Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d40 of olympus E-510 (410)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
    De E510 kan je ook prima gebruiken als beginner hoor. De camera kent ontzettend veel scenestanden. Je kunt het niet bedenken of het zit erop. Daarna kan jij met je camera doorgroeien. Maar ik ben er van overtuigd dat dat ook met de Nikon kan.

Groetjes en veel plezier met de aankoop.

Bart
    Dat vind ik ook een goede conclusie. Met alle respect, maar puerte stelt de dingen meestal te scherp en ongenuanceerd voor

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht

(Ps Marc ik zou een ouwe topic over de E300 boven kunnen halen heheheheehehehehehehe)

Bedankt voor de positieve invalshoek, je had het ook anders kunnen gelezen hebben... En wat betreft de topic: als je dat terug gaat lezen, zal je zien dat ik niks over de beeldkwaliteit vertel...
      http://www.digifotofreak.nl

Comment

heb veeeel gelezen (teveel, wat was het leven voor het internet toch een stuk eenvoudiger ;-) en kom toch weer bij de oly...

nog even een vraagje over die 4/3 sensor. voor afdrukken (10/15) zou ik dan een beetje moeten croppen wat niet zo erg is maar nu las ik ergens dat een goede DOF (onscherpe achtergrond bij een portret dus eigenlijk geen goede DOF) moeilijker zou zijn met die sensor. klopt dit en waarom dan juist?

en nog iets: wat zou een goede portretlens zijn voor de oly (iets zoals de 50mm 1/8 van nikon bv) of is de kitlens er goed genoeg voor?

Bedankt!
        Last edited by Aned; 6 januari 2008, 16:08.

Comment

Met de Olympus camera heb je inderdaad meer scherpte-diepte. Dit komt door de kleinere sensor. Hoe het precies zit weet ik niet... Maar camera's met een kleinere sensor hebben meer scherpte-diepte. Dit kan bijvoorbeeld erg voordelig zijn bij macro en landschappen, maar wat lastiger bij portretfotografie. Ik heb helaas niet de duurdere lenzen (als je wilt doneren ;-) Voor portretten zet ik mijn teleobjectief erop (45-150mm), zoom ik wat in en ga wat dichter bij mijn onderwerp staan, het diafragma zo laag mogelijk kiezen (weinig scherpte-diepte) en dan krijg ik toch aardig geïsoleerde beelden.

Voor portretfotografie:

budget:
          35 mm macro (is 70 mm omgerekend)
          45-150mm tele ( die is beduidend minder)

je trekt je portemonnee ;-)
          50mm macro (is 100mm omgerekend)
          14-54 (LET OP DIT IS EEN ANDERE DAN DE 14-45)

Je zou ook bij Sigma kunnen kijken. Alles vanaf de 70 mm (35 mm bij Olympus) tot niet te ver tele, want dan moet je wel erg ver van je onderwerp gaan afstaan, zijn min of meer geschikt. Hoe lichtsterker het objectief, des te beter (f2.8 bijvoorbeeld over het volledige bereik).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
          Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aned Bekijk bericht
            heb veeeel gelezen (teveel, wat was het leven voor het internet toch een stuk eenvoudiger ;-) en kom toch weer bij de oly...

nog even een vraagje over die 4/3 sensor. voor afdrukken (10/15) zou ik dan een beetje moeten croppen wat niet zo erg is maar nu las ik ergens dat een goede DOF (onscherpe achtergrond bij een portret dus eigenlijk geen goede DOF) moeilijker zou zijn met die sensor. klopt dit en waarom dan juist?

en nog iets: wat zou een goede portretlens zijn voor de oly (iets zoals de 50mm 1/8 van nikon bv) of is de kitlens er goed genoeg voor?

Bedankt!
            DOF wordt bepaalt door:
            brandpuntsafstand vd lens, hoe groter het brandpuntsafstand hoe kleiner de DOF. (bij 100mm lens is DOF kleiner dan bij 50mm lens)

diafragma: hoe kleiner F-waarde (groot diafragma opening) hoe kleiner de DOF

afstand tot onderwerp (afstand focus punt): hoe dichter me bij het onderwerp staat hoe kleiner DOF

Vermits het beeld meer gecropt wordt met een 4/3 sensor dan bvb met een gewone APS-C sensor, moet men verder van het onderwerp gaan afstaan om ongeveer een zelfde uitsnede te krijgen als met een APS-C sensor. Dus meer DOF.
            Men kan ook zelfde afstand nemen met een kleiner brandpunt maar dan heb je terug meer DOF.

Meestal heb je een probleem met te weinig DOF dus dit is eerder een voordeel.
            Bij subtiele portretfotografie kun je een deel van het portret accentueren door gebruik van kleine DOF, maar de Olympus lenzen zijn goed van kwaliteit en kun je zonder probleem gebruiken op kleine F-waardes, hebben een zeer mooi bokeh (weergave verschil weergave tussen scherpte en onscherpte) en dat compenseert ruim voldoende de grotere DOF.
            Er staan trouwens bij panasonic en of olympus voorbeeld foto's van portretten, die tonen wat een goede lens kan doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              DOF wordt bepaalt door:
              brandpuntsafstand vd lens, hoe groter het brandpuntsafstand hoe kleiner de DOF. (bij 100mm lens is DOF kleiner dan bij 50mm lens)

diafragma: hoe kleiner F-waarde (groot diafragma opening) hoe kleiner de DOF

afstand tot onderwerp (afstand focus punt): hoe dichter me bij het onderwerp staat hoe kleiner DOF

Vermits het beeld meer gecropt wordt met een 4/3 sensor dan bvb met een gewone APS-C sensor, moet men verder van het onderwerp gaan afstaan om ongeveer een zelfde uitsnede te krijgen als met een APS-C sensor. Dus meer DOF.
              Men kan ook zelfde afstand nemen met een kleiner brandpunt maar dan heb je terug meer DOF.

Meestal heb je een probleem met te weinig DOF dus dit is eerder een voordeel.
              Bij subtiele portretfotografie kun je een deel van het portret accentueren door gebruik van kleine DOF, maar de Olympus lenzen zijn goed van kwaliteit en kun je zonder probleem gebruiken op kleine F-waardes, hebben een zeer mooi bokeh (weergave verschil weergave tussen scherpte en onscherpte) en dat compenseert ruim voldoende de grotere DOF.
              Er staan trouwens bij panasonic en of olympus voorbeeld foto's van portretten, die tonen wat een goede lens kan doen.
              Op het eerste gedeelte na weer een ongelofelijke verzameling onzin....

Of het verschil in dof karateristiek tussen 4/3 en APS en FF voor jou van belang is kan enkel jij uitmaken Aned.

Om gemakkelijk het verschil te kunnen vatten:
              De dieptescherpte die je met een FF op F4 hebt daar moet je met een APS op F2.8 zitten en met een 4/3 op F2. Tussen de camera's waar je uit aan het kiezen bent zit dus 1 stop verschil. Of dit voor jou belangrijk is dat kan hier niemand beantwoorden. Maat vergeet niet meer DOF is bijna altijd(nu ja dat is ook nogal persoonlijk) mogelijk minder dof dan je lens aankan nooit.

Comment

Over het afdrukken nog het volgende:

De meeste centrales ondersteunen tegenwoordig ook de verhouding 3:4. Je hoeft dan geen stukje van je foto af te hakken of erbij te maken (dat kan ook namelijk) om je foto helemaal af te drukken. Wat ik wel als een probleem ervaar is dat de meeste insteekhoezen allemaal 10*15 zijn (GRRRRRRRR!!!) terwijl de meeste compactcamera's ook met de verhouding 3:4 werken en deze mensen ook hun foto's ergens kwijt moeten kunnen. Daarom plak ik ze maar in.

Voordat je je camera wilt gaan aanschaffen moet je je afvragen wat je er mee wilt en hoeveel geld je eraan wilt uitgeven. Ik weet dat ik zelf nooit voor mijn werk zal fotograferen, het is een hobby. Die hobby heeft me al veel geld gekost, door te vaak naar het gras van de buren te kijken en uiteindelijk na veel omzwervingen weer bij Olympus terecht te komen. Schijnbaar is dit voor mij een passend systeem. Ik maak opnames van vooral mijn kinderen. Maar een landschap fotograferen en dieren fotograferen vind ik ook leuk. Helaas kan ik momenteel geen macro fotograferen want die lens heb ik niet (Gelukkig wel op de Pentax!). Ik fotografeer dus van alles en dat voor mijn hobby. Toen ik terug overstapte naar Olly was de E330 onwaarschijnlijk goedkoop met kitlens en hoefde ik alleen nog maar de 45-150 mm erbij te kopen om weer het bereik van 28-300 te hebben. De kitlenzen zijn van goede kwaliteit (al het waar naar het geld wat je ervoor betaald !) en voldoen voor mij. Ik heb er nu een Metz flitser bij gekocht en ik ben uitermate tevreden. Het systeem voldoet namelijk aan mijn eisen.

Probeer vooraf vast te stellen wat je wilt gaan fotograferen. Bepaal je budget. Kijk wat voor jou echt belangrijke zaken zijn. Misschien ben je wel erg onvast met je handen en dan zijn systemen met IS handig. Bekijk veel voorbeeldfoto's op internet. Bekijk of ze aan jouw verwachtingen voldoen. Tot nu toe is het in mijn geval zo dat de camera zeker niet de beperkende factor is maar ik nog geen geweldige fotograaf ben. Daardoor zijn foto's soms minder dan ik graag zou willen. Ik ben nog niet tegen de grenzen van mijn apparatuur aangelopen.

Ik ken veel gebruikers die de E510 hebben en daar zeer tevreden over zijn. Ik ken ook veel E500 en E300 gebruikers die heel blij met hun camera zijn. Zoek voor voorbeelden op het forum hier eens op de gebruikersnaam Hawkie. Zij maakt echt prachtige beelden met haar apparatuur. Ze heeft echter ook een uitgebreid objectieven park.

Ik wens je veel succes en vooral veel plezier toe met de aanschaf en het schieten van de plaatjes....

Bart

Comment

Working...
                X