Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon d40 of olympus E-510 (410)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nikon d40 of olympus E-510 (410)

Voor low-light fotografie kun je echt het beste Canon nemen. Deze camera heeft de beste ruiseigenschappen. Ik heb zelf geen Canon, maar als je foto's ziet hier op het forum, dan kun je het beste een van de Canon instapcamera's nemen. Hoewel Olympus op ruisgebied met de E510 een behoorlijke stap vooruit is gegaan, is Canon daar nog steeds de meerdere in. Voor low light fotografie zou ik persoonlijk voor Canon gaan met daarbij een lichtsterk objectief en eventueel een goede flitser. Maar goed je vroeg niet naar Canon maar naar de Nikon D40. Daarvoor heb ik te weinig zicht op de prestaties van de Nikon D40. Je zou dan op dpreview kunnen gaan kijken naar de ruiseigenschappen van deze camera en die vergelijken met de Olympus E510. Daarnaast zou je ook kunnen gaan kijken naar Canon. Van het Canon systeem heb ik echter weinig verstand. Ik denk echter dat je met een zoekopdracht hier enorm veel informatie over Canon kunt vinden.

Succes en veel plezier met je aankoop.

(Een low light foto van de E330; wel gebruik gemaakt van de interne flits)

Exif:
    ISO 640
    Belichtingstijd 1/640
    f5.0
    brandpuntsafstand 134mm (Olly is maal 2)

Foto iets bewerkt, contrast wat opgetrokken en kleuren meer verzadigd. Op het orgineel is er iets meer ruis te zien.

Bart
    Last edited by BartK; 30 december 2007, 19:16. Reden: invoegen foto

Comment

Ja ook bij huwelijken , nachtscenes en in donkere kerken of zalen kunt ge de ISO waarde tot 800 of 1600 instellen zonder noemenswaardige ruis . Ook de belichting kunt ge gemakkelijk met 1 tot 2 stops verlagen bij duistere omstandigheden aangezien de beeldstabilisator heel goed zijn werk doet .

Comment

Nog een aantal foto's van mijn hand kun je hier vinden:

Ook low light dus. Meeste genomen met de 50mm f2.0 lens op iso 400.
        Surfzeeuw
        Panasonic G3

Comment

Een van de grootste voordelen van Olympus systeem toz van de populaire merken is de sublieme kwaliteit van zijn lenzen waarvan sommige de perfectie benaderen. De kwaliteit van de F 2,8 zoom lenzen benadert en overtreft de kwaliteit van prime lenzen en maakt deze laatste overbodig. Daar waar je een hele glazen winkel nodig hebt bij de populaire merken kun, je dezelfde en zelfs betere kwaliteit verkrijgen met een viertal goed geselecteerde zuiko zoom objectieven met een uniek bokeh.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            Een van de grootste voordelen van Olympus systeem toz van de populaire merken is de sublieme kwaliteit van zijn lenzen waarvan sommige de perfectie benaderen. De kwaliteit van de F 2,8 zoom lenzen benadert en overtreft de kwaliteit van prime lenzen en maakt deze laatste overbodig. Daar waar je een hele glazen winkel nodig hebt bij de populaire merken kun, je dezelfde en zelfs betere kwaliteit verkrijgen met een viertal goed geselecteerde zuiko zoom objectieven met een uniek bokeh.
            Dus we kunnen al onze niet-Zuiko's weggooien? Oei

Comment

Ik heb aquariumfilters op Kapaza gezet en moest er een foto van maken. Ik heb dus even van de gelegenheid gebruik gemaakt om foto's op ISO200 en ISO1600 te maken. Deze zijn vanaf statief en met timer genomen om bewegingsonscherpte te voorkomen. Het zijn de originele grote JPG's met normale verscherping recht uit de camera.

Filters zijn verkocht, dus worden de foto's ook verwijderd.

MVG,
              Last edited by frank207be; 7 januari 2008, 07:03. Reden: foto's verwijderd

Comment

Ik begrijp niet wat ge daarmee bedoelt ? Een foto nemen op statief met timer Op ISO 1600 die ge in normale omstandigheden op ISO 200 kunt nemen????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Berten Bekijk bericht
                  Ik begrijp niet wat ge daarmee bedoelt ? Een foto nemen op statief met timer Op ISO 1600 die ge in normale omstandigheden op ISO 200 kunt nemen????
                  Leg mij dan even uit hoe ik anders een identieke foto kan nemen op ISO200 en ISO1600 zodat de originele poster een idee kan vormen van de achteruitgang van de beeldkwaliteit en de daarbij horende scherpte in de hoge ISO's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Leg mij dan even uit hoe ik anders een identieke foto kan nemen op ISO200 en ISO1600 zodat de originele poster een idee kan vormen van de achteruitgang van de beeldkwaliteit en de daarbij horende scherpte in de hoge ISO's
                    Als je echt een vergelijkende kwaliteit wilt zien tussen verschillende ISO waardes moet je het aanwezige licht wijzigen. bvb met een studioflitser op verschillende instellingen. Als referentie gebruik je dan best ook een flitsmeter.
                    (is 1600 ISO 1600 ISO ??)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                      Als je echt een vergelijkende kwaliteit wilt zien tussen verschillende ISO waardes moet je het aanwezige licht wijzigen. bvb met een studioflitser op verschillende instellingen. Als referentie gebruik je dan best ook een flitsmeter.
                      (is 1600 ISO 1600 ISO ??)
                      Graag quote ik eens één van de vragen van de OP:

Oorspronkelijk geplaatst door Aned Bekijk bericht
                      Tweede vraag: is het inderdaad zo dat de ruis bij de olympus erger is dan bij de nikon? zoals geschreven zullen veel foto's binnenshuis genomen worden en is dit dus een belangrijk punt.
                      De originele poster wil dus een idee van hoe de camera presteert op de instelling die hij/zij selecteert. Of die ISO1600 nu exact gecalibreerd is, maakt daarbij helemaal niks uit, en hier nog een studioflitser bij betrekken is helemaal waanzin Dan ga je flitsfoto's vergelijken om te zien hoe de camera in natuurlijk licht presteert Om maar te zwijgen van de mogelijke IR contaminatie die op zijn beurt ruis introduceert...

Mijn conclusie is simpel: Foto's binnenhuis op ISO1600 met NR recht uit de D40 vertonen wel een beetje ruis en zijn iets softer dan op ISO200, maar de structuur van de foto blijft overeind wat maakt dat ze perfect bruikbaar zijn Als je dan het kitobjectief nog eens vervangt door een lichtsterker exemplaar van bv Sigma, kan je al heel veel situaties aan

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK Bekijk bericht
                        Voor low-light fotografie kun je echt het beste Canon nemen. Deze camera heeft de beste ruiseigenschappen. Ik heb zelf geen Canon, maar als je foto's ziet hier op het forum, dan kun je het beste een van de Canon instapcamera's nemen. Hoewel Olympus op ruisgebied met de E510 een behoorlijke stap vooruit is gegaan, is Canon daar nog steeds de meerdere in. Voor low light fotografie zou ik persoonlijk voor Canon gaan met daarbij een lichtsterk objectief en eventueel een goede flitser. Maar goed je vroeg niet naar Canon maar naar de Nikon D40. Daarvoor heb ik te weinig zicht op de prestaties van de Nikon D40. Je zou dan op dpreview kunnen gaan kijken naar de ruiseigenschappen van deze camera en die vergelijken met de Olympus E510. Daarnaast zou je ook kunnen gaan kijken naar Canon. Van het Canon systeem heb ik echter weinig verstand. Ik denk echter dat je met een zoekopdracht hier enorm veel informatie over Canon kunt vinden.

Succes en veel plezier met je aankoop.
                        Ruis, ruis, ruis, dat is alles wat je nog hoort heden ten dage, alsof dat nog het enige punt is waarop beeldkwaliteit wordt afgemeten... (Sorry Bart)

In 't kort: heb je een eigen reviewsite en heet je toevallig Phil Askey, dan moet je zeker een Canon kopen, maar als je iets anders doet dan pixelpeeping dan zal zowat iedere camera kunnen voldoen. Ik ken mensen die professioneel concerten fotograferen met een Nikon D200 (zelfde sensor als de D40x dacht ik, maar kan me vergissen)...

Aan de draadjesopener: zelf zou ik voor de Oly gaan, want die camera heeft heel wat argumenten aan te bieden, en zoals gezegd, de kitlenzen die erbij horen zijn heel goed.
                        http://www.digifotofreak.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                          Ruis, ruis, ruis, dat is alles wat je nog hoort heden ten dage, alsof dat nog het enige punt is waarop beeldkwaliteit wordt afgemeten... (Sorry Bart)

In 't kort: heb je een eigen reviewsite en heet je toevallig Phil Askey, dan moet je zeker een Canon kopen, maar als je iets anders doet dan pixelpeeping dan zal zowat iedere camera kunnen voldoen. Ik ken mensen die professioneel concerten fotograferen met een Nikon D200 (zelfde sensor als de D40x dacht ik, maar kan me vergissen)...

Aan de draadjesopener: zelf zou ik voor de Oly gaan, want die camera heeft heel wat argumenten aan te bieden, en zoals gezegd, de kitlenzen die erbij horen zijn heel goed.
                          Geeft niet hoor Marc,

Maar de topic starter kreeg het opeens over bruiloften en partijen. Begrijp me goed ik ben uitermate tevreden met mijn E330. En al helemaal over de kitlenzen en ik zou zo voor de Olly 510 gaan als ik het geld had (sla trouwens de E510 over, ik wacht totdat Olly de AF van de E3 in de andere toekomstige cams gaat verwerken en de vrouw de 6 vorige camera's vergeten is ;-)) Persoonlijk vind ik de E330 ook voldoen voor bruiloften en partijen. Ik heb een bruiloft gefotografeerd met de Nikon Colpix 5700 en die was echt een stuk minder en toch goede resultaten. Je moet je met de E330 alleen wel wat in de camera verdiepen, dat geldt ook voor de E510. Hoewel de ruiseigenschappen al een heel stuk beter zijn (een heel pak..... ;-) is een goede belichting en verstand van RAW wel nodig om het optimale resultaat te krijgen. Ik was een beetje bang dat de topic starter een camera gaat kopen en dan vervolgens over een week een bruiloft of partij gaat fotograferen. De resultaten zouden dan op alleen ruisgebied tegenvallen, was ik bang. Dus ik denk.. ik adviseer volgens de veilige weg als we pixelpeepen op ruis.

Persoonlijk zou ik voor de E510 gaan ivm beeldstabilisatie in de camera,. stoffilter,pixelmapping, enz... dat allemaal in de camera zit en dit tot een heel compleet pakket maakt met de kitlenzen. De nikon heeft dit allemaal niet en canon ook niet. Een camera is meer dan alleen maar een ding dat wel of geen ruis produceert hè... Het is een gereedschap. En in de winkel lag het ding me verrekte goed in de handen.

Groetjes,
                          Bart

(Ps Marc ik zou een ouwe topic over de E300 boven kunnen halen heheheheehehehehehehe)

Comment

bedankt allemaal!
                            ben blijven lezen en vergelijken.
                            met huwelijk en verjaardagsfeestjes wordt er niets professioneels bedoeld hoor. gewoon ipv mijn compactje mee te nemen, iets met wat ik eenvoudig toch wat scherpere beelden kan trekken...ga voorlopig heus geen officiele fotograaf worden
                            ik denk idd dat er weinig verschil tussen de fotokwaliteit van de verschillende cameras is (zeker als men weet hoe hij juist ingesteld moet worden)maar voor een gebruiker die hem eigenlijk ipv een compactje wil gebruiken omdat hij betere kwaliteit zoekt,zoals ik, is de d40 volgens mij toch beter geschikt. eenvoudiger in gebruik.
                            de prijs van de 510 is daarentegen momenteel zeer interessant voor diegene die wat meer mogelijkheden wenst.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aned Bekijk bericht
                              bedankt allemaal!

ik denk idd dat er weinig verschil tussen de fotokwaliteit van de verschillende cameras is (zeker als men weet hoe hij juist ingesteld moet worden)maar voor een gebruiker die hem eigenlijk ipv een compactje wil gebruiken omdat hij betere kwaliteit zoekt,zoals ik, is de d40 volgens mij toch beter geschikt. eenvoudiger in gebruik.
                              de prijs van de 510 is daarentegen momenteel zeer interessant voor diegene die wat meer mogelijkheden wenst.
                              Zo is dat voor een doorsnee gebruiker, zou het niet beter kunnen verwoorden.
                              Inderdaad de E510 is meer geschikt voor een publiek dat meer eisen stelt, en je moet uiteindelijk kopen volgens je eigen noden, iets wat velen vergeten.
                              Alle sinds veel succes met je toestel

Comment

De E510 kan je ook prima gebruiken als beginner hoor. De camera kent ontzettend veel scenestanden. Je kunt het niet bedenken of het zit erop. Daarna kan jij met je camera doorgroeien. Maar ik ben er van overtuigd dat dat ook met de Nikon kan.

Groetjes en veel plezier met de aankoop.

Bart

Comment

Working...
                                X