Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf eerste digitale toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aanschaf eerste digitale toestel

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    TJa idd: hoornaars zijn niet echt gezonde beestjes.
    En jij hebt hier een artikel dat vermoedelijk niet eens gaat over de "koning" der hoornaars: de aziatische hoornaar.... Google die maar eens, en dan ga je pas versteld staan wat voor beest dat is.
    (kleine tip: zoek in het engels... ga je mooie zaken te weten komen over dit beest.... met wat geluk stuit je op de documentaire die ng ooit gemaakt heeft over de aziatische hoornaar. Als je die documentaire gezien hebt, ben je tevreden dat dat beest niet in europa voorkomt... haha

Voor slangen zou ik eerder naar een telezoom gaan ipv. een makro lens. Hier wil je zeker wat afstand houden en ze zijn ook niet zo klein dat je een vergroting van 1/1 nodig hebt.
    Handig en zeker niet duur om dan bij te hebben is deze Sigma met een vergroting van 1/2. Ze kan perfect naast je echte makro in he zak zitten.
    ahzo, ja ik zal daar ook is naar informeren dan.

Comment

kleine tip, zo kan je verder zoeken naar dat mooie beestje

Explore National Geographic. A world leader in geography, cartography and exploration.

VOor de liefhebbers

Een kleine hint over hoe gevaarlijk het beestje is: een pak dat een imker aanheeft beschermd 0.0% tegen de aziatische hoornaars.
      Wanneer onderzoekers de broedplaatsen bestuderen dragen ze dikke lederen pakken (of andere speciale kunststoffen) van maar liefst 3à5cm dik!!!!!
      En dan nog moet je oppassen.
      De hoornaars zijn zeer agressief in groep en gaan echt om te doden.
      Gemiddeld 15à 20 hoornaars moorden een ganse bijenkolf uit zonder problemen!!!

Comment

ohja,
        wat ik nog vergeten te zeggen was:

Ik ga specifiek op zoek naar de JAPANSE hoornaar!

Dus niet naar de gewone aziatische hoornaar....

Google daar maar wat op en dan ga je zien wat voor monster dit is.

Comment

Dank voor de uitleg en engelstalige links. Een soort super wesp dus? Ik blijf bij mijn goede raad: pas maar op!

EDIT: volgens dat Wiki article zijn de larven best lekker! Het zal erop neerkomen wie wie eet dus!
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske01 Bekijk bericht
            http://en.wikipedia.org/wiki/Asian_giant_hornet
            Een kleine hint over hoe gevaarlijk het beestje is: een pak dat een imker aanheeft beschermd 0.0% tegen de aziatische hoornaars.
            Wanneer onderzoekers de broedplaatsen bestuderen dragen ze dikke lederen pakken (of andere speciale kunststoffen) van maar liefst 3à5cm dik!!!!!
            En dan nog moet je oppassen.
            Kan ik begrijpen. De wikipedia link spreek van een angel van 6cm. Dan is 5cm inderdaad niet genoeg. Misschien nog beter een afstands bediende robot gebruiken om de foto's te trekken.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Dank voor de uitleg en engelstalige links. Een soort super wesp dus? Ik blijf bij mijn goede raad: pas maar op!

EDIT: volgens dat Wiki article zijn de larven best lekker! Het zal erop neerkomen wie wie eet dus!
              De larven zijn inderdaad een lekkernij, maar welke gek riskeert daar zijn leven voor

En idd, zo'n pak is nog altijd geen garantie.

Zaak is vooral de hoornaars niet te veel te storen, zolang je niet te dicht bij het nest komt is er niet echt veel gevaar. En vooral de nesten opzoeken als de hoornaars zelf weg zijn op zoek naar eten.

Comment

En vooral de nesten opzoeken als de hoornaars zelf weg zijn op zoek naar eten.
                Dan kun je lekker smullen van de larve
                Wel geen visitekaartje achter laten.

Hubert
                Hubert

Comment

Als je gaat voor een DSLR + macrolens, dan zou ik die wel wat sneller dan 2 weken voor je op reis vertrekt aanschaffen.
                  Werken met een macrolens is absoluut niet makkelijk. Onderschat dat niet.
                  Het duurde bij mij wel wat langer dan twee weken alvorens ik iets van resultaten behaalde.

Had geen idee wat zo'n hoorn-aars (?) was , dus daarom goeie ouwe Google en inderdaad: eerste hit was meteen een dodelijke!
                  Pffff....Ik zit elk vrij moment tussen de wespen, hoornaars, bijen, kevers...als je een beetje normaal doet doen die beesten niets!
                  En ik fotografeer met een Sigma 105mm 2.8 dus de werkafstand is kort hoor.

EDIT: ik lees dat je specifiek op zoek gaat naar exotische 'gevaarlijke' diertjes. Zelfs met een 180mm of 200mm Macro zou ik geen nesten gaan verstoren. Die werkafstanden zijn nu ook weer niet zo spectaculair groot.

Maar zoals ik reeds aanhaalde geen enkel insect zal spontaan tot actie overgaan als je ze laat doen...
                  Last edited by Ticor; 22 mei 2008, 14:23.
                  Mvg Tim

Comment

Ik wou de camera ongeveer 2 maanden voor vetrek aanschaffen en dan de macrolens een week of 2 voor ik vetrek.

Maar idd, ik kan misschien beter alles in een keer kopen en 2 maanden oefenen.
                    Nu ik besef ook wel dat ik niet meteen de mooiste fotos zal trekken, maar het is al een begin.

Pffff....Ik zit elk vrij moment tussen de wespen, hoornaars, bijen, kevers...als je een beetje normaal doet doen die beesten niets!
                    En ik fotografeer met een Sigma 105mm 2.8 dus de werkafstand is kort hoor.

EDIT: ik lees dat je specifiek op zoek gaat naar exotische 'gevaarlijke' diertjes. Zelfs met een 180mm of 200mm Macro zou ik geen nesten gaan verstoren. Die werkafstanden zijn nu ook weer niet zo spectaculair groot.

Maar zoals ik reeds aanhaalde geen enkel insect zal spontaan tot actie overgaan als je ze laat doen...
                    Héhé, nog nooit van de afrikaanse killerbees gehoord?
                    Ik veronderstel dat jij weinig ervaring hebt met zowel de afrikaanse killerbees als de aziatische hoornaars.

Deze beesten zijn enorm , maar dan enorm gevaarlijk en de afrikaanse zijn enorm agressief!

Je mag de europese varianten niet vergelijken met de aziatische en afrikaanse varianten.

Ik kom regelmatig bij imkers en ik draag dan meestal niet eens een beschermend pak, maar dat kan je je echt niet permiteren bij de beestjes die ik ga fotograferen.

Zozo, met zelfs 180mm of 200mm heb je een "redelijk" korte werkafstand.
                    Nu goed, ik zal eens in de winkel gaan horen.

Ik beoog toch een afstand van ongeveer 2 meter van de nest om rustig fotos te nemen. (dit is dan wel vermoedelijk met een toestel dat ik daar kan "lenen" of dat anderen daar gebruiken)

wat voor mij vooral interessant is, is wanneer de nesten niet actief bewaakt worden een 20à 30centimeter om dan zelf fotos te nemen of fotos te nemen van hoornaars die alleen op takken zitten, zodat er weinig risico is.

De nesten zelf of wanneer de hoornaars een bijennest aanvallen, daar ga ik wel naar kijken, maar fotograferen en filmen zelf laat ik over aan mensen die professionele toestellen bijhebben om dan zo minstens 2 meter op afstand te blijven.
                    Last edited by Joske01; 22 mei 2008, 14:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
                      Kan niet volgen, te veel technische woorden
                      Denk toch dat de TS en gewoone dslr kan kopen hoeft daarom niet de D300
                      te zijn kan best een lichter model nemen zoals al beschreven de D80 ofzo
                      snip ....
                      Het gaat 'm niet over de "zwaarte" van een dSLR maar wel om het verschil in concept dSLR <-> P&S (including bridge) en de "gedragsaanpassing" die gevergd wordt van de fotograaf ..
                      FWIW

Comment

regulus, ik begrijp dat het effectief niet eenvoudig zal zijn om meteen met een "professioneel" toestel te gaan werken en direct goede fotos te nemen, maar ik ben ook niet van plan om met een "eenvoudiger" toestel te starten om alles te leren en dan te ontdekken dat ik het "allemaal" al kan en me een nieuw toestel moet aanschaffen.
                        snip.
                        IK denk dat ge met een topnivo bridge al meer dan uw handen vol gaat hebben om eea op een rijtje te zetten ivm met het opdoen van fotografische kennis .. daar waar uw mogelijke fouten door de "intelligentie" van een brideg/P&S nog rechtgezet worden wordt ge met een dSLR gandeloos afgestraft ... maar de klant is koning .. ge legt de lat wel heel erg hoog om te beginnen 't zal mij benieuwen of ge erover geraakt

Comment

Héhé, nog nooit van de afrikaanse killerbees gehoord?
                          Ik veronderstel dat jij weinig ervaring hebt met zowel de afrikaanse killerbees als de aziatische hoornaars.

Deze beesten zijn enorm , maar dan enorm gevaarlijk en de afrikaanse zijn enorm agressief!
                          Jawel, ik heb er al van gehoord, over gelezen en reportages over gezien.
                          Maar ik heb er ook al heel veel 'wilde verhaaltjes' over gehoord...en dat stoort mij
                          Lees oa maar eens het over 'het wilde gerucht' in het stukje over de toxicity in de door jouw aangebrachte link
                          Ik ontken niet dat ze agressief zijn...maar wel alles in zijn juiste context plaatsen he. Als je hun nesten opzoekt of verstoort (per ongeluk)...

Je mag de europese varianten niet vergelijken met de aziatische en afrikaanse varianten.
                          Inderdaad en vandaar mijn edit. Daar had ik overgelezen

Wat die werkafstand betreft. Het hangt er van af op welke vergroting je die beesten wilt fotograferen.

Maar zoals al aangehaald werd, koop die lens lange tijd op voorhand en oefen veel. Macrofotografie heb je niet op 1,2,3 onder knie.
                          Last edited by Ticor; 22 mei 2008, 15:26.
                          Mvg Tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                            IK denk dat ge met een topnivo bridge al meer dan uw handen vol gaat hebben om eea op een rijtje te zetten ivm met het opdoen van fotografische kennis .. daar waar uw mogelijke fouten door de "intelligentie" van een brideg/P&S nog rechtgezet worden wordt ge met een dSLR gandeloos afgestraft ... maar de klant is koning .. ge legt de lat wel heel erg hoog om te beginnen 't zal mij benieuwen of ge erover geraakt
                            Ja je hebt wel een punt.
                            Ik begrijp het wel dat ik me nogal in het diepe gooi.
                            Maar zoals reeds gezegd: ik heb precies niet de neiging om een "gewoon" toestel te kopen (zo'n bridge) om dan na een paar weken of maanden te beseffen dat ik misschien toch maar moet omschakelen.
                            + vergeet ook niet dat ik het vooral als een leerervaring wil opdoen. Ik besef dat ik echt niet de mooiste en beste fotos ga maken, voor mij telt het gewoon dat ik al wat ervaring opdoe en er leer mee werken.
                            Ik ga nog een aantal keren terug dus ik heb nog veel kansen om fotos te nemen.

En Ticor: er gaan veel idianenverhalen de ronde , dat klopt.

Maar wat die pagina betreft die ik daar gelinkt had: daar gaat het over algemene waarden qua gif.
                            Maar ze vergeten er daar de "psyche" , de reactie van de mens bij te zetten.
                            Gewone cijfertjes en waarden zeggen bitter weinig in sommige gevallen.

Een gezonde persoon zal normaal niet sterven van 1 of 3 steken, maar je weet niet of je al dan niet een allergische reacties gaat krijgen (die kan je krijgen ookal ben je ervoor al een aantal keren geprikt... en toen geen reactie)
                            + de steek van zo'n aziatische hoornaar is immens , maar dan ook immens pijnlijk.
                            ==> vaak verstarren van ledematen, shocktoestand van de persoon en dan begeef je je op zeer glad ijs...
                            neem daarbij de agressiviteit van de dieren (ze gaan je echt "afmaken en achtervolgen , vooral de afrikaanse killerbees zijn hiervoor bekend, vaak blijven ze in zwermen boven je vliegen als je bijvoorbeeld in water springt, ze kunnen dus echt wachten tot je terug boven komt...) en je zit in een soort van viscueze cirkel waar je niet zomaar uitraakt.

Vergeet hierbij niet dat 1 of 3 steken echt onmogelijk is!
                            Deze hoornaars blijven steken totdat jij ze afmaakt. Als er 1 hoornaar naar je toekomt of je begint te steken: die klop je snel stuk, maar als er meerdere komen===> begin ze maar eens een na een dood te maken......==> beeld je dit maar eens in (20 zulke beesten is genoeg om je te doden)
                            Deze hoornaars blijven steken (verliezen hun angel niet) dus als je even nadenkt en 20 hoornaars aan 10 steken pakt heb je al snel 200 steken....

Steken ze allemaal op vershcillende plaatsen op je lichaam==> dan kan je nog weglopen en jezelf redden, maar steken ze allemaal in je gezicht of in 1 been vergeet het dan maar , die pijn is dan gewoon niet te harden, je kan je been dan echt nietmeer of zeer moeilijk bewegen, laat staan weglopen.

http://www.cracked.com/article_15816...-in-world.html ===> bekijk dit maar eens

Comment

Ik zal maar bij ijshockey blijven.
                              Af en toe ne stick of ne puck in je richting lijkt me minder gevaarlijk.

Hubert
                              Hubert

Comment

Working...
                              X