Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schuldig voelen of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: schuldig voelen of niet?

Je moet je alleen schuldig voelen als door die aankoop bijvoorbeeld je gezin honger zou moeten lijden.

Als je geen problemen hebt om die spullen te betalen, en het is je hobby, waarom zou je er dan van wakker liggen?

Mijn vorige hobby was heel wat duurder, met een motor rijden is niet goedkoop (aankoop, onderhoud, brandstof...).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Het kan natuurlijk nooit kwaad om voordien even rationeel over je aankoop na te denken.

Toen ik destijds van analoge SLR daar DSLR ben overgeschakeld, had ik een duidelijk bedrag vooropgesteld (in samenspraak met mijn vrouw ) en gekeken wat ik voor dat bedrag had (toevallig ongeveer het bedrag dat jij - TS - hebt uitgegeven)
      Enige vereiste was dat ik een goede standaard zoom en (lichte) telezoom wou hebben van een goede kwaliteit.
      Het is toendertijd (begin 2005) de EOS 20D geworden met 17-40L F4 en 70-200L F4.
      Ik gebruik deze setup nog steeds en heb me hier nooit schuldig over gevoeld omdat er goed over nagedacht was.

En zoals reeds vermeld: analoge fotografie was ook niet goedkoop als hobby. Mijn duizenden dia's hebben destijds ook veel geld gekost.
      Maar psychologisch ligt het makkelijker om 10x €100 uit te geven verspreid in de tijd, dan 1x €1000, terwijl je net hetzelfde kwijt bent
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

En ik ? Ik ben gestopt met roken, want dat, dàt was een dure hobby
        Nu koop ik elk jaar een objectiefke van het uitgespaarde geld en... ik leef gezonder
        Ik ken d'er al één die is pas begonnen met roken om dan binnen enkele maanden te kunnen stoppen, om dan ieder jaar... juist... ja

Gewoon om te zeggen dat : "de waarde van geld alleen maar die is, die je er zelf aan geeft !
        ('t Is wat moeilijk, maar als je deze zin enkele malen leest, heb je hem wel )
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Laat ze maar zagen. Collega's van mij kijken ook soms raar als ik het over de aanschaf van een nieuwe lens heb en over de prijs. Maar ik ga nooit op reis, terwijl sommigen toch jaarlijks reizen en de prijs dan soms ook oploopt tot 2500 euro en meer. Dat geld zit er dan op veertien dagen door, terwijl ik daarna nog steeds van mijn investering kan genieten.
          Eos 5DII - Eos 40D
          EF 16-35 f/2.8L USM II - EF 24-105 f/4L IS USM - EF 70-200 f/4L IS USM - EF 100 f/2.8L IS USM MACRO

Comment

Zoals Black B@ndit zegt: als het ten koste gaat van je gezin is zo'n uitgave niet te verantwoorden.

Ook zie je weleens dat iemand peperduur materiaal koopt maar er niets fatsoenlijks uit kan halen of er niets mee doet. Ook zonde, maar er zijn veel hobbies die budget en milieu flink zwaarder belasten.
            Fotograferen is trouwens ook best gezond
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

... eens je boven de 2 a 3000 € gaat, wie voelt zich dan niet af en toe eens schuldig hé.
              On the other hand, als je eens een avondje goed gaat eten, of eens goed uitgaat (cocktailkes ofzo), dan ben je ook heel snel veel centen kwijt. En 't zal dan wel leuk geweest zijn, of lekker geweest zijn, maar in the end heb je aan uw euro's veel langer plezier bij het fotomateriaal dan die vb 2 uur restaurant of 4 uur op stap gaan.

Met dat fotomateriaal ga je zoveel op stap als je maar wil. En in the end, als het deftig materiaal is zoals je gekozen hebt, dan blijft dat nog vrij deftig zijn waarde houden ook. Dus zeker geen slapeloze nachten van hebben.

Stel dat vb Canon morgen met een body uitkomt met een ISO 6400 die geen ruis vertoont, en met een fantastische ingebouwde IS in de body,... dan ga ik toch wel efkens pijn hebben omdat je dan met al die duurdere IS-lenzen zit vb.
              Maar voorlopig is dat niet aan de orde "denk ik" ;-)
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

Comment

hi,

vorig jaar ook gebouwd...
                en m'n eerste dslr gekocht.
                20D, tweedehands, met kitlens, voor een 500 euro (hier op BD)
                Al veel plezier aan beleefd!
                nog geen geld voor dure lenzen (zit allemaal in de bouw).
                na de bouw van een huis komen er nog kosten : tuin, oprit, afwerking, ...
                dus nu langzaam aan terug wat beginnen sparen, en uitkijken naar een nieuwe lens (eventueel tweedehands). wikken en wegen...
                De 20D's kosten tweedehands nu ook maar een 350 euro meer.

dus, wil je nog een 1000 euro extra voor de bouw, bespaar dan een beetje op het fotomateriaal dat je nu aankoopt. Je zal er ook mooie foto's mee kunnen trekken, alles van fotografie leren, en nadien uitbreiden, als er weer wat spaargeld is.

Maar als uwen bruinen het echt kan trekken, ga er dan voor!

just my 2 cents.

hiawatha.
                What if...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
                  hi,

vorig jaar ook gebouwd...
                  en m'n eerste dslr gekocht.
                  20D, tweedehands, met kitlens, voor een 500 euro (hier op BD)
                  Al veel plezier aan beleefd!
                  nog geen geld voor dure lenzen (zit allemaal in de bouw).
                  na de bouw van een huis komen er nog kosten : tuin, oprit, afwerking, ...
                  dus nu langzaam aan terug wat beginnen sparen, en uitkijken naar een nieuwe lens (eventueel tweedehands). wikken en wegen...
                  Same here : enkele weken geleden 20D gekocht tweedehands met kitlens. . Ik doe mezelf een cadeauke als mijn centen van de fiscus terugkomen (nietwaar b@rt ?). En nu zoeken naar telezoom. Met mondjesmaat en dus zonder schuldgevoel.

Comment

Schuldig is een groot woord, maar als ik als 'arme student' na een maand vakantiewerk met wat geluk één lens kan bijkopen en na wat sparen een rugzak of een geheugenkaartje bij kan kopen, dan beklaag ik mij dat nooit. Natuurlijk is het soms moeilijk om het te verantwoorden dat iemand van mijn leeftijd (ben nog maar 18) met een giga-lens rondloopt en dit gewoon als hobby doet, maar als ik dan zie wat ik ermee kan doen, dan ben ik die commentaar snel vergeten.
                    groeten, Sebastiaan

Comment

Ik vind da maar ne rare topic zenne, waarom zou ik moeten oordelen of da gij u uw schuldig moet voelen of niet. Ik weet eigenlijk ni goe wa uw bedoeling van deze topic is.

Elke hobby kan en zal veel geld kosten, 't is maar te zien hoe veel da ge der mee bezig zijt. Het enigste verschil is da gij alles in ene keer koopt terwijl de meeste hier toch stilaan met den tijd hebben bijgekocht.

en nee schuld heeft hier nix mee te maken, ik zit ondertussen ook aan een goei 2000€ aan materiaal, ik voel mij daardoor ni slecht zenne...
                      Canon 5D MKII - 24-105L - 17-40L - 580EXII - Canon 450D

Comment

Oh, wat ben ik blij met dit herkenbaar topic

Ook al kunnen we het ons veroorloven, ook ik had/heb een dubbel gevoel bij de uitgaven die ik ga doen. De bestelling is geplaatst en dat is inderdaad een stevig bedrag. Maar als ik de reacties hier zo lees, doet het me eens te meer plezier te zien dat vele mensen zeer bewust omgaan met dat soort uitgaven, en ik ben ervan overtuigd dat je dan ook veel zorgvuldiger zal omgaan met je materiaal .

Geniet ervan !!!
                        Sony A350 - Sigma 18-50 F2.8 EX - Sigma 70-200 F2.8 II EX
                        (en een paar Alfa Romeo's ;-) )

Comment

ik verklaar jou niet voor zot. maar ook jij leeft maar 1 keer. jij kent je rekening het best en als het er vanaf kan...... kopen die handel.

Comment

Als ge single bent kunt ge uw geld uitgeven aan eender wat. Ge moet niemand varantwoording geven.
                            Maar als je een gezin hebt moet je ook aan vrouw en kinderen denken hé.
                            Tenminste, zo zit ik toch in elkaar.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Als je kinderen hebt en getrouwd ben, heb je natuurlijk besef nodig waar mee je bezig bent.
                              Je geeft een hoop geld uit en je gaat je gang.

Je hebt hobby,s die heel veel geld kosten en hobby,s die niet veel kosten.
                              Maar het gaat om je omgeving, als je die aan het veranderen bent door er niet te zijn, kan het fout gaan.
                              Als ik zo je daad zie, om meteen alles aan te schaffen wat je nodig denkt te hebben, dan denk ik dat je in deze hobby ook heel veel tijd zal besteden.
                              Daar gaat het meestal mis mee.
                              Een man had een hobby met plantjes, overal stonden ze, tot zijn vrouw weg liep.
                              Een man had een hobby toerfietsen, elke dag en avond fietsen en fietsen en fietsen, zijn vrouw had op een nacht zijn fiets in de gracht gegooid.
                              Er was er ook nog een die ging altijd vissen, s'nachts, overdag in het weekend en ook wel eens in de week s'avonds.
                              Maar hij kon kiezen in een tentje aan het water wonen of zijn hobby aan de kant zetten.

Dus als je nu schuldig voelt om een hobby te beginnen overleg dat met je gezin of met iemand waar je mee verantwoordelijk ben.
                              Wees zuinig met wat je hebt.

Comment

Moet toegeven dat ik akkoord ga met Forestwalker hoor. Het kan idioot en ouwerwets klinken, maar over elke aankoop (van waarde wel te verstaan he) wordt er toch met de partner overlegd, en dat gebeurt wederszijds. En soms gaat er enige tijd over vooraleer tot de aankoop werkelijk doorgaat.....Wij vinden dat de gewoonste zaak van de wereld om er even over te praten of te kennen te geven dat iemand iets wel aankopen...Zo kan het schuldgevoel eerlijk gedeeld worden nietwaar
                                Sony RX10 Mark IV
                                nog een fijne dag verder!
                                Guido

Comment

Working...
                                X