Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze maken canonEOS400D-pentaxK10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: keuze maken canonEOS400D-pentaxK10D

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    ja 'k heb dat al verschillende malen gelezen .. en ik ben niet onder de indruk .. oh leuke gadget weliswaar, waarschijnlijk handig in het gebruik ... maar maakt dat die Pentax daardoor een betere camera dan de Canon ? IMHO nauwelijks een argument

Alleen de bouw van de K10d maakt hem beter dan de 400D, als je de 400d vastneemt heb je net een "plastiek" toestel vast..

En jongens neem dit niet verkeerd op, dit is enkel maar mijn mening...

mvg
    Last edited by rafcke; 29 augustus 2007, 23:13.
    Canon EOS 600D , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM , Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD ASP , flits Sigma EF-610 DG ST Canon

Comment

katie449, je kan veel lezen over camera's, o.a. in dit en andere topics, maar vergeet vooral ook niet beide camera's in de hand te nemen en ze te proberen.
      Mogelijk kom je al meteen tot de conclusie dat één van biede je absoluut niet ligt. Misschien vind je de K10d gewoon te groot, of de 400d te klein, of staan bij één van biede de knoppen niet zoals jij het het handigste vindt, of vind je je weg niet in het menu van één van beide...

Persoonlijk is de keuze bij mij voor de hand liggend: K10d wegens :
      - 400d te klein voor mij (en de grip lost dit niet op...)
      - ingebouwde beeldstabilatie
      - heel functionele knoppen/wieltjes en menu (mijn 7D vind ik een topper op het vlak van ergonomie, en de K10d sluit daar dicht bij aan).
      - ook Pentax zou voor mij voldoende lenzen beschikbaar hebben, hoewel het aanbod nog iets uitgebreider zou mogen (maar uitbreiding schijnt er ook wel aan te komen).

(Trouwens, eigenlijk zou ik een K10d eerder met een 30d vergelijken, of met een Nikon D200).
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
        Heb ik ergens gezegd dat dit van de Pentax een betere camera maakt? Zoals u zelf opmerkt is het handig in gebruik. Meer moet dat niet zijn voor mij: een handige camera
        Uit de discussie hier wordt er mij gesuggereerd dat dank zij deze gadgets de Pentax "beter" zou zijn dan de Canon .. lees er de draad maar op na .. de tendens is niet te miskennen dacht ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
          De 400D heeft Av en Tv, ik ben er vrijwel zeker van dat die met TAv en Sv zullen overeenkomen, P waarschijnlijk met hyperprogram en M met hypermanual, dus uw punt was ... ?
          Zoals reeds eerder gezegd, er zijn wel degelijk extra programma's. Of deze nuttig zijn beslist ieder voor zich.

Alleen prijs vergelijken is een beetje eng, laat ons kwaliteit er bij nemen. L glas zal je betalen, maar dan krijg je wat, en het houdt zijn waarde. Iets wat van Pentax lenzen nog moet bewezen worden, denk ik.
          Voor je zulke dingen beweert, kan je beter weten waar je over spreekt. Elk merk heeft zijn goede en minder goede lenzen. En bij elk merk behouden die "goede" hun waarde. Het aanbod is groter bij de twee grote merken, maar de kwaliteit hangt van lens tot lens af, bij elk merk.

Heb je die twee al eens door elkaar gedeeld, dat is hoop en al 6 %, 6% van 17mm is hoeveel denk je ? Joepie 16mm , dat is veel meer breedhoek hé.
          Wel, ik kan u verzekeren, alhoewel het zo niet lijkt, 1 mm verschil kan veel zijn in groothoek. Maar dit is geen doorslaggevend argument. Er bestaan voor alle toestellen groothoeklenzen.

Sorry, maar je bedoelingen zijn goed, je argumenten zijn echter in de praktijk verwaarloosbaar.
          Als ik de TS een goeie raad mag geven, twijfel tussen Nikon en Canon, tot daar aan toe, die zijn aan elkaar gewaagd en hebben beiden een groot gamma en bieden veel ervaring.
          Schitterende raad, die met goed overdachte argumenten aangevuld is
          Pentax zal wel goed zijn, daar niet van, maar hoeveel lensen en accessoires zijn er beschikbaar, veel minder waarschijnlijk. Slecht? Dat zal je mij niet horen vertellen, maar mijn keuze werd mee bepaald door een merk dat mee in de top zit.
          Het spijt me dat dit misschien nogal cru overkomt, maar voor u raad geeft kan u beter zelf eens meer onderzoek doen.
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            Uit de discussie hier wordt er mij gesuggereerd dat dank zij deze gadgets de Pentax "beter" zou zijn dan de Canon .. lees er de draad maar op na .. de tendens is niet te miskennen dacht ik
            Handig is voor iedereen anders. Maar ja, er zijn veel mensen die het zo zien; mijn toestel, goed toestel en de rest is brol.
            Maar de realiteit is gewoon dat er geen slechte dslrs zijn, de nadruk ligt bij elk toestel anders.
            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
              Hier vergist Compumax zich. Av en Tv heeft de K10D ook. Daarnaast zijn er echter enkele bijkomende mogelijkheden die uniek zijn voor de K10D.
              Via de andere link gelezen dat het om automatisch kiezen van de iso gaat, maar de Pentax is toch veel gevoeliger voor ruis dan de Canon, dus voordeel ga je daar niet mee halen.
              De anecdotes uit 1952 zijn leuke lectuur, het gamma van Nikon en Canon zijn realiteit.

Comment

De anecdotes uit 1952 zijn leuke lectuur, het gamma van Nikon en Canon zijn realiteit.
                Da's gesproken !

Comment

De 400D heeft Av en Tv, ik ben er vrijwel zeker van dat die met TAv en Sv zullen overeenkomen, P waarschijnlijk met hyperprogram en M met hypermanual, dus uw punt was ... ?
                  Mijn punt was dat er extra modes zijn met extra flexibiliteit. Naast Av en Tv zijn er TAv en Sv en de HyperProgram en HyperManual zijn P en M modes die flexibeler zijn dan deze bij Canon. Een flexibelere camera voor een geavanceerder publiek dat meer eist, simpel toch?

Alleen prijs vergelijken is een beetje eng, laat ons kwaliteit er bij nemen. L glas zal je betalen, maar dan krijg je wat, en het houdt zijn waarde. Iets wat van Pentax lenzen nog moet bewezen worden, denk ik.
                  Prijs is wat doorslag geeft voor beginners, zeker als je een budget van EUR 1000 hebt.
                  Kwaliteit is er bij Pentax ruim voorhanden. De diverse incarnaties van de limited en * reeksen zijn al jarenlang bij het beste glas dat er voor autofocus kleinbeeld reflexen wordt gemaakt.

Heb je die twee al eens door elkaar gedeeld, dat is hoop en al 6 %, 6% van 17mm is hoeveel denk je ? Joepie 16mm , dat is veel meer breedhoek hé.
                  Nog nooit je objectieven op breedhoek gezet blijkbaar...

Sorry, maar je bedoelingen zijn goed, je argumenten zijn echter in de praktijk verwaarloosbaar.
                  Als ik de TS een goeie raad mag geven, twijfel tussen Nikon en Canon, tot daar aan toe, die zijn aan elkaar gewaagd en hebben beiden een groot gamma en bieden veel ervaring.
                  Pentax zal wel goed zijn, daar niet van, maar hoeveel lensen en accessoires zijn er beschikbaar, veel minder waarschijnlijk. Slecht? Dat zal je mij niet horen vertellen, maar mijn keuze werd mee bepaald door een merk dat mee in de top zit.
                  Bon, daar reageer ik zelfs niet op, anderen deden dat voldoende... Leer eerst wat over camera's en geef dan wat raad...

Voor de OP: Sorry dat dit weer een A tg B thread is geworden. Neem gewoon de toestellen eens vast en ga op je gevoel. De 400D en de K10D zijn echter toestellen voor een verschillend publiek (entry vs expert level), dus moeilijk rechtstreeks te vgl, tenzij door de gelijkaardige prijs. Ben je blij met een entry level, ga dan voor de 400D, maar neem ook de K100D eens vast als je toch Pentax overweegt door de K10D. Wil je meer, ga dan gewoon voor de K10D of spaar wat door voor de 40D als je eerder bij Canon wil blijven.

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Via de andere link gelezen dat het om automatisch kiezen van de iso gaat, maar de Pentax is toch veel gevoeliger voor ruis dan de Canon, dus voordeel ga je daar niet mee halen.
                    Dat slaat absoluut nergens op!!! Automatisch ISO kiezen heet AutoISO en is helemaal wat anders dan Sv of TAv.
                    Sv: deze mode geeft je ISO voorkeuze. Dit is voor situaties waar je normaal snel op P zou werken maar toch verschillende ISOs nodig acht. Je kan dan zelf aan de draaiknop draaien om je ISO te bepalen (geen extra knop dus). De ISO zit VAST op de keuze die je maakt. Je kan dus bewust lagere ISOs houden, maar toch de zaak flexibel houden.
                    TAv: Dit is voor situaties waar je een bepaald resultaat enkel met een gekozen sluitertijd en diafragma kan bereiken. De camera bepaalt dan de ISO aan de hand hiervan. Da's geen AutoISO, en deze hoeft niet in de hogere ISOs te gaan.

Over de hoge ruisniveaus... Ik ken enkele ervaren fotografen die de aankoop van de K10D uitstelden omdat ze de pixelpeepers reviews lazen over die hoge ruis. Dat duurde tot ze de camera zelf in handen kregen, en verbaasd waren over hoe laag deze in praktijk wel bleek. Alle probleembeelden die gepost werden waren zonder uitzondering beelden waar de belichting fout zat...

Dat was om de ervaring van Pentax aan te tonen. De FA limited objectieven worden door velen (ook niet-Pentaxians) als de beste AF objectieven beschouwd. Deze zijn geen 10 jaar oud en worden nog steeds gemaakt. De FA* reeks bevat enkele objectieven die de L-equivalenten op alle vlakken kloppen (ik nodig iedere Canon gebruiker uit een 85mm te produceren om mijn FA*85/1.4 uit te dagen). Andersom zijn er ook L objectieven die de bovenhand halen, maar de boodschap hier is dat ze gemiddeld zeker even goed zijn. De DA* objectieven zijn daar de nieuwe generatie van. Geen geschiedenis, maar harde realiteit.

Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Da's gesproken !
                      Gesproken wel ja... maar hij had toch beter gezwegen...

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Gesproken wel ja... maar hij had toch beter gezwegen...

Wim
                        Wat een producent in 1952 aan voorsprong had op de concurrentie doet hier niets maar dan ook helemaal niets ter zake. Minolta was ook de eerste op de markt met een praktisch autofocussysteem, ondertussen is het merk verzopen in de consumentenelectronicavijver van Sony, waar het zeker geen prioriteit meer is. Integendeel, het zou wel eens kunnen worden: niet rendabel genoeg? Eruit! Sentiment speelt op dit niveau echt niet hoor.

En nogmaals, ik ben/was een overtuigd pentaxist, maar ik ben ook objectief. En zie dat Pentax vanaf de introductie van de (echte) autofocus door Minolta - ik heb een ME-F in m'n verzameling, maar dat systeem was gewoon niet werkbaar - serieus de boot gemist heeft. Die klappen zijn ze nog steeds niet te boven gekomen. Dat ze nu langzaam (héél langzaam zelfs) proberen uit het dal te klimmen kan ik alleen maar toejuichen. Maar de achterstand blijft groot, er is nog héél wat werk aan de winkel.
                        Last edited by pol parasol; 30 augustus 2007, 10:54.

Comment

En nogmaals, ik ben/was een overtuigd pentaxist, maar ik ben ook objectief.
                          Bravo, en zo hoort het, regelmatig wordt een Canon-Nikon oorlog georganiseerd, totaal zinloos, net zo min als gelijk welke merken-oorlog, tegenwoordig worden goede DSLR gemaakt door verschillende fabrikanten, mijn advies is altijd : kies het merk waarvan de totaliteit van het gamma kan bieden waar je naar op zoek bent. Dus niet alleen de camera, maar ook de lenzen en ander toebehoren (flits, batterijgrip, gamma bij toeleveringsmerken noem maar op...).

Comment

Wat een producent in 1952 aan voorsprong had op de concurrentie doet hier niets maar dan ook helemaal niets ter zake. Minolta was ook de eerste op de markt met een praktisch autofocussysteem, ondertussen is het merk verzopen in de consumentenelectronicavijver van Sony, waar het zeker geen prioriteit meer is. Integendeel, het zou wel eens kunnen worden: niet rendabel genoeg? Eruit! Sentiment speelt op dit niveau echt niet hoor.

En nogmaals, ik ben/was een overtuigd pentaxist, maar ik ben ook objectief. En zie dat Pentax vanaf de introductie van de (echte) autofocus door Minotla - ik heb een ME-F in m'n verzameling, maar dat systeem was gewoon niet werkbaar - serieus de boot gemist heeft. Die klappen zijn ze nog steeds niet te boven gekomen. Dat ze nu langzaam (héél langzaam zelfs) proberen uit het dal te klimmen kan ik alleen maar toejuichen. Maar de achterstand blijft groot, er is nog héél wat werk aan de winkel.
                            Idd, erg jammer vind ik dat voor Minolta. Maar ze zijn te ambitieus geweest en hebben teveel geïnvesteerd in een te snelle groei die ze niet konden waarmaken door hun late intrede in de DSLR markt. Pentax was ook laat (door het debacle van de MZ-D) maar besliste dat alle wapens in de strijd gooien niet de juiste strategie was. Daar stopt het vergelijk. Pentax doet het langzaam maar zeker. Geen sentiment, puur zakelijke strategie. Afwachten of ze gaan geraken waar ze willen geraken...

De ME-F was een vergissing, maar nadien deed Pentax het met de SFXn, Z1 en de MZ-S toch helemaal niet slecht (kwalitatief, niet in termen van marktaandeel). De MZ-D (ook wel K1) bleek dan weer een misser en ok, ook de powerzoom op de eerste FA zooms was dat. Maar het afbreken van de ontwikkeling van de MZ-D kostte het meest... Ze zijn wel altijd objectieven blijven maken, en bleven hierbij steeds hoge toppen scheren. Ik begrijp je redenering wel, want volledig is dat aanbod nog steeds niet (zeker langs de telekant), en Pentax heeft nog steeds relatief meer moeite om z'n gerief tot bij de consument te krijgen. Er is idd nog veel werk (zeker als je de targets kent die Pentax zich oplegt), maar stellen dat Pentax sinds de intro van AF achter hinkt klopt toch echt niet...

Geschiedenis is een interessant onderwerp, en je kan daaruit veel leren, maar je moet altijd volledig blijven in je analyse hé.

Maar je hebt gelijk dat het het "nu" is dat telt. En in onze analyse daarvan verschillen we blijkbaar van mening...

Blijft dat de K10D een expert level DSLR is met alle voorzieningen die dergelijke camera's hebben, en dat de 400D een entry level camera is die op dat publiek geënt is. Dat is gewoon zo... Voor mij hebben beide merken momenteel ook een systeem dat deze beide camera's ondersteunt... Dus is m.i. dit niet echt ter zake bij de keuze van de OP...

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                              maar nadien deed Pentax het met de SFXn, Z1 en de MZ-S toch helemaal niet slecht
                              Dat bedoel ik nu met objectiviteit: de eerste Safox-systemen (o.a. die in de SFXn en de Z1) waren gewoon om te huilen vergeleken bij de concurrentie. En dat is maar 1 argumentje. En toen de MZ-S geintroduceerd werd, was het kalf al lang verdronken.

Comment

Dat bedoel ik nu met objectiviteit: de eerste Safox-systemen (o.a. die in de SFXn en de Z1) waren gewoon om te huilen vergeleken bij de concurrentie. En dat is maar 1 argumentje. En toen de MZ-S geintroduceerd werd, was het kalf al lang verdronken.
                                Ah, de discussie gaat enkel over AF? OK, daar heb je gelijk... Maar allez jong, een camera doet toch meer?

De SFXn was m.i. de best gebouwde camera van die klasse uit z'n generatie, daarom kocht ik hem toen na objectieve analyse van de mogelijkheden. Hij bewees dat door 15 jaar dienst in onherbergzame omstandigheden en slechts twee onderhoudsbeurten. Was ik niet digitaal gegaan zou hij het nog steeds doen, daar ben ik zeker van... Dat m'n Pa een P50 had speelde mee in m'n keuze maar woog niet door. Ik dacht initiëel immers voor Minolta te gaan toen, net zoals ik toen ik digitaal ging eerst Nikon dacht te gaan en dan Canon...

De Z1 pionierde de hyperprogram en hypermanual, en da's voor mij persoonlijk nog altijd iets wat Pentax voorheeft op de rest (enkel in de K10D momenteel).

Wim

Comment

Working...
                                X