Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografeergedrag met nieuwere toestellen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotografeergedrag met nieuwere toestellen.

Ik vraag mij af, in welke mate hebben wij onze fotografeergewoonte hebben aangepast aan de komst van de nieuwere toestellen, die stukken beter worden in de hoge iso enz., en in welke mate dat onze foto's beter maakt.

Ik heb Bv. de D3 gekocht, natuurlijk een stuk omdat het FullFrame is, vanwege de goede resultaten op hoge iso en het grotere dynamisch bereik.

Vroeger was ik een overtuigd flitsfotograaf, zodat mijn flits nu een tijd in de kast bleef staan, maar nu kom ik stillaan terug tot de constatatie dat mijn buitenfoto's bij zonnig weer toch nog een stuk beter zijn als deze zijn ingeflitst, zelfs met het hogere dynamisch bereik, en de Actieve D-lighting

Niet dat ik teleurgesteld ben over de resultaten, maar gaan we dan plots niet teveel gaan verwachten van dit nieuwe toestel, waardoor we onze mannier van fotograferen over de ganse lijn willen gaan veranderen

De vraag is hier dus, in hoever is je fotografeergedrag veranderd in functie van een nieuw toestel met andere mogelijkheden, en in welke mate voldoet dat al dan niet aan de verwachtingen die je er van had

Of dat nu om Canon, Nikon of eender welk merk gaat speelt hier geen rol.

Re: Fotografeergedrag met nieuwere toestellen.

ik volg je hierin.
    Heb me voor dezelfde redenen als je hierboven naar voor brengt een D3 aangeschaft, en toegeven, de resultaten op hoge iso hebben me er ook al toe aangezet om de flits in de kast te laten
    Maar dit weekend nog eens met remote flash zitten experimenteren, en de scherpte met of zonder flits is toch nog veeeeeeel beter met flits.

Ook gebruik ik nu de auto iso héél vaak. Waar ik vroeger meestal de A of S stand gebruikte, gebruik ik nu de M stand, en laat de auto iso indien nodig het werk doen.

Voor mij is de D3 opnieuw aanpassen. De lenzen die ik meest gebruikte hebben plots een heel ander bereik en dimentie gekregen.

In het begin lag mijn gedrag met digitale fototoestellen anders dan met analoog: bij de laatste dacht ik meer na alvorens een foto te nemen. Met digitaal schoot ik er maar op los. Later de beste er uit halen Dat punt ben ik nu wel voorbij (succes rate ligt hoger + ik weet op voorhand al wat werkt en wat niet werkt). Maar met een snelle camera is het makkelijk om met 1 druk op de knop een hele serie beelden te nemen, en dus terug gevaarlijk om te vervallen in een "schiet er maar op los" houding.

gr,
    Kristof

Comment

De flits in de kast als het donker is, daar kan ik me wat bij voorstellen met een D3, maar het opheffen van schaduwen en kontrasten is toch weer een andere zaak. AD-lighting is leuk voor dingen, die te groot zijn om te flitsen. Ik merk eigenlijk alleen dat alles makkelijker gaat met een nieuwe camera: d70, d200 en dan de d300.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        De flits in de kast als het donker is, daar kan ik me wat bij voorstellen met een D3, maar het opheffen van schaduwen en kontrasten is toch weer een andere zaak. AD-lighting is leuk voor dingen, die te groot zijn om te flitsen. Ik merk eigenlijk alleen dat alles makkelijker gaat met een nieuwe camera: d70, d200 en dan de d300.
        Zeggen ze niet dat niet de camera maar de man de foto's maakt. Is inderdaad voor een groot deel zo maar de techniek helpt ook wel een handje. Anders zou bv. VR nooit zijn uitgevonden.

Is een beetje als:
        Geld maakt niet gelukkig.
        Maar het vergemakkelijkt het leven wel.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

tja je kan gewoon "verder" gaan

sinds d200 gebruik ik vaker iso 800 en hoger en druk'k veel groter af dan ik deed met men D70!
          foto als spiegel of als venster?

Comment

De camera is vrij bepalend voor je gedrag.
            Inflitsen blijf ik een afwijking vinden, maar kan soms problemen oplossen.
            Ik zie ook soms fotografen de hele dag alles inflitsen en vraag me dan af of die ook een automaat rijden, alle betalingen op automatisch hebben staan, alle adviezen van anderen blindelings achterna gaan en dan 's avonds een magnetronmaaltijd bereiden om hun geluk compleet te maken.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Inflitsen blijf ik een afwijking vinden,
              Wat is de afwijking, bij het oplossen van een te groot kontrast?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Wat is de afwijking, bij het oplossen van een te groot kontrast?
                Ja, dat vraag ik mij ook af,
                Gisteren heb ik bij volle zon wat foto's gemaakt van onze kleinzoon, met flits op snelle cynchronistie, en ondanks dat de D3 een stuk beter is op gebied van dynamisch bereik, zijn de foto's toch stukken beter ingeflitst,
                Ik zie anders geen mogelijkheid om de harde schaduwen weg te werken, tenzij je natuurlijk met reflexieschermen gaat werken, maar dat is bij het fotograferen van een van links naar rechts lopend kind moeilijk te doen.

Voorbeeldje: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=218145

Comment

Inflitsen blijf ik een afwijking vinden...
                  Dit begrijp ik ook niet Ik gebruik de flitser de laatste tijd juist steeds vaker voor het inflitsen omdat dit veel betere resultaten geeft...
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik denk zelf dat ik mijn fotografeergedrag niet heb aangepast m.b.t. nieuwe fototoestellen. Ik ben opgegroeid in de analoge tijd en nu nog benader ik mijn foto onderwerpen op dezelfde manier als ik dat toen ook deed.

Ik ben van mening dat de basisfotografie niet veranderd is.
                    Bij mij moet een foto uit de camera nagenoeg perfect zijn.
                    Om dit goed te kunnen verwezenlijken heb ik daarom ook veel tijd besteed aan de kennis van de camera + lenzen en veel minder aan het photoshoppen.

Vaak zie ik mensen maar achter elkaar door klikken. Zij hebben in de tijd dat ik een paar foto's heb gemaakt een twintigtal foto's gemaakt. De opmerking die ik dan vaak hoor is "Fotografeer je niet in RAW", moet je echt doen want dan kun je thuis alles aanpassen.
                    Als ik dan zeg dat ik bijna niets aanpas staan ze mij ongelovig aan te kijken.

Om tot een goede foto te komen gaat meer tijd zitten in de voorbereiding dan in het fotograferen zelf.

Een klein voorbeeld:
                    Ik was gevraagd om wat foto's te maken van een voetbalwedstrijd van F pupillen. Daar ik nog nooit sportfoto's genomen had, ben ik mij daar op gaan voorbereiden.
                    Eerst heb ik wat info verzameld over sportfotografie, vervolgens ben ik naar de locatie gegaan om eens te kijken welke plekken voor mij het beste waren om te gaan staan. Ik heb daar wat lichtmetingen en wat proefopnames gemaakt. Op de dag zelf heb ik 97 foto's gemaakt. Thuis gekomen heb ik er 7 verwijderd en negentig stuks heb ik op een CD gezet voor de ouders.

Ik had ook zonder voorbereiding kunnen gaan en dan even 500 foto's geknipt.
                    Van die 500 foto's waren er ook wel negentig goede overgebleven.

Over flitsen het volgende:
                    Ik maak zelf heel veel gebruik van de invulflits.
                    Bij een juist gebruik valt dit niet op en dat is ook het probleem voor de meeste onder ons.
                    De flitstechniek is niet eenvoudig. De handleiding van de flitser is vaak zeer complex. Boeken over flitstechniek zijn er niet veel en al ze er zijn dan nog zijn ze vaak moeilijk leesbaar.
                    Ondanks dat ik heel veel met flitsen doe denk ik dat ik nog maar de helft weet van de mogelijkheden die er mee zijn.

Misschien ben ik ook te oud om mij nog aan te passen aan het nieuwe digitaal gedrag.
                    mvg
                    Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                      Ik denk zelf dat ik mijn fotografeergedrag niet heb aangepast m.b.t. nieuwe fototoestellen. Ik ben opgegroeid in de analoge tijd en nu nog benader ik mijn foto onderwerpen op dezelfde manier als ik dat toen ook deed.

Ik ben van mening dat de basisfotografie niet veranderd is.
                      Bij mij moet een foto uit de camera nagenoeg perfect zijn.
                      Om dit goed te kunnen verwezenlijken heb ik daarom ook veel tijd besteed aan de kennis van de camera + lenzen en veel minder aan het photoshoppen.

mvg
                      Antoine
                      Voila Antoine, wij zijn er dus nog van de oude stempel

En dat is ook de bedoeling van dit topic, maar moest ik je nu een D3 in handen steken, dan ben ik ervan overtuigd dat je ook zal willen proberen tot wat dit toestel in staat is, nadien zal je wel terug voor een stuk in je oude gewoontes terugvallen, maar je zal je ook voor een stuk aan een nieuwe techniek aanpassen, daar ben ik van overtuigd

De basis van fotografie is inderdaad niet veranderd, maar de mogelijkheden van de toestellen wel, en je zegt het zelf, je probeert zoveel mogelijk je camera + lenzen + flitsen te leren kennen, dus veranderd je techniek wel voor een stukje, vroeger fotografeerde ik overwegend op Velvia diafilm, (50 iso), dat alleen al maakt een groot verschil, die 50 iso.
                      En stel je eens voor geen AF meer te hebben, of in sommige omstandigheden geen VR, en geen snelle flitscynchronsatie, geen histogram enz.

Vroeger waren we voor een stuk gebonden aan het soort film dat in je camera stak, en een flitscynchronisatie van 1/60 en als het goed ging 1/125 sec. maar tegenwoordig kan je gewoon bij zonlicht fotograferen op Bv. f2.0 en inflitsen.

Ikzelf ben ook een tegenstander om massa's foto's te maken en er dan de beste uit te kiezen, maar ik ben daartegenover wel een verwoed voorstander van RAW de mogelijkheden in raw zijn immers zo krachtig en simpel uit te voeren, alleen reeds de mogelijkheid nadien nog je witbalans te kunnen aanpassen is toch een droommogelijkheid.
                      Last edited by Guest42; 19 juni 2008, 11:18.

Comment

De camera is vrij bepalend voor je gedrag.
                        Inflitsen blijf ik een afwijking vinden, maar kan soms problemen oplossen.
                        Ik zie ook soms fotografen de hele dag alles inflitsen en vraag me dan af of die ook een automaat rijden, alle betalingen op automatisch hebben staan, alle adviezen van anderen blindelings achterna gaan en dan 's avonds een magnetronmaaltijd bereiden om hun geluk compleet te maken.
                        Hmm, ik vind inflitsen ook maar niks, maar rij wel met een automaat
                        Nu jij Rob
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Hmm, ik ben nog niet echt van de oude stempel, maar blijf toch mijn "analoge" gewoontes van vroeger grotendeels toepassen. D.w.z. dat elke foto met de nodige "zorg" genomen wordt.

2-3 weken geleden ben ik bv. foto's gaan nemen van de gecrashte boeing op Zaventem (het was daar precies een bijeenkomst van DSLR bezitters!) en op de tijd dat ik een paar foto's genomen had, was er naast mij iemand die er minstens 15 genomen had, ondertussen hevig aan zijn zoomring draaiend en switchend tussen liggend en portret stand.
                          Ik zou niet weten hoe die persoon elke foto nauwkeurig gekadreerd kan krijgen op zo'n korte tijd.

Bij mij moet elke foto nog steeds zoveel mogelijk "af" zijn tijdens de opname: kadrage, belichting en scherpstelling controleren, etc. Dit is nooit veranderd.

Ik werk wel steeds in RAW, maar heb niet veel nabewerking te doen (enkel simpele verbeteringen in DPP, heb een aversie van Photoshop) en gooi zelden foto's weg op die manier.
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                            Hmm, ik vind inflitsen ook maar niks
                            Doe dit maar eens in zonnig tegenlicht, zonder flits: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=218145

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                              Hmm, ik vind inflitsen ook maar niks, maar rij wel met een automaat
                              Hoe los je dit op zonder flits? De achtergrond is volledig overbelicht en de zangeres goed belicht.

Juist met een flits, maar niet op de automaat, maar zodanig belichten dat de achtergrond goed belicht is.

Comment

Working...
                              X