Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wat bedoel je met beter resultaat ?
Ik heb wel met PS gewerkt maar nog nooit met NX.
Met de raw converter van Nikon caputure bereik ik met NEF bestanden beter resultaten dan van PS of Lightroom dat geld ook voor JPEG bestanden.
Het opslaan van geconvecteerde bestanden met Capture in het bijzonder de JPEG of tiff is de ene keer zeer traag tot meer dan een minuut en de ander maal in enkele seconden, waar dit aan ligt is mij een raadsel
Last edited by Binnenuit; 24 november 2007, 00:10.
Het opslaan van geconvecteerde bestanden met Capture in het bijzonder de JPEG of tiff is de ene keer zeer traag tot meer dan een minuut en de ander maal in enkele seconden, waar dit aan ligt is mij een raadsel
Ik maakte bij Nikon Capture Editor regelmatig de temp folders leeg, en dit hielp zeker wel om het programma vlotter te laten draaien, want daar werden soms zeer grote bestanden naartoe geschreven die het programma niet altijd opruimde. Nu met NX doe ik nog steeds hetzelfde, maar daar heeft het minder invloed op de prestaties. Ik heb wel de cache en temp folders op mijn tweede HDD geplaatst.
Kan Capture NX eigenlijk terug opslaan als een lineaire DNG?
Capture NX kan inderdaad nr beeldkwaliteit een voordeel hebben tov van PS, zeker naar kleuren.
Maar de belichtingscorrecties van de PS rawconverter (fill light oa) vind ik (technisch) beter dan de D-lighting van capture NX.
Bij hoog dynamisch bereik kan je dit goed gebruiken om schaduwen op te krikken.
Dus dan is doorsluizen van Capture NX via lineaire DNG naar PS heel interessant. DXO heeft vb deze mogelijkheid.
Ook voor extensieve bewerking in PS maar dit kan in principe ook via doorsluizen via TIF.
Voor belichtingscorrecties is het evenwel belangrijk dat het bestand nog altijd lineair is.
je ziet hoe ze het 'm lappen in de ruisonderdrukking: naarmate de ISOs stijgen neemt de onscherpte geweldig toe terwijl het ruisniveau nauwelijks stijgt en ruis pas zichtbaar wordt vanaf ISO3200.
Dit is hier duidelijk:
Voor de D200, D300, D2X, D3 maar ook voor de 5D en de 40D.
Kan Capture NX eigenlijk terug opslaan als een lineaire DNG?
Capture NX kan inderdaad nr beeldkwaliteit een voordeel hebben tov van PS, zeker naar kleuren.
Maar de belichtingscorrecties van de PS rawconverter (fill light oa) vind ik (technisch) beter dan de D-lighting van capture NX.
Bij hoog dynamisch bereik kan je dit goed gebruiken om schaduwen op te krikken.
Dus dan is doorsluizen van Capture NX via lineaire DNG naar PS heel interessant. DXO heeft vb deze mogelijkheid.
Ook voor extensieve bewerking in PS maar dit kan in principe ook via doorsluizen via TIF.
Voor belichtingscorrecties is het evenwel belangrijk dat het bestand nog altijd lineair is.
Ik ben niet zo goed op de hoogte van die lineariteit, maar als DNG kan je in ieder geval niets exporteren uit NX. Je kan RAW in NX naar PS enkel via TIFF versturen, en zo werk ik ook altijd. Maar wie zegt dat je D-lighting moet gebruiken? Via de NX kleur sturingspunten werken is een veel gerichter en krachtiger methode om schaduwen bij te werken
Ik heb vandaag even de D300 in handen gehad en ff de live view bekeken en ik moet zeggen dat me dat helemaal niet tegenviel! Wist niet wat ik ervan moest verwachten maar ik vind 'm zo op het eerste gezicht
Overigens ook rete scherp schermpje!
Wilde er nog een geheugenkaart in stoppen maar de beste man van Nikon wilde me constant voor hem hebben terwijl ik steeds achter 'm wilde gaan staan om dat kaartje erin te proppen heb dus geen voorbeeld pics
Ik zie dat de D3 beter is (lijkt) op ISO 3200 dan op ISO 200.
Geen onscherpte hier. Door de ruis onstaat de indruk van meer scherpte
Nog altijd heel indrukwekkend.
Maar als ik de D300 fotos op normale ISO bekijk op het forum van dpreview is dit toch ook een heel indrukwekkende DSLR.
Wat ik van de 40D en de 1DsIII op dit moment nog altijd niet kan zeggen.
We wachten op de reviews.
Maar als ik de D300 fotos op normale ISO bekijk op het forum van dpreview is dit toch ook een heel indrukwekkende DSLR.
Digitaal wordt volwassen (of toch puber).
Maar de bomen (op de full size pictures) van onderstaande testfoto's van de D300 deden me direct aan de D200 bomen denken op deze thread.
D300 bereikt heel wat met leuke postprocessing maar tegen grote pixels/fysica kan die toch niet op.
Comment