Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik heb geen AF-problemen gehad met de 300D, en ook niet met de 20D en 40D. En als er werkelijk iets mis zou zijn met alle Canon-toestellen, dan zou er daarover al véél eerder een topic opgestart zijn...

Hou rekening met eventuele beweging, de scherptediepte (en scherpte van de gebruikte lens), en of je wel werkelijk met het juiste scherpsteltunt hebt gewerkt.

Heel wat AF-problemen die er hier ter sprake gekomen zijn, lagen aan de beginnende fotograaf die in de automatische standen werkte met alle AF-punten ingeschakeld.
    Je moet niet verwachten dat een camera net dat punt kiest dat je zelf het scherpst wil, een camera ziet niet wat je op de foto wil, dat moet je zelf doen. Kies dus zelf het juiste AF-punt, en meestal zijn dan alle problemen wel opgelost.

Af en toe zijn er problemen omdat een lens niet juist focust, en op de laatste plaats is het doordat er een probleem is met de camera zelf, maar dat komt niet zo dikwijls voor.

Ligt bij mij in elk geval niet aan de beginnersfouten.....
    Maar snap dat dit wel een probleem voor vele is, dat ze niet doorhebben waardoor het niet scherp is, te lage sluitertijd, of groot diafragma, etc
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als je alle scherpstelpunten gebruikt, dan nog zal de de camera niet altijd het punt kiezen dat het dichtst bij zit. Als er een ander punt is met meer contrast, dan heb je meer kans dat er daarop wordt scherpgesteld.

Alle 9 punten tegelijk gebruiken is dus zelden de beste oplossing.

Het centrale scherpstelpunt heeft bij de meeste camera's een grotere nauwkeurigheid, waardoor het resultaat op heel grote diafragma-openingen correcter is. Bij f2,8 of een grotere diafragma-opening heb je zo weinig scherptediepte dat er de nauwkeurigheid van de scherpstelling heel belangrijk is, daarom kies je dan best voor de centrale scherpstel-sensor.
      Werk idd zelf ook meestal met het centrale scherpstelpunt. Bijna nooit standaard alle punten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door x-tof Bekijk bericht
        volgens mij ligt de oorzaak van dit probleem ook bij de focus and recompose. dit omdat wanneer je scherpsteld en een nieuwe compositie maakt uw afstand verandert. zeker bij gevoelige lenzen kan dat resulteren in een "verkeerd" scherpteoppervlak.

voorbeeld:

we hebben een onderwerp (persoon) en we gaan scherpstellen op de ogen en maken daarna de gewenste compositie.

we houden dus camera onder een bepaalde hoek om scherp te stellen op de ogen, maar wanneer we onze gewenste compositie maken veranderen we het standpunt van de camera (kantelen, draaien, ...) wat resulteert dat de afstand tussen lens en onderwerp lichtjes verandert en in sommige gevallen uw gewenste scherptepunt uit het scherpteoppervlak getrokken wordt. hoe groter uw diafragma hoe kleiner uw scherpteoppervlak en hoe rapper je dus uw scherptepunt uit het scherpteoppervlak kan trekken.

ik kom het ook regelmatig tegen, daar kan nietveel aan gedaan worden op materieel vlak. leer uw materiaal kennen, en dan zal je weten wat je ermee kan doen, wanneer je best en ander punt of het centraal punt gebruikt, welke DOF je gebruikt, etc... allemaal manieren om dit probleem te verhelpen.

dit geld ook voor mij, 't is ook iets dat ik nogmaar onlangs ontdekt heb.

Xtof

Ik probeer dit te voorkomen door per situatie wel het scherpstelopunt te selecteren in extreme situaties als bijv het onderwerp rechts moet staan in de compositie bijv. Maar anders meestal centrale punt voor een onderwerp in het centrum of iets daar omheen.
        Maar ik snap je punt dat dit een probleem kan zijn. Zeker als je op F2.8 werkt bijv.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Ik heb al wel last van slechte AF gehad maar dat lag volledig aan de lens. Een andere lens erop en de problemen waren van de baan.

Maar de eerste 2 posters die vinden ze dat ze dat probleem hebben, hebben een arsenaal aan L-glas. Dus dan kan het voor hen moeilijk dat probleem zijn.

Hebben jullie het voornamelijk bij lage lichtomstandigheden? Dus vooral als je met F2.8 werkt of nog groter. Want niet al uw AF-punten zijn gevoelig genoeg, in deze gevallen heeft gebruik van het centrale punt altijd de voorkeur dacht ik.
          Ik werkte met een F2.8L lens en met center focus punt ja.
          (en op ISO1000 of 1250 ofzo)
          't Was echt wel een slechte omgeving. Was op dezelfde dag concertfotografie in low light aan't doen en daarvan zijn de resultatne toch vrij deftig.
          Imagination is more important than knowledge...
          http://www.kiekje.be

Comment

Als ik zie hoe mijn mk3 nog goed focussed in erbarmelijk slecht licht dan scheelt er iets met jou camera of is er iets wat het manneke achter de camera verkeerd doet denk ik, een mk3 is een schitterend toestel als het op low light focus aankomt .
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Je hebt niet alleen meerdere cross points voor je AF, je hebt ook meerdere manieren om die AF te laten werken.
              Kadreren en AI servo gaan niet zo goed samen naar het schijnt...

Staat hier op forum een topic over ook:
              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                Ik heb al wel last van slechte AF gehad maar dat lag volledig aan de lens. Een andere lens erop en de problemen waren van de baan.

Maar de eerste 2 posters die vinden ze dat ze dat probleem hebben, hebben een arsenaal aan L-glas. Dus dan kan het voor hen moeilijk dat probleem zijn.

Hebben jullie het voornamelijk bij lage lichtomstandigheden? Dus vooral als je met F2.8 werkt of nog groter. Want niet al uw AF-punten zijn gevoelig genoeg, in deze gevallen heeft gebruik van het centrale punt altijd de voorkeur dacht ik.
                Ik heb het ook... op 200 mm, f4 en 2 meter afstand. Dan heb je zo'n ongelofelijk kleine scherptediepte dat je maar een millimeter moet bewegen om hetgeen scherp moest zijn niet meer scherp te hebben. En dat geldt ook voor omstandigheden minder extreem dat dit. Voor de rest heb ik nog nooit van zijn leven focusproblemen ondervonden.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                  Ik denk dat de Af soms niet weet wat hij dient scherp te stellen (bij 9 points), dat heb ik ondervonden dat hij zeer kort na elkaar verschillende niet te bepalen en verwisselende points oplichtte.
                  Het is toch logisch dat een camera niet weet waar op die moet scherpstellen, alle punten gebruiken is om vogels uit de lucht te schieten ed..
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                  X