Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Olympus Toppic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het Olympus Toppic

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    De E-520 ligt wel een pak beter in de hand dan de E-420.
    Ik was vorige week in de Saturn, ben op zoek naar een nieuwe TV. Natuurlijk kon ik aan de DSLR's daar niet voorbijwandelen zonder ze allemaal eens snel vast te pakken.

Er stonden 2 Olympustoestelen, de 420 en de 520 (denk ik, het was zeker iets in de 400 en 500)
    Het was de eerste keer dat ik een Olympus in mijn handen had.
    Wat mij opviel was dat de 420 bij mij niet goed in de hand lag. Het is wel een zeer licht toestel, maar dat petieterig klein gripje voelt echt niet goed aan.

De 520 was een ander verhaal. Dat toestel was precies speciaal voor mij gemaakt. Zo aangenaam om vast te houden. De kunstof van de body voelt ook lekker aan. En het is nog een zeer mooi fototoestel ook .

Comment

Ik ken dat. Iedereen heeft het over reflextoestellen van Canon en Nikon of over bridges van Pana of Fuji, maar als je die allemaal in je hand hebt gehad en je neemt dan een E-520 vast, dan weet je het verschil meteen. En dat is dus één van de redenen waarom ik een E-520 heb

Comment

Welk is het verschil tss AUTO en P(rogram)? In beide gevallen kiest de camera toch zelf sluitertijd en diafragma. Dank.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jee Bekijk bericht
          Welk is het verschil tss AUTO en P(rogram)? In beide gevallen kiest de camera toch zelf sluitertijd en diafragma. Dank.
          De iso waarde die kan je aanpassen op de P stand EN NIET op de auto stand
          Zelf fotografer ik op de A stand diafragma voorkeuze, alles is snel aanpasbaar
          door op de ok knop te drukken en dan te kiezen wat je wil aanpassen zoals iso wb enz...
          Blijf maar oeffenen je komt er wel

Comment

De beslissing is gevallen , Na lang twijfelen heb ik de e520 double zoom kit gekocht.
            De prijzen die ik zag bij konijneberg vond ik goed.
            Ik woon wel in Oostende , dus eerst eens langs bij Tuytens , die had enkel een e420 met pancake lens liggen waar hij een ongeloofelijke prijs voor vroeg (meer dan 600€) en hij wilde me dan met alle geweld een d60 verkopen . Dus daar weg , gaan kijken naar de media markt , daar vind ik wat ik wil maar WTF 664 € dus veel te duur . Ben dan maar naar Turnhout gereden en daar de set gekocht met nog extra 2 uv filters , batterij , 4 gig kaartje en een originele olympus tas , met de diesel erbij kwam ik nog 60€ goedkoper uit dan in Oostende, Leve het Konijn
            Dig , e520 met 2 kitlenzen en een Metz 48 erbij
            Analoog , om1 , om2 , om10, F3 , een 10tal lenzen erbij
            Middenformaat Kiev +75mm+120mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fluup Bekijk bericht
              De beslissing is gevallen , Na lang twijfelen heb ik de e520 double zoom kit gekocht.
              De prijzen die ik zag bij konijneberg vond ik goed.
              Ik woon wel in Oostende , dus eerst eens langs bij Tuytens , die had enkel een e420 met pancake lens liggen waar hij een ongeloofelijke prijs voor vroeg (meer dan 600€) en hij wilde me dan met alle geweld een d60 verkopen . Dus daar weg , gaan kijken naar de media markt , daar vind ik wat ik wil maar WTF 664 € dus veel te duur . Ben dan maar naar Turnhout gereden en daar de set gekocht met nog extra 2 uv filters , batterij , 4 gig kaartje en een originele olympus tas , met de diesel erbij kwam ik nog 60€ goedkoper uit dan in Oostende, Leve het Konijn

hip hip hoera
              Heb al mijn matriaal steeds bij konijntje gehaald,
              het profijt weegt niet op tegen de afstand of is het omgekeerd de afstand weegt niet op tegen het profijt ?????
              Die 60€ das een hele tank brandstof en daar kan je al eens gaan neuzen bij konijntje he
              Veel plezier met je nieuw speelgoed (speelgoed ) euuhh bedoel hobby matriaal

Comment

@Fluup
                Allez, krek hetzelfde scenario als ik
                Konijn heeft dus op zeer korte tijd twee zo'n sets verkocht. Prachtig toestel trouwens!
                Proficiat en ik hoop dat je er, net zoals ik, ook heel erg van geniet (zelfs al zit ik met hopen vragen want er valt veel te ondervinden en te leren).

@JohnnyK
                Merci voor de uitleg. Bijkomend vraagje: kun je op de P-stand de WB eventueel op automatisch laten staan of MOET je ze dan telkens aanpassen? (Als ik domme vragen stel, laat je het maar horen hé.)

Comment

Serieuze frons van de wenkbrauwen: ik kan op de AUTO-stand zowel als op P de iso-waarde en WB veranderen. Ik merk geen verschil tss beide standen. Is mijn toestel na twee dagen al tilt? Want dit komt toch niet overeen met de uitleg hierboven

Comment

Ik kijk even in de E manual (pdf) van mijn oude 350D. Nu, er zal wel een verschil zijn tussen Olympus en Canon, maar op p. 81 wordt het verschil tussen "P" en "" (full auto) als volgt uitgelegd:
                    • In both modes, you can freely change the automatically-set shutter speed and aperture combination (program).
                    • In the P mode, you can set or use the functions below, but not in the AUTO mode:
                    Shoot settings
                    - AF mode selection
                    - AF point selection
                    - Drive mode selection
                    - Metering mode selection
                    - Program shift
                    - Exposure compensation
                    - AEB
                    - AE lock with * button
                    - Depth-of-field preview
                    - Clear all camera settings
                    - Custom function (C.Fn)
                    - Clear all custom functions
                    - Sensor cleaning

Flash settings (Built-in flash)
                    - Flash On/Off
                    - FE lock
                    - Flash exposure compensation

Flash settings (EX-series Speedlite)
                    - Manual/stroboscopic flash
                    - High-speed synch (FP flash)
                    - FE lock
                    - Flash ratio control
                    - Flash exposure compensation
                    - 2nd curtain sync
                    - Modeling flash

Image recording settings
                    - RAW, RAW+L JPG selection
                    - ISO speed setting
                    - White balance selection
                    - Custom white balance selection
                    - White balance correction
                    - WB bracketing
                    - Color space selection
                    - Processing parameter setting
                    En dan volgt nog een hele uitleg over "Program Shift" (wat je nog kunt doen in P mode).

En zeg nou niet dat Olympus die verschillen niet zou hebben!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

In de Auto en de P stand kunnen zowel de sluitertijd als de diafragma worden aangepast (P-shift). In de Auto stand kunnen echter bepaalde zaken niet worden aangepast die onder P wel kunnen worden aangepast. Als je de camera in auto hebt staan, je zet hem uit en weer aan, staat de camera in fabrieksinstelling zoals voor auto is vastgesteld. Onder P is dit niet zo, dus stel je de witbalans onder P handmatig in, dan zal deze zo blijven staan, stel je hem onder auto in, je zet de camera weer uit en dan weer aan, dan staat de witbalans ook weer op auto.

Het verschil tussen P en auto is dus relatief klein geworden.
                      Wil je het precies weten lees dan de handleiding na. Ik heb de handleiding kort doorgelezen en voor mij was het verschil tussen auto en P niet direct duidelijk. Je moet de handleiding dus echt goed lezen, dit houdt in dat het dus om nuance verschillen gaat.

Persoonlijk fotografeer ik bijna altijd in de A stand. De camera kiest dan de sluitertijd.

Veel plezier met je camera.

Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                        I
                        Het verschil tussen P en auto is dus relatief klein geworden.
                        Wil je het precies weten lees dan de handleiding na. Ik heb de handleiding kort doorgelezen en voor mij was het verschil tussen auto en P niet direct duidelijk. Je moet de handleiding dus echt goed lezen, dit houdt in dat het dus om nuance verschillen gaat.
                        Bart
                        Wat ik al dacht. E is dus weinig verschil. Dat de instellingen bij P bewaard worden na uitzetten en bij AUTO niet, wist ik niet. Dat is dus een belangrijk verschil. Maar voor het overige - en ik heb al veel zitten uittesten - kun je in beide standen vrijwel alles aanpassen.
                        Bedankt voor de reacties. Indien er nog meer belangrijke verschillen zouden zijn, verneem ik ze natuurlijk graag.

PS. Bij Canon kun je zo te lezen heel wat minder instellen in de auto-mode dan in P.

Comment

PS. Bij Canon kun je zo te lezen heel wat minder instellen in de auto-mode dan in P.
                          En dus toch een heel verschil tussen Oly en Can, tenminste wat P vs Auto betreft?
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Tiens, bij mijn E-500 is het nog anders.
                            Zolang je in de auto-stand blijft, mag je het toestel uitschakelen : de gedane instellingen blijven aangepast.
                            Wijzig je echter bv. naar P-stand (of gelijk welke andere stand) en dan terug naar auto, dan staat alles terug "auto" op die "auto"-stand (dus WB, ISO, ..).
                            Er is trouwens nog 1 iets anders bij "auto". Bij te weinig licht wordt automatisch de flits uitgeklapt, wat je bij de andere standen zelf moet doen.

Ik gebruik trouwens bijna altijd de P-stand : ik heb er niets op tegen dat de camera zelf een voorstel doet voor sluitertijd en f-waarde : die kan je toch naar wens aanpassen.
                            En als ik het toch eens nodig vind dat die F-waarde of sluitertijd constant blijven (ook als ik het toestel heb uitgeschakeld), dan gebruik ik die A of S.
                            Dat laatste is trouwens het enige verschil tussen de A en de P stand. Bij A blijft de waarde dezelfde als je het toestel uitschakelt (en terug in natuurlijk). Bij de P stand gaat hij die eerst zelf weer kiezen afhankelijk van wat je wil fotograferen.
                            Groeten,

Polleke

Comment

Serieuze frons van de wenkbrauwen: ik kan op de AUTO-stand zowel als op P de iso-waarde en WB veranderen. Ik merk geen verschil tss beide standen. Is mijn toestel na twee dagen al tilt? Want dit komt toch niet overeen met de uitleg hierboven
                              Bij het lezen van de manual kwam ik op pagina 132het volgende tegen:
                              Stand AUTO
                              Programmagestuurde stand AE (zie stand "P [programma]"). Aanvullend omvat deze stand het automatisch omhoog springen van de flitser bij het fotograferen onder slechte lichtomstandigheden.

Comment

Weet enkel dat je met de P stand alle kanten uit kan.
                                En als je eenmaal in auto gewerkt hebt neemt hij dat normaal gewoon over
                                Dus je moet wel eerst iets aanpassen wil je een verschil zien.
                                Op het scherm en als je keuze schakelaar op de P stand staat.
                                Je moet maar eens op ok klikken en via scherm de P stand selecteren dan kan je hierin nog verder je P stand optimaliseren.
                                is P en Ps stand
                                Maar zoals ik al melde mijn standje is de A stand kan ik lekker spelen met diafragma wat ik het leukste vind
                                Last edited by Johnny K; 31 mei 2009, 12:57.

Comment

Working...
                                X