. Matrixmeting.
                    Het probleem is een typische eigenschap van de D40. Lichtmeter is niet altijd betrouwbaar. Ooit foto's gemaakt met een D40?

Hierbij foto D3 (ander licht natuurlijk, namiddag, D40 waren tegen de avond). Geen correctie, matrixmeting.

Comment

ik denk ook dat hij niet op matrixmeting staat. D40 is altijd wel zo'n 0.7 overbelicht, maar dit lijkt net iets te erg.

Comment

Alle foto's zijn met matrixmeting gemeten.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goudvis Bekijk bericht
                          ik denk ook dat hij niet op matrixmeting staat. D40 is altijd wel zo'n 0.7 overbelicht, maar dit lijkt net iets te erg.
                          Alle info staat in de EXIF. Allemaal matrixmeting. Ik wil dit gerust ook nog eens doen met een D300. Maar het resultaat gaat hetzelfde zijn. Ook een D200 of D70 gaan een veel beter resultaat geven dan de D40.

Jos

Comment

Stuur eens een foto op waarbij je je belichtingsmeter wat minder op de proef stelt. Een zwart voorwerp is voor alle camera's lastig. Ingebouwde belichtingsmeters meten het teruggekaatste licht, En van een zwart voorwerp is dat maar heel weinig, Daardoor zal hij dus de neiging hebben te overbelichten. Een wat meer gemiddeld onderwerp is dus representatiever.
                            Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Het zelfde probleem heb ik ook met nikon d40 die ik onlangs heb gekocht...

Comment

Working...
                              X