Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D1 of Nikon D100 ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Met alle respect Marc, maar ik heb nooit ergens gezegd dat ik de Nikon alleen voor 10x15 afdrukken zou gaan gebruiken.
    Ik heb alleen gevraagd hoeveel foto's er op een 512Mb kaartje gaan als je fatsoenlijk 10x15 afdrukken wil hebben. Niet meer en niet minder.

Een van de redenen dat ik dit vraag is dat ik straks in september naar Turkije ga, ik heb geen flauw benul wat ik dan mee moet nemen.
    Ik kan moeilijk 8 kaartjes van 512Mb meenemen. Nou ja,...moeilijk. Die kaartjes meenemen is het probleem niet, meer het betalen van die kaartjes wel
    50 foto's per 512Mb......mmmm das nie veel.

Rick

Comment

Originally posted by Rick
      50 foto's per 512Mb......mmmm das nie veel.
      Zoals al gezegd is dat dus wel voor NEF formaat, het RAW formaat van Nikon. Er zijn wellicht meer mensen die nog in JPG fotograferen dan in NEF.
      Ik heb net eens gekeken, en in hoogste kwaliteit JPG krijg je er 150 op (hangt natuurlijk ook van je foto's af) en in normale kwaliteit JPG zelfs 300.
      Eventueel kun je zelfs nog een kleiner formaat kiezen en dan gaat dat aantal uiteraard nog de hoogte in.
      Op laagste resolutie en laagste kwaliteit JPG krijg je er zelfs 1800 op .

Henk

Comment

Hoeveel foto's gaan er eigenlijk op een 512 Mb CF ?
        De kwaliteit moet dan wel zo zijn dat ze geschikt zijn om een 10x15 afdruk van te maken.
        PS: ik zie nu dat je vraag dan ook concreet over 10x15 ging. In dat geval is dus Medium (2240x1488) ruim voldoende. In hoogste kwaliteit JPG krijg je dan 270 foto's op 1 kaartje van 512M.
        Nu, hoedanook zou ik toch wel iets X-Drive achtig willen aanbevelen. Vergeet immers niet dat, zelfs als je alleen 10x15 wil maken, het grootste formaat nog altijd zijn voordelen heeft :
        * je kan dan probleemloos gaan croppen en nog altijd voldoende pixels overhouden om een 10x15 te printen aan 300dpi.
        * als je dan toch toevallig dé foto van je leven hebt, zou het zonde zijn als je die dan niet op poster formaat zou kunnen afdrukken omdat je te weinig pixels had.

Henk

Comment

Hallo Henk,

Als ik het goed begrijp kan ik dus met een foto welke is weggeschreven in het NEF formaat, achteraf in een fotobewerkings programa meer kanten op en is de kwaliteit hoger.....correct
          In dat geval kan ik inderdaad beter een X-drive II aanschaffen.
          Is dan gewoon een 512Mb kaartje voldoende als je toch elke dag de foto's wegschrijft ?
          Ik heb even op google gezocht, ik kon in Nederland maar twee winkels vinden welke de X-drive verkopen......is dit een nieuw product of is dit een dubieus product

Rick

Comment

GRrrrrrrr... x-drive dubieus??!!

EXELENT zou ik zeggen en te verkrijgen bij PIN

Comment

tsja....weet ik veel. Ik zie weinig aanbieders van dit produsct in Nederland. Vandaar.
              Maare bedoel je daar deze shop mee :
              http://www.powerinnumbers.com.au/

Rick

Comment

Ja, dat is em

Comment

Thanx,

Dat is echt vertrouwd kopen ?
                  Hoe zit het eigenlijk met invoerrechten ?

Rick

Comment

Vertrouwelijk en zeker + SERVICE = gegarandeerd

Zeg maar dat je een BD lid bent en je krijgt nog MEER? service

Invoerrechten is de BTW.

Een PIN + X-II = supper aanrader

Comment

Thanx, zal er eens even goed rondkijken.

Rick

Comment

Ik heb er nog maar enkel CF-kaartjes besteld, maar kan beamend dat de service zeer goed is. (regelmatig verschijnen hier posts van leden met gelijke ervaringen)

Overigens: de Ridata-kaarten werken zonder problemen in een Nikon D100.

Jörg
                        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

Als ik het goed begrijp kan ik dus met een foto welke is weggeschreven in het NEF formaat, achteraf in een fotobewerkings programa meer kanten op en is de kwaliteit hoger.....correct
                          Correct. Let wel, je hebt dan wel extra software nodig om dat speciaal formaat te bewerken. Er zijn 3 mogelijkheden :
                          * Nikon's eigen Nikon Capture software.
                          * Capture One, een third-party product.
                          * de NEF-plugin voor Photoshop.
                          De eerste 2 zijn commerciële producten, de derde is gratis (dacht ik).

In dat geval kan ik inderdaad beter een X-drive II aanschaffen.
                          Is dan gewoon een 512Mb kaartje voldoende als je toch elke dag de foto's wegschrijft ?
                          Wel, ik zou toch voor 2 kaartjes gaan. Dan kan je blijven fotograferen terwijl een kaartje gecopieerd wordt in de X-Drive. Persoonlijk werk ik met 2 kaartjes van 512M. Dan moet ik om de 50 foto's verwisselen, wat op drukke dagen nog altijd een hoge frequentie is. Maar van de andere kant, filmfotografie vereist het verwisselen van een rolleke na 36 foto's en bovendien is een CF kaartje verwisselen nog gemakkelijker dan een nieuw rolletje steken.

Ik heb even op google gezocht, ik kon in Nederland maar twee winkels vinden welke de X-drive verkopen......is dit een nieuw product of is dit een dubieus product
                          Het standaard antwoord : koop online bij www.powerinnumbers.com.au. Niet alleen heeft hij behoorlijk scherpe prijzen, maar zijn dienst na verkoop is ongelooflijk. Zo is de wagen-adaptor vrij snel stukgegaan. Ik heb gewoon onmiddellijk een nieuwe gekregen terwijl ik de kapotte zelfs niet moest terugsturen.

Henk

Comment

Originally posted by henkvw
                            Correct. Let wel, je hebt dan wel extra software nodig om dat speciaal formaat te bewerken. Er zijn 3 mogelijkheden :
                            * Nikon's eigen Nikon Capture software.
                            * Capture One, een third-party product.
                            * de NEF-plugin voor Photoshop.
                            De eerste 2 zijn commerciële producten, de derde is gratis (dacht ik).
                            Bij de Nikon View zit nog een afgeslankte versie van Nikon Capture (ik geloof dat het Nikon Edit noemt). Die kan toch iets meer dan de PhotoShop plugin (als ik me goed herinner), maar heel wat minder dan de Nikon Capture software.

Jörg
                            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

@ Jörg, dat van die Ridata CF's wou ik net gaan vragen. Bedankt voor je antwoord en je vooruitziende blik

@ Henk
                              Welke software gebruik jij bij voorkeur voor het bewereken van de NEF foto's ?

Rick

Comment

@ Henk
                                Welke software gebruik jij bij voorkeur voor het bewereken van de NEF foto's ?
                                Nikon Capture 3.5.1

Henk

Comment

Working...
                                X