Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon: Twijfels over de zuiverheid van de AF

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
    Ik denk dat de Af soms niet weet wat hij dient scherp te stellen (bij 9 points), dat heb ik ondervonden dat hij zeer kort na elkaar verschillende niet te bepalen en verwisselende points oplichtte. <...>
    Of ik gebruik de centerpoint, dan ben ik zeker dat het scherp staat :d
    Ah, maar dan heb je het toch over iets heel anders dan waar het in deze thread om gaat? Ik ben er tenminste van uitgegaan dat het gaat om problemen met correct scherpstellen bij het gebruik van slechts 1 focuspoint.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
      Test zelf maar eens kritisch......
      Ik ben bijna altijd kritisch.

Comment

Ik werk ook slechts met 1 focuspuntje, en mijn 350D doet dat al 3 jaar zonder problemen.. Dus misschien even laten checken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb geen AF-problemen gehad met de 300D, en ook niet met de 20D en 40D. En als er werkelijk iets mis zou zijn met alle Canon-toestellen, dan zou er daarover al véél eerder een topic opgestart zijn...

Hou rekening met eventuele beweging, de scherptediepte (en scherpte van de gebruikte lens), en of je wel werkelijk met het juiste scherpsteltunt hebt gewerkt.

Heel wat AF-problemen die er hier ter sprake gekomen zijn, lagen aan de beginnende fotograaf die in de automatische standen werkte met alle AF-punten ingeschakeld.
          Je moet niet verwachten dat een camera net dat punt kiest dat je zelf het scherpst wil, een camera ziet niet wat je op de foto wil, dat moet je zelf doen. Kies dus zelf het juiste AF-punt, en meestal zijn dan alle problemen wel opgelost.

Af en toe zijn er problemen omdat een lens niet juist focust, en op de laatste plaats is het doordat er een probleem is met de camera zelf, maar dat komt niet zo dikwijls voor.
          prima, helemaal mee eens, 300D gehad werk nu met de 30D zonder problemen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Misschien dom maar wat bedoel je met schelpje?
            Bouk bedoeld daarmee het schelpje in je oog

Lol vanzeneigens, daarmee bedoeld hij het oculair van de camera, het glaasje waar je door kijkt. Dat kunt ge bijstellen door aan het wieltje te draaien. Hij gaat er vanuit dat het waarschijnlijk niet scherp staat voor je oog.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Bouk bedoeld daarmee het schelpje in je oog

Lol vanzeneigens, daarmee bedoeld hij het oculair van de camera, het glaasje waar je door kijkt. Dat kunt ge bijstellen door aan het wieltje te draaien. Hij gaat er vanuit dat het waarschijnlijk niet scherp staat voor je oog.

Grtz, RF
              dank je Red Falcon.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik denk dat de Af soms niet weet wat hij dient scherp te stellen (bij 9 points)
                Natuurlijk weet de AF niet waarop die moet scherpstellen, er zit geen gedachten sensor in.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ben het teweten gekomen tijdens mijn eerste shoot in Gent bij het fotograferen van oude gebouwen. Ik denk dat de Af soms niet weet wat hij dient scherp te stellen (bij 9 points), dat heb ik ondervonden dat hij zeer kort na elkaar verschillende niet te bepalen en verwisselende points oplichtte. Jammer genoeg heb ik die foto's gewist omdat ze toch op niets trokken (had ik het geweten kon ik er direct 100% crop plaatsen). Maar als ik kan zal ik vandaag er twee posten (met AF en bijstelling AF)
                  Zoals m'n vorig berichtje... ik stel het zelf bij. Of ik gebruik de centerpoint, dan ben ik zeker dat het scherp staat :d
                  Bij 9 points kiest de camera altijd het dichtsbijgelegen point. Idee erachter is dat als je een persoon voor een monument zet, dat de camera dan best op die persoon moet scherpstellen. Je moet bij het fotograferen dan goed naar de AF punten kijken die lichten heel even op in de zoeker. Als het punt dat jij scherp wilt hebben niet oplicht dan moet je de compo veranderen.

Ikzelf werk bijna altijd met alleen het middelste point.
                  Last edited by FotoDirk; 19 april 2008, 10:07.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik heb al wel last van slechte AF gehad maar dat lag volledig aan de lens. Een andere lens erop en de problemen waren van de baan.

Maar de eerste 2 posters die vinden ze dat ze dat probleem hebben, hebben een arsenaal aan L-glas. Dus dan kan het voor hen moeilijk dat probleem zijn.

Hebben jullie het voornamelijk bij lage lichtomstandigheden? Dus vooral als je met F2.8 werkt of nog groter. Want niet al uw AF-punten zijn gevoelig genoeg, in deze gevallen heeft gebruik van het centrale punt altijd de voorkeur dacht ik.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Over mijn 1D2 ben ik best tevreden. Die zit er toch minstens dubbel zo vaak op als mijn 40D. De 40D vindek wat tegen vallen, ik gebruik vaak bijde op 1 shoot en de 1D2 doet zoveel beter dat ik de 40D nu niet echt meer gebruik.
                      Gebruik die nu vooral met live view op statief, als het scherp is zijn het best goede fotos ^^. Voor de rest is dit normaal. Er bestaat geen AF die altijd goed is. Er bestaan er waarschijnlijk wel betere als die van Canon maar daar heb ik geen ervaring mee. Nuja Canon mooie plaatjes, de rest kan toch nog beter.
                      http://aljocha.tumblr

Comment

Als je alle scherpstelpunten gebruikt, dan nog zal de de camera niet altijd het punt kiezen dat het dichtst bij zit. Als er een ander punt is met meer contrast, dan heb je meer kans dat er daarop wordt scherpgesteld.

Alle 9 punten tegelijk gebruiken is dus zelden de beste oplossing.

Het centrale scherpstelpunt heeft bij de meeste camera's een grotere nauwkeurigheid, waardoor het resultaat op heel grote diafragma-openingen correcter is. Bij f2,8 of een grotere diafragma-opening heb je zo weinig scherptediepte dat er de nauwkeurigheid van de scherpstelling heel belangrijk is, daarom kies je dan best voor de centrale scherpstel-sensor.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Een camera is een machine hé, die weet niet altijd wat jij juist scherp wilt hebben. Zoiets wordt duidelijk als je met weinig dof werkt zoals in macro of met een lichtsterke lens zoaks de 85 f1/2L. Zo heeft mijn 1D MkII vb deze foto scherpgesteld op het brilmontuur en niet op de ogen. Dat kan ook niet anders, daarom moet je als fotograaf goed weten wat je doet en eventueel manueel corrigeren. Vergeet ook niet dat het AF veld zelf feitelijk groter is dan het rode blokje dat je ziet, zeker bij consumer modellen. Bij 1D modellen kan je zelfs instellen of aanliggende AF velden moeten meewerken of niet.

Een veel voorkomende fout is ook de "focus and recompose" fout. Je stelt scherp met de centrale AF sensor en je maakt een recompositie waardoor dat punt niet meer in het scherptevlak ligt.

Comment

Ik gebruik ook quasi altijd het centerpoint voor de AF. Zo heb je de beste controle over het scherpstellen. Bij mijn 400D heb ik het gemelde probleem nog niet ervaren.

Ik denk dat de fototechniek zelf ook een grote rol speelt. Enige tijd geleden dacht ik dat mijn Sigma 24-70 last had van frontfocus. Als ik uit de hand ergens op scherpstelde bij 2.8 bleek de scherpte in 50% van de gevallen voor het punt te liggen. Tot ik me bedacht dat je bij 2.8 een nauwe DOF hebt en je dus niet veel moet bewegen om het scherptegebied te doen verschuiven. Een focustest op statief en bij Art & Craft wezen uit dat er geen probleem is.

Wie zei er ook alweer dat fotografie gemakkelijk is...
                            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Een veel voorkomende fout is ook de "focus and recompose" fout. Je stelt scherp met de centrale AF sensor en je maakt een recompositie waardoor dat punt niet meer in het scherptevlak ligt.
                              Hoe bedoel je dat ?
                              Dat wordt nochthans algemeen zo aangeraden ? Ik dacht zolang je de ontspanner knop half ingeduwd hield dat de eerste focusinstelling behouden werd ???
                              En heb er weinig of geen problemen mee op die manier..

Comment

Hangt een beetje af van het gebruikte diafragma. Focus and recompose bij f8 ( grote depth of field) zal waarschijnlijk geen problemen geven. Bij f2.8 of lager (kleine DOF) zal het al een pak moeilijker worden om de scherpstelzone perfect op het punt te houden dat je in gedachte had.
                                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Working...
                                X