Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Olympus Toppic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het Olympus Toppic

Wel, ik heb hem gekocht...
    istelle

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door istelle Bekijk bericht
      Wel, ik heb hem gekocht...
      Proficiat en veel plezier. Het aantal Olympus gebruikers is aan het stijgen

Comment

Er zijn er nog die nadenken over Olympus.
        Vroeger ooit een compactje gehad van Olympus en erg te tevreden.
        en dan voor de reflex naar Nikon gegaan.

Waarom denk ik na over de Olympus?
        Vooral de compactheid van z'n lenzen en wellicht ook de kwaliteit hoewel ik die nu niet kan beoordelen natuurlijk.

Ik zie me eerder rondlopen met een Zuiko 12-60 dan met een 17-55 van Nikon.
        Groot, zwaar en duur. Ok akkoord goeie lenzen van elk merk zijn duur maar je hebt duur en heel duur in dat opzicht. Ik heb toch de indruk dat je bij Olympus meer krijgt voor je geld. Compact (minder gewicht), lichtsterk en mooi zoombereik.

Er zijn voorstanders en tegenstanders van die 4/3 standaard alleen je ziet het nu bij Nikon al gebeuren hé. DX of FF. Koop ik nu nog voor DX of wens ik binnen x aantal jaren naar FF te gaan.

Bij Olympus 1 standaard.
        Keuze lenzen misschien beperkter MAAR wel duidelijker. Ook de standaard, pro en top pro reeks is mooi afgelijnd. Kan ook een voordeel zijn hé. Bij Nikon brengen ze ontzettend veel lenzen uit, vaak nog verschillende types die dan weer verschillen in kwaliteit. Wat is nu een standaard lens, wat is een betere. Het prijsverschil doet natuurlijk al veel vermoeden.

Ik heb nu een 18-200 VR. Eigenlijk doe ik daar alles mee wat eigenlijk ook niet echt de bedoeling is van een reflex camera. Het is een goeie lens maar het is een té makkelijke lens. Eigenlijk fotografeer ik dingen waar ik best een andere lens voor gebruik en niet zo'n allrounder. 1 lens dus. 2 lenzen is beter. Wat kies ik, de 16-85 VR. Hmmm ga ik het verschil merken? Dan de 17-55? Oeps wel heel duur , lomp en zwaar en maar wel DX (toekomst). Of Tamron of Sigma maar daar ben ik geen voorstander van. Ja en dan natuurlijk ook nog een lens die verder gaat dan 85mm. 70-200. Phew té duur, too big en too heavy. Loop met zo'n joekel rond. Dan de 70-300 maar da's dan natuurlijk ook maar een gewone standaard lens zoals de 18-200 VR vermoed ik.
        Ik heb dan nog niet gesproken over de bouwkwaliteit van de verschillende lenzen.
        Uiteraard zijn er alternatieven zoals Tamron en Sigma maar daar komen dan vragen naar boven van kwaliteit en comptabiliteit voor later.

Bij Olympus heb ik naar eigen gevoel directere keuze. De Zuiko 12-60 en de 55-200. Compact, weinig gewicht, lichtsterk en betaalbaarder dan de 17-55 DX en 70-200 van Nikon. Misschien mag ik ze niet vergelijken hoor hoewel die 55-200 !!!.

Wat ik hier soms ook al gelezen heb is dat sommige mensen dan zo'n super prachtige lenzen zoals de 17-55 (24-70) en de 70-200 hebben maar dat ze dan ook nog om makkelijker te werken en niet zoveel gesleur te hoeven dragen wisselen naar een 18-200 vR of iets dergelijks om op vakantie te gaan. Ik mijn opinie kan dat toch echt niet de bedoeling zijn of moeten kiezen welke lenzen ze zouden willen meenemen. Dat vind ik dan wel echt jammer. Geef mij dan maar die 2 Zuiko's waar ik als hobby fotograaf alles kan doen waar en wanneer dan ook en geen goeie lenzen moet thuislaten om minder goeie lenzen te gebruiken omwille van minder gewicht of gewoon om praktische redenen.

Nu wil ik hier echt Nikon niet gaan afbreken. Ik ben tevreden van mijn toestel maar ik ben nu op een punt dat ik zeg dat Olympus misschien meer kan beantwoorden aan mijn behoeftes wat ik met mijn hobby wil aanvangen en wat compactheid en gebruiksgemak gebundeld met kwaliteit spreken me erg aan. Met Nikon kan ik 100% hetzelfde bereiken maar dan moet ik té moeilijke keuze maken. Kies ik voor echt dé kwaliteit (lichtsterk) dan zit ik met logge, zware lenzen en heel dure lezen wat praktisch niet altijd de beste keus is oftewel kies ik praktischere lenzen dus minder groot en zwaar maar dan moet ik ook mijn wensen van kwaliteit lichtsterkte en bouw naar beneden brengen.

Tja ik heb met Olympus het gevoel dat dit beter bedacht is.

Allee ik ben er nog niet 100% uit hoor. Alleen mensen die eventueel tweedehands Nikon D70 + Nikkor 18-200mm VR AF-S DX f3,5 - 5,6 G ED + Nikkor 50mm 1.8D in gedachten hebben. Een SB800 flash heb ik ook.
        Last edited by Pondlib; 15 januari 2010, 16:04.
        Nikon D70

Comment

@ Istelle, wat zijn je bevindingen over de E600, ik denk er aan om mij deze ook aan te schaffen?
          kan je mij een beetje uitleg erover geven?
          Wordt nu ook fan van TinkiePix op Facebook!
          Olympus E-520 - 14-42mm f5-5.6 - 70-300mm f4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinkiePix Bekijk bericht
            @ Istelle, wat zijn je bevindingen over de E600, ik denk er aan om mij deze ook aan te schaffen?
            kan je mij een beetje uitleg erover geven?
            Wel, ik ben maar een beginneling in de fotografie en ik moet hem nog uittesten enz, maar ik heb hem vooral gekozen omdat hij zo licht van gewicht is en een kantelbaar schermpje heeft.
            Zie hierboven zoals Pondlib gezegd heeft, is de keuzen beperkt in de lenzen enz... maar misschien is dat ook wel beter zo!
            Ik ben van plan om een andere lens te kopen de Olympus Zuiko Digital 25mm f2.8 Pancake want de standaard lens vind ik persoonlijk niet zo goed om foto's te maken bij weinig licht maar dat is mijn mening natuurlijk. Ik weet niet of dit aan mijzelf ligt of aan de lens!
            Ik heb m'n toestel ook maar juist gekocht op 30.12.2009 en dus moet ik er nog mee leren werken.

Wat had je nog willen weten? Vraag maar.

Ik zal een paar foto's plaatsen in het rubriek 'Beginnershoek'

Istelle
            istelle

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door istelle Bekijk bericht
              Wel, ik ben maar een beginneling in de fotografie en ik moet hem nog uittesten enz, maar ik heb hem vooral gekozen omdat hij zo licht van gewicht is en een kantelbaar schermpje heeft.
              Zie hierboven zoals Pondlib gezegd heeft, is de keuzen beperkt in de lenzen enz... maar misschien is dat ook wel beter zo!
              Ik ben van plan om een andere lens te kopen de Olympus Zuiko Digital 25mm f2.8 Pancake want de standaard lens vind ik persoonlijk niet zo goed om foto's te maken bij weinig licht maar dat is mijn mening natuurlijk. Ik weet niet of dit aan mijzelf ligt of aan de lens!
              Ik heb m'n toestel ook maar juist gekocht op 30.12.2009 en dus moet ik er nog mee leren werken.

Wat had je nog willen weten? Vraag maar.

Ik zal een paar foto's plaatsen in het rubriek 'Beginnershoek'

Istelle
              hum, is hij handig & snel instelbaar?

groetjes

Comment

Handig zeker en vast vind ik persoonlijk, snel instelbaar ook wel, maar aangezien ik hem pas gekocht heb moet ik nog zoeken en doen.
                Maar let op! Ik ben iemand met kleine handjes dus weet ik niet of het voor grote handen wel handig zal zijn!
                Istelle
                istelle

Comment

ik heb zelf ook kleine handjes, dus dat komt dik in orde

groetjes

Comment

Heb zelf de E 510 sinds anderhalf jaar.
                    Enig minpuntje ontdekte ik deze week. Ik kocht de FL-50R flits (toch wel prijselijk) om deze via infrarood te kunnen gebruiken (dus op afstand & wireless). Toen ontdekte ik (wat ik verdorie niet in de mot had) dat de E510 geen infrarood communicatie aankan.

De E 520 kan dit wel ...

Ik belde wat fotografen op om te zoeken naar een oplossing. Ik vroeg of er nog andere voordelen aan de E 520 waren dan aan de E 510? Waarop de fotograaf voorstelde of het niet interessanter zou zijn om een echte stap voorwaarts te zetten en de E 30 te overwegen?

Iemand ervaring met de E 30 en met bvb de E 510 , 520, 610, .... om even te zeggen wat er zo veel beter is aan de E30?

By the way... ben stillaan een overtuigde olympiaan aan het worden. Nikon en Canon worden voor mij die camera's voor Jan & Alleman

Thanx,
                    Elvistico
                    Greets, Elvistico

Canon EOS 7D / Canon 50mm - 1.4/ Kitlens 18 - 200

Comment

over nikon & canon geef ik je helemaal gelijk, iedereen heeft die camera's, Olympus is al vele jaren in gebruik, iedereen die vroeger een analoge camera had zal wel 'n olympus gehad hebben, en nu zeggen die canon gebruikers dat olympus minder goed is?

volgens mij blijft olympus goed, eens goed, altijd goed denk ik dan...
                      ik word binnenkort ook trotse eigenaar van de E600 !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Elvistico Bekijk bericht
                        Heb zelf de E 510 sinds anderhalf jaar.
                        Enig minpuntje ontdekte ik deze week. Ik kocht de FL-50R flits (toch wel prijselijk) om deze via infrarood te kunnen gebruiken (dus op afstand & wireless). Toen ontdekte ik (wat ik verdorie niet in de mot had) dat de E510 geen infrarood communicatie aankan.

De E 520 kan dit wel ...

Ik belde wat fotografen op om te zoeken naar een oplossing. Ik vroeg of er nog andere voordelen aan de E 520 waren dan aan de E 510? Waarop de fotograaf voorstelde of het niet interessanter zou zijn om een echte stap voorwaarts te zetten en de E 30 te overwegen?

Iemand ervaring met de E 30 en met bvb de E 510 , 520, 610, .... om even te zeggen wat er zo veel beter is aan de E30?

By the way... ben stillaan een overtuigde olympiaan aan het worden. Nikon en Canon worden voor mij die camera's voor Jan & Alleman

Thanx,
                        Elvistico
                        Ben zelf van een E-500 naar een E-30 gegaan. De hoofdreden was voor mij het formaat van de camera : de E-620 vond ik veel te klein. Ik heb er als hoofdlens ook een 14-54 2.8-3.5 aangekleefd, i.p.v. de gewone kitlens. De 12-60 heb ik overwogen, maar te duur bevonden (je moet ergens stoppen hé).
                        Als je de prijs/kwaliteit verhouding in rekening neemt is de E-620 wel de betere camera (gewoon door z'n lagere prijs), maar de E-30 is wel handiger in gebruik (ondanks het iets hogere gewicht). Daarnaast gebruikt hij dezelfde batterijen en CF-kaartjes als de E-500, zodat ik nu 3 batterijen heb (en 2 laders)...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Ben zelf van een E-500 naar een E-30 gegaan. De hoofdreden was voor mij het formaat van de camera : de E-620 vond ik veel te klein. Ik heb er als hoofdlens ook een 14-54 2.8-3.5 aangekleefd, i.p.v. de gewone kitlens. De 12-60 heb ik overwogen, maar te duur bevonden (je moet ergens stoppen hé).
                          Als je de prijs/kwaliteit verhouding in rekening neemt is de E-620 wel de betere camera (gewoon door z'n lagere prijs), maar de E-30 is wel handiger in gebruik (ondanks het iets hogere gewicht). Daarnaast gebruikt hij dezelfde batterijen en CF-kaartjes als de E-500, zodat ik nu 3 batterijen heb (en 2 laders)...
                          Voor mij precies het zelfde verhaal,ik had alleen al een 14-54 op mijn E-500.
                          De E-30 is echt een geweldige camera,gemaakt voor mijn handen
                          Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

de prijzen bij Fotokonijnenberg dalen snel, niet véél maar toch...

eergisteren keek ik naar de Olympus E620, en kostte toen, 605euro, met 2 kitlenzen.
                            nu staat dezelfde kit voor 595 euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TinkiePix Bekijk bericht
                              de prijzen bij Fotokonijnenberg dalen snel, niet véél maar toch...

eergisteren keek ik naar de Olympus E620, en kostte toen, 605euro, met 2 kitlenzen.
                              nu staat dezelfde kit voor 595 euro
                              Zeker dat je niet van de Belgische site op de nederlandse gesukkeld bent ? Daar is de BTW iets lager (en de waarborg maar de helft...).

Ik heb een tijdje geleden dus een E-30 gekocht, en voor mijn pakket is de prijs nu iets duurder dan die enkele maanden geleden (20 € om precies te zijn)...

Die kit van de E-620 staat nog altijd 605 €...
                              Groeten,

Polleke

Comment

oei, dan zal ik inderdaad op de verkeerde site gesukkeld zijn, ach jammer ^^
                                maar is niet erg, mijn keuze staat toch vast E620 zal heel binnenkort eindelijk in mijn bezit zijn

Comment

Working...
                                X