Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon G9 of Nikon P80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon G9 of Nikon P80

Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel en twijfel nog tussen de Canon G9 powershot en de Nikon Coolpix P80.

Het zal gebruikt worden voor zowel binnen in omgeving met weinig licht (bvb feestzaal) als in openlucht met veel licht (bvb op reis).

Evt. met aankoop van extra flits.

iemand suggesties?

Re: Canon G9 of Nikon P80

De meeste foto's (80 %) HIER zijn met de G9 gemaakt,

mvg,
    Wim

Comment

't Zijn ook wel heel verschillende camera's.

De ene is een niet al te compacte compact, de ander een bridge. En de Nikon heeft geen hotshoe dus externe flits wordt maar niks.

't Ligt eraan wat je hebben wil natuurlijk? De Canon heeft een echte zoeker, de Nikon een EVF. De Nikon heeft wel 3:2 verhouding, dat ligt me wel. De Canon daarentegen heeft manuele focus.

Maar ik heb zelf de G7, dus ik ben misschien was biased.

Dave
      pixelpusher

Comment

De keuze kun je alleen maken als je de twee camera's kunt "vergelijken". Dit is alleen mogelijk op basis van de mogelijkheden (specs) omdat de P80 nét uit is. Je hebt wat de laatste betreft, geen (voor)beeld(en) van de praktijk.
        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Vergelijken van specs is nochtans simpel. Met dpreview.com zet je ze gewoon naast elkaar.

Dave
          pixelpusher

Comment

Dit is n.m.m echter geen basis om een keuze te maken.
            [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
              Dit is n.m.m echter geen basis om een keuze te maken.
              En waarom niet? Omdat er geen reviews over te vinden zijn? Specs lijken me heel handig om camera's te vergelijken, vooral om te weten te komen wat je'r allemaal mee kan en niet kan.

Dave
              pixelpusher

Comment

Beter zoeken jongens:

G9 vind je op DPReview ook, die tests heb ik liever maar bij gebrek aan beter voor de P80...

Ik heb de G7 (verregaand als G9 maar geen RAW) en Nikon DSRLs (om maar aan te geven):
                de G9 is voor mij zonder enige vorm van twijfel een beter camera dan de P80.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                  Beter zoeken jongens:

G9 vind je op DPReview ook, die tests heb ik liever maar bij gebrek aan beter voor de P80...

Ik heb de G7 (verregaand als G9 maar geen RAW) en Nikon DSRLs (om maar aan te geven):
                  de G9 is voor mij zonder enige vorm van twijfel een beter camera dan de P80.

Karel
                  tss... naar waar link ik net?

Dave
                  pixelpusher

Comment

Als het is voor plaatsen met weinig licht zou ik ook de volgende overwegen:

Fuji F100fd

ook de 400% dynamic range en de 28mm breedhoek kan interessant zijn.
                    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jochim Bekijk bericht
                      Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel en twijfel nog tussen de Canon G9 powershot en de Nikon Coolpix P80.
                      ....
                      Ik ben daarstraks een Nikon P80 gaan testen (en had de intentie deze aan te kopen). Maar er treedt bij dit toestel een onaanvaardbare ton-vormige vertekening op bij breedhoek (niet aan de uiterste randen van het beeld maar meer naar het centrum, valt minder op, tot je het gezien hebt....), en kussenvormige vertekening bij het inzoomen.

Gewoon onaanvaardbaar volgens mij.
                      Er zit in het toestel zelfs een 'vervormingscorrectie-software', écht waar. Maar die staat standaard af omdat die het beeld wat verkleint.

Tja, ik denk daarbij "maak er dan geen 27 mm groothoek van als je dat niet deftig kan".

Erg.

Nog iemand die dit al opgemerkt heeft?
                      in de reviews die ik al las (maar meeste zijn louter gebaseerd op de technische info en niet op gebruik lijkt me) las ik hier nog niets over.

Maar met wat ik gezien heb kan ik maar één ding zeggen: koop géén Nikon P80.

Voor de rest trouwens wél een interessant toestel en mooie kleur en veel schakeringen en tinten en....

Maar de vervorming maakt al dat moois volgens mij onbruikbaar.

Spijtig.

Comment

Heeft niets maken met D80.

Het is de lens en wel de 'barrel distortion'. Geen abnormaal verschijnsel maar niet per sé aanwezig bij elke -super-groothoek.
                        Photozone test lenzen en het is een goed idee daar wat tests te bekijken.

Karel

Comment

Jochim, ik maak het je nog wat moeilijker, neem zeker de nieuwe Fuji S100FS in overweging, zelfs als verwoed voorstander van een DSLR ben ik van deze camera erg onder de indruk.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                            Heeft niets maken met D80.

Het is de lens en wel de 'barrel distortion'. Geen abnormaal verschijnsel maar niet per sé aanwezig bij elke -super-groothoek.
                            Photozone test lenzen en het is een goed idee daar wat tests te bekijken.

Karel
                            Het gaat hier om de P80.

Dave
                            pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                              Het gaat hier om de P80.

Dave
                              ok Dave, bedankt.
                              Daar zit de lens natuurlijk op vast.. Barreldistortion kun je wel gemakkelijk corrigeren met photosoftware.

Karel

Comment

Working...
                              X