Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Olympus Toppic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het Olympus Toppic

Tja......heb mijn E-30 een week voor de aktie begon gekocht.
    Dat gebeurt nou eenmaal, heb mijn E-30 ook weer een stuk goedkoper kunnen kopen dan de Olyfreeks die hem een paar maanden geleden kochten.
    Heb al 2 reserve baterijen en ook al een Oly flitser....dus ik ben gewoon erg blij met mijn E-30 zonder de aktie.
    Olympus E-M1 / E-M5 II / E-M10 II / E-30; M Zuiko digital 12-40 ED f2,8 PRO ; Oly flitser FL-36; Zuiko Digital ; 50-200 f2,8-3,5 SWD ; 70-300mm f4-5,6 ED ; 14-54mm f2,8-3,5; M. Zuiko digital 14-42 II R ; M. Zuiko digital 17mm 1:1,8

Comment

Ik heb ook maanden gewacht om mijn E30 met 12-60 te kopen en dus toch nog "te" vroeg gekocht.
      Maar ik heb er ondertussen al een grote maand plezier aan beleefd. Het is een prachtig toestel met een fantastische lens. Dus we gaan niet klagen, alhoewel… krijgen is natuurlijk altijd prettig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ejyn Bekijk bericht
        Ik heb ook maanden gewacht om mijn E30 met 12-60 te kopen en dus toch nog "te" vroeg gekocht.
        Maar ik heb er ondertussen al een grote maand plezier aan beleefd. Het is een prachtig toestel met een fantastische lens. Dus we gaan niet klagen, alhoewel… krijgen is natuurlijk altijd prettig.
        Van mij waren die 53 dagen, de duur na de besteldatum. Achteraf bezien had het Keun me nog 14 dagen langer "aan het lijntje" mogen houden. Maar ik klaag ook niet... Aan de "openingsprijs" had ik de E-30 ook niet gekocht.
        Heb me qua lens wel "beperkt" tot de 14-54 f2.8-3.5II. In vergelijking met het kitlensje van de E-500 (14-45) is dat al een hele verbetering .
        Hoe komt het eigenlijk dat Olympus voor de 12-60 zich heeft "beperkt" tot f2.8-4.0 : in dat prijssegment zou je toch een 2.8 tout court verwachten ?
        Last edited by polleke_cgc; 13 oktober 2009, 20:03.
        Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Hoe komt het eigenlijk dat Olympus voor de 12-60 zich heeft "beperkt" tot f2.8-4.0 : in dat prijssegment zou je toch een 2.8 tout court verwachten ?
          Antwoord in twee delen:
          a) bij mijn weten bestaat er geen enkele 'echte' f/2,8 lens over de hele lijn. Als je het fotometrisch bekijkt is het altijd eerder f/2,8-3,3, maar de meeste fabrikanten zijn niet zo eerlijk om het ook met zoveel woorden te vertellen;
          b) Olympus is altijd heel eerlijk in zijn specificatie's. Er zijn zelfs lenzen die technisch beperkt worden omdat ze anders niet zouden voldoen aan hun kwaliteitseisen. Als je de 12-60 op diafragmavoorkeuze zet en op f/2,8, dan zal je zien dat als je de ontgrendelingspal van de lens induwt de sluitertijd zal stijgen (van bvb. 1/125s naar 1/180s.) Het vermoeden gaat nu dat de lens eigenlijk lichtsterker is dan aangegeven (het is eerder een f/2,2-2,8 lens), maar omdat dan waarschijnlijk te veel aan scherpte zou ingeboet worden, hebben ze het diafragma niet groter gemaakt dan f/2,8-4. Als je de ontgrendelingspal induwt dan is er geen communicatie meer tussen lens en body en opent het diafragma volledig. Probeer maar, is geen grap.

Bij een ander merk zou die lens gewoon een f/2,5 zijn over het hele bereik en zou dat merk niet meer omkijken en zouden de gebruikers klagen van 'soft bij volle opening maar vlijmscherp wanneer gediafragmeert...' Om eerlijk te zijn, ik verkies de aanpak van Olympus (en als ik echt de hoge lichtsterkte nodig heb, dan druk ik gewoon de ontgrendelingspal in...

Er zijn nog lenzen waar dit opgaat, maar ik herinner ze me niet meer (gewoon proberen zeker?)
          http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ik krijg, als ik dit lees, een beetje het Apple-gevoel van zo'n 15 jaar geleden. Toen zei elke pc-gebruiker dat Apple een randverschijnsel was met een onzekere toekomst, een kleine speler, niet compatibel, niks me aan te vangen in de grote pc-wereld ... en kijk nu eens waar Apple staat. PC-gebruikers praatten zo omdat ze Apple gewoon niet kenden. Veel blabla, maar niemand die precies wist hoe het werkte. Onbekend is onbemind. Net zo bij Olympus tegenwoordig.

Comment

Tiens, zou er een verband zijn tussen mijn Mac en mijn Olympus?

Comment

Een combinatie die getuigt van goede smaak.

Comment

ik heb momenteel de E510 maar, denk toch een stapje hoger te gaan en een E620 te kopen, het jammere is mijn body geraak ik wss nooit meer kwijt.

ik vraag me trouwens af of de E620 of de E30 (ook een optie) hun flits ook zo enorm flikkert binnen???

of is dat nog ALTIJD zo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Treez* Bekijk bericht
                    ik heb momenteel de E510 maar, denk toch een stapje hoger te gaan en een E620 te kopen, het jammere is mijn body geraak ik wss nooit meer kwijt.

ik vraag me trouwens af of de E620 of de E30 (ook een optie) hun flits ook zo enorm flikkert binnen???

of is dat nog ALTIJD zo?
                    Je weet toch waarom die flits dat doet ?
                    Je kan het ook uitschakelen, maar dan niet "zagen" dat de autofocus in mindere lichtomstandigheden minder snel werkt... Dus ja : ook de E-620 en E-30 gebruiken nog die "stroboscoop".

Als je nu een E-30 koopt kan je het wel oplossen, want je krijgt er gratis een externe flits bij... (een FL-36R via Cashback (of een batterijpack)). Een cadeau'tje van een 200 €, dat ik helaas ben mislopen, want ik heb mijn E-30 14 dagen te vroeg gekocht...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jee Bekijk bericht
                      Ik krijg, als ik dit lees, een beetje het Apple-gevoel van zo'n 15 jaar geleden. Toen zei elke pc-gebruiker dat Apple een randverschijnsel was met een onzekere toekomst, een kleine speler, niet compatibel, niks me aan te vangen in de grote pc-wereld ... en kijk nu eens waar Apple staat. PC-gebruikers praatten zo omdat ze Apple gewoon niet kenden. Veel blabla, maar niemand die precies wist hoe het werkte. Onbekend is onbemind. Net zo bij Olympus tegenwoordig.
                      Dat heb ik nooit iemand horen zeggen.. kent u elke pc gebruiker van die tijd? Of denkt u dat u namens alle volkeren spreekt wanner u een vreemde ingeving krijgt?

Comment

't Is toch wel een feit dat er een tijd geweest is dat Apple niet hip en dus niet populair was...
                        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Ik weet nou niet of een apple vergelijking nu zo een goeie vergelijking is.

Apple stelt immers nog altijd niet veel voor op computergebied. Beter als enkele jaren geleden dat wel maar nog ver van waar ze ooit stonden.

Itunes en ipod en phone's zijn een megasucces maar hebben niets met PC's te maken.

Wil je dan zeggen dat Oly binnen enkele jaren een hele grote speler is maar in iets dat van verre gerelateerd is aan fotografie. Een mooie maker van bijv digital fotoframes of zo.....

Niet echt wat ik hoop dat OLY gaat doen. Beter dat ze terug echt een grote speler worden in fotografie met die pen toestanden enz dat zou kunnen lukken denk ik..

Comment

Misschien deze discussie in Chit chat houden ???
                            Ik dacht dat het hier over Olympus ging. Het verband tussen Olympus en Mac zie ik eerlijk gezegd niet...

Ondanks dat ik een E-30 heb, heb ik anderzijds een hekel aan Apple PC's, ook na er 13 maanden professioneel mee gewerkt te hebben... Dus ik zie GEEN verbanden in het Olympus/apple verhaal...
                            Groeten,

Polleke

Comment

ApplePC's ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jee Bekijk bericht
                                ApplePC's ???
                                Een PC is een Personal Computer : dus ook een Apple is er zo eentje...

Je hebt bv. ook een Mainframe, wat dus geen PC is (want daar hangen een hele serie clients aan).

Voor mij is een Macbook, een laptop, en dus ook een PC.
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X