Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele of groothoek?Voor kopers.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Originally posted by giantpat

Ik kan erin komen wat je zegt hoor, je ziet hier en daar patsers rondlopen die zoveel geld hebben dat ze een 1Ds kopen (10.000EUR) met een superzoom
    mvg,
    Giant Pat
    Mensen ga eens op deze topic van Tinne kijken http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=17814
    "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
    Member of Han Fan Clan
    Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

Comment

Originally posted by HV
      Mensen ga eens op deze topic van Tinne kijken http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=17814
      The joys of Photoshop . Nog zonde dat je die '50' op de zoomring niet in 15 veranderd had .

Henk

Comment

Deze lens heeft een dubbele zoom ring een van 500 tot 30mm en een van 30 tot 15mm.
        "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
        Member of Han Fan Clan
        Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

Comment

Baldie, ik ben nog nooit op Tenerife geweest. fredjeFriet is gewoon de naam van mijn frituur. Maar er zijn nog frituren met dezelfde naam. Misschien is het een van deze mensen wel!
          Groetjes, fredje.

Comment

tjonge tjonge, gewaagd zou ik het zeker niet noemen ... daar zijn andere termen voor. Trouwens we leven in een democratisch land met de luxe van een vrije meningsuiting dus "what the heck?".
            Wij zijn er gewoon niet mee akkoord, maar dat had je waarschijnlijk al wel begrepen. En het feit dat je je statement al gedetailleerd moet uitleggen zegt al genoeg me dunkt ...

I rest my case, don't worry, be happy ...
            Do or Do Not - There is no try ...
            www.giantpat.be

Comment

Da's nu al de tweede die denkt dat A=>B hetzelfde is als B=>A (of A<=>B).

Henk
              Tja Henkie, ik was toch ook wat verbaasd omdat je de zaken zo cru stelde. Misschien slecht verwoord? ...

Heb nog een tip voor je GA syndrome bij electronische muziek haal Rebirth en Reason van Propellerheads in huis. Hou één keyboard en verkoop de rest. Koop daarmee een finalzer ...en met de rest koop je misschien nog een 50-500 . Probleem opgelost!
              http://www.theafricabug.com

Comment

Henk, ik ben helemaal akkoord met wat je zegt.
                Maar ik heb zelf ook gemerkt dat je op zere tenen staat als je probeert te zeggen dat inzicht en gevoel voorgaan op duur materiaal. Men begint dan compleet naast de kwestie te discuteren

Een leuke test zou zijn iedereen die van zijn oren maakt tesamen met een aantal goeie fotografen op pad sturen met dezelfde wegwerpcamera.

Hmmm... ik denk dat ik dat maar eens doe op mijn volgende cursus.

Rollin

Comment

Wat een uitleg, voor NIETS want wat heeft een beginneling nu geleerd? , juist, ook NIETS...
                  een grote discussie, en iedereen denkt dat hij de MAX is en zijn apperatuur het BESTE is, wat ook zo wel zal zijn , want hij heeft geld genoeg gekost.( enkel de miskopen vind je terug in de koopjeshoek die heel vol aanbiedingen staat )
                  Ik had nog gedacht om samen met jullie naar de Japanse tuin te gaan maar ben ondertussen van gedacht verandert.

Sorry voor mijn eerlijkheid, maar dat denk ik nu eenmaal ...

Comment

wel fredje,

op tenerife staat een frituur met dezelfde naam... dus inderdaad nog een andere ...

Comment

Mag ik ook even tussenkomen?

Het syndroom van de nieuwste te willen hebben vind je bijna overal terug mijn inziens.
                      Maar wat men wel vaak ziet is dat men pas au serieux genomen wordt met een groot (en duur) genoege camera. Nu heb ik het niet over het forum hier want dan kan je de cam toch niet zien (als je hem niet in je signature plaatst ) en dan worden nog de foto's beoordeeld, niet da cam, maar over het algemeen als je ergens komt (heb ik zelf al gemerkt) met een simpelere digitale camera dan verwachten de mensen meestal niet veel goeds, terwijl dit toch mogelijk is. Toegegeven in bepaalde situaties komt een simpelere (leest goedkopere) camera idd te kort, maar in veel gevallen vallen er deftige foto's mee te maken.
                      Maar dat zal wel zoiets zijn als een eerste indruk zeker?
                      Over breedhoek of zoom denk ik: Koop wat je nodig hebt, niet wat 'in' is.

Dave
                      Nikon CP 5700
                      Sony Cybershot P71

Comment

Originally posted by rollin
                        Henk, ik ben helemaal akkoord met wat je zegt.
                        Maar ik heb zelf ook gemerkt dat je op zere tenen staat als je probeert te zeggen dat inzicht en gevoel voorgaan op duur materiaal. Men begint dan compleet naast de kwestie te discuteren

Een leuke test zou zijn iedereen die van zijn oren maakt tesamen met een aantal goeie fotografen op pad sturen met dezelfde wegwerpcamera.

Hmmm... ik denk dat ik dat maar eens doe op mijn volgende cursus.

Rollin

Hey Rollin,

Wat mijn reply betreft: het gaat hem bij mij zeker niet om zere tenen, want ik hoef geen "duur materiaal" te verdedigen ...ik heb namelijk geen duur materiaal!

Maar ik las...

"met een grote tele kun je gemakkelijker 'wow!' foto's maken zonder veel fotografisch talent nodig te hebben"

En niet...

"Dat inzicht en gevoel voorgaan op duur materiaal"

...zoals jij het verwoordt.

Voor mij zijn dit 2 verschillende dingen.

Stelling 1 (Henk) is voor mij pertinent onwaar, omdat ik zelf ondervonden heb dat tele-werk bepaalde technieken vereist om tot een goed resultaat te komen. Deze technieken zijn verschillend van "wide-angle-werk", maar daarom niet minderwaardig.

Stelling 2 (de jouwe) is gedeeltelijk waar denk ik: op dit moment zijn er namelijk een pak digicam shoppers die zich door foto-amateurs en -enthousiastelingen laten begeleiden in hun toestel-keuze, omdat ze denken dat op sites als deze mensen samenkomen die hun evenbeeld zijn. Niets is minder waar: hier komen mensen samen voor wie fotografie een heuse hobby is, mensen die dagelijks met fotografie bezig zijn. Zijzelf zijn echter mensen die hun toestel enkel bovenhalen op reis of tijdens familiefeestjes. Als ze zich in hun aankoop laten leiden door "ons" (direct, maar ook indirect bvb. door dit forum te lezen zonder zelf te posten) komen ze meestal met "overscaled" materiaal te zitten. Hier geldt dus inderdaad; deze "gewone" gebruikers hopen dat duurder materiaal hun fotografische onkunde kan compenseren.

Comment

Originally posted by Polleke
                          Wat een uitleg, voor NIETS want wat heeft een beginneling nu geleerd? , juist, ook NIETS...
                          een grote discussie, en iedereen denkt dat hij de MAX is en zijn apperatuur het BESTE is, wat ook zo wel zal zijn , want hij heeft geld genoeg gekost.( enkel de miskopen vind je terug in de koopjeshoek die heel vol aanbiedingen staat )
                          Ik had nog gedacht om samen met jullie naar de Japanse tuin te gaan maar ben ondertussen van gedacht verandert.

Sorry voor mijn eerlijkheid, maar dat denk ik nu eenmaal ...

Hey Polleke,

Integendeel tot wat je beweert gaat het hier wel om een gezonde discussie hoor.

Je moet één ding beseffen: op dit forum komen foto-hobbyisten semipro's, pro's en beginners samen. De laatsten (mensen die - karikaturaal gesteld - enkel hun toestel bovenhalen op reis of op een feestje) zijn echter een minderheid. Immers, zij zijn niet elke dag bezig met fotografie.

Nu je weet wie hier zit, moet je ook beseffen dat deze mensen onmiddelijk gaan reageren als hier (gedeeltelijke) onwaarheden worden gepost.

Discussies als deze zijn op dit soort sites alledaags, en héél normaal. Ik daag je uit een soortgelijk "levend" (geen dood) forum te vinden waar dit soort discussies niet voorkomen. Veel geluk!

Waarschijnlijk zal je merken dat BD nog een van de beste fora is. Hier wordt naar een consensus toegewerkt, hier zijn de discussies (al zijn ze soms wat verhit) produktief, en hier gaat men zelden met scheldwoorden gooien.

Je zal ook merken dat posts zoals de jouwe (van mensen die vinden dat het té ver gaat) óók op alle fora voorkomen. Er is echter één verschil tussen het BD forum en andere fora. Mensen die hiér zo'n message posten komen meestal later (met of zonder hangende pootjes) terug.

Dit gezegd zijnde: ik hoop je nog steeds te mogen ontmoeten op dit forum, en op een BD dag. Je zal zien dat we een vrolijke bende zijn, met een passie voor fotografie, en ja: met soms uiteenlopende standpunten. Des mens, toch?

Comment

En toch geef ik Henk gelijk. Wat hij bedoelde met

"met een grote tele kun je gemakkelijker 'wow!' foto's maken zonder veel fotografisch talent nodig te hebben"

is het volgende : steek een gewone point&shoot in iemand zijn handen zonder talent en wat komt eruit? Niets. Platte beelden van zichtjes en mensen zonder voeten (als je veel vakantiefoto's hebt bekeken weet je wat ik bedoel).

Als je een zware 600 mm in iemand zijn pollen steekt, duw hem in een schuilhut met wat vetbollekes voor en hij slaagt erin een roodborst in scherp in beeld te krijgen zegt iedereen WOW. Toch is hier enkel wat ambachtschap en techniek voor nodig. Verwar dit alsjeblieft niet met talent. Dat is iets helemaal anders.

Het aanbod platte vogelbeeldjes is schier eindeloos, en toch vindt iedereen dit straffer dan een plat landschap. Een mooi landschap fotograferen is overigens oneindig veel moeilijker dan een vogel mooi in beeld krijgen.

Aan giantpad wil ik me alvast verontschuldigen voor de volgende zin . Je hebt ongetwijfeld zeer veel plezier beleefd daar op het strand. Er zitten enkele mooie beelden tussen die meeuwen, maar er is eerlijk gezegd niks bij dat eruit steekt. Nu, dat pretendeer je ook niet en waarschijnlijk weet je dat ook. Maar de reacties waren allemaal WOW, terwijl het niet fantastisch is.

Probeer eens dezelfde reactie te krijgen met beelden gemaakt met een 35 mm. Dat is wat Henk bedoelt.

Tenslotte, dat neemt allemaal niet weg dat 'platte' beelden zeker niet zinloos zijn. Het gaat hem over het plezier van het fotograferen, het bijhouden van herinneringen en als je wat meer geïnteresseerd bent of vol ambitie zit het werken aan je eigen niveau en proberen steeds beter te doen. Daar zit hem de kick in.

Rollin

ps : het volgende beeld vind ik zelf al niet slecht, maar het heeft me 10 jaar gekost om dit soort dingen te kunnen. Een groot talent ben ik dus niet

Comment

Comment

@Polleke: niet overdrijven héé ... het is niet dat een aantal mensen van mening verschillen en een discussie voeren (het is tenslotte een forum toch?) dat je daaruit zulke conclusies moet trekken en dan maar direct besluit om BD te verlaten.
                                Wat betreft de BD-shooting in de Japanse tuinen : ga gewoon mee, dan kan je eens zien wat een toffe groep de crew en de leden van BD zijn. Misschien kan je ook nog wat tips opdoen over jouw materiaal of over fotografie in het algemeen. Of waarom zelfs niet wat tips geven?

@Rollin: wat bedoel je met de zin "Hmmm... ik denk dat ik dat maar eens doe op mijn volgende cursus."? Geef je zelf cursus of volg je cursus? En als je cursus geeft, waarom eens geen workshopje voor BD? Eventueel betalend héé ...
                                Wat betreft je complimenten (ik zal het zo maar bezien) ivm met de strandfoto's, ik probeer inderdaad gewoon leuke en mooie (wat is mooi natuurlijk) foto's te maken en geen oscar's te winnen of iets dergelijks. Daar ken ik trouwens mijn camera en lens nog niet genoeg voor ...
                                Wat betreft je uil-foto, die vind ik dan weer niet zo geslaagd hoor, te flets, te veel blauw en weinig contrast (dat kan je wel oplossen in PS) maar er zijn teveel hinderlijke objecten voor en naast de uil ... tja dat is mijn mening...
                                mvg,
                                Giant Pat (ja Rollin, met een T en niet met een D, het krijgt zo een wat rare bijklank vind je ook niet?)
                                Do or Do Not - There is no try ...
                                www.giantpat.be

Comment

Working...
                                X