Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Olympus Toppic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het Olympus Toppic

Oorspronkelijk geplaatst door ejyn Bekijk bericht
    Wie vroeg zich af of 4/3 nog toekomst had, kijk maar eens op DPreview.
    Het verschil is niet zo groot als tussen de E-1 en de E-3.

De grote verschillen tussen nieuwe E-5 en de E-3
    MEER PIXELS (niet nodig)
    FILMEN (heeft een fotograaf dat nodig)
    SCENE MODUS (tja....)
    ART FILTERS (doen we in Photoshop)

Tot nu toe draai ik niet warm voor de veranderingen.
    Wat wel verbeteringen zijn (waar ik iets aan heb):
    LCD MONITOR, van 230.000 naar 920.00 pixels
    Misschien is er nu iets minder ruis.

Conclusie voor mij: De E-3 is een fijne en prettige camera om mee te werken en dat zal de e-5 ook wel zijn.
    De E-5 is een verbeterde E-3, al zitten de verbeteringen niet zozeer in het fotografische vlak.
    Het zijn wat amateuristische speel dingetjes die er nu bijgekomen zijn.
    Ik baseer mijn conclusie natuurlijk op wat ik lees op DPreview, ik heb nog geen resultaten gezien van de E-5, laat staan uit kunnen proberen.

Ik blijf fijn door fotograferen met mijn E-3, en hoef niet zo nodig een opwaardering naar een E-5.
    Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
    http://petermaas.blogspot.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
      Bij spotmeting zal de camera uitgaan van het lichtste deel, de rest behoorlijk onderbelichten.
      Volgens mij gaat de camera bij spotmeting uit van de plaek waar je de spot opricht en dat kan net zo goed het donkerrste deel zijn.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peer Bekijk bericht
        Als je als fotograaf ook een filmpje moet afleveren voor de website levert dat weer minder gesjouw op.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dat geld natuurlijk inmiddels voor de gehele fotografie......grote sprongen in de ontwikkeling van digitale fotografie zijn voorbij.
          De kwaliteit van de sensor is van alle merken zo hoog, dat er alleen nog kleine verbeteringen mogelijk zijn.
          Niemand hoeft te verwachten (van welk merk maakt niet uit ) dat de opvolger van zijn camera veel betere kwaliteit foto's maakt.
          De "verbetering" zit vooral in bediening maar niet in fotokwaliteit.
          Last edited by Alfa Romeo; 16 september 2010, 17:45.
          Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Hallo allemaal. Vandaag bij Konijnenberg de 50-200SWD gehaald, ter aanvulling op de 12-60SWD. Was eerst wat verrast door de afmetingen en gewicht. Heb er vandaag nog niet veel mee kunnen oefenen ivm het slechte weer. Sta te popelen om de lens een te proberen. Als deze visueel bij de 12-60 in de buurt komt ben ik meer dan tevreden. Schiet nu met de E-30, maar ben wel erg benieuwd naar de E-5, al las ik dat veel veranderingen voor mij niet zo van toepassing zijn.
            Ik ben hier trouwens nieuw, ben via de shoot op dit forum terecht gekomen, erg leuk en veel informatie.
            Groetjes,
            Marc
            Last edited by marcbosch; 27 september 2010, 20:19.
            Olympus e-30, 12-60 F2.8-4.0SWD, 50-200 F2.8-3.5SWD

Comment

Als ik even een steentje in de kikkerpoel mag werpen: ik werk al sinds ongeveer een eeuw met Olympus, met camera's (Pen, OM-1, OM-2, E-500, E-620) en met microscopen en ik kan toch niet om de vaststelling heen, dat de huidige Olympus-(foto)-objectieven duidelijk minder van kwaliteit zijn dan de Zuiko-OM objectieven van destijds, vooral m.b.t. afbeeldingsscherpte en ook mechanische robuustheid.

Men kan argumenteren dat een zoom altijd wat minder scherp is dan een prime, maar dat verklaart niet alles, denk ik.

Ik heb nog een bescheiden collectietje van die oude Zuiko-OM's (28 F/2.8, 50 F/1.4, 135 F2.8, 180 F/2.8, 200 F/4) en ik kan verzekeren dat de objectieven geleverd bij mijn sdlr's weinig of niet gebruikt worden...

Verder mis ik ook heel erg de ruime zoeker van de OM's en de verwisselbare matglazen! In mijn e-500 heb ik een KatzEye gemonteerd, wat een forse verbetering is.

Voor de e-620 kan dat niet en kritisch scherpstellen moet dan maar middels liveview, een oplossing waar ik niet zo tevreden over ben, maar het moet dan maar.

Comment

Het verschil is niet zo groot als tussen de E-1 en de E-3.

De grote verschillen tussen nieuwe E-5 en de E-3
                MEER PIXELS (niet nodig)
                SCENE MODUS (tja....)
                ART FILTERS (doen we in Photoshop)

Tot nu toe draai ik niet warm voor de veranderingen.
                Wat wel verbeteringen zijn (waar ik iets aan heb):
                LCD MONITOR, van 230.000 naar 920.00 pixels
                Misschien is er nu iets minder ruis.

Conclusie voor mij: De E-3 is een fijne en prettige camera om mee te werken en dat zal de e-5 ook wel zijn.
                De E-5 is een verbeterde E-3, al zitten de verbeteringen niet zozeer in het fotografische vlak.
                Het zijn wat amateuristische speel dingetjes die er nu bijgekomen zijn.
                Ik baseer mijn conclusie natuurlijk op wat ik lees op DPreview, ik heb nog geen resultaten gezien van de E-5, laat staan uit kunnen proberen.

Ik blijf fijn door fotograferen met mijn E-3, en hoef niet zo nodig een opwaardering naar een E-5.
                Hoy,

is bij mij zowat hetzelfde.
                Ik blijf voorlopig bij mijn E-3.

groetjes

Comment

Ik heb mijn Oly E30 met een 12-60sw lens.
                  Man, man wat een verbetering tegenover een E300
                  Bezoek eens de website [url]http://www.meenseduikklub.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Berke58 Bekijk bericht
                    Ik heb mijn Oly E30 met een 12-60sw lens.
                    Man, man wat een verbetering tegenover een E300
                    Hoy,

Mijn vorige was ook een E300, het verschil tegenover de E-3 is niet te beschrijven.
                    De E-300 was wel een goede camera maar wat het meeste aan deze camera stoorde was de ruis en dat is bij de E-3 heeeeel wat beter.

Groetjes

Comment

@ johnny K, dat bibberen is het IS (image stabilisatie) zet je dit uit zul je zien dat hij ook niet meer trilt bij het uitzetten van je camera.

@ lucas, Ik ken de specificaties niet van de E-420 en de E520, maar ze maken niet voor niets een betere camera.
                      Als je bv de E520 koopt ga dan ook meteen voor de betere lenzen, het is niet voor niets dat de 14-45 regelmatig te koop staat, die mensen gaan over op de 14-54 die lichtsterker en in het algemeen beter is. Op ebay ben ik de 14-45 al tegengekomen voor 100 euro, de lenzen uit de pro serie blijven waardevast.
                      Kijk voor welke lenzen beschikbaar zijn eens hier: http://www.olympus.nl/consumer/dslr_6756.htm
                      En voor de prijzen hier:

Je zult zien dat de goede lenzen vanaf 2 maal de prijs zijn van een
                      E520 body.......
                      de 14-54 kost toch maar 459 is een prolens en de prijs valt nog mee

Comment

[Mod-LesC]Ik heb jouw bericht moeten aanpassen, omdat je een vroeger post -die ik inmiddel verwijderd heb- citeerde. De Spammer is verbannen. In het vervolg de Mods verwittigen dmv van het uitroepteken bovenaan rechts zo'n Spam post, en iemand van ons zal ingrijpen. Reageren op een spam heeft geen zin, omdat achteraf die posts ook moeten geschrapt worden.[/Mod]

Even terug on toppic
                        Nog geen deftige review te vinden van de nieuwe E-5 iemand een goede link al gevonden?
                        DP review heb ik al gelezen maar wilde meerdere horen en zien alvorens zo een stap te wagen.
                        Zelfs mijn zoon zijn kameraad die vertegenwoordiger is van Oly heeft de E-5 nog niet kunnen zien.
                        Blijkt maar beperkte oplage te zijn en andere landen gaan voor de lage landen blijkbaar
                        Last edited by LesC; 7 oktober 2010, 13:19.

Comment

[Mod-LesC]SPAM en alle posts die daarop betrekking hadden zijn inmiddels verwijderd. In het vervolg (zoals ik hierboven al geschreven heb): niet reageren op een Spam post, anders moet die post achteraf ook verwijderd worden. Gewoon aan de Mods melden via het uitroepteken rechtsboven zo'n spam post.[/Mod]
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.2) - iPhone XR (iOS 18.3.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.2)

Comment

Had ik geluk............ dat ik bretrels droeg mijn broek is niet gezakt

Veel detail in de foto's waaaw
                            Maar blijkt dat olympus een patent heeft op ruis bij hogere iso's.
                            Je laatste link Marc is de beste veel details en info over de e-5 thanks

Comment

De beste manier om camera's te vergelijken is om resultaten te vergelijken.
                              De foto's, daar gaat het tenslotte toch om.
                              Ik ben lid van fotokring Beeldhoek Asten-Someren http://beeldhoekinteractief.blogspot.com/, hier zijn fotografen met allerlei camara's.
                              Eens per maand beoordelen we daar foto's van elkaar.
                              Er zijn natuurlijk Canons, Nikons zelfs iemand met een compact camera.
                              Ik ben de enige met een Olympus (E-3).
                              We staan iedere keer versteld wat degene met de compact camera laat zien aan foto's.
                              Op de link hierboven kun je zijn resultaten zien die geblogt zijn onder de naam Ad.

Het ligt niet altijd aan de camera, maar wel of de fotograaf zijn camera kent, dus ook de beperkingen. Als je daar rekening mee houdt kun je mooi werk afleveren.
                              Ad fotografeerd veel details, een rietje wat uit het water steekt, een herfstblad op de grond enz. Zijn foto's worden regelmatig beloond met wedstrijden. hij weet dat hij geen landschappen moet fotograferen, daarvoor schiet het compactlensje tekort.

Er is ook iemand met een Canon5D mark2, wij gaan regelmatig samen fotograferen. We fotograferen dan dezelfde onderwerpen en maken totaal verschillende foto's. Hoe kan dat? Simpel, we hebben er ieder een andere lens op staan. Ik een groothoek, hij een tele of andersom. Daarbij hebben we allebei een andere kijk op een onderwerp. De ene keer heeft hij mooiere foto's, de andere keer is het andersom.

Dan de kwaliteit van de foto's. Ik zie dat hij met een full-frame een mooiere dof kan creëren met bv 100mm, minder scherpte-diepte bij portretten, mooiere dof. Ik krijg hetzelfde effect door op langere brandpuntafstanden een portret te schieten. Als we de afdrukken vergelijken doet mijn Olympus E-3 niet onder met de afdrukken van hem. Zolang ik maar onder de 1600 iso blijf. Bij hogere iso waardes zijn zijn foto's duidelijk beter. We hebben allebei heel goede lensen. Voor hij de 5DMark2 kocht speurde ik zelfs enige jaloezie. Ik kon bv veel langer fotograferen doordat ik image stabilisation op de camera heb. (Als we beide een 50-200 lens gebruikten.) Als je foto's wilt zien van de Olympus E-3 kun je best veel zien via mijn blog (zie link in handtekening). Als je daar op een foto klikt krijg je deze in een iets groter formaat te zien. Wil je resultaten zien van de zuiko 50-200SWD kijk dan onder de post van EFF, Elf Fantasy Fair.
                              Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
                              http://petermaas.blogspot.com/

Comment

Working...
                              X