Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf eerste digitale toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aanschaf eerste digitale toestel

Oorspronkelijk geplaatst door Joske01 Bekijk bericht
    Ik las net dat de canon 400D eos in promotie is, wat vinden jullie van dit toestel? Is dit een goed toestel?

En in vergelijking met de nikon d80?
    Geen ervaring met de Canon maar volgens mij zitten die inderdaad ongeveer op dezelfde hoogte.

Beide zijn goede toestellen, ga ze eens testen in de winkel om te zien welke het best bij je past. Bij mij lag Nikon beter in de hand.
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

ja, dat zal ik misschien best eens doen.

Maakt het veel uit voor de aanschaf van zo'n macro lens welk toestel je koopt? Ik veronderstel dat je dan ook aan dat merk vasthangt voor de lens?
      Maar zowel nikon als canon zullen welk goede macro lenzen hebben vermoed ik?
      en qua prijs gelijk of? Nikon lijkt me precies duurder.

Comment

ja, dat zal ik misschien best eens doen.

Maakt het veel uit voor de aanschaf van zo'n macro lens welk toestel je koopt? Ik veronderstel dat je dan ook aan dat merk vasthangt voor de lens?
        Maar zowel nikon als canon zullen welk goede macro lenzen hebben vermoed ik?
        en qua prijs gelijk of? Nikon lijkt me precies duurder.
        Bij de keuze van een merk, kies je in principe voor een systeem, waar je later niet zo gemakkelijk van veranderd, omwille van de investeringen die je gedaan hebt. Ieder merk heeft zijn typische punten, die je net iets beter liggen of juist niet.(Grip, ergonomie, hype er rond, materiaal beschikbaar bij familileden en vrienden, materiaal dat je uit het analoge tijdperk nog hebt,...)
        Meestal zal het testen in een winkel van diverse body's, beperkt blijven tot vast houden en eens door de zoeker kijken. De meeste zijn er niet scheutig op om er maar op los te clicken. Dikwijls als iemand een body koopt en dan ziet dat er een paar honderd clicks zijn mee gedaan, gaat die direct terug naar de winkel voor een korting of een "nieuw" toestel.
        Ideaal is als je bij een vriend eens mee kunt gaan om te testen.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Helaas ken ik zo niet direct iemand.
          Anders had ik inderdaad al direct gaan proberen bij vrienden.

Maar goed, hoe meer ik over te weten kom, hoe meer ik begin te twijfelen over welk toestel en dergelijke haha

Comment

Ik zie weinig reacties komen die adviseren in de richting van een Sony alpha 100-200-300. Zeker de 300 (daar ben ik nog altijd over aan het denken) is misschien tegenwoordig wel de beste overstap van een compact camera of bridge naar een DSLR. Dit vanwege de uitstekende live view, waarmee op een compact- of bridgemanier te fotograferen is.

Waarschijnlijk komt het gebrek aan Sony-advies toch vanwege de relatieve nieuwigheid en de vele Canonians en Nikonians op een forum als dit. Niet dat daar iets mis mee is, want zoals gezegd wordt er een bepaalde keuze gemaakt en merkvastheid is dan snel een gevolg.

In mijn vragenrondes in fotospeciaalzaken komt men steeds terug op een Sony A300 voor de beginnende DSRL-fotograaf. Waarschijnlijk zal dit ook mijn eerste toestel worden, en dan in combinatie met de 18-70 kitlens. Bij gebleken geschiktheid (van mijn kant ) ga ik later wel investeren in andere lenzen.
            Nikon D80 ~ Nikkor 18-70

Comment

Op het eerste zicht is die sony 300 wel een pak duurder.

Nu kreeg ik een volgende reactie van iemand: voor macro fotografie is het vooral de lens die belangrijk is, de body op zich speelt niet zo'n grote rol en je kan in feite eender welke body kopen met degelijke specificaties. Met andere woorden: je kan evengoed een goedkopere body kopen dan een duurdere daar het toch vooral de lens is die het hem doet.

Als ik dit dan hoor, ben ik eerder geneigd om te gaan naar de canon 400d eos, daar ik die voor 519 euro kan kopen wat toch een pak goedkoper is dan dan de prijzen die ik tot nu toe voor bv de sony 300 of de nikon 80d heb gevonden.

(internet aanbiedingen buiten beschouwing gelaten, daar ga ik me niet mee bezig houden daar je dan toch weer met dat probleem zit van "wat als er iets aan is".)

Comment

Als je dan voor Canon gaat, overweeg dan zeker deze macro lens:
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Op het eerste zicht is die sony 300 wel een pak duurder.
                  Andere alternatieven zijn Sony a100 (€399) en a200 (€425).

(prijslijst)

Ik heb trouwens zelf een hele tijd een a100 gehad tot volle tevredenheid. Geeft, mits een goeie lens natuurlijk, heel detailrijke beelden wat voor macro niet onbelangrijk is.

Maar zoals hierboven al gezegd: kijk niet enkel naar prijs en specificaties op papier; ga ook eens in een winkel kijken/voelen waar het over gaat.
                  Last edited by K-2; 21 mei 2008, 10:48. Reden: link bijgevoegd
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Andere alternatieven zijn Sony a100 (€399) en a200 (€425).

Ik heb trouwens zelf een hele tijd een a100 gehad tot volle tevredenheid. Geeft, mits een goeie lens natuurlijk, heel detailrijke beelden wat voor macro niet onbelangrijk is.

Maar zoals hierboven al gezegd: kijk niet enkel naar prijs en specificaties op papier; ga ook eens in een winkel kijken/voelen waar het over gaat.
                    inderdaad, dat was ik vergeten te zeggen: het aanvoelen van het toestel buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

Maar goed, ik zal dat dan misschien eerst eens doen, de toestellen vastnemen om te zien welke me het beste ligt.

Comment

Ik denk inderdaad dat de Canon EOS 400D een ideaal instapmodel is voor jou. Je hebt dan een goede body met minstens alle functionaliteiten (en meer!) die nodig zijn om beestjes te fotograferen.

Als lens raad ik je de EF 100mm 2.8 aan die net iets minder dan 500€ kost. En een 2e lensje de EF 50mm 1.8 II die 90€ kost, voor als je eens wat anders wil fotograferen. Vergeet ook geen UV-filters te kopen/gebruiken (ong. 20€/stuk)

Zo heb je toch al een hele set waarmee je aan de slag kunt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rullz Bekijk bericht
                        Ik denk inderdaad dat de Canon EOS 400D een ideaal instapmodel is voor jou. Je hebt dan een goede body met minstens alle functionaliteiten (en meer!) die nodig zijn om beestjes te fotograferen.

Als lens raad ik je de EF 100mm 2.8 aan die net iets minder dan 500€ kost. En een 2e lensje de EF 50mm 1.8 II die 90€ kost, voor als je eens wat anders wil fotograferen. Vergeet ook geen UV-filters te kopen/gebruiken (ong. 20€/stuk)

Zo heb je toch al een hele set waarmee je aan de slag kunt

eum, tja wat de lenzen betreft, daar zal ik ook nog over moeten nadenken dan.

Ik was van plan eerst de body te kopen met de meegeleverde lens en daar al eens mee te "oefenen" om dan een macro lens te kopen een week of 2 voor ik op reis vertrek.
                        Ik veronder stel dat van zodra je het toestel kent en ermee kan werken , het gebruiken van een nieuwe lens niet zo'n aanpassing is?
                        Of is elke nieuwe lens opnieuw een zware aanpassing?

EN hoe werkt dat eigenlijk, die lenzen voor macro fotografie? Hoe kan je achterhalen welke lens goed is voor close ups? Naar wat kijk je dan? Want ik heb al eens rongekeken en er zijn ontelbare macro lenzen...

Comment

Sigma en Tamron hebben uitstekende en budgetvriendelijke macrolenzen (105 of 90mm).

Lensprijzen

Macrofotografie is toch wel wat anders dan het gemiddelde landschapje. Best ruim vooraf ermee beginnen en blijven oefenen als je niet meteen het gewenste resultaat bekomt. Als je voor het eerst op reis met die lens aan de slag gaat, heb je veel kans dat je het merendeel van je foto's weg kan gooien.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

En die sigma en tamron lenzen zijn bruikbaar bij een canon?

Tja oefening baart kunst, dat is met alles zo.

Maar nog een vraag die ik me plots stelde: is macrofotografie wel mogelijk zonder statief enzo?

Ik las ergens op het forum hier dat men toch wel vaak statieven en dergelijke gebruikt om alles mooi te fotograferen, maar dat is dus onmogelijk voor de dingen die ik wil fotograferen.
                            Dus nu stel ik me de vraag of ik wel mooie beelden kan maken zonder statief?

Comment

Joske, weet niet welke regio je bent maar anders eens vragen aan een medelid
                              of je zijn matriaal eens mag bezien en wat zijn bevindingen zijn.
                              Ben gisteren naar konijntje gereden en heb mij daar een Olympus E-510
                              meegebracht, reden voor deze keus was de beeldstabelisatie in de camera zelf.
                              Was ook eerst zinnens om de Fuji te nemen maar was nog niet vooradig bij konijntje
                              Dus en daar ik een beetje aan de limit zat van de panasonic,
                              bewust gekozen voor deze kit met de lenzen 14-42 en de 40-150mm
                              samen met extern flitser ben ik voor nog geen 700€ aan matriaal gesteld.
                              Filters en tas en kaartjes enz... , je ziet een instap dslr is niet meer zo veel van kostprijs.

Naar wat ik van je reacties kan lezen is het niet effectief de bedoeling om macro te doen.
                              Gevaarlijke beestjes zijn die rupsjes nou wel niet, maar denk dat je meer tele wil.
                              Om de mogelijkheid te hebben om de beestjes die wat verder zitten zoals in de dierentuin dichterbij te halen op de foto.
                              Keuzes zoveel je wil, maar ik aanhaal hier een qoute van Bouk
                              Er zijn geen slechte cameras meer

Comment

eum Johnny K,

die rupsen op zich zijn meestal niet direct het probleem.

Het probleem situeert zich wel als ik hoornaars wil fotograferen, spinnen en eventueel slangen.

Verder zijn er toch een aantal kevertjes en rupsen die enorm kunnen irriteren als je ze wil fotograferen (haartjes en afscheiding giftige stoffen) dus ik wil wel op een degelijke afstand van de beestjes blijven.

Comment

Working...
                                X