Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus E-3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Olympus E-3

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    euch, en nu in het nederlands ;-)...

    Waarom heeft Olympus dan wel die Foveon nodig en Canon en Nikon niet ? Zoveel verschil in crop is er toch niet ???
    Er is niet zoveel verschil.

    Als we even veronderstellen dat de beeldverhouding zoals bij Canon en Nikon ook 3:2 is, dan is bij een 2x cropfactor de oppervlakte van de sensor 4x kleiner dan bij een 1x crop factor (FF).

    Dit betekent dat de 10 MP van Olympus gelijk is aan 40 MP bij een FF sensor.
    Het is onmiddelijk duidelijk wat 40 MP betekent voor hoge ISO en diffractie.

    Ook het effect van het f getal wordt bepaald door de crop factor.
    In de praktijk betekent dit dat voor hetzelfde resultaat als de 85 mm op f1,2 op een FF sensor er een 42 mm op < f1.0 nodig is.

    Het Olympus systeem heeft grote voordelen
    Dezelfde voordelen van APS tegenover FF worden nog sterker uitvergroot.
    En dezelfde nadelen ook.

    Maar voor wie nog geen lenzen heeft op dit moment is Canon met de 40D nu de laatste keuze.

    Jan.

    Comment


    • #17
      Re: Olympus E-3

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      euch, en nu in het nederlands ;-)...

      Waarom heeft Olympus dan wel die Foveon nodig en Canon en Nikon niet ? Zoveel verschil in crop is er toch niet ???
      Man, die hebben evenzeer of zelfs meer diffractie problemen dan Olympus.

      Alle verkondigde theorieën van sommigen hier zijn maar hersenspinsel van leken die de grootste onzin verzinnen om hun frustraties ivm hun SYSTEEM waarmee ze opgescheept zitten kwijt te raken.

      Geef toe dat het 3/4 formaat eerder een nadeel is dan een voordeel maar dat wordt ruim opgevangen door de super kwaliteit van de lenzen, en dat zie je ook in opnames gemaakt met 3/4 systemen waarbij de betere Zuiko of Leica lenzen zijn gebruikt.
      En geloof me Hasselblad en andere betere-merken zullen ook niet vlug afstappen van hun formaat.

      Ruis op hoge ISO's kan een nadeel zijn maar daarentegen heb je ingebouwde beeldstabilisatie van 5 stops.

      Comment


      • #18
        Re: Olympus E-3

        Nu vraag ik mij af heeft het wel zin om hierop te reageren of niet?

        Comment


        • #19
          Re: Olympus E-3

          Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          Nu vraag ik mij af heeft het wel zin om hierop te reageren of niet?
          Ik denk dat de meerderheid beslist heeft om hier niet meer te reageren.

          Comment


          • #20
            Re: Olympus E-3

            Dat is effectief waarschijnlijk het beste. Spijtig voor de mensen die hier info komen zoeken en dan desinformatie geserveert krijgen.

            Comment


            • #21
              Re: Olympus E-3

              enkele volledige resolutie beelden:

              Billions of happy photos, millions of passionate customers. Gorgeous online photo albums. Protect your priceless memories. Buy beautiful prints & gifts.


              mvg.
              Marc

              Comment


              • #22
                Re: Olympus E-3

                Ik heb zo'n E-500'tje. Het is duidelijk dat Olympus het een stuk minder goed doet bij hogere ISO's dan bv. z'n Canon collega's. De E-510 zou het een pak beter doen, ondanks z'n 2 MP meer op dezelfde sensor-oppervlakte...

                In ieder geval vind ik het vreemd dat Olympus zo lang gewacht heeft om de E-1 te vervangen. Deze is nu compleet verouderd. Het is nog meer verwonderlijk omdat Olympus altijd probeert om redelijk innovatief te zijn (wat je van Canon en Nikon een pak minder kan zeggen).
                - Die sensorreiniger (bij Olympus blijkt dat toch te werken, want ondanks het feit dat mijn E-500 nu bijna 2 jaar oud is en ik toch nu en dan eens wissel, heb ik nog NOOIT moeten kuisen, gewoon omdat de sensor 100% proper blijft).
                - Die live view. Nu moet blijkbaar elke DSLR dit hebben... De eerste was denk ik de E-330...
                - Het Menu-systeem vind ik toch behoorlijk handig, zelfs zonder een apart LCD-scherpje. Is nu ook zowat gekopieerd bij de 400D en D40.

                Die E-3 lijkt me toch een deftig camera'tje te zijn. Niet dat ik hem in huis ga halen, daarvoor is het ding toch wat te duur voor ondergetekende.

                P.S. kan me iemand in het nederlands uitleggen wat diffractie juist is ? Ik weet dat het ergens het oplossend vermogen beperkt. Maar kan je zomaar stellen dat de dichtheid van pixels op je sensor de enige bepalende factor is in ruis en die "diffractie" ???
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #23
                  Re: Olympus E-3

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  P.S. kan me iemand in het nederlands uitleggen wat diffractie juist is ? Ik weet dat het ergens het oplossend vermogen beperkt. Maar kan je zomaar stellen dat de dichtheid van pixels op je sensor de enige bepalende factor is in ruis en die "diffractie" ???
                  Diffractie betekent afbuiging.

                  Diffractie treedt op bij alle f getallen maar het effect wordt sterker bij hogere f getallen.

                  Hoe groter de pixels, dus hoe lager de resolutie van de sensor, hoe hoger het f getal kan worden voor het effect van diffractie zichtbaar wordt.

                  En ruis wordt inderdaad vooral door de hoeveelheid licht op en dus door de grootte van de pixels bepaald.

                  Jan.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Olympus E-3

                    Lang geleden, in het filmrolletjestijdperk, heb ik menig OM-body versleten bij het fotograferen van motorcross. Mijn laatste body een OM4 heb ik nog altijd, evenals twee Zuiko zoompjes (35-70 en 75-150).
                    Nu is mijn vraag aan de Olympus-kenners hier: passen die objectieven op de huidige generatie digitale toestellen?
                    Dat de autofocus niet zal werken vind ik geen probleem.

                    Als die combinatie zou functioneren, wordt Olympus interessant als ik mijn Trabant (lees: Kodak Z740) vervang.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #25
                      Re: Olympus E-3

                      Deze kun je gebruiken met een daarvoor geschikte adapter die je kunt kopen bij Olympus.
                      Ik dacht wel dat je dan alles manueel moest instellen, maar goed dat zou je kunnen nalezen op de olympus site....
                      (Ps de E3 zal ik nooit kunnen betalen maar als ik ze kon betalen dan )

                      Bart

                      Comment


                      • #26
                        Re: Olympus E-3

                        Je kan deze gebruiken mits de OM-adapter. Hiermee kan je enkel manueel scherpstellen. De belichting kan zowel manueel als automatisch (Aperture-mode).

                        mvg
                        Marc

                        Comment


                        • #27
                          Re: Olympus E-3

                          Bart en Marc, bedankt voor de inlichtingen.
                          Vriendelijke groet,

                          Jos

                          Comment


                          • #28
                            Re: Olympus E-3

                            Olympus E3 review, find out how the E3 stacks up against the competition in our real-world review with in-depth image quality comparisons.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Olympus E-3

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Die E-3 lijkt me toch een deftig camera'tje te zijn. Niet dat ik hem in huis ga halen, daarvoor is het ding toch wat te duur voor ondergetekende.
                              Natuurlijk is dit een deftige camera. Veel meer dan dat zelfs. Het zal wel een supercamera zijn. En het is niet omdat sommige zaken mij en anderen niet aanstaan dat dit voor nog anderen juist geen voordeel kan zijn. Iedereen heeft andere wensen. En wat ik als een nadeel zie kan voor anderen een voordeel zijn.

                              Maar afgaande op die foto's op smugmug lijkt het mij toch een camera te zijn voor mensen die nooit in de hoge iso's zitten want die 400 iso met die helicopter daar heb ik heel grote twijfels bij. Maar er zijn natuurlijk mensen die nooit hoger dan iso 100 gaan.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Olympus E-3, eerlijk

                                Natuurlijk zijn er voor en nadelen aan de E-3, maar is dat niet met iedere camera.
                                DE perfecte camera is er nog steeds niet.
                                Je kunt zaken van 2 kanten bekijken, ergens voor open staan of sceptisch ergens tegenover staan.

                                Ik fotografeer al sinds het begin met de E-1 en ik zal de voor en nadelen eerlijk opsommen.

                                Eerst de nadelen,
                                Het 4:3 systeem geeft altijd problemen als je foto's wilt afdrukken, de standaard maten zijn op 2:3 afgestemd zodat je altijd wat van je foto moet afgeven in de hoogte of je hebt in de breedte onbedrukt papier.
                                De E-1 geeft al snel ruis vanaf iso 400 en ook bij langere sluitertijden in iso 100.
                                Het dynamisch bereik mag beter, (de foto's moet ik iets ophelderen in de donkere vlakken).
                                De lenzen uit de Top Pro serie zijn geweldig maar onbetaalbaar (voor mij)

                                Voordelen:
                                Echt fantastisch om de camera te bedienen, alles zit op de goede plek en je hoeft niet in de menus te graven om de meeste instellingen aan te passen.
                                Ik heb enkele keren in de stromende regen moeten fotograferen en dat zonder problemen, ook met de storm vorig jaar op het strand geen problemen gehad terwijl ik zelf werd gezandstraald, terwijl ik de camera en lens niet had beschermd.
                                Nooit enige last gehad van vuil op de sensor (4 jaar gebruik).
                                De lenzen uit de Pro-objectieven serie zijn hele goede lenzen en ook bestand tegen regen en zand.

                                Loop ik in november meteen naar de winkel om de E-3 aan te schaffen?
                                Nee ik wacht deze keer nog even.
                                Ik heb namelijk met de E-1 flink mijn neus gestoten, ik kocht de E-1 destijds met de 14-54 lens voor 2600 euro.
                                Nog geen 4 maanden later was de prijs gezakt met maar liefst 800 euro, daar had ik toch wel even buikpijn van.
                                Dat zal mij niet meer gebeuren.

                                Wil je foto's zien van de E-1, kijk dan maar even op mijn site, voor vragen te beantwoorden ben ik altijd beschikbaar.
                                Olympus E-3 + Zuiko Digital 14-54 f2.8-3.5 + Zuiko 50-200 SWD f2.8-3.5 + Zuiko 50 macro + Zuiko 7-14 f4.0
                                http://petermaas.blogspot.com/

                                Comment

                                Working...
                                X