Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 naar D300 : was gibt ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D200 naar D300 : was gibt ?

Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
    Ik heb daar nog niets van ingesteld.

Zou jij kunnen vertellen wat jij bij iedere bank ingesteld heb in grote lijnen?

Alvast bedankt.

Gr Kees

Zeker Kees,bedenk wel dat mijn instellingen compleet onbruikbaar kunnen zijn voor jouw stijl van fotografie....

De geheugenbanken:
    A heb ik genoemd kunst omdat ik daar mijn schilderijen mee fotografeer ,;
    Focus op a1:scherpstelprioriteit
    a3:9 punten
    a4: uit
    a5:AF activering

b5:Avg
    Verder tal van verfijniningen in het gebruik van de knoppen,die ik laat verschillen van bank tot bank,het voert te ver om hier in detail elk puntje te overlopen.

B heb ik genoemd snapshot,mijn camera is een allesdoener en moet desnoods ook kunnen dienen om op een feestje foto's te maken
    Focus op a1ntspannen
    a3:3D tracking
    a4:kort
    a5:alleen scherpstellen met AF/ON knop
    d2:ON
    Ik heb teveel opnames gemist,ook met mijn D200,doordat bij het indrukken van de ontspanknop de camera opnieuw begint scherp te stellen,met een tragere lens begint te hunten en...wég is dat speciale moment.Ik stel in alle de banken B,C,D, alleen nog scherp met AF/ON.

c1 staat op
    d4:7 opnames

C is voor wat artistiekere opnames,bijvoorbeeld landschap met statief
    a3:51punten
    b6:spotmeting -2/6
    c1:ON
    d9:ON

D is mijn meest gebruikte bank waar ik nog de volgende dingen heb ingesteld:
    b4:ON
    f1 in weergavestand:hoge zoom
    f8:ON ( vind ik reuze handig)

Volgen de opnamebanken:

A noem ik studio,gebruik ik veelal in combi met A kunst maar kan ook anders,

beeldkwaliteit 14 bit RAW
    neutraal
    ISO 200,auto ISO off

B is een bank om foto's te maken die ik hoe dan wil,al is het met kwaliteitsverlies

Active d-lighting on,normal
    Auto iso HI1 ; 1/50
    Levendig
    High ISO noise onderdrukking

C noem ik reëel,waarbij ik neutraal zo heb ingesteld dat het de meest realistische kleuren geeft (wat niet altijd gelijkstaat met de meest aantrekkelijke)
    Rood gaat vaak door het dak,maar door de tint op +2 of 3 te zetten en de saturatie op -2 bekom ik goede resultaten

D is mijn zwart wit bank,hier poog ik duistere Hans van Fleteren achtige portretten te maken met mijn 50mm lens.Hoog kontrast

Auto ISO op 800

Rest me nog te zeggen dat ik de helderheid van het LCD op -2 heb staan,en voor alle banken sRGB heb gekozen.Ik hoop dat je hier iets aan hebt,'t staat er wat chaotisch heb ik de indruk,'t is hier laat aan 't worden
    In werkelijkheid moet je natuurlijk puntje voor puntje doorlopen en instellen,maar dat hier allemaal opschrijven kost 3 keer meer tijd dan het doen.Verder staat niets je in de weg om het bij één enkele combinatie te houden,en voortdurend je settings te veranderen met de knoppen .

Walter
    D850

Comment

Die Opel Astra dat gaat nog....

-------
      D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom_Robbrecht Bekijk bericht
        Mijn thread naar de haaien....

Niemand die me met objectieve argumenten en feiten wil overtuigen dat de overstap naar een D300 de moeite waard is ?

Merkbaar betere autonomie : voor een fractie van de nieuwprijs van een D300 koop ik een bijkomende batterij.

1 stop betere signaal/ruis : dat klinkt al beter maar is niet genoeg.

Echt niemand ?

T.
        Buiten de reeds vernoemde punten is zeker color tracking ipv contrast tracking niet te vergeten.

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Dat ik u teleurstel demeyere, kan me geen ene moer schelen.

In ben weg.
          Eerst ongepaste commentaar, en dan blijk je ook nog geen manieren te hebben.

Ik ken je niet, maar mischien dat mensen die je wel kennen dat wel gewoon vinden bij jou,

Vriendelijke groeten,
          Geert.

Comment

Maak je nu ook betere foto's ?
            Of gaat het om de toeters en bellen ?

Tom.
            Moest je nu zelf is een beetje logisch nadenken, dan zou je zelf al veel verder komen met de aangereikte pluspunten van de D300.

In sommige gevallen zal je met de D300 inderdaad makkelijker betere foto's maken.

*Gevallen waar het moeilijk is om snel en accuraat scherp te stellen, zou de D300 normaal beter moeten kunnen zijn door de verbeterde AF.

*Wanneer het nodig is om hoog in de ISO te gaan zal je met de D300 er beter uitkomen dan bij de D200.

*Door het groter bereik zou je normaal beter grote contrasten moeten aankunnen. Ook hier zou je normaal beter moeten kunnen presteren dan een D200.

De vraag is wat jij fotografeert en of zulke (en wss nog tal van andere) verbeteringen voor u de moeite waard zijn om over te schakelen. En het spreekt voor zich dat er naast de effectieve verbeteringen ook toeters en bellen op zitten die je niet of zelden zal gebruiken. Dat is toch bij elk toestel zo?

Je hebt hier al veel objectieve informatie gekregen, aan u om erin te filteren en bekijken wat voor u nuttig zou kunnen zijn. Dan zou je misschien geen vragen moeten stellen als: "maak je nu ook betere foto's?" Een objectief antwoord ga je daarop toch niet krijgen.

groeten,
            Andries
            https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Eerst ongepaste commentaar, en dan blijk je ook nog geen manieren te hebben.

Ik ken je niet, maar mischien dat mensen die je wel kennen dat wel gewoon vinden bij jou,

Vriendelijke groeten,
              Geert.
              Ik ken Tom wel , en ik kan je vertellen dat Tom een heel aangenaam persoon is en daarboven nog een fotografisch tallent is waar jij en ik alleen maar kunnen van dromen , voor Tom is het er hem alleen om te doen of ie door een nieuwe camera betere foto's gaat krijgen en niet zoals zovelen blijkbaar hier om met het nieuwste van het nieuwste rond hunne nek te lopen
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Ik ken Tom wel , en ik kan je vertellen dat Tom een heel aangenaam persoon is en daarboven nog een fotografisch tallent is waar jij en ik alleen maar kunnen van dromen , voor Tom is het er hem alleen om te doen of ie door een nieuwe camera betere foto's gaat krijgen en niet zoals zovelen blijkbaar hier om met het nieuwste van het nieuwste rond hunne nek te lopen
                Draai en keer het zoals je wil RDB, maar ik probeer hem de voordelen op te sommen tegenover een D200, en dan krijg je dat soort opmerkingen, getuigd van weinig tact vind ik, ik heb hier niet gezegd dat hij geen goed fotograaf is, en dat betwijfel ik ook niet, maar dit soort uitspraken komt niet zo goed over vind ik.
                En dat van met het nieuwste van het nieuwste rond je nek lopen, hij is vragende partij, en alleen degenen die de D300 hebben zullen een antwoord kunnen geven op zijn vragen, en zullen er zowizo ook mee rond hun nek lopen, is de D300 beter dan de D200? Daarop is mijn antwoord ja, zo simpel is dat, snelheid niet in acht genomen is hij ook beter dan de D2X

Comment

Ik ben van mening dat er maar weinig goeie fotografen zijn die hun mening qua body keuze via een forum vormen. "Je" zit al vaak vast aan een merk qua lenzen. En tips hebben die "goeie" niet nodig want ze weten het immers wel. Zo moeilijk is het allemaal niet.
                  Ik fotografeer ruim 30 jaar en ik heb m'n materiaal altijd met de specs en evt pro test info maar vaak ook zonder. D300 dus weer eens zonder en de ervaring in de praktijk ermee is beter dan ik verwacht had.
                  Ik heb geen enkele zin m'n keuze te rechtvaardigen: iemand die een D200 heeft heeft geen slecht camera en zou kunnen overwegen om de opvolger van de D300 te nemen ipv D300. Het zal mij worst zijn.
                  Met lenzen is het anders: daar zie ik graag een review van of probeer zelf.

Groet,

Karel

Comment

Liefst zoveel mogelijk "ontopic" blijven aub? Dit geldt vooral voor bepaalde posts die ik hogerop heb gelezen . . .
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

De ruis van de d300 is met een goede belichting veel beter dan de d200.
                      Met de d300 heb ik gewerkt op 3200 iso en de kwaliteit was zeer behoorlijk.
                      Maar de grootste en beste troef van de d300 vind ik de D-LIGHTING.
                      De d-lighting maakt softwarematig de schaduwen lichter, en is ook nog instelbaar.De d300 geeft ook zeer goede details weer in witte partijen.
                      Voor betaalbare kwaliteit koop je de d300, en neem ook de handleiding (niet ij)eens grondig door en dan kan je aan dit toestel veel plezier beleven.

- d70s ..... d300 nikon 18-70 80-200 2.8 50 1.8 sigma 28-105

Comment

Ondertussen toch maar weer eventjes grote kuis gedaan
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

De d-lighting maakt softwarematig de schaduwen lichter,
                          Niet enkel softwarematig. De in-camera d-lighting verschilt in die mate van de 'Capture NX d-lightning' dat ze effectief de belichting gaat aanpassen dmv sluitertijd aan te passen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
                            Niet enkel softwarematig. De in-camera d-lighting verschilt in die mate van de 'Capture NX d-lightning' dat ze effectief de belichting gaat aanpassen dmv sluitertijd aan te passen.

Toch wel,de schaduwen worden softwarematig opgetrokken,kun je nadien ook uitschakelen in NX.Sluitertijd wordt inderdaad aangepast,maar dan om hooglichten te sparen,camera gaat in active d-lighting dus soms onderbelichten als er sprake is van hoog contrast in het beeld.

Walter
                            D850

Comment

Ik kan het even 'andersom' zeggen. Ik heb een D300, maar nooit een D200 gehad. Een tijdje geleden mocht ik wel even met een D200 'spelen' en daar viel het mij op dat de D200 iets omslachtiger is ivm bediening. (Het IN en UIT zoomen in de fotos en de snelheid waarmee je op de foto kunt scrollen en kijken is bij de D300 veel (heel veel!) sneller.
                              Voor de rest ben ik té onervaren met een D200 om hier nog wijze woorden over te zeggen, behalve dat de ruis op hoge ISO (800 en hoger...) bij de D200 teleurstellend is.

Comment

In het tijdschrift Photo Réponses van de maand januari staat een artikel van een persfotograaf die beide toestellen een tijdlang naast elkaar gebruikt heeft.

Zijn conclusie is dat, als je niet in extreme situaties terechtkomt, zoals bijvoorbeeld indoor sporten waar weinig licht is en snelheid belangrijk is, een overstap naar de D300 niet echt zinvol is.

Beide toestellen zijn qua gebruik zo vergelijkbaar, dat hij af en toe goed moest kijken om te weten welk toestel hij nu vasthad.

Groetjes, Wim
                                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Working...
                                X