Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Hallo Frans, sorry, miin gebruikte papier is idd 5mm/div. en NIET 1mm/div.
Maar dat zou betekenen dat ik niet 1 enkele echte macro bekom.......dat lijkt me toch ook weer sterk,
vooral met de M-CON op de E-10. Ergens nog een rekenfoutje van mijn kant?
Z900,
Ik denk niet dat je een rekenfout gemaakt hebt. Indien je geen echte macrolens bezit zal je doorgaans nooit aan die lage waarden komen. Vandaar dat een echte macro 1/1 heeft.
Met die tussenringen wordt het tot meer dan 2/1.
Morgen kan ik nog andere resultaten met de 10D geven. Ik heb intussen de tabel aangepast.
Als er nog zijn die metingen kunnen geven, geeft ook vooral de maateenheid op en de vrije ruimte tussen de voorkant van de lens en het object. Niet croppen. Deze gegevens zijn essentieel voor beoordeling.
Ook bedankt Phille, ga maar gerust in verlof, die testen lopen niet weg
Vandaag de resultaten gekregen van de Canon 10D combinatie met de EF50 mm F2.5 compact macro lens. Deze lens is geen full macro omdat ze maar tot 1/2 gaat maar toch een zeer mooie scherpe lens zonder vervorming. Ze zou waarschijndelijk ook heel goed presteren met tussen ringen maar mijn Kenko versie zijn voor nikon body. Wie weet heeft iemand anders zo een lens en de canon versie ringen....
Hier alvast het meest close shot, nl 46mm beeldvullend op 3072 pixels en waarbij de vrije afstand van de voorkant van de lens tot het object nog 99mm bedraagt.
De tabel die iets hoger staat is eveneens aangepast.
Als er nog zijn die meetresultaten hebben dan hoor ik het graag. Ook vooral van de compact camera's zoals G3 met voorzet lensjes zouden heel interressant kunnen zijn.
Frans, zoals eerder vermeld ben ik idd zeer tevreden met de resultaten van de Nikkor AF 50mm f/1.8 en de combinatie met ringen, een zeer mooi alternatief met enkel de kleine scherpstelling maar daar leef ik gerust mee totdat er ooit plaats is voor een echte Micro Nikkor.
Ja dat klopt Phille, reeds met 2 ringen krijg je meer vergroting dan de origineele macro versie. Er is wel een klein verschil, met de echte macro heb je een bereik van 23mm tot oneindig. Dit is vooral belangrijk als je op tocht bent en toch andere shots wil nemen. Verleden week was ik in dit geval. Ik had een ring opzitten en kon geen normaal shot meer nemen, ik had de tas in de wagen gelaten.....
Maar die 50mm lenzen zijn van de beste alternatieven met heel hoge kwaliteit voor lage prijs.
Ik heb mijn goedkope AF 70-300/4.0-5.6 G getest maar dat is vuilbak. Niet de moeite omdat je te weinig macro verkrijgt met veel focus beperkingen. Pas op ik spreek van die goedkope lens.
Ik denk dat je met een wide vaste lens zoals een AF20/2.8D ook goede resulten zou moeten hebben, spijtig heb ik die niet om even te testen.
Ik heb de test met het mm-papier ook gedaan met volgend materiaal:
Canon D60
1e foto 70-200/2.8L IS @ 200 mm met 500D close-up lens
2e foto 2x convertor met 70-200/2.8L IS @ 400 mm met 500D close-up lens
Opmerking:
De afstand tussen de lens en het papier is ongeveer 350 mm
het papier lag niet 100% recht zoals je kan zien en met de 2x converter wordt het een beetje soft. Ideaal zou dan de 100-400 IS zijn, een setup die ook veel gebruikt wordt.
gert,
Heel blij met je metingen. Dit zijn de eerste die ik zie met grotere brandpunt afstanden. Vooral die met de 2X convertor+500D is reeds beter dan 1/1 waarbij je vooral de mooie afstand nog hebt tussen object en de lens. Die 350mm vrij ruimte is buitengewoon goed. Het ietjes soft lijkt mij nog niet erg want je moet ook rekenen dat je steeds dikkere lijntjes bekomt.
Zijn in beide gevallen de vrije afstand ongeveer 350mm?
Ik ga later nog een lens aankopen in het bereik 80-200/2.8D of zo iets ook met een 2X convertor. Dit geef mij al een heel goed idee van de te verwachten resultaten.
Dit moet zeer goed gaan voor o.a. vlinders die van nature uit toch schuw zijn. Met mijn huidige korte vrije afstand van 50mm heb ik daar problemen mee.
Hallo Frans, moet je bij de E-10 en andere camera's geen rekening houden met de CCD afmetingen en de max beeldgrootte (Xpixels x Ypixels)? Zoals bv de E-10 is iets van 8.xmm x 5.xmm......îs maar even een opmerking.....denk het haast niet voor wat betreft de sensor afmetingen, maar voor wat betreft de max imagegrootte van de betreffende camera?
mvg,
Z900 Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC
Bij deze test was de afstand tussen de lens en het mm-papier inderdaad 350 mm zowel met als zonder convertor. Dit is trouwens de minimum afstand om een zo groot mogelijke vergroting te bekomen, de maximum afstand heb ik nog niet getest, het is uiteindelijk de bedoeling "macro" te verkrijgen.
In de praktijk heb ik ook al ondervonden dat je best wat afstand houdt, de beestjes voelen zich nogal snel bedreigd van onze toestellen.
Ik zou graag ook wel eens wat testjes zien van de echte macro lenzen van bvb 100 en 180 mm, geen eigenaars van deze lenzen die het testje eens kunnen doen?
Z900,
Eigenlijk niet zoveel denk ik, toch praktisch niet omdat je uiteindelijk een foto neemt met je een resolutie die van je toestel afhangt en waarbij het de bedoeling is een zo groot mogelijke afbeelding van je object te bekomen. Het zal je als toeschouwer eigenlijk niets uitmaken hoe groot je CCD was. Als je het louter op aantal pixels zou houden dan zou je kunnen croppen maar dit is hier niet de bedoeling.
Deze met meer Mega pixels hebben enkel een betere kwaliteit in deze vergelijking maar ze stellen het zelfde object voor.
Hieruit volgt automatisch dat deze met een gewone pokket camera even goed of zelfs betere macro's kunnen maken met heel bescheiden middelen, iets dat je trouwens al meerdere malen op het forum gezien hebt.
Let op dit is gewoon mijn praktische visie want ik weet dat je idd hierover heel wat zou kunnen discuteren.
Met de vaste lens zo dicht mogelijk opgenomen hebben we hier 73 mm in beeld terwijl de afstand van het papier tot de lens 100 mm was. Deze meting werd uitgevoerd door een collega. Het is hier ook duidelijk dat zonder extra voorzetlens niet al te veel macro mogelijk is.
Als er zijn die een voorzet lensje hebben op hun A70, graag ook een meting.
Comment