Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
R&D door mensen die weten waarover ze spreken dan.
DR meet je aan de sensor en dan kan het wel eens vies tegenvallen hoeveel DR (lees hoe weinig) die hebben.
11x is al helemaal niet gek en in de verste verten niet vergelijkbaar met het menselijk oog (het laatste van welk merk dan ook).
Karel
Last edited by Franciskine; 12 februari 2008, 19:38.
R&D door mensen die weten waarover ze spreken dan.
DR meet je aan de sensor en dan kan het wel eens vies tegenvallen hoeveel DR (lees hoe weinig) die hebben.
11x is al helemaal niet gek en in de verste verten niet vergelijkbaar met het menselijk oog (het laatste van welk merk dan ook).
Karel
Sensors hebben een aanvaardbare DR, maar de info welke uit de sensor komt is lineair, en moet omgezet worden naar niet lineaire data afgestemd op uw output devices. Klassieke conversie methodes kunnen moeilijk het contrast van het beeld inschatten en gebruiken min of meer dezelfde algoritmes voor alle beelden onafhankelijk van de inhoud (een soort middenweg). Dit maakt dat je al vlug clipping van higlights en donkere partijen krijgt en heel wat info beschikbaar aan de sensor verloren gaat.
Er zijn systemen ontwikkelt om dit te verhelpen door de toon curve te verschuiven, maar deze methodes hebben het nadeel dat ze ook andere area's
beïnvloeden en altijd dezelfde correctie toepassen onafhankelijk van het beeld.
Nu zoals je zegt het menselijk oog is geweldig in het onderscheiden van grote contrasten, en past zich zeer goed aan. Bij de ontwikkeling van het systeem, dat sony gebruikt voor zijn DRO functie, heeft men een abstractie gemaakt van de werking van het menselijk oog, en dit vertaalt in algoritmes welke zowel HW als SW-matig zijn geïmplementeerd geworden. Dus de DRO functie is in feite een simulatie van het menselijk oog, en past zich volledig aan, aan de inhoud van het beeld.
Ik volg Kevlar in deze. Ik zie helemaal geen verbetering van DR. Alleen een automatisch mechanisme dat vb schaduwen optrekt (met veel ruis tot gevolg) totdat er zelf geen zwart meer in de foto zit. Als daar toch zoveel data zou zitten, zou de ruis niet zo naar boven komen.
Dit kan je zelf ook doen in uw rawconverter. Dat verandert niets.
Sony heeft dit. Canon heeft highlight priority; Nikon heeft ook één of ander spul (active D-lighting). Het zijn allemaal gewoon curve aanpassingen.
Wat de DR bepaalt, is de DR van het analoge gedeelte van een sensor. Wat er achter komt, kan het alleen maar naar beneden halen, maar niet verbeteren. Raw data is - ben ik vrij zeker van - nog altijd lineaire data, die in een raw converter dan wordt omgezet naar logaritmische waarden via een curve aanpassing.
Het zijn gewoon allemaal curven, jung. Niets nieuws aan...
Ik volg Kevlar in deze. Ik zie helemaal geen verbetering van DR. Alleen een automatisch mechanisme dat vb schaduwen optrekt (met veel ruis tot gevolg) totdat er zelf geen zwart meer in de foto zit. Als daar toch zoveel data zou zitten, zou de ruis niet zo naar boven komen.
Dit kan je zelf ook doen in uw rawconverter. Dat verandert niets.
Sony heeft dit. Canon heeft highlight priority; Nikon heeft ook één of ander spul (active D-lighting). Het zijn allemaal gewoon curve aanpassingen.
Wat de DR bepaalt, is de DR van het analoge gedeelte van een sensor. Wat er achter komt, kan het alleen maar naar beneden halen, maar niet verbeteren. Raw data is - ben ik vrij zeker van - nog altijd lineaire data, die in een raw converter dan wordt omgezet naar logaritmische waarden via een curve aanpassing.
Het zijn gewoon allemaal curven, jung. Niets nieuws aan...
Het grote verschil met Canon en Nikon is dat het DRO van Sony Hardware gebaseerd is en niet software gebaseerd zoals bij de anderen. (dit is even voor de duidelijkheid é Kevlar, niet louter software zoals jij zei )
Bedrijf die voor de DRO van Sony zorgt is Apical. Bronnen genoeg te vinden
Het grote verschil met Canon en Nikon is dat het DRO van Sony Hardware gebaseerd is en niet software gebaseerd zoals bij de anderen. (dit is even voor de duidelijkheid é Kevlar, niet louter software zoals jij zei )
Bedrijf die voor de DRO van Sony zorgt is Apical. Bronnen genoeg te vinden
Sorry Hoor Portmixus maar het is en blijft louter software. Het is niet omdat ze een extra processor nodig hebben om de DRO bewerking uit te voeren dat het plotseling hardware based zou zijn. excell, word XP, linux en dergelijke zijn ook software maar zonder computer kunnen ze niet bestaan. Dat maakt van hen natuurlijk nog geen hardware he. Het staat zelfs al in het artikel dat je aanbrengt, ik quote"Apical is a London-based company which develops embedded enhancement software for digital cameras." En die apical zijn de ontwikkelaars van de DRO software.
Nu moet ik wel zeggen dat voor de RAW liefhebbers onder ons jouw artikel wel duidelijk maakt dat DRO iets is om zeker niet aan te zetten. Voor de jpeg gebruikers heeft het dan weer zeker zijn nut maar dat heb ik nooit ontkend. En dit verhoogt dus van geen kanten de DR van de sensor dat kan immers ook niet he
Ik volg Kevlar in deze. Ik zie helemaal geen verbetering van DR. Alleen een automatisch mechanisme dat vb schaduwen optrekt (met veel ruis tot gevolg) totdat er zelf geen zwart meer in de foto zit. Als daar toch zoveel data zou zitten, zou de ruis niet zo naar boven komen.
Dit kan je zelf ook doen in uw rawconverter. Dat verandert niets.
Sony heeft dit. Canon heeft highlight priority; Nikon heeft ook één of ander spul (active D-lighting). Het zijn allemaal gewoon curve aanpassingen.
Wat de DR bepaalt, is de DR van het analoge gedeelte van een sensor. Wat er achter komt, kan het alleen maar naar beneden halen, maar niet verbeteren. Raw data is - ben ik vrij zeker van - nog altijd lineaire data, die in een raw converter dan wordt omgezet naar logaritmische waarden via een curve aanpassing.
Het zijn gewoon allemaal curven, jung. Niets nieuws aan...
Volgende is misschien eens interessant om te lezen:
Dynamic range is broadly the difference in intensity between the darkest details of a scene, digital image, or display and the brightest details. The human eye can capture a very wide dynamic range of 5 orders of magnitude.
Typical CMOS or CCD sensors can capture a range of thousands. Typical displays in normal viewing conditions and print media can reproduce information over a range of just a few hundred or less.
ref:iridix® 4 January 2006, Apical Limited
Dus tijdens RAW-convertie ben je eigenlijk bezig met DR-compressie (DRC) begrijp je. Dat is hetgeen het menselijk oog ook doet, het beschikt over een zeer goed DRC systeem.
practisch:
Als je een beetje ervaring hebt met beeldverwerking,weet je dat je tijdens RAW-convertie veel meer uit het beeld kunt halen als je manueel ingrijpt.
Waarom ? omdat het RAW bestand veel meer data bevat dan dat je op je scherm (of printer) kunt zichtbaar maken, en de standaard instelling van je converter maar een gemiddelde neemt.
Het zal je wel al opgevallen zijn als je de higligths bijstuurt dit ook invloed heeft op het rest van het beeld omdat het meestal lineaire of gamut correcties zijn.
Als je handig bent kun je met de curven gaan spelen, maar dan nog gaan er altijd delen welke je wenst niet te wijzigen beinvloed worden.
Een systeem dat zeer bevredigende resultaten kan leveren, maar meer gericht is op de geavanceerde gebruiker en tijdrovend is, is het gebruik maken van maskers.
Als je die manier toepast zie je dat je beelden kunt krijgen met een mooi DR bereik. Dus daar zit heel wat info in je RAW-file, veel meer dan dat je verwacht, maar de kunst bestaat er in de juiste data te selecteren.
En daar falen, de meeste in-camera en ook de PC-converters in default mode. DRO is al een hele stap in de goede richting om dit process te automatiseren (in camera).
Dus de DR van de sensor is vrij belangrijk, maar alle bewerkingen na de sensor (DRC) zijn even, of nog meer belangrijk.
Het DRO systeem is een adaptief systeem, dit wil zeggen dat het rekening houdt met het beeld (de scene). Het beeld wordt geanalyseerd en gecorrigeerd afhankelijk van de scene. Dit in tegenstelling met bvb higlight priority dat min of meer een lineare aanpassing maakt identiek voor elk beeld. (te vergelijken met vorige versie DRO systeem zoals in de A100)
Volgende is misschien eens interessant om te lezen:
Dynamic range is broadly the difference in intensity between the darkest details of a scene, digital image, or display and the brightest details. The human eye can capture a very wide dynamic range of 5 orders of magnitude.
Typical CMOS or CCD sensors can capture a range of thousands. Typical displays in normal viewing conditions and print media can reproduce information over a range of just a few hundred or less.
ref:iridix® 4 January 2006, Apical Limited
Dus tijdens RAW-convertie ben je eigenlijk bezig met DR-compressie (DRC) begrijp je. Dat is hetgeen het menselijk oog ook doet, het beschikt over een zeer goed DRC systeem.
practisch:
Als je een beetje ervaring hebt met beeldverwerking,weet je dat je tijdens RAW-convertie veel meer uit het beeld kunt halen als je manueel ingrijpt.
Waarom ? omdat het RAW bestand veel meer data bevat dan dat je op je scherm (of printer) kunt zichtbaar maken, en de standaard instelling van je converter maar een gemiddelde neemt.
Het zal je wel al opgevallen zijn als je de higligths bijstuurt dit ook invloed heeft op het rest van het beeld omdat het meestal lineaire of gamut correcties zijn.
Als je handig bent kun je met de curven gaan spelen, maar dan nog gaan er altijd delen welke je wenst niet te wijzigen beinvloed worden.
Een systeem dat zeer bevredigende resultaten kan leveren, maar meer gericht is op de geavanceerde gebruiker en tijdrovend is, is het gebruik maken van maskers.
Als je die manier toepast zie je dat je beelden kunt krijgen met een mooi DR bereik. Dus daar zit heel wat info in je RAW-file, veel meer dan dat je verwacht, maar de kunst bestaat er in de juiste data te selecteren.
En daar falen, de meeste in-camera en ook de PC-converters in default mode. DRO is al een hele stap in de goede richting om dit process te automatiseren (in camera).
Dus de DR van de sensor is vrij belangrijk, maar alle bewerkingen na de sensor (DRC) zijn even, of nog meer belangrijk.
Het DRO systeem is een adaptief systeem, dit wil zeggen dat het rekening houdt met het beeld (de scene). Het beeld wordt geanalyseerd en gecorrigeerd afhankelijk van de scene. Dit in tegenstelling met bvb higlight priority dat min of meer een lineare aanpassing maakt identiek voor elk beeld. (te vergelijken met vorige versie DRO systeem zoals in de A100)
Goed dat je eindelijk kunt toegeven dat het maar een software aanpassing via curves is. Je mag van mij nog altijd gerust geloven dat deze in body RAW convertor de absoluut beste is op de markt.
De vgl die je maakt tussen highlight tone priority en DRO gaat niet op. Beide programma's proberen niet hetzelfde te bereiken, ze zijn wel gedeeltelijk verwant. En de manier waarop hilight tone priority werkt weet momenteel alleen Canon. Maar dat zou wel eens gedeeltelijk hardware based kunnen zijn want hier profiteert de RAW file er ook van. Maar ook hier veronderstel ik zal er via curves aanpassingen vanalles rechtgetrokken moeten worden. Maar weten doen we het niet.
Voor RAW gebruikers is duidelijk welke de betere keuze is.
Dus tijdens RAW-convertie ben je eigenlijk bezig met DR-compressie (DRC) begrijp je.
O ja, goed hoor. Dit zeg ik ook ongeveer. Dit mechanisme poogt automatisch te emuleren wat je anders zelf in RAW doet. Ik heb er geen boodschap aan, want ik wil zelf bepalen hoe dit gebeurt. Voor jpg zal het zeker een voordeel hebben maar ik schiet nooit in jpg.
Highlight priority is niet volledig hetzelfde maar verwant. Ik heb dit voor de eenvoud op dezelfde hoop gegooid om weer te geven dat de cameramakers alle met verwante mechanismen bezig zijn en dat hier dus niets revolutionar aan de hand is.
Eerlijk gezegd - zoals gesuggereerd - is dit peanuts in vergelijking tot wat Fuji al jaren en jaren doet naar DR.
Digitale fotografie is op veel vlakken matuur aan het worden. DR is evenwel het achterblijvertje. Tijd om eens een deftige vooruitgang naar DR te realiseren ipv een zoethoudertje.
Ik hoef niet meer dan 12MP.
Eens we een 12 MP sensor met goede DR hebben, kunnen we zeggen dat digitale fotografie volwassen is en dat je dan een toestel kan benaderen zoals in de analoge tijd. Dwz een toestel gebruiken totdat het versleten is.
...Digitale fotografie is op veel vlakken matuur aan het worden. DR is evenwel het achterblijvertje. Tijd om eens een deftige vooruitgang naar DR te realiseren ipv een zoethoudertje.
Ik hoef niet meer dan 12MP.
Eens we een 12 MP sensor met goede DR hebben, kunnen we zeggen dat digitale fotografie volwassen is en dat je dan een toestel kan benaderen zoals in de analoge tijd. Dwz een toestel gebruiken totdat het versleten is.
Eveneens helemaal mijn standpunt.
De pixelhype mag nu wel stilaan stoppen om meer belang te gaan hechten aan andere belangrijke eigenschappen (zoals DR).
Wel dat topic, die FF Sony, die is er gewoon nog niet. Binnen een paar maanden tot een jaar dan gaat iemand daar iets zinnig over kunnen zeggen op basis van testresultaten en praktijkervaring.
Tot dan gaan we het moeten doen met de specs en de commerciële slogans van Sony. Maar daarover, over die specs, daarover kunnen we rustig ellenlange discussies en labotesten opzetten in afwachting tot hij er echt is. 't is niet omdat je nog nooit een DSLR vastgehad hebt, nog nooit met RAW gewerkt hebt, nog nooit een FF sensor in het echt gezien hebt, dat je er niet veel kan over weten, hé
Zal trachten de belangrijkste zaken van dit draadje samen te vatten, zo is er terug een overzicht. Opmerkingen,vragen verbeteringen zijn uiteraard altijd welkom, maar gelieve domme reacties achterwege te laten.
Sony kondigt FF 24,6 MP aan met ingebouwde beeldstabilisatie, meesten verwachten dat dit toestel zal voorgesteld worden op Photokina (werelds grootste fotobeurs te Keulen)
Toestel gebruikt eerder aangekondigde ultra high speed (6,3 fps) en high image qualtiy FF 24,81 mp CMOS sensor. Waarschijnlijk zal deze sensor ook terug te vinden zijn in de Nikon D3X of wordt het D4 ??
eerste opmerking/vraag beschikbaarheid lenzen:
overzicht nieuwe lenzen:
-Zeiss T* 24-70 f/2.8 is gelanceerd, en zou volgens eerste review, weleens beste zoom ooit geproduceerd voor DSLR's, kunnen zijn.
-de huidige versie van 70-200 SSM wordt vervangen door upgrade voor digitaal (veronderstel aangepast aan de hoge eisen van een 24mp FF)
-70-300 G is ook voorgesteld en ondertussen mischien al beschikbaar, weet ik niet.
-komt ook een nieuwe breedhoek lens voor FF, einde dit jaar, of misschien begin volgend jaar.
-daarbij worden nog een aantal nieuwe lenzen, ook primes, gereleased waaronder hogere tele's (waarschijnlijk photokina)
tweede de opmerking/vraag wat met de DR voor een 24mp sensor
-de Sony A700 heeft een zeer hoge DR en men mag verwachten dat de DR van de A900 minstens zelfde niveau zal hebben of zelfs beter.
Sony zelf beschrijft het als volgt: The enhanced image quality generated by the sensor’s 24.81 effective megapixel resolution, wide range of graduation expression achieved by its full size broad dynamic range, and the low noise, high resolution, ultra-responsive performance provided by Sony’s Column-Parallel A/D Conversion technique enable it to meet the ever-increasing requirements within high performance digital SLR cameras.
Verder prijs, volgens minman, persoon welke toch wat inside info heeft maximum 3000$, maar misschien is dit maar een droom.
Zoals naar gewoonte zijn er verder niet veel details beschikbaar en is er voldoende ruimte voor speculatie.
Ineens een echte grote kuis gedaan, sommige posts bevatten gedeeltelijke ontopic commentaar maar ik ga me niet bezig houden met het filteren van beledigende opmerkingen en off topic berichten van alle posts. De heren Puerte en Kevlar moeten het maar een beetje kalmer aandoen en op een beleefdere manier discuteren.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Comment