Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

switchen of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: switchen of niet?

Ik deel je mening Wim. 135mm is al serieus tele voor mij, zeker als je nog een 1.4TC hebt die je er af en toe nog kun bijopzetten. Ik ga me waarschijnlijk wel de DA* 200 f/2.8 kopen, maar langer dan dat ga ik zeker niet gaan.

En der is dus nog de 60-250 en de 300mm op komst, en de sigma's 120-400, 150-500. Keuze zat binnenkort.

grts

Comment

Allereerst bedankt voor alle reacties

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
      Ik denk dat als je op je tanden kunt bijten, er geen reden is om Pentax weg te gaan:

de DA 60-250 wordt verwacht derde kwartaal van dit jaar en dan heb je de keuze:

Pentax 50-135
      Pentax 60-250
      Sigma 70-200 HSM
      Sigma 100-300 HSM
      Sigma 120-400 HSM
      Bigma
      Tamron 70-200

(en ik zal er hier en daar nog wel ene vergeten hebben... ; )

Pentax is een serieuze inhaalbeweging aan het maken en op lange termijn zal dat het minst kosten voor jou denk ik... In elk geval: de keuze is nu al groter dan drie jaar geleden toen ik in Pentax stapte en het aanbod is zelfs groter dan bepaalde concurrenten...

Dat Pentax niet 'pro' genoeg zou zijn: wat is pro?
      'Pro' hoef ik niet. Ik ben geen pro en hoef mijn geld dus niet te verdienen met mijn fotografie. En da's overigens ook maar goed ook want anders was het droog brood eten vrees ik

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Tja, mijn mening hoef ik allicht niet meer te geven hé... Ik zou zeggen blijf bij Pentax...
      Ik had van jou ook niet anders verwacht, Wim

Ik snap er nog altijd niks van, van die obsessie die zo veel mensen met tele hebben. Waar is de tijd dat het maximum dat iemand op z'n analoge reflex had een 200mm was en dat iedereen daarmee ruim voldoende had, met uitzondering van enkele professionele sportfotografen. Ok, toen gingen mensen mss niet te pas en te onpas op safari zeker... Sommigen zullen mss beweren dat het Freudiaans is, zou het dan toch zo zijn???
      Waarom is iedereen tegenwoordig zo lui en willen ze alles maar afstandelijk bijtrekken ipv zich in de actie te begeven en geëngageerde fotografie te maken? Waarom kan niemand nog de tijd nemen een compositie uit te zoeken door een onderwerp te observeren en zich ernaar te schikken.
      ´t Is maar wat je wil denk ik. Ik probeer al een aardige tijd vogels te fotograferen in mijn tuin, gewoon ´t simpele werk, mezenbolletje aan een boompje, nou ja je kent het wel. ´t Zal wel aan mij liggen maar dat werkt niet met 200mm. Op 280mm is me het eindelijk enigsinds gelukt vandaag maar ´t houdt nog steeds niet over. En hoe ze dit vroeger deden weet ik niet. Maar ik denk dat de meeste hobby-fotografen dit soort werk aan de pro's overlieten. Whatever, boeit me verder ook niet Feit is dat mij het niet lukt met 200mm...

En dan nog... langer kopen is overigens nooit een probleem geweest... Een FA*300/4.5 aan een faire prijs is normaal nog steeds te vinden... Je zegt belachelijk duur, dan heb je mijn inziens niet gezocht hoor. De nieuwe DA*300/4 zal EUR 1200 kosten, wat een normale marktprijs is, maar een FA*300/4.5 ga je nooit zoveel betalen, en die moet toch echt te vinden zijn...
      Wat ik belachelijk duur vind is bijv. een tweedehands Tokina 80-400 die rond de $ 850 wordt verkocht op Ebay... Daar kun je in Canon of Nikon mount verdorie bijna 1 1/2 nieuwe voor kopen En de FA*300/4.5 vind ik eerlijk gezegd niet interessant. Wie wil nu een 300mm primelens zonder statiefring.... ik in ieder geval niet... Een F*300 zou ik dan wel weer interessant vinden maar die heb ik nog niet te koop gezien..... Verder zoek ik dagelijks op marktplaats.nl, 2dehands.nl en 2dehands.be, kapaza.be, ebay etc etc. De enige waar nog af en toe wat aardigs op staat is Ebay, maar daar zijn prijzen dus gewoon veel te hoog. Oh, en noem mij maar lui maar een manuele focus lens heb ik geen behoefte aan

Dat de nieuwe DA*300/4 1200,- gaat kosten vind ik prima, lijkt mij ook een normale marktprijs. Maar die is nog niet op de markt. En wanneer komt die op de markt. Volgens de laatste roadmap zou dat in mei moeten zijn. Nu wil ik niet sarcastisch zijn maar eh.. eerst zien, dan geloven...... Maar bovendien, een teleprime in de line-up is prima, maar ik heb, vanwege practische redenen, liever een goede telezoom. En die staat (voorlopig) niet op het programma. (de 60-250 is me niet lang genoeg)

Los van Pentax, heb je nu Sigma dat een hele reeks langere zooms ook in Pentax mount gaat maken...
      Ja, maar hier is wederom de vraag, wanneer dan? Ik heb vorige week gebeld met Sigma-Benelux, om de Sigma EX 100-300 f4. Ze vertelden me dat er met Pentax mount 1 of hooguit 2 batches per jaar worden gemaakt. Die's momenteel dus uitverkocht en het gaat zeker nog een aantal maanden duren voordat die weer verkrijgbaar is.... Over die andere nieuwe lenzen heb ik nog geen info kunnen vinden over beschikbaarheid. Maar ik ga er dan maar vanuit dat dit nog wel langer zou kunnen duren dan de 100-300....

Och ja, als je elders gelukkig bent... Ik veronderstel dat je pech met de DA*16-50/2.8 je ook enigzins van Pentax heeft ontmoedigd? Ik hoop dat je als je besluit te veranderen, je elders meer geluk hebt... Hoewel ik ervoor vrees. Ik heb al velen met gelijkaardige verhalen gekend, en die zwerven nu nog steeds rond op zoek naar hun heilige graal... Maar ik wens dat jij de jouwe moge vinden Mark!
      Wim, begrijp me niet verkeerd hier. Ik ben in z'n algemeenheid zeer gelukkig met mijn Pentax systeem. Zelfs als zou de hoge iso's van de K10D beter kunnen, en is de tracking AF niet geweldig (of zelfs niet aanwezig). Ik wil Pentax dan ook absoluut niet bashen! Ik ben blij dat het zo goed gaat met het merk Pentax, en ik vind de huidige lenzen binnen het bereik tot, laten we zeggen, 135mm bij Pentax ook echt zéér fraai. En ja, mijn recente ervaring met de DA 16-50 was niet bepaald bemoedigend. Ik blijf dan ook vinden dat ik meer zou mogen verwachten van een * lens van 700,- Goed, er kan altijd een slecht exemplaar tussen zitten, maar heb jij dpreview nog gevolgd de laatste tijd? Iemand heeft een tijdje terug een poll gestart met de titel happy/ unhappy with DA*16-50. Ik heb ze vandaag geteld. In percentages uitgedrukt is 62% happy, 25% unhappy en 13% weet het nog niet.... Da's toch geen score voor een * lens Maar goed, als ik mijn Pentax houd, dan zal er waarschijnlijk wel weer een DA* 16-50 komen, dan blijf ik wel zoeken naar een goed exemplaar....

En of ik van een ander merk gelukkiger zou worden? Ik weet het nog net zo niet en dat maakt de keuze ook zo moeilijk..... Wat ik wel weet is dat als ik bijv. nu een Sigma 100-300 EX zou kunnen kopen, zou ik niet eens over een overstap na willen denken. Misschien zegt dat wel genoeg
      Last edited by MarkEL; 3 februari 2008, 01:18.
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Intussen ben ik overigens ook nog steeds nieuwsgierig naar de meningen over de Bigma vs de Canon 100-400......

Deze vergelijking is voor mij toch zeer interessant want de Bigma is voor Pentax verkrijgbaar, en de Canon uiteraard niet....

Comment

wat is pro?
          Een gamma aan toestellen aanbieden dat geschikt is voor elke mogelijk denkbare situatie en daaraan gekoppeld een reeks objectieven in verschillende lengtes en lichtsterktes met voldoende snelle AF en bovendien allemaal vlot verkrijgbaar

Maar ik ben uiteindelijk zelf ook lang trouw aan een merk gebleven ondanks het feit dat ze lange tijd hun hoge ISO niet voor mekaar kregen

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Ik had van jou ook niet anders verwacht, Wim
            LOL! Weet ik wel... maar ik was het wel aan m'n reputatie verplicht hier een reactie te zetten hé.

´t Is maar wat je wil denk ik. Ik probeer al een aardige tijd vogels te fotograferen in mijn tuin, gewoon ´t simpele werk, mezenbolletje aan een boompje, nou ja je kent het wel. ´t Zal wel aan mij liggen maar dat werkt niet met 200mm. Op 280mm is me het eindelijk enigsinds gelukt vandaag maar ´t houdt nog steeds niet over. En hoe ze dit vroeger deden weet ik niet. Maar ik denk dat de meeste hobby-fotografen dit soort werk aan de pro's overlieten. Whatever, boeit me verder ook niet Feit is dat mij het niet lukt met 200mm...
            Ja da's idd een goed voorbeeld. Er zijn wel andere technieken, maar ik ga niet beweren dat die beter zijn dan lang glas... Je camera op een statief naast die mezenbol zetten en met een remote werken bvb.
            Als je je camera expliciet met die bedoeling hebt gekocht, dan is 't gebrek aan lang glas wel een issue, maar waarom kocht je dan Pentax? Dat mankement is toch al lang genoeg bekend?

Wat ik belachelijk duur vind is bijv. een tweedehands Tokina 80-400 die rond de $ 850 wordt verkocht op Ebay... Daar kun je in Canon of Nikon mount verdorie bijna 1 1/2 nieuwe voor kopen
            Idd, dat objectief heeft m.i. een overdreven reputatie, maar als er vraag is...

En de FA*300/4.5 vind ik eerlijk gezegd niet interessant. Wie wil nu een 300mm primelens zonder statiefring.... ik in ieder geval niet... Een F*300 zou ik dan wel weer interessant vinden maar die heb ik nog niet te koop gezien..... Verder zoek ik dagelijks op marktplaats.nl, 2dehands.nl en 2dehands.be, kapaza.be, ebay etc etc. De enige waar nog af en toe wat aardigs op staat is Ebay, maar daar zijn prijzen dus gewoon veel te hoog. Oh, en noem mij maar lui maar een manuele focus lens heb ik geen behoefte aan
            Ivm die manuele ben je me voor... Ok, als je dat niet ziet zitten, zie je dat niet zitten...
            Keek je al eens op de marktplaats van pentaxforums.com voor F* en FA*? Er staat momenteel een Tokina 80-400 voor aardig wat minder dan de prijs die je hoger vermeld...
            De FA*300/4.5 is redelijk te doen met SR, maar aan een body op statief is 't idd niet ideaal. Maar zelfs daar is er een weg (waar een wil is...). Ik kocht voor een schamele EUR29 (incl verzending) een custom made statiefring van een Australiër die zich in z'n vrije tijd graag met z'n draaibank bezighoudt... Geen rocket science, maar 't werk goed.

Dat de nieuwe DA*300/4 1200,- gaat kosten vind ik prima, lijkt mij ook een normale marktprijs. Maar die is nog niet op de markt. En wanneer komt die op de markt. Volgens de laatste roadmap zou dat in mei moeten zijn. Nu wil ik niet sarcastisch zijn maar eh.. eerst zien, dan geloven...... Maar bovendien, een teleprime in de line-up is prima, maar ik heb, vanwege practische redenen, liever een goede telezoom. En die staat (voorlopig) niet op het programma. (de 60-250 is me niet lang genoeg)
            Ik hoor dat het niet zo lang gaat duren. Maar tg dan zullen de vogels mss wel gevlogen zijn... Ik zou het echt nog wat tijd geven... tenzij je natuurlijk echt vogelfotografie je hoofdbezigheid wil maken... Mocht je niet zo ver wonen, dan zou je wel m'n FA*300 even mogen komen lenen in afwachting...

Ja, maar hier is wederom de vraag, wanneer dan? Ik heb vorige week gebeld met Sigma-Benelux, om de Sigma EX 100-300 f4. Ze vertelden me dat er met Pentax mount 1 of hooguit 2 batches per jaar worden gemaakt. Die's momenteel dus uitverkocht en het gaat zeker nog een aantal maanden duren voordat die weer verkrijgbaar is.... Over die andere nieuwe lenzen heb ik nog geen info kunnen vinden over beschikbaarheid. Maar ik ga er dan maar vanuit dat dit nog wel langer zou kunnen duren dan de 100-300....
            Ik heb geen idee van beschikbaarheid van de Sigma-objectieven. Ik kan me inbeelden dat Pentax niet de enige is die soms wat vroeg aankondigingen doet in het kader van het spelletje om de klanten... Mss moet je eens op hoger Europees niveau gaan polsen. Belgische distributeurs (van diverse merken) vond ik tot nu altijd nogal moeilijk om concrete info van los te krijgen terwijl dat in 't buitenland soms makkelijk lijkt te gaan?

Wim, begrijp me niet verkeerd hier. Ik ben in z'n algemeenheid zeer gelukkig met mijn Pentax systeem. Zelfs als zou de hoge iso's van de K10D beter kunnen, en is de tracking AF niet geweldig (of zelfs niet aanwezig). Ik wil Pentax dan ook absoluut niet bashen! Ik ben blij dat het zo goed gaat met het merk Pentax, en ik vind de huidige lenzen binnen het bereik tot, laten we zeggen, 135mm bij Pentax ook echt zéér fraai. En ja, mijn recente ervaring met de DA 16-50 was niet bepaald bemoedigend. Ik blijf dan ook vinden dat ik meer zou mogen verwachten van een * lens van 700,- Goed, er kan altijd een slecht exemplaar tussen zitten, maar heb jij dpreview nog gevolgd de laatste tijd? Iemand heeft een tijdje terug een poll gestart met de titel happy/ unhappy with DA*16-50. Ik heb ze vandaag geteld. In percentages uitgedrukt is 62% happy, 25% unhappy en 13% weet het nog niet.... Da's toch geen score voor een * lens Maar goed, als ik mijn Pentax houd, dan zal er waarschijnlijk wel weer een DA* 16-50 komen, dan blijf ik wel zoeken naar een goed exemplaar....
            Zie m'n reply in de primes/zoom thread. Je moet ook rekening houden met 't soort mensen dat je op fora treft. Ik nodig je uit er iedere gelijkaardige thread op na te slaan over eender wel merk/product en de resultaten zullen in dezelfde lijn liggen... Zelfs over producten die nog niet op de markt zijn...

En of ik van een ander merk gelukkiger zou worden? Ik weet het nog net zo niet en dat maakt de keuze ook zo moeilijk..... Wat ik wel weet is dat als ik bijv. nu een Sigma 100-300 EX zou kunnen kopen, zou ik niet eens over een overstap na willen denken. Misschien zegt dat wel genoeg
            Bij Tekade.de spreken ze van 2 tot 4 dagen levertijd voor hun Sigma-glas... Mail hen eens...

Mijn motto blijft: wie zoekt die vindt!

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Als je je camera expliciet met die bedoeling hebt gekocht, dan is 't gebrek aan lang glas wel een issue, maar waarom kocht je dan Pentax? Dat mankement is toch al lang genoeg bekend?
              Toen ik mijn eerste DSLR kocht, kon ik eigenlijk nog niet vermoeden hoe groot mijn hobby zou worden. Vandaar dat ik daar op dat moment ook niet bij stil heb gestaan....

Keek je al eens op de marktplaats van pentaxforums.com voor F* en FA*? Er staat momenteel een Tokina 80-400 voor aardig wat minder dan de prijs die je hoger vermeld...
              Bedankt voor de tip. Die Tokina is echter ook weer een zonder statiefring.....

De FA*300/4.5 is redelijk te doen met SR, maar aan een body op statief is 't idd niet ideaal. Maar zelfs daar is er een weg (waar een wil is...). Ik kocht voor een schamele EUR29 (incl verzending) een custom made statiefring van een Australiër die zich in z'n vrije tijd graag met z'n draaibank bezighoudt... Geen rocket science, maar 't werk goed.
              Als ik een 300mm zou kopen zou ik hem ook gebruiken met converter. Ik ga er dan vanuit dat ik echt een statief of monopod nodig heb.... Maar goed, misschien dat idd zo'n DIY statiefring een oplossing biedt...

Zie m'n reply in de primes/zoom thread. Je moet ook rekening houden met 't soort mensen dat je op fora treft. Ik nodig je uit er iedere gelijkaardige thread op na te slaan over eender wel merk/product en de resultaten zullen in dezelfde lijn liggen... Zelfs over producten die nog niet op de markt zijn...
              Ik weet dat je de ontevreden mens meer zult horen dan de tevreden mens. Maar toch.....

Comment

Als 't is om wat vogeltjes in de tuin te fotograferen (en daar doe ik niet minachtend over), dan kan ik me niet voorstellen dat je nood zou hebben aan meer dan een 200mm. Geduld zal veel meer opbrengen dan investeren in weeral een nieuwe, peperdure lens...

Los van de artistieke kwaliteit van volgende foto, kun je toch niks aanmerken, zou ik zo denken:

(hoop dat ik hem hier mag plaatsen?) Als mijn geheugen nog goed werkt, dan heb ik deze gemaakt met de A 70-210... Deze is oncropped, gewoon zoals ie uit de ist D kwam gerold. En dat was dan nog een roodborstje in het wild; niks speciaals gedaan, gewoon het beest geobserveerd en veel geduld geoefend...

Ik denk dus dat je met de DA 60-250, eventueel gecombineerd met een teleconverter, zeker moet toekomen.

Dus ik volg Wim in deze helemaal: 't is blijkbaar in de mode van steeds meer tele te willen.

Mark, ik bedoel dit helemaal niet minachtend of zo, maar (de beperkingen van) je materiaal kennen zal je veel verder brengen in de fotografie. Ik ken mensen die met een heel simpel kitje prachtfoto's maken, en ik ken er anderen die met het hoogste en beste en snelste op zijn best brolfoto's maken... Dat is ook wat ik bedoelde met mijn retorische vraag: 'wat is een pro'? Als iemand denkt dat hij betere foto's gaat maken omdat hij het nieuwste en het laatste heeft, dan is die persoon naar mijn gevoel niet goed bezig...

Ik heb het hier in deze pagina's al verteld, en ik herhaal het nogmaals: ik vind dat het lenzen gamma van Pentax een heel doordacht en consistent aanbod is, zeker met de nieuwe aangekondigde lenzen.

Heb ik trouwens al gezegd dat ik de 35mm macro limited in bestelling heb staan (kan niet meer wachten.)
                http://www.digifotofreak.nl

Comment

Sluit mij aan met bovenstaande posters met de tendens naar steeds langere tele's.
                  Zelf heb ik dit al jaren terug afgebouwd (had een Sigma 400/5.6 en TC).
                  Mijn langste lens is momenteel een 300/4 waar ik heel occasioneel maar een 1.4 converter op gebruik.
                  Ik merk zelfs dan nog dat deze lens het minst van al gebruikt wordt.
                  300 mm is voor mij persoonlijk meer dan genoeg. Ik heb deze lens meegenomen op safari in Namibië en heb nooit het gevoel gehad millimeters te kort te komen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Als 't is om wat vogeltjes in de tuin te fotograferen (en daar doe ik niet minachtend over), dan kan ik me niet voorstellen dat je nood zou hebben aan meer dan een 200mm. Geduld zal veel meer opbrengen dan investeren in weeral een nieuwe, peperdure lens...
                    Op dit moment is het niet veel meer dan dat, maar dat komt vanwege het jaargetijde. Mijn bedoeling is om van 't voorjaar/ zomer weer meer de natuur in te gaan, en behalve een macrolens dit jaar ook een lange tele mee te nemen voor vogels, reeën etc. Daarnaast heb ik mij vorig jaar erg vermaakt op een vliegshow en het is wel mijn bedoeling om vaker dergelijke shows te gaan bezoeken. Ook daar hield 280mm niet over, ondanks dat ik er wel een aantal goede foto's aan heb overgehouden. Maar had ik bijv. 400mm gehad, dan had ik meer goede resultaten kunnen behalen. En in zulke gevallen is het natuurlijk niet even een kwestie van dichterbij gaan staan. (ik stond al helemaal vooraan, tegen het hek aan)

Mark, ik bedoel dit helemaal niet minachtend of zo, maar (de beperkingen van) je materiaal kennen zal je veel verder brengen in de fotografie. Ik ken mensen die met een heel simpel kitje prachtfoto's maken, en ik ken er anderen die met het hoogste en beste en snelste op zijn best brolfoto's maken... Dat is ook wat ik bedoelde met mijn retorische vraag: 'wat is een pro'? Als iemand denkt dat hij betere foto's gaat maken omdat hij het nieuwste en het laatste heeft, dan is die persoon naar mijn gevoel niet goed bezig...
                    Eén ding is zeker, ik weet dat betere kwaliteit apparatuur mij geen betere fotograaf maakt. Maar 't is natuurlijk wel zo dat betere kwaliteit apparatuur het vaak makkelijker maakt om 'keepers' te maken. (En ik bedoel dan met name snel glas in minder goede lichtomstandigheden. Maar ook meer mm's kan wel helpen )

Ik heb het hier in deze pagina's al verteld, en ik herhaal het nogmaals: ik vind dat het lenzen gamma van Pentax een heel doordacht en consistent aanbod is, zeker met de nieuwe aangekondigde lenzen.
                    Ja en dat klopt wat mij betreft ook. Het enige wat mist in mijn optiek is een lange DA* zoomlens. (dus een DA* kwaliteit lens met een bereik van 200-500 ofzo) Ik heb namelijk liever een telezoom dan een vaste telelens, ook al weet ik dat de IQ van een prime beter is. Gebruiksgemak telt voor mij ook mee.

En of het een trend of modeverschijnsel is om meer tele te willen? Ik denk het niet. Ik denk dat dit voornamelijk komt omdat er veel meer mensen met spiegelreflexen werken dan vroeger, en het in verhouding misschien ook wel minder kost dan vroeger?

Comment

Eén ding is zeker, ik weet dat betere kwaliteit apparatuur mij geen betere fotograaf maakt. Maar 't is natuurlijk wel zo dat betere kwaliteit apparatuur het vaak makkelijker maakt om 'keepers' te maken. (En ik bedoel dan met name snel glas in minder goede lichtomstandigheden. Maar ook meer mm's kan wel helpen )
                      Laat je geen schuldgevoel aanpraten Beter materiaal in de goede handen zal ongetwijfeld veel meer keepers opleveren. Dan kan je tenminste genieten van je hobby ipv constant tegen de limieten van je apparatuur te vechten

MVG,

Comment

Eerlijk gezegd ik vind het raar dat mensen hier komen doen alsof je niet weet waar je mee bezig bent als je een lange tele wilt.

Dat is heel persoonlijk en als jij het niet nodig hebt voor jouw fotografie wil dat niets zeggen over iemand anders. En als je aan vogelfotografie wil doen zal je zelfs met 400mm nog vaak korter zitten dan je wil. Dat je ook wel eens een foto van een vogel kan trekken op 70mm of zo veranderd daar niets aan.

Of dit een reden om te switchen is kan ik voor jou niet uitmaken. Als je denkt regelmatig die tele te gaan gebruiken en je ziet geen alternatief voor je pentax kan ik er wel.inkomen dat je wil switchen.

Pas wel op met de 100-400 want veel mensen houden niet van het feit dat het een schuifzoom is.
                        Met wat googlenmoet je wel wat testen vinden want enkele jaren terug werd deze vergelijking vaak gemaakt.

Comment

Wat ik me soms afvraag is waarom bijna iedereen aanneemt dat je moet kiezen voor één bepaald merk.
                          Als een DSLR-fotograaf gemiddeld maar 1 of 2 jaar met een bepaalde body fotografeert en daarna een recenter model koopt, heeft hij/zij na enkele jaren toch verschillende bodies waarvan die oudere modellen wellicht nog maar zelden worden gebruikt terwijl ze toch kwalitatief zeer goede foto's kunnen maken. Constant van lens wisselen is bovendien in veel omstandigheden niet echt praktisch.
                          Moest ik dus echt een bepaald teleobjectief van een ander merk willen hebben, dan kocht ik me daarbij gewoon een body van dat merk en zou ik die combinatie blijven gebruiken tot ze de geest geeft.
                          Zelf ben ik onlangs ook Pentaxist geworden en bezit nu 3 objectieven (vierde laat helaas lang op zich wachten). Hoewel best tevreden over mijn K100D Super, vermoed ik al dat ik nog dit jaar de K20 of K200 bijkoop voor de extra's - maar vooral om minder van objectief te moeten wisselen.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Misschien een domme opmerking, maar: bestaat er geen objectiefadapter CanonEF->Pentax?
                            blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                              Eerlijk gezegd ik vind het raar dat mensen hier komen doen alsof je niet weet waar je mee bezig bent als je een lange tele wilt.

Dat is heel persoonlijk en als jij het niet nodig hebt voor jouw fotografie wil dat niets zeggen over iemand anders. En als je aan vogelfotografie wil doen zal je zelfs met 400mm nog vaak korter zitten dan je wil. Dat je ook wel eens een foto van een vogel kan trekken op 70mm of zo veranderd daar niets aan.
                              Ben zelf tot volle tevredenheid pentax-gebruiker, maar het bovenstaande beaam ik volledig. Pentax heeft nu eenmaal minder tele-objectieven: dan moet je dat ook willen toegeven, en er geen uitvlucht (of alternatieven) voor verzinnen.
                              Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Ik snap er nog altijd niks van, van die obsessie die zo veel mensen met tele hebben. Waar is de tijd dat het maximum dat iemand op z'n analoge reflex had een 200mm was en dat iedereen daarmee ruim voldoende had, met uitzondering van enkele professionele sportfotografen. Ok, toen gingen mensen mss niet te pas en te onpas op safari zeker... Sommigen zullen mss beweren dat het Freudiaans is, zou het dan toch zo zijn???

Ik kwam tot inzien, en verkocht onlangs m'n Sigma EX70-200/2.8 in Pentax mount. De Pentax DA*50-135/2.8 is gewoon veel beter en een stuk lichter en compacter. 135mm op dat objectief geeft dezelfde beeldhoek op APS-C als 200mm op kleinbeeld, en is voor mij meer dan genoeg... maar blijkbaar ben ik eenzaam daarin...

Waarom is iedereen tegenwoordig zo lui en willen ze alles maar afstandelijk bijtrekken ipv zich in de actie te begeven en geëngageerde fotografie te maken? Waarom kan niemand nog de tijd nemen een compositie uit te zoeken door een onderwerp te observeren en zich ernaar te schikken. Een standaardobjectief of breedhoek kunnen zoveel mooiere beelden opleveren... Ik zie niemand enthousiast worden over de beeldhoek die 16mm op APS-C levert (24mm op kleinbeeld) met de DA*16-50/2.8, wat zo'n mooie perspectiefwerking kan geven en zoveel toegevoegde waarde kan hebben in je beeldtaal, neen, ze zagen allemaal dat ze door die 50mm teveel moeten lopen en te dicht op hun onderwerp moeten gaan...

Swat, ik berust in m'n eigenzinnigheid... 't zal niet veranderen...

Wim
                                Menigeen blijkt hier last te hebben van zware tunnelvisie, of nog beter uitgedrukt: kokervisie, vermits het over Téle’s gaat!
                                Deze woordspeling brengt mij ertoe om nogmaals te poneren, dat je de (zogezegde) bekrompenheid van een télé, echt “NIET” bij het objectief moet leggen, maar bij de non-inspiratie en bekrompenheid van de fotograaf!!
                                Heeft niets met luiheid, enz. te maken!!!
                                Een zware (dure) télé kopen is: één, er artistiek mee kunen werken is: twéé!
                                Één, kan iedereen, twéé, weinigen!
                                Resultaat: dan verkoopt ge uw 70-200 2.8 of je 300/400 enz
                                Ik zou zeggen ga eens een jaartje, of twee “plenty” naar expo’s kijken, van mensen die weten met wat ze bezig zijn!!
                                Ontdek de immense mogelijkheden van Télé en kom dan eens terug posten

Best regards
                                Dagzz..vertrekkende...seeya
                                Last edited by Dagzz; 4 februari 2008, 14:15.
                                I Love Leica

Comment

Working...
                                X