Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D300 test verzoeken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D300 test verzoeken

Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
    Hallo mensen,

alle foto's gemaakt met de 50mm F1,4, niks geflitst omdat men graag foto's wilde met slechte licht omstandigheden. Dus een donkere kamer met een gloeilamp dat verstopt zit in een gelig lampekapje dat boven het onderwerp hing. Expres auto white balance om te zien hoe de camera daar mee om zou gaan.

Tuurlijk zal het met beter licht of flits licht beter kunnen maar daar werd nu even niet op gevraagd...... wil best een keer met beter licht eens wat laten zien!
    Sorry ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt want je begrijpt het blijkbaar niet. Het licht moet niet verbetert worden, maar de camera instellingen. De LICHTMETING, die moet juist zijn tijdens de opname, en geen correcties in PS of wat dan ook wat dan trek je de ruis niveaus mee op.(zelfs in RAW)
    De foto's zijn volgens mij haast 1 stop onderbelicht, en dat maakt de testjes irrelevant. Denk dat de foto's genomen zijn met spotmeting op wat heb je gespot. Probeer eens een andere manier van licht meting.
    Als je testjes wil doen is het best om ze zo juist mogelijk uit te voeren, anders creëer je verkeerde indrukken en daar hebben we reviewers voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      Sorry ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt want je begrijpt het blijkbaar niet. Het licht moet niet verbetert worden, maar de camera instellingen. De LICHTMETING, die moet juist zijn tijdens de opname, en geen correcties in PS of wat dan ook wat dan trek je de ruis niveaus mee op.(zelfs in RAW)
      De foto's zijn volgens mij haast 1 stop onderbelicht, en dat maakt de testjes irrelevant. Denk dat de foto's genomen zijn met spotmeting op wat heb je gespot. Probeer eens een andere manier van licht meting.
      Als je testjes wil doen is het best om ze zo juist mogelijk uit te voeren, anders creëer je verkeerde indrukken en daar hebben we reviewers voor.
      Weet niet of jij je verkeerd uitdrukte of dat ik gewoon niet goed gelezen heb
      Zal het deze week nog eens doen met andere belichting. Wordt dus vervolgd!
      ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

great, that's the spirit.
        Raad je aan van de histogram te checken tijdens de opname , dan kun je inschatten of de licht meting ok is. En bedankt voor het initiatief is tenminste een wezenlijke bijdrage tot dit forum.

Comment

De beelden zijn allicht wat onderbelicht, maar dat maakt ze des te bruikbaarder om ruis te beoordelen. Die is immers het meest zichtbaar in donkere, onderbelichte partijen.

Comment

Ik heb net een off topic/oneerbiedige reactie verwijderd, hopelijk volgen er geen meerdere . . . een verwittigd man is er 2 waard . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Ik heb net een off topic/oneerbiedige reactie verwijderd, hopelijk volgen er geen meerdere . . . een verwittigd man is er 2 waard . . .
              thanks

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                Hallo Ed,

hoe schrijf je de JPGs weg? Optimal Quality of Optimal filesize?

Karel
                Optimale kwaliteit

Ed

Comment

Weet nog een testje dat misschien interessant kan zijn om uit te voeren.
                  Heb eens een review gezien waar men constateerde dat de ISO waarde op de camera (D300) afweek van de werkelijke ISO waarde (bij kunstlicht). Dit is geen groot nadeel of voordeel zolang de camera consistent reageert, en dat doet die ook, en de meeste camera's hebben zulk een afwijking, daar gaat het niet over.
                  Maar het zou kunnen dat als je je camera op 1600 ISO instelt in feite op 2000 ISO aan het werken bent.
                  Daarom misschien eens een vergelijk doen met een andere camera (dacht dat vorige Nikons qua ISO vrij consistent waren) bvb de D70s die ik op een vd foto's zag.

-Beide camera's instellen op zelfde ISO waarde vb 1600, of een reeksje
                  -Zelfde sluiter snelheid
                  -Manuele licht meting instelling op camera
                  -Met beide camera's opname maken van zelfde scene, en zelfde kadrage en zelfde licht en zelfde lens.
                  -nu tijdens de opname het diafragma wijzigen zodanig dat je telkens beelden hebt met zelfde correcte belichting (histogram)

wat nu belangrijk is te weten, is of de diafragma waarde op beide toestellen gelijk gaat zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Weet nog een testje dat misschien interessant kan zijn om uit te voeren.
                    Heb eens een review gezien waar men constateerde dat de ISO waarde op de camera (D300) afweek van de werkelijke ISO waarde (bij kunstlicht). Dit is geen groot nadeel of voordeel zolang de camera consistent reageert, en dat doet die ook, en de meeste camera's hebben zulk een afwijking, daar gaat het niet over.
                    Maar het zou kunnen dat als je je camera op 1600 ISO instelt in feite op 2000 ISO aan het werken bent.
                    Daarom misschien eens een vergelijk doen met een andere camera (dacht dat vorige Nikons qua ISO vrij consistent waren) bvb de D70s die ik op een vd foto's zag.

-Beide camera's instellen op zelfde ISO waarde vb 1600, of een reeksje
                    -Zelfde sluiter snelheid
                    -Manuele licht meting instelling op camera
                    -Met beide camera's opname maken van zelfde scene, en zelfde kadrage en zelfde licht en zelfde lens.
                    -nu tijdens de opname het diafragma wijzigen zodanig dat je telkens beelden hebt met zelfde correcte belichting (histogram)

wat nu belangrijk is te weten, is of de diafragma waarde op beide toestellen gelijk gaat zijn.
                    Hmmm, dat was een goed idee geweest, echter de D70 is al weg.....

Comment

Review gevonden van de D300 op Fotoapparatuur.nl
                      Sinds 1998 de marktplaats voor aankoop en verkoop van tweedehands fotoapparatuur en toebehoren.

Comment

Working...
                      X