Ik zie hier steeds vragen opduiken naar camera's met een sterke telezoom. Is groothoek dan niet interessant? Mijn ervaring leert me dat ik het meest in het gebied van groothoek tot middelmatige tele werk. Voor veel binnenhuisopnames, familiekiekjes alsook landschap en stadsfotografie vind ik een 28mm of nog beter een 24mm onmisbaar.
Bovendien zijn goede sterke-telefoto's niet altijd even vlot te maken uit de hand. Vooral in mindere lichtomstandigheden kom je dikwijls in de problemen met je sluitersnelheid. De foto's moeten ook dikwijls inboeten aan kleur en contrast tov gewone foto's wegens de hoeveelheid lucht die zich tussen het opnamestandpunt en het onderwerp bevind. Dit noemt luchtperspectief, hoe groter de afstand tussen u en een onderwerp hoe meer lucht er zich tussen bevind en dat zorgt voor vergrijzing. Landschapschilders gebruiken dit luchtperspectief handig om meer diepte in hun werk te krijgen. Dit is natuurlijk niet van toepassing als je met een sterke tele opnames maakt van een dichtbijgelegen onderwerp hetgeen ook veel gebeurt.
Nog een nadeel is de lensopening. Lenzen met een groter zoombereik zijn meestal veel minder lichtsterk. Een lichtsterke lens is dan weer veel confortabeler in mindere lichtomstandigheden. Je zult met dezelfde isowaarde nog foto's nemen met snelle sluitertijden als de toestellen minder lichtsterke lenzen al moeten overschakelen naar een hogere isowaarde. Daarom lag mijn keuze bij de G3. De originele groothoekconverter gaat naar 24mm en je hebt een opening f2. Voor de enkele keren dat ik dan toch behoefte zou hebben aan nog meer tele schaf ik me een teleconverter aan, dan ga je naar 250mm. Ik wil hiermee niemand beinvloeden maar er eens op wijzen dat men niet kan toveren. Als je het ene wil dan mis je het andere en omgekeerd.
fredje
Bovendien zijn goede sterke-telefoto's niet altijd even vlot te maken uit de hand. Vooral in mindere lichtomstandigheden kom je dikwijls in de problemen met je sluitersnelheid. De foto's moeten ook dikwijls inboeten aan kleur en contrast tov gewone foto's wegens de hoeveelheid lucht die zich tussen het opnamestandpunt en het onderwerp bevind. Dit noemt luchtperspectief, hoe groter de afstand tussen u en een onderwerp hoe meer lucht er zich tussen bevind en dat zorgt voor vergrijzing. Landschapschilders gebruiken dit luchtperspectief handig om meer diepte in hun werk te krijgen. Dit is natuurlijk niet van toepassing als je met een sterke tele opnames maakt van een dichtbijgelegen onderwerp hetgeen ook veel gebeurt.
Nog een nadeel is de lensopening. Lenzen met een groter zoombereik zijn meestal veel minder lichtsterk. Een lichtsterke lens is dan weer veel confortabeler in mindere lichtomstandigheden. Je zult met dezelfde isowaarde nog foto's nemen met snelle sluitertijden als de toestellen minder lichtsterke lenzen al moeten overschakelen naar een hogere isowaarde. Daarom lag mijn keuze bij de G3. De originele groothoekconverter gaat naar 24mm en je hebt een opening f2. Voor de enkele keren dat ik dan toch behoefte zou hebben aan nog meer tele schaf ik me een teleconverter aan, dan ga je naar 250mm. Ik wil hiermee niemand beinvloeden maar er eens op wijzen dat men niet kan toveren. Als je het ene wil dan mis je het andere en omgekeerd.
fredje
Comment