Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Olympus Toppic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het Olympus Toppic

@ik.niet
    Heb ik nu ook gelezen en dat betekent dus dat die uitklappende flitser het grote verschil is. Gek wel.
    @Johnny K
    Het klopt dat je in de P-stand nog van alles kan optimaliseren (heb ik ondertussen kunnen vaststellen) maar dat kan even goed in de AUTO-stand (ook proefondervindelijk vastgesteld).
    Alweer bedankt allemaal voor de hulp en/of meedenken.
    Waarvoor zo een zondagmiddag toch al niet goed is hé

Comment

Ja maar hier achter mijnen hof lopt een paard en elke vraag stel ik aan hem want hij heeft een dikkere kop
      Dus ik hoop ook meer verstand
      En het is mooi weer wat moet een mens anders doen dan oefenen op de bloemen die nu mooi open staan he
      Ben zelf nog aan het leren en mijn toestel is straks een jaartje oud

Comment

Standjes oefenen tussen de bloemetjes en de bijtjes, onder een mooi lentezonnetje (ondertussen al zomerzonnetje)... wat moet ne mens nog meer hebben
        Alle gekheid op een stokje; die auto of p of ps stand gebruik ik enkel als het echt héél snel moet gaan. In den beginne is dat natuurlijk wel gemakkelijk, maar eigenlijk zijn dat standen waar je na enkele weken van af zou moeten... Dus wat nu het eigenlijke verschil tussen die is, zou ik niet wakker van liggen, maar mijn tijd en energie steken in het ontdekken van diafragma, sluitertijd en iso.

in ieder geval veel plezier nog...
        brecht
        Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Ik denk wel dat je gelijk hebt. Ik zal me eens bezighouden met A en S sè en mss dat boekje kopen ... euh ... Fotograferen met de Olympus E 420 en E 520, heet het geloof ik (hebben ze bij proxis.be). Of is dat weggegooid geld?

Comment

Ikzelf heb het boek van easy computing over de E-510 van Christian Haasz
            Het groter formaat en ben daar zeer tevreden over,
            handig alles in uitgelegd van de instellingen en de na bewerking met de software van olympus
            Andere oplossing is een boek van Freeman over digitale fotografie heb ik ook en is zelfde alleen over de camera gaat het algemener zijn dus niet merkgebonden.
            Zijn beide aanraders voor een leek zoals ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
              Standjes oefenen tussen de bloemetjes en de bijtjes, onder een mooi lentezonnetje (ondertussen al zomerzonnetje)... wat moet ne mens nog meer hebben
              Alle gekheid op een stokje; die auto of p of ps stand gebruik ik enkel als het echt héél snel moet gaan. In den beginne is dat natuurlijk wel gemakkelijk, maar eigenlijk zijn dat standen waar je na enkele weken van af zou moeten... Dus wat nu het eigenlijke verschil tussen die is, zou ik niet wakker van liggen, maar mijn tijd en energie steken in het ontdekken van diafragma, sluitertijd en iso.

in ieder geval veel plezier nog...
              brecht
              Voor mij is de enige stand die je beter niet gebruikt die "full auto", want dan kan je het diafragma niet aanpassen (toch niet bij een E-500).

Het verschil tussen de P en A stand is enorm klein. De tip die je initieel krijgt in de P-stand vind ik persoonlijk nog altijd handig, vandaar dat ik meestal die P-stand gebruik (en het diafragma dan aanpas zoals ik het wil indien nodig).
              Groeten,

Polleke

Comment

Weet je soms betrap ik mijzelf erop dat ik soms de scene knop gebruik om iets speciaals vast te leggen zoals vuurwerk en nachtfotografie
                Dus de auto stand maar dan voor iets speciaal, en dan ga in neuzen in de exif gegevens
                Maar als het rap moet is er de auto of P stand dus niet druk maken maar drukken op de knop om fotokes te maken is de boodschap

Comment

Hoi allemaal, het is zo stil in dit draadje ...
                  Heb op de functieknop de 'scherptediepte-view' (heet eigenlijk anders) ingesteld. Werkt fantastisch om in de zoeker meteen even te zien hoe de achtergrond er uitziet t.o.v. de voorgrond. Ondertss zit ik te denken dat er mss betere functies zijn om aan het bewuste knopje toe te kennen. Laat de suggesties maar komen ...

Comment

De E-30 heb ik ingesteld als volgt:

- S-AF + MF (in te stellen via super control panel)
                    - S-AF release priority op 'on' (via de menu)
                    - Ontspanknop: AE-L (half ontspannen) - afdrukken (helemaal ontspannen) Hierdoor zal die als ik de ontspanknop half indruk niet meer autofocussen
                    - Fn-knop: autofocus (ook weer via de menu)

De reden is heel simpel: ik mag nog eens graag zelf scherpstellen (en dan kan ik me meer concentreren op de compositie), als ik wil autofocussen (daar waar het snel moet gaan), dan kan ik dat heel snel. Als de autofocus zou 'hunten' (toegegeven, gebeurd niet zo snel) kan ik het heel snel overnemen, zodanig dat ik de foto niet hoef te missen (liever een foto die een beetje onscherp is, dan helemaal geen foto.)

Is effe wennen, maar werkt voor mij heel intuitief....
                    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Fn is bij mij de testfoto zonder op te slaan
                      Zo eeen beetje waar ik niet van weet of ik de goede keus gemaakt heb even te controleren
                      En eenmaal goed bevonden dan pas de sluiterknop te gebruiken.
                      Is handig voor bloemen in close up te fotograferen, daar ik veel neerzittend fotografeer is dit handig

Comment

Hoi, hier ben ik weer. Ik mocht vragen stellen hé
                        Wel, is het verstandig om de IS gewoon "altijd" ingeschakeld te hebben (IS1) zodat het ding altijd zijn werk kan doen of alleen maar als je met een lagere sluitersnelheid of grote opening of tele werkt? Merci.

Comment

Hangt af van soort "IS", maar d'er is er, die je best afzet op statief.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Standaard staat hij bij mij altijd op IS 1 (en dan vergeet ik he af te zetten op statief... )
                            http://www.digifotofreak.nl

Comment

Als het niet echt nodig is, zet ik die ook liever af. Het heeft geen zin om de helft van je batterij te spenderen aan is als je met een 25mm op 1/250s fotografeert. Ik vergeet ook soms om hem uit te zetten, of weer aan, maar ik vind dat is te veel jus uit je batterij trekt om die continu te laten aanstaan.

mvg

ps, op statief naar het schijnt ook beter uitschakelen
                              Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                                Standaard staat hij bij mij altijd op IS 1 (en dan vergeet ik he af te zetten op statief... )

Gij niet alleen
                                Betrap er mijzelf ook altijd op als het te laat is
                                Dju weeral vergeten af te zetten, niet dat het erg schadelijk is maar wreet baterij he .
                                Gelukkig heb ik altijd een extratje bij voor gevallen van

Comment

Working...
                                X