Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met een D300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beginnen met een D300

Oorspronkelijk geplaatst door Hedgehog Bekijk bericht
    Qua lens: De 18-70 zou ik zeker NIET kopen. Deze is echt ondermaats. Ga dadelijk voor de 18-200.
    Je hebt met beide gewerkt maar op welk toestel, dat maakt toch wel een verschil of je de foutjes wel of niet ziet.
    Zoieso blijft de 18-200 een compromislens en er is er nog niet 1 die beter is dan losse lenzen in dat bereik.
    En lichtsterk zijn ze ook niet.

Als je de 18-70 niet goed vind raad dan beter glas aan ipv zo'n superzoom.

Sigma of Tamron 18-50 F2.8 wel geen ervaring mee maar hoor goede berichten.
    Tamron 28-75 F2.8 zoek maar eens op het forum naar deze lens.
    Sigma 10-20 F4-5.6
    Nikon 80-200 F2.8 AF-D of AF-S 2e hands
    Nikon 70-200 F2.8 Af-S

Instap dslr met toplenzen geven erg goede beelden.
    Pro toestel met budgetsuperzoom of een andere mindere lens zal tegenvallen.

Het ligt alleen aan het budget.

Ik zou als er niet veel budget over is eens kijken naar een D80 of een D200 bijv.
    En het geld wat je overhoud in het glas steken.
    Daarbij dat de D80 ook wat standen heeft voor de minder ervaren fotograaf ( je vrouw )
    Alleen zul je dan enkele functie's missen, maar of dit in jouw geval belangrijk is zul je zelf moeten beoordelen.

( Dit is erg zwart wit en er zijn altijd uitzonderingen maar over het algemeen is het een feit dat het glas de foto kwaliteit maakt en niet je toestel. )

Greetz rich
    Last edited by DrJeckyll; 21 februari 2008, 14:29.
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Tja, ik heb mijn 18-70 weggegeven, omdat ik zo teleurgesteld was in de prestaties

Voor breedhoek gebruik ik nu de Sigma 10-20mm.
      palenta !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Die is niet echt veel beter dan de 18-70 hoor !
        Das waar maar het is wel één van de betere megazooms met een heerlijk bereik en VRII maar inderdaad, tot 70mm zit er niet veel verschil in prestaties(buiten VR)

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Een megazoom gaat niet samen met een D300, toch niet als je scherpe fotos wil.
          Ga je voor sigma ga dan voor een EX uitvoering, deze zijn stukke beter dan de gewone uitvoeringen.

just my 2 eurocents, je moet me niet geloven , maar je gaat teleurgesteld zijn als je er geen EX glas opzet of als je er een superzoom aanhangt......

mvg
          Glenn
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
            Ik zie hier veel reacties waar men de D40/60 suggereert
            Alternatief is ook de D80 die nu erg laaggeprijsd staat en toch veel dichter aanleunt bij de D300
            Waar ik het een beetje moeilijk mee heb, is jouw lenskeuze tov de D300
            Daarom die tussenoplossing : D80 met beter glas

Ga je uiteindelijk toch voor de D300, overweeg dan eens een 35mm 2.0 (lijkt een rare keuze, maar hier ga je zeker geen spijt van krijgen)
            Of mensen van een aankoop spijt gaan krijgen, hangt niet enkel af van de kwaliteit/prijs verhouding van die aankoop. Als ik morgen een Mercedes koop heb ik daar overmorgen spijt van, want ik heb dan schulden die ik met tegenzin afbetaal.

Best mogelijk dat die D300 en goeie keuze zal blijken te zijn. Maar er zijn verhalen genoeg van mensen die gelijkaardige aankopen deden en daar wel spijt van kregen omwille van: geen tijd meer, financiële implicaties, te ingewikkeld, ... Dit is nauwelijks te voorspellen, maar je kan hierop wel anticiperen door te beginnen met een eenvoudiger/goedkoper toestel en na verloop van tijd te oordelen over een upgrade.

Ik beweer niet dat dit opgaat voor Yvo. Dat weet hij beter dan iemand anders.

Comment

Yvo,
              (ik heb o.a. een D300),
              en een "redelijke beginner" zou ik inderdaad de 18-200VR adviseren als je, net als ik, niet teveel wilt slepen en is dus een soort van universele lens die prima resultaten kan leveren (mischien wat oefenen), geen snelle lens maar met VR hetgeen zeer waardevol kan zijn.
              Een 18-24 wil ik ook niet missen, ik heb een Tokina, niet duur en goede kwaliteit. Last but not least 50@1.4 om het fotograferen niet te verleren.

Om te beginnen dus 18-200VR (laat je niks wijsmaken wbt die lens op een D300, geen enkel probleem!) en na verloop van tijd, als je budget het toelaat, die andere 2.

Succes!,
              Karel

Comment

je kan de redenering ook gewoon omdraaien he: use it or loose it.

tuurlijk kan je met de standaardwaarden van een D300 mooie plaatjes maken. Maar dat kan je met een leuke D50 in occasie ook al. De vraag is dus: ga je de andere features wel gebruiken? Anders is t zonde van t geld. Daar kan je beter mee op cafe, of op vakantie. Heb je meteen een kader voor je foto's.

Ik spreek voor mezelf: Heb net een Pentax K10 gekocht. Zo op t eerste zicht ben ik er heel blij mee. En hoewel ik erg gemotiveerd ben om echt goed te leren kennen is het toch wel wat werken. Mijn eerste foto's in standaard instelling waren echt niet goed. Slechter dan met een bridge cam. Ik heb dan gewoon dezelfde foto 20 keer getrokken en 20 keer anders geprobeerd. Gelukkig wel met wat succes. En zo ga ik nog een paar weken/maanden moeten spelen tegen dat mijn success-rate een beetje aannemelijk wordt. Vraag jezelf af of je die moeite wil doen.

Ik vergelijk t met mountainbiken: ik ben intensief bezig met afdalen. Toen een jaar of 5 geleden ineens schokdempers op de markt kwamen die 6-voudig instelbaar waren zette iedereen dezelfde settings, op andere fietsen en andere terreinen. Tuurlijk was niemand tevreden en botsten ze all over the place, in plaats van echt goeie tracking te krijgen door elk weekend te experimenteren met verschillende drukken, compresiecurves, terrein lezen en treshold druk aanpassen, etc.....
                http://www.effieweg.tk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hedgehog Bekijk bericht
                  Tja, ik heb mijn 18-70 weggegeven, omdat ik zo teleurgesteld was in de prestaties

Voor breedhoek gebruik ik nu de Sigma 10-20mm.
                  Als je nog iets van je ondermaats materiaal weg te geven heb, geef je dan een seintje?

Comment

Een D300,en D200 ook, verdiend gewoon een 17-55 2.8.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo Yvo,

als jij het er voor over hebt is het NIET zonde van je geld. Wat voorgaande reacties ook mogen zeggen. Alsof het uitgeven van je geld in een cafe niet zonde is
                      Wil je de D300 en je hoeft niet nachten wakker te liggen van de uitgave? Dan gewoon kopen die D300 en genieten van dat ding.
                      Afhankelijk van wat je denkt te gaan fotograferen koop je een goede lens. Tot die tijd zijn de 18-200 of de 18-70 prima all round lensjes om mee te starten. Uiteindelijk ga je wellicht iets anders bij kopen maar dat doe je dan veel gerichter op basis waar jouw voorkeur qua fotografie naar uit gaat.

Veel plezier met je D300, is een pittig stukje technologie maar met goede zin gaat alles lukken

Ed
                      ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        ja en ook een 80mm 1.4
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          ja en ook een 50mm 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            ja en ook een 50mm 1.4

Nikon of Zeiss ZF ? LOL (nee, eigenlijk ben ik doodserieus)
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Bedank allemaal voor jullie reacties

Al met al heb ik al een vermoeden wat ik ga aanschaffen, maar het blijft een moeilijke keuze. Helemaal omdat iedereen zijn eigen kijk er op heeft. Helemaal wat lenzen betreft. Ik moet er nog even een paar nachtjes over slapen maar mijn gevoel zegt nu D300 en 17-200VR. Ik ben nu eenmaal verliefd op de D300 dus krijg dat niet zo snel uit mijn kop

In eerste instantie hoef ik niet de ultieme foto's te maken maar ga er wel van uit dat met een beetje inspanning ik een stuk verder ga komen.

Ik zal laten weten wat het uiteindelijk geworden is.

Comment

Ik ben zelf beginner (overstap van bridge sony dsc-r1) en heb me rond nieuwjaar combinatie d300 / 18-200 VR aangeschaft. Nog geen seconde spijt van gehad.

Integendeel, vandaag mag ik 2 extra lensjes gaan afhalen (nikon 50mm 1.4 en sigma 24-70mm 2.8)

edit:typfout
                                Last edited by PurePleasureSeeker; 23 februari 2008, 15:25.

Comment

Working...
                                X