Ik had het al enige tijd in de gaten, maar nu ben ik er zeker van: de twee digitale full-frame camera's van het zelfde merk (dat ik hier opzettelijk niet vernoem om zeker niemand op zijn zere tenen te trappen) die wij hebben vertonen bij exact de zelfde opname-omstandigheden verschillende ruisniveaus. Bij navraag bij de verkoper blijkt dat dit niet eens zo verwonderlijk is: volgens hem zijn er natuurlijk toleranties binnen dewelke de ruis-signaalverhouding moet vallen voor de kwaliteitscontrole, maar binnen die grenzen zijn nog zichtbare verschillen mogelijk. Bij onze twee identieke toestellen (met dezelfde firmware) is het verschil dus inderdaad duidelijk merkbaar, vanaf 1600 ISO. Zijn er collega's hier die nog zulke ervaring hebben? Dat zet natuurlijk een beetje de domper op tests die we zelf uitvoeren en waar we over 'ruis' palaberen. Voor 't zelfde geld heb je net een heel goede - of heel slechte - sensor in je toestel waar je mee test en dan is eigenlijk de hele test waardeloos, toch als vergelijkingsmaatstaf...
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk berichtIk had het al enige tijd in de gaten, maar nu ben ik er zeker van: de twee digitale full-frame camera's van het zelfde merk (dat ik hier opzettelijk niet vernoem om zeker niemand op zijn zere tenen te trappen) die wij hebben vertonen bij exact de zelfde opname-omstandigheden verschillende ruisniveaus. Bij navraag bij de verkoper blijkt dat dit niet eens zo verwonderlijk is: volgens hem zijn er natuurlijk toleranties binnen dewelke de ruis-signaalverhouding moet vallen voor de kwaliteitscontrole, maar binnen die grenzen zijn nog zichtbare verschillen mogelijk. Bij onze twee identieke toestellen (met dezelfde firmware) is het verschil dus inderdaad duidelijk merkbaar, vanaf 1600 ISO. Zijn er collega's hier die nog zulke ervaring hebben? Dat zet natuurlijk een beetje de domper op tests die we zelf uitvoeren en waar we over 'ruis' palaberen. Voor 't zelfde geld heb je net een heel goede - of heel slechte - sensor in je toestel waar je mee test en dan is eigenlijk de hele test waardeloos, toch als vergelijkingsmaatstaf...
tja, en je werkt ook met 2 lenzen? Zo ja: die zijn ook niet altijd helemaal dezelfde; als dat op de belichting invloed heeft (die exact hetzelfde moet zijn!) dan is een test wel aaardig maar.... individueel.
Succes ermee !
Karel
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk berichtIk had het al enige tijd in de gaten, maar nu ben ik er zeker van: de twee digitale full-frame camera's van het zelfde merk (dat ik hier opzettelijk niet vernoem om zeker niemand op zijn zere tenen te trappen) die wij hebben vertonen bij exact de zelfde opname-omstandigheden verschillende ruisniveaus. Bij navraag bij de verkoper blijkt dat dit niet eens zo verwonderlijk is: volgens hem zijn er natuurlijk toleranties binnen dewelke de ruis-signaalverhouding moet vallen voor de kwaliteitscontrole, maar binnen die grenzen zijn nog zichtbare verschillen mogelijk. Bij onze twee identieke toestellen (met dezelfde firmware) is het verschil dus inderdaad duidelijk merkbaar, vanaf 1600 ISO. Zijn er collega's hier die nog zulke ervaring hebben? Dat zet natuurlijk een beetje de domper op tests die we zelf uitvoeren en waar we over 'ruis' palaberen. Voor 't zelfde geld heb je net een heel goede - of heel slechte - sensor in je toestel waar je mee test en dan is eigenlijk de hele test waardeloos, toch als vergelijkingsmaatstaf...
Comment
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk berichttja, en je werkt ook met 2 lenzen? Zo ja: die zijn ook niet altijd helemaal dezelfde; als dat op de belichting invloed heeft (die exact hetzelfde moet zijn!) dan is een test wel aaardig maar.... individueel.
Succes ermee !
Karel
Comment
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk berichtKlopt, ik heb een 5d van Canon zelf, (demo) vergeleken met mijn eigen 5d, en ik heb de beste van de 2!! ik zag echt wel een "klein" verschil. Bij de ruis op 1600 was het merkbaar. En het lag NIET aan settings, allebei in raw gebruikt, zonder NR of wat dan ook.
Comment
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk berichtNee, de beide camera's na mekaar getest met de zelfde lens, in exact de zelfde omstandigheden. Ik denk trouwens dat, bij gelijke en correcte belichting, de lens geen enkele invloed heeft op het ruisniveau.
K
Comment
-
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk berichtWas de demo-Canon van Canon van recentere datum voor zover je weet? Bij ons is de recentste camera de meest ruisvrije... ook in RAW en zonder enige correctie.Last edited by Rudy; 11 december 2007, 15:56.
Comment
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk berichtIk had het al enige tijd in de gaten, maar nu ben ik er zeker van: de twee digitale full-frame camera's van het zelfde merk (dat ik hier opzettelijk niet vernoem om zeker niemand op zijn zere tenen te trappen) die wij hebben vertonen bij exact de zelfde opname-omstandigheden verschillende ruisniveaus. Bij navraag bij de verkoper blijkt dat dit niet eens zo verwonderlijk is: volgens hem zijn er natuurlijk toleranties binnen dewelke de ruis-signaalverhouding moet vallen voor de kwaliteitscontrole, maar binnen die grenzen zijn nog zichtbare verschillen mogelijk. Bij onze twee identieke toestellen (met dezelfde firmware) is het verschil dus inderdaad duidelijk merkbaar, vanaf 1600 ISO. Zijn er collega's hier die nog zulke ervaring hebben? Dat zet natuurlijk een beetje de domper op tests die we zelf uitvoeren en waar we over 'ruis' palaberen. Voor 't zelfde geld heb je net een heel goede - of heel slechte - sensor in je toestel waar je mee test en dan is eigenlijk de hele test waardeloos, toch als vergelijkingsmaatstaf...
Een aantal vragen:
Op welke manier heb je je testen gedaan?
Hoe beoordeel je wanneer de ruis hoger of lager is?
Kan je ook getallen plakken op de hoeveelheid ruis?
Hoeveel scheelt de ruis tussen de twee?
Is het gemiddelde hoger, of gaat het om pieken die uitschieten?
Is het verschil sterk afhankelijk van de gekozen sluitertijd?
Hoe zeker ben je dat de temperatuur hetzelfde is (omgevingstemperatuur is nog niet gelijk aan de temperatuur van de sensor zelf en het is die die telt)?
Bart
Comment
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk berichtHoi,
Hoe zeker ben je dat de temperatuur hetzelfde is (omgevingstemperatuur is nog niet gelijk aan de temperatuur van de sensor zelf en het is die die telt)?
Bart
Wel, dit is ongeveer de enigste faktor die bij mijn testen een afwijking zou kunnen veroorzaken.
Comment
-
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk berichtWel, dit is ongeveer de enigste faktor die bij mijn testen een afwijking zou kunnen veroorzaken.
Vandaar ook mijn vraag of Concertfoto getallen kon plakken op het verschil in ruis. Gaat het hier over enkele procenten of over een factor 2 of meer.
Comment
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk berichtDat is natuurlijk wel een vrij belangrijke factor. Naar mijn gevoel is de enige ruisbron in een DSLR sensor die zoveel merkbare verschillen kan geven de donkerstroom. En het is nu net de donkerstroom die zo geweldig temperatuursafhankelijk is. Het is ook de donkerstroom die het meest procesafhankelijk is, maar in principe zou een grote producent zijn proces toch voldoende onder controle moeten hebben. Een 'verbetering' zou wel kunnen, maar dan nog zou ik het raar vinden dat ze in het midden van de productie van een product met zulke oplage hun proces zouden aanpassen als er geen grote problemen zijn met rejects of dergelijke.
Vandaar ook mijn vraag of Concertfoto getallen kon plakken op het verschil in ruis. Gaat het hier over enkele procenten of over een factor 2 of meer.
Comment
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk berichtDat is natuurlijk wel een vrij belangrijke factor. Naar mijn gevoel is de enige ruisbron in een DSLR sensor die zoveel merkbare verschillen kan geven de donkerstroom. En het is nu net de donkerstroom die zo geweldig temperatuursafhankelijk is. Het is ook de donkerstroom die het meest procesafhankelijk is, maar in principe zou een grote producent zijn proces toch voldoende onder controle moeten hebben. Een 'verbetering' zou wel kunnen, maar dan nog zou ik het raar vinden dat ze in het midden van de productie van een product met zulke oplage hun proces zouden aanpassen als er geen grote problemen zijn met rejects of dergelijke.
Vandaar ook mijn vraag of Concertfoto getallen kon plakken op het verschil in ruis. Gaat het hier over enkele procenten of over een factor 2 of meer.
Comment
-
Re: De ene ruis is de andere niet: verschillen in één cameratype
Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk berichtHoi Luc,
bedoel je met een recent model de recentste firmware of refereer je naar de hardware ?
Wim
Comment
Comment