Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Op dit moment kan je echt nog niet zeggen of de D300 zijn meerkost waard is.
Meer pixels met minder detail is geen voordeel zelfs niet bij croppen.
Meer AF punten en betekent niet een betere AF.
enz........
Enkel een deftige vgl kan zoiets uitmaken en die is er nog niet en doe je beter zelf en in print als je het mij vraagt.
elke camera is waard wat de zot die hem koopt ervoor wilt betalen .. en "deze zot" betaalt liever voor Nikon dan voor Canon om diverse redenen .. maar 18kg glas en 3 dedicated flitsen zijn alvast één reden om enkel te kijken wat "mijn" merk doet .. ik juich in ieder geval de intense concurrentie tussen alle merken toe, want dat zet "mijn" merk ertoe aan om concurrentieel te blijven .. anders waren ze nooit met een camera met de specs van een D300 of een D3 gekomen.
Ik kijk in ieder geval uit naar het antwoord van Canon en de andere merken, want dat zal dan weer een antwoord van Nikon vragen ... en tot slot zijn alle gebruikers van alle merken er beter van geworden.
even ter vergelijking:
Mijn eerste stap richting digitale reflex was een Olympus E10 en die koste haast zoveel als je vandaag voor een 1D MKIII betaald. Mijn D200 van 2 jaar geleden koste amper de helft van die E10 en ik kan je zeggen dat er een wereld van verschil is .. die E10 had al last van ruis bij 160 iso, was vreeselijk traag .. had geen wisseloptiek, waardoor je met (gelukkig goede) voorzetlenzen moest je plan trekken. Ik merk alleen dat je vandaag voor een fractie van de prijs (zelf zonder index meegerekend) een body kan kopen die betere foto's kan maken op ISO 1600, die sneller is, die een betere AF heeft etc.
ja, ik ben dus blij met de wedijver tussen de merken en juich de concurrentie van "mijn" merk dus toe .. de ervaring leert me dat ik er ook beter van wordt, zonder van merk te moeten veranderen.
Heren, laten we als fotografie liefhebbers er aub mee ophouden. Het is een gebed zonder einde. Zowel de Canon als de Nikon liefhebbers zullen altijd blijven beweren dat hun favoriete merk de beste is. Als je camera prima voldoet aan de behoefte waarvoor je hem gekocht hebt, wie ben ik dan om daarover te oordelen. Het oordeel wat de beste camera is zullen we maar aan de profi's laten en vragen waarom vrijwel de meeste beroepsfotografen kiezen voor Canon.
Je kiest niet alleen voor een cameramerk omdat die camera misschien net een fractie beter is als de andere, je kiest voor een systeem. Als het nikonsysteem je beter bevalt (denk aan objectieven, flitsers, hulpmiddelen, etc.) dan zul je waarschijnlijk voor Nikon kiezen. En anders voor Canon. Je kiest niet alleen voor een camera, je kiest voor een systeem...
Het oordeel wat de beste camera is zullen we maar aan de profi's laten en vragen waarom vrijwel de meeste beroepsfotografen kiezen voor Canon.
Ik weet niet hoe jij aan die gegevens komt.
De beroepsfotografen die ik ken (zijn er toch heel veel) hebben bijna allen Nikon. Om nu te zeggen dat alle beroepsfotografen Nikon hebben slaat ook nergens op.
Kijk als je nou zegt dat de meeste sportfotografen Canon gebruiken dan heb ik beeld bij dat geluid.
De fotografen die ik ken werken over het algemeen in de natuur en mode fotografie. Zij die in de mode fotografie werken hebben buiten de Nikon ook nog eens Hasselblad voor deze speciale fotografie.
Ik zou zeggen doe eens wat aan Google op het onderwerp fotografen.
Op hun websites vermelden ze altijd hun app, ik denk dat je dan niet meer zo snel dit zult roepen.
mvgr
antoine200
Bij digitale fototoestellen is het net hetzelfde als bij de aanschaf van een PC.
De meeste mensen kopen een super PC waarvan ze nog geen 50% van de capaciteiten benutten. Je kan ook een supercamera kopen en uiteindelijk maar enkele van de mogelijkheden nodig hebben of benutten.
Denk er eens goed over na vooralleer veel eurotjes uit te geven voor iets dat je niet of nauwelijks zal gebruiken.
Anderzijds kan je misschien iets meer investeren in objectieven dat zal misschien meer van waarde zijn dan hi-tech snufjes die ongebruikt blijven.
Groeten
Spogy
Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.
Ik weet niet hoe jij aan die gegevens komt.
De beroepsfotografen die ik ken (zijn er toch heel veel) hebben bijna allen Nikon. Om nu te zeggen dat alle beroepsfotografen Nikon hebben slaat ook nergens op.
Kijk als je nou zegt dat de meeste sportfotografen Canon gebruiken dan heb ik beeld bij dat geluid.
De fotografen die ik ken werken over het algemeen in de natuur en mode fotografie. Zij die in de mode fotografie werken hebben buiten de Nikon ook nog eens Hasselblad voor deze speciale fotografie.
Ik zou zeggen doe eens wat aan Google op het onderwerp fotografen.
Op hun websites vermelden ze altijd hun app, ik denk dat je dan niet meer zo snel dit zult roepen.
mvgr
antoine200
Ik werk bij een verzekeraar waar dit doelgroep (meeste beroepsfotografen) hun apparatuur hebben verzekerd. Ben o.a. één van de beheerders van de verzekeringsportefeuille. Op basis van deze informatie heb ik mijn conclusie getrokken. Aan de hand van de merknaam kunnen wij een uitdraai van het aantal apparaten opvragen. Bedoeling is o.a. acceptatie c.q. schadelast te bepalen.
Ik werk bij een verzekeraar waar dit doelgroep (meeste beroepsfotografen) hun apparatuur hebben verzekerd. Ben o.a. één van de beheerders van de verzekeringsportefeuille. Op basis van deze informatie heb ik mijn conclusie getrokken. Aan de hand van de merknaam kunnen wij een uitdraai van het aantal apparaten opvragen. Bedoeling is o.a. acceptatie c.q. schadelast te bepalen.
Hoe weet je nu dat de meeste beroepsfotografen bij jou verzekerd zijn?
Ik weet dat in Duitsland de meeste Nikon bezitters verzekerd zijn bij Nikon Duitsland.
Iedere Nikon geregistreerde krijgt daar bij registratie een gratis verzekering (voor zes maanden) aangeboden. Daarna ga je pas betalen.
Ik denk overigens dat Nikon dit in anderen landen ook doet.
Dus het zou best kunnen zijn dat alleen de Canon bezitters bij jou verzekerd zijn.
mvgr
antoine200
Maak je toch niet zo druk om het merk zeg.
Nikon en Canon maken beiden zeer goede camera's voor elk budget, welke je kiest ligt helemaal aan jezelf en daarnaast is er maar 1 die er gelukkig mee hoeft te zijn en dat ben je zelf. Als je ineens niet gelukkig meer bent met je camera omdat de buurman of weet ik het wie een ander merk heeft waar ie tevreden over is dan moet je toch bij jezelf ten rade gaan.
V.w.b. sportwedstrijden wordt er veel gesponsord door Canon, de fotografen langs de kant krijgen een hoop via Canon geregeld.
Dat had net zo goed Nikon kunnen zijn of voor mijn part Pentax of een ander merk.
Geniet van je materiaal, de man/vrouw erachter is meer bepalend dan het materiaal zelf.
m'n SLRs zijn van Nikon, ik heb een relatie met ze (de nieuwste nog maar heel pril) maar Canon maakt natuurlijk ook goeie cameras (m'n G7 en 860is zijn Canon).
Maar met wat voor lenzen en camera 'schoot' Man Ray? (retorische vraag natuurlijk) En is er iemand in dit forum die enigszins in de buurt van z'n heupen kan komen? (Vanzelfsprekend vind ik die vraag ook retorisch).
Forograferen is een kunst, met geluk maakt een beginner iets wat kunst is maar om het te herhalen wanneer je wilt moet je een meester zijn.
Het is echter een leuke hobby waar veel te leren valt. De materiele kant van de zaak hoort bij deze tijd.
Het advies blijft:
Investeer liever in duur glas dan in een dure camera.
Een digitale camera is na 2 jaar geen moer meer waard en objectieven wel, want die blijf je gewoon lekker gebruiken. Tenzij je overstapt op een ander merk natuurlijk, dan gaat het pas echt veel geld kosten. Daarom, kies bewust voor een bepaald merk en blijf daarbij. Een digitale camera is een erg slechte investering, net als computers. De ontwikkelingen gaan zo snel dat je camera al snel achterhaald zal zijn en dus (bijna) niets meer waard...
Echt jammer dat de meesten onder jullie geen buren zijn, dan konden jullie in de straat allemaal je camera's voor het venster hangen met de leuze "ik heb de beste, de duurste en de laatste nieuwe en jij toch niet"
Mvg.
Dankjewel voor het kijken en/of beoordelen.
Mvg, Jacky P.
Dat vind ik nu net goed aan het Bof: er worden iso, sluitertijden en diafragma vernoemd maar geen enkele maal het merk
Als de foto goed is: Who cares anyway?
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Comment