Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografeergedrag met nieuwere toestellen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fotografeergedrag met nieuwere toestellen.

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    ...vroeger fotografeerde ik overwegend op Velvia diafilm, (50 iso), dat alleen al maakt een groot verschil, die 50 iso.
    En stel je eens voor geen AF meer te hebben, of in sommige omstandigheden geen VR, en geen snelle flitscynchronsatie, geen histogram enz...
    Klopt helemaal, heb ook eerst zo 30 jaar gewerkt.
    En toch waren er vroeger ook fotografen die in deze 'middeleeuwse' toestanden, echte pareltjes van dia's rechtstreeks uit hun toestel toverden die momenteel nog steeds zonder blikken of blozen naast het huidige, meestal gefotoshopte, topwerk mogen gezien worden.
    In feite waren zij echt wel kunstenaars in de fotografie die groot respect verdienen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Voila Antoine, wij zijn er dus nog van de oude stempel

En dat is ook de bedoeling van dit topic, maar moest ik je nu een D3 in handen steken, dan ben ik ervan overtuigd dat je ook zal willen proberen tot wat dit toestel in staat is, nadien zal je wel terug voor een stuk in je oude gewoontes terugvallen, maar je zal je ook voor een stuk aan een nieuwe techniek aanpassen, daar ben ik van overtuigd

De basis van fotografie is inderdaad niet veranderd, maar de mogelijkheden van de toestellen wel, en je zegt het zelf, je probeert zoveel mogelijk je camera + lenzen + flitsen te leren kennen, dus veranderd je techniek wel voor een stukje, vroeger fotografeerde ik overwegend op Velvia diafilm, (50 iso), dat alleen al maakt een groot verschil, die 50 iso.
      En stel je eens voor geen AF meer te hebben, of in sommige omstandigheden geen VR, en geen snelle flitscynchronsatie, geen histogram enz.

Vroeger waren we voor een stuk gebonden aan het soort film dat in je camera stak, en een flitscynchronisatie van 1/60 en als het goed ging 1/125 sec. maar tegenwoordig kan je gewoon bij zonlicht fotograferen op Bv. f2.0 en inflitsen.

Ikzelf ben ook een tegenstander om massa's foto's te maken en er dan de beste uit te kiezen, maar ik ben daartegenover wel een verwoed voorstander van RAW de mogelijkheden in raw zijn immers zo krachtig en simpel uit te voeren, alleen reeds de mogelijkheid nadien nog je witbalans te kunnen aanpassen is toch een droommogelijkheid.
      Natuurlijk maak ik gebruik van allerlei nieuwe snufjes die de camera mij geeft.
      Maar juist het gebonden zijn aan het soort film die in de camera stak heeft ons toch geleerd creatief om te gaan met de techniek van fotograferen.
      Omdat we vroeger geen snelle films hadden moesten we wel terug grijpen naar de flitser/fotolampen en van dit moeten pluk in nu de vruchten.

Laat ik duidelijk zijn, ik zweer ook geen RAW af. Bij speciale opdrachten fotografeer ik zekerheidshalve ook in RAW/JPEG. Toch blijkt vaak dat ik de RAW beelden niet nodig heb omdat de JPEG beelden gewoon goed zijn.

Mijn eerste digitale foto's met de D200 waren een verschrikking qua kleuren en contrast. Het heeft mij dan ook de nodige moeite gekost om dit goed onder de knie te krijgen. Als ik later een nieuwe camera koop, ook al is het een Nikon dan zal ik ook weer deze camera goed moeten leren kennen.

mvg
      Antoine

Comment

Ik denk dat je niet anders kunt, dan je aanpassen aan nieuw materiaal. Dat geldt voor alle instrumenten in alle beroepen en liefhebberijen. Een fiets van vandaag moet ook anders behandeld worden dan een fiets van 40 jaar geleden en geeft ook andere (en meestal betere) mogelijkheden. De kans is vrij groot dat je met een hedendaagse fiets iets gemakkelijker op de Tourmalet kunt fietsen, dan met het vooroorlogse vehikel. Er is echter één voorwaarde: je moet kunnen fietsen. Dat is nu zo, en dat was vroeger ook zo. Een betere camera maakt van een slechte geen goeie fotograaf. Maar geeft de goede fotograaf een pak meer mogelijkheden. Het is echter allemaal veel ingewikkelder geworden, juist door de vele mogelijkheden van de camera. En ik volg ook Antoinne, die het heeft over de moeilijkheden bij de modernste flitstoestellen en dito synchronisatie. Dit is ook voor mij een terrein waar ik door het bos de bomen soms niet meer zie. En inderdaad er is weinig goede literatuur over. Nu, naarmate de nieuwe apparaten beter gekend zijn, hoe aangenamer om ermee te werken, en hoe vlotter de aanpassing verloopt. Ik ben er dan ook van overtuigd dat veel mensen een hoop geld spenderen aan materiaal, zonder dat ze goed weten waar ze aan beginnen, en daardoor dikwijls teleurgesteld zijn in de resultaten. En ik denk dat dat gevaar ook bestaat als je bv overschakelt van een D40 naar een D3.
        Ik heb er bij vorige tussenkomsten nog op gewezen: bij al de technische snufjes zijn er veel die de basis uit het oog verliezen, en vergeten dat het maar om één ding draait: LICHT !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
          Een fiets van vandaag moet ook anders behandeld worden dan een fiets van 40 jaar geleden en geeft ook andere (en meestal betere) mogelijkheden. De kans is vrij groot dat je met een hedendaagse fiets iets gemakkelijker op de Tourmalet kunt fietsen, dan met het vooroorlogse vehikel.
          Ik denk dat ik 40 jaar geleden, met een fiets van toen, gemakkelijker op de Tourmalet kon dan nu, met ne fiets van nu.
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            ik Denk Dat Ik 40 Jaar Geleden, Met Een Fiets Van Toen, Gemakkelijker Op De Tourmalet Kon Dan Nu, Met Ne Fiets Van Nu.:d
            Dit is zeker ook op mij van toepassing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
              Ik denk dat ik 40 jaar geleden, met een fiets van toen, gemakkelijker op de Tourmalet kon dan nu, met ne fiets van nu.
              Gelukkig staan er op ons fototoestel geen pedalen.

Comment

Ik sluit mij ook aan bij de mening dat foto's haast onbewerkt al perfect ut de camera moeten komen. Waarschijnlijk omdat ik geen jota van PS ken en ook zeer weinig zin heb om het me eigen te maken... Ik experimenteer liever met mijn fototoestel en lensjes dan met de computer.
                Met mijn bridge nam ik vaak heel veel foto's op de standen S en A, zodat ik wat speling had om bepaalde effecten te verkrijgen zonder er al te veel over te moeten nadenken. Wat later begon ik dan ook de over- of onderbelichting toe te passen en nog wat later maakte ik gebruik van invulflitsen.
                Sinds korte tijd heb ik een reflex en neem 'voor de sport' de meeste foto's die kans geven op een tweede shot in de M stand om beter te begrijpen hoe mijn foto tot stand komt. In zekere zin begin ik er dus steeds meer en meer over na te denken hoe ik ga fotograferen en welke instellingen ik zal gebruiken. Bij foto's waar het snel moet gaan en waar niet veel herkansingen mogelijk zijn blijf ik voorlopig echter nog bij de P, S of A stand...
                Stel je kritieken niet te scherp...
                Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                  iets gemakkelijker op de Tourmalet kunt fietsen, dan met het vooroorlogse vehikel.
                  Op de Tourmalet fietsen is wat anders dan de Tourmalet opfietsen.............
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Op de Tourmalet fietsen is wat anders dan de Tourmalet opfietsen.............
                    Een waarheid als een koe

Comment

Alle gekheid op een stokje: ik vind ook dat een foto zo goed mogelijk uit de camera moet komen. Maar als je moest herbeleven hoe wij vroeger in de (meestal primitieve) donkere kamer ons in alle bochten probeerden te wringen om toch maar die foto wat te beïnvloeden, te verbeteren, dat was pas 'de Tourmalet opfietsen'. Het enige voordeel was dat we daardoor een grondige leerschool gehad hebben (met veel vallen en een beetje opstaan). Het heeft dus geen enkele zin om de moderne technieken, zowel hardware als software, af te zweren en bewust te negeren: de middelen zijn er om te gebruiken, en als dat leidt tot een mooiere foto: go for it !
                      Nog even iets over het flitsen: zit er geen mogelijkheid in om in het kader van BD een soort van cursus te organiseren over de moderne flitstechnieken en mogelijkheden ?
                      Last edited by fddent; 19 juni 2008, 19:48. Reden: bijvoeging

Comment

hoge iso is wel leuk maar het verhelpt nooit een te hoog onderwerpscontrast
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                          hoge iso is wel leuk maar het verhelpt nooit een te hoog onderwerpscontrast
                          Daarvoor is er DRO, lang leve Sony Maar goed, in RAW kan je daar toch ook veel mee doen?
                          Mijn foto's en fractals
                          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                            Daarvoor is er DRO, lang leve Sony Maar goed, in RAW kan je daar toch ook veel mee doen?
                            Nochtans helpen DRO, D-lignthning, enz je daar ook niet bij hoor net zoals RAW ook niet. Al deze softwareaanpassingen(elke fabrikant heeft wel zijn versie) zijn gelimiteerd tot wat er effectief opgenomen is en dus tot het dynamisch bereik van de sensor. Je gaat voor dergelijke zaken nog jaren je flash nodig hebben vrees ik. Want men gaat nog steeds liever voor meer MP dan meer kwaliteit(dank u Sony, sorry kon het niet laten). Ik flits niet graag maar het is nu eenmaal regelmatig de beste oplossing.

Nu ja de dag dat DR geen probleem meer is gaan we toch nog steeds moeten onze foto's aanpassen om het wit punt en zwart punt ergens te leggen zodat de foto terug interessant wordt.

Maar passen we ons fotogedrag aan? Natuurlijk. Waarom zouden we nu geen gebruik maken van de mogelijkheden die er vroeger niet waren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                              Nochtans helpen DRO, D-lignthning, enz je daar ook niet bij hoor net zoals RAW ook niet.
                              Je krijgt wel een totaal ander beeld. Misschien een lapmiddel tegenover een echt groter DR bereik op de sensor, maar het heeft bij mij z'n nut al bewezen: http://forum.belgiumdigital.com/show...&postcount=357
                              Mijn foto's en fractals
                              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                                inderdaad, dat help maar hoeveel stops?
                                1? 2? als het 3 stops bereik winst geeft dan is het al veel

en dan bedoel ik uiteindelijke stops hee, geen stops gemeten op een softige boel waar je nadien je curve moet aanpassen om alsnog minder bereik over te houden

zon boost DR en high iso geven nooit hetzelfde effect als een flits
                                foto als spiegel of als venster?

Comment

Working...
                                X