Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfelende beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Twijfelende beginner

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
    Als je ook nog eens de toekomstige modellen in je besluitvoering gaat betrekken, vergeet het, dan kom je er zeker niet meer uit!
    Ja inderdaad, dat maakt het allemaal nog veel moeilijker voor mij

Eigenlijk is de enige reden dat ik voor Canon zou gaan, mijn vrees dat ik na 2 jaar Sony plots tot de vaststelling kom dat het aanbod van goede Sigma en Tamron lenzen (Sony heeft er zelf blijkbaar niet veel) te klein gaan zijn.

Stel dat ik mij na een tijd wil toeleggen op macrofotografie en dat ik geen degelijke marcolens vind voor de Sony A-100?

Verschrikkelijke keuzes allemaal!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
      Ja inderdaad, dat maakt het allemaal nog veel moeilijker voor mij

Eigenlijk is de enige reden dat ik voor Canon zou gaan, mijn vrees dat ik na 2 jaar Sony plots tot de vaststelling kom dat het aanbod van goede Sigma en Tamron lenzen (Sony heeft er zelf blijkbaar niet veel) te klein gaan zijn.

Stel dat ik mij na een tijd wil toeleggen op macrofotografie en dat ik geen degelijke marcolens vind voor de Sony A-100?

Verschrikkelijke keuzes allemaal!
      Ik ga eerlijk zijn, dit is ook de reden waarom ik weggegaan ben bij Minolta (Sony), de toekomst van hun systeem.. als je echt verder wil, tja, dan is het natuurlijk veiliger om met een van de 2 groten te gaan.

Comment

@ Rudy
        Wel ik heb zo'n sjakos model en ik heb er totaal geen probleem, mee ben in Eindhoven op de cursusdag geweest van Canon en gezien wat de pro er mee kunnen dan mogen er nog veel met hun 30D, 5D enz.toestelen naast komen staan, als het alleen maar is om op te scheppen hoe groot en duur hij wel is dan geef ik je gelijk maar anders zal het veel zeg maar alles af hangen hoe goed je het toestel kent en je het ziet en is de 400D een prima toestel om veel te leren tegen een aanvaardbare prijs.
        Canon spul en Canon glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rocho Bekijk bericht
          @ Rudy
          Wel ik heb zo'n sjakos model en ik heb er totaal geen probleem, mee ben in Eindhoven op de cursusdag geweest van Canon en gezien wat de pro er mee kunnen dan mogen er nog veel met hun 30D, 5D enz.toestelen naast komen staan, als het alleen maar is om op te scheppen hoe groot en duur hij wel is dan geef ik je gelijk maar anders zal het veel zeg maar alles af hangen hoe goed je het toestel kent en je het ziet en is de 400D een prima toestel om veel te leren tegen een aanvaardbare prijs.
          De 400d is goed van mogelijkheden en kwaliteit, alleen is het zo een "speelgoed ding" in mijn handen. <<<eeeekkk>>>> Maar ja, ik kom dan ook uit den tijd van de baksteen cameras, zonder menus, met veel knopjes, waar je alles manueel regelde.
          Als het ding me niet goed in de handen ligt, moet ik het niet, of het nu een 400d, 30d of 5d is. Niks te maken met prijs of opscheppen. Want als je het daarvoor doet, ben je zielig bezig. Het zal mij echt worst wezen wat merk erop staat. Maar als ik met de Konica Minolta op stap ben, merk ik wel dat er neerbuigend over gedaan word. En nota bene vooral door canonians.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
            Canon 30D is stuk groter en zwaarder dan Sony A100. Ik weet niet waar je het over hebt.

Sony is een goed instapmodel met mogelijkheden. Lees hier de gebruikers :

De bedoeling van dit forum , is om de ervaring van het toestel, te kunnen delen met alle gebruikers of geintreseerden. er zijn waarschijnlijk een pak vragen en antwoorden , die we hier kunnen bundelen. En aangezien de gebruikers elke dag groeien kan dit voor iedereen , een intresant gegeven zijn.

Ikzelf kreeg een beetje kriebels bij het lezen van de problemen. Misschien louter door het groter aantal verkochte Sony-toestellen maar ik heb nog geen Pentax-klachten gelezen.
            Klachten zijn er over alle toestellen. Sommige mensen zijn meer bezig met het zoeken naar minuscule gebreken van hun camera dan met foto's nemen... Je moet je altijd de vraag stellen of deze problemen zich voordoen in de dagelijkse praktijk en of ze merkbaar zijn... meestal niet...

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
            De pentax is een camera voor gevorderden. Meer mogelijkheden. Hij vergt postprocessing, kennis van RAW-software om dezelfde beeldkwaliteit af te leveren.
            Eigenlijk is dit voor een belangrijk deel een misverstand. Met aangepaste settings zijn weldegelijk gelijkaardige beelden uit alle camera's te krijgen. Met de default settings kan je zelfs meer uit de K10D JPGs halen dan uit de meer in-camera verwerkte JPGs van andere merken, da's het argument dat Pentax aanhaalt voor hun keuze van settings. Natuurlijk kan je argumenteren dat gebruikers die dat willen toch gewoon RAW trekken, maar het geeft een idee van de filosofie achter de K10D.

De K10D is natuurlijk wel geavanceerder omdat hij maar 1 "dummy" modus heeft, nl de green mode, ipv de vele landscape/portret/nacht/... van de andere... Maar niets belet je die green mode te gebruiken.

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Een camera die niet lekker in je hand ligt, dat gaat je echt opbreken hoor. Als de grip dit verhelpt, dan houd je inderdaad de optie van de Canon open.

Als we gaan kijken naar de systemen, dan is er voor Canon inderdaad veel meer te krijgen. Toch is het ook weer niet zo dat je voor Sony, K/M de "meest" gebruikte lenzen niet te krijgen zouden zijn.

In jouw geval zou ik persoonlijk gaan voor de Canon en dan goede lenzen eraan vast. Er zijn ontzettend veel Canon gebruikers die je hierbij kunnen assisteren. Ben zelf helemaal niet thuis in het Canon systeem.

Het Canon systeem heeft zoals Rudy al zegt de meeste uitbreidingsmogelijkheden. Omdat je niet zeker weet welke "kant" je op zult gaan met fotografie en je zoveel mogelijk opties wilt openhouden zou ik in jouw geval voor de Canon gaan. De 30D of de 400D in een keuze die je moet maken. Onthoud wel dat uiteindelijk de lenzen belangrijker zijn dan de body die je misschien toch over enige tijd gaat vervangen.

Omdat je gaat beginnen zou ik de K10D van Pentax niet aanraden of je moet iemand kennen die je wegwijs wilt maken op de camera. Deze kent maar een autostand en dat kan in het begin heel frustrerend zijn. Het is zeker in het begin ook prettig om toch op de "dummy" mode te gaan. Zelf gebruik is ontzettend vaak de scenestanden of de A stand. Ik fotografeer nu zo'n 5 jaar en volledig manueel vind ik nog steeds heel moeilijk. Daarnaast moet je de K10D echt gaan tweaken om recht uit de camera JPEGS te krijgen, maar van horen zeggen (Marcfoto, Ishpuini) weet ik wel dat het mogelijk is om dit zo in te stellen. Het is wel een mean machine... dan hoef je voorlopig echt niks anders meer. Aan de andere kant, dezelfde bezwaren als Sony, het systeem is hier minder algemeen.

Succes bij je keuze,
              maar blijf niet denken, dit .... als
              tot nu toe heb je namelijk nog steeds niet kunnen fotograferen hè... Maak je keuze, ga ervoor en geniet ervan. (Doe niet net zoals mij om 4 keer van systeem te wisselen en dan weer bij Olly uit te komen, KOST JE VEEL GELD...)

Bart

Comment

Ach

Ik dacht dat ik het zeker wist. Het ging een Sony Alpha 100 worden. Maar nu ben ik wéér gaan twijfelen.

De Canon 400D lag minder goed in de hand, maar de grip loste dat voor een deel op. Met grip ligt hij nog altijd minder goed in de hand dan de Sony Alpha 100, maar het grotere aanbod nieuwe en tweedehands objectieven voor Canon doet mij steeds weer twijfelen.

Zo zie ik het:

Sony Alpha 100:
                + Super Steady Shot
                + Ligt iets beter in de hand dan de 400D met grip
                - Kleiner aanbod aan lenzen (nieuw en tweedehands)

Canon EOS 400D:
                + Groot aanbod lenzen
                - Ligt iets minder goed in de hand

Ik weet het echt niet meer

Edit: misschien ook handig om te vermelden... ik ben echt van plan om van fotografie een hobby te maken. In september ga ik een cursus fotografie volgen. Misschien is het in dat opzicht ook "beter" om een Canon te kopen? Stel dat ik binnen een aantal jaar een nieuwe body wil, een "hoger" model, dan is de kans toch groter dat ik iets bij Canon vind, niet?
                volgens mij zijn de Pentax K10D en de Sony A100 momenteel de beste camera's in dit segment hebben beide ingebouwde stabilisatie en de kit lenzen zijn goed in vergelijking met andere merken.

Sony presteert zeer goed in JPEG mode. (veel beter dan concurrentie)
                geeft de scherpste en detail rijkste beelden van alle 10mp camera's.

Pentax K10d heeft ook ingebouwde stabilisatie en bied een resem aan nuttige instelmogelijkheden en is duidelijk ontworpen door designers die weten wat fotografie is. Als je, je echt intens wilt toeleggen op fotografie dan is dat wel de camera. Is zeer robuust gebouwd is water en weer bestendig alsook de nieuwe lenzen. (weet niet of je het antartica rapport gelezen hebt maar de Canon pro's kwamen daar niet zo goed uit wat weer bestendigheid betreft)

Niemand kan in de toekomst kijken maar ik verwacht dat Sony een zeer belangrijke rol in de DSLR markt gaat spelen,(zoals nu reeds in de compactcamera's) en zal waarschijnlijk binnen 2 jaar belangrijker zijn dan 1 van de huidige top merken.
                Wat lenzen betreft, het aantal is beperkter bij Sony maar er zitten verschillende nieuwe lenzen in de pipeline, en de kwaliteit overtreft over het algemeen deze van de concurrentie.
                Ik weet niet dat uw budget het aan kan maar de combi Sony A100 met de Sony- Zeiss 16-80mm lens is moeilijk te evenaren in kwaliteit.De lens kost waarschijnlijk rond de 600 a 800 euro, maar benadert op bepaalde brandpuntafstanden de kwaliteit van prime lenzen.

Een verkeerd idee dat er bij velen nog leeft is dat lenzen een life-time mee gaan, is gedeeltelijk zo, zekers voor prime lenzen maar de nieuwe generatie DSLR's (men speculeert in de toekomst op 14mp APS DSLr's !!) stellen hogere eisen aan de lenzen. Een groot voordeel van Pentax is, dat je mee kunt groeien met hun systeem naarmate ze meer en meer lenzen en body's op de markt brengen.

De vrees dat er niet voldoende keus zal zijn is een beetje ongegrond
                Sony heeft 2 nieuwe body's aangekondigd een geavanceerde model en een pro model, en dan nog een opvolger voor de A100. September zal waarschijnlijk eerste release zijn.

Pentax heeft ook een aantal nieuwe modellen aangekondigd met daarbij ook een model dat nog een stapje hoger staat dan de K10D.

De huidige modellen van Canon zijn verouderd in vergelijking met Sony en Pentax , de Nikon D80 is evenwaardig maar in vergelijking een stuk duurder.
                Canon komt dit jaar nog wel met nieuwe modellen maar de concurrentie staat ook al klaar met hun nieuwe releases

Comment

Heel hard bedankt voor jullie reacties allemaal. Dankzij puerte voel ik me weer iets veiliger bij Sony.

Comment

Edit: misschien ook handig om te vermelden... ik ben echt van plan om van fotografie een hobby te maken. In september ga ik een cursus fotografie volgen. Misschien is het in dat opzicht ook "beter" om een Canon te kopen? Stel dat ik binnen een aantal jaar een nieuwe body wil, een "hoger" model, dan is de kans toch groter dat ik iets bij Canon vind, niet?
                    Waar ga je die cursus volgen? Ben daar momenteel nl ook mee bezig. Twee jaar achter de rug en nog twee jaar te gaan in Leuven (academie de Lei).

Wat Puerte zegt is juist. Momenteel is de DSLR markt nl aan het groeien (terwijl de P&S markt stagneert) en daar spelen alle merken op in door hun systeem uit te breiden. Tg dat je klaar bent voor je volgende body gaan alle merken er eentje hebben hoor. Ik startte zo 2,5 jaar geleden met een Pentax *istDS en verving die een half jaar geleden door de K10D. Da's een serieuze upgrade. Dat ga je bij Sony weldra ook kunnen. Nikon en Canon stonden er al, maar Pentax en Sony zijn met hun gebruikers aan het groeien. Niet zo interessant voor pro's misschien, maar wel voor amateurs die steeds nieuwe gerief zullen hebben om mee te groeien...

Ga gewoon voor het toestel dat je het beste in de hand ligt. Kijk niet naar de JPGs, als je het meent moet je toch gewoon RAW trekken.

Wetende dat je een opleiding gaat volgen, zou ik moest ik van jou zijn vooral kijken naar een lichtsterk vast objectief van rond de 35mm. Dat is de brandpuntsafstand waarmee je bij ons 't eerste jaar alle foto's mee moet maken, en die extra lichtsterkte geeft wat meer creatief spel tov het klassieke kitobjectief. Ik werkte met de Pentax FA35/2 (heb ik nu vervangen door de Pentax FA31/1.8 limited), maar ieder merk heeft er wel zo eentje. Geen schrik hebben om eventueel tweedehands glas te kopen. Scheelt veel in prijs, en optisch zijn die vaak nog erg goed in orde.

Veel succes in elk geval met je hobby. 't Is soms moeilijk een opleiding vol te houden (dead lines voor opdrachten) maar 't is meer dan de moeite waard, dat merkte ik recent nog aan de foto's die ik op een week-end uitstapje maakte.

Wim
                    Last edited by ishpuini; 17 juli 2007, 09:40.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

D70s misschien iets?

Het zou allemaal perfect zijn mocht er nog een merk zich in het Nikon en Canon segment plaatsen maar belangrijker binnen 2 jaar?
                      Laat ze dat eerst nog maar eens bewijzen, voor de rest zijn het ook speculaties natuurlijk.

Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                        Waar ga je die cursus volgen? Ben daar momenteel nl ook mee bezig. Twee jaar achter de rug en nog twee jaar te gaan in Leuven (academie de Lei).
                        Het is een cursus aan het CTT Limburg. In deze thread vind je er meer over. En hier vind je de site van de opleiding zelf.

Het is geen "hardcore" () opleiding, maar wel bedoeld voor mensen die van fotografie een serieuze hobby willen maken. Oorspronkelijk wilde ik die van Syntra gaan volgen, maar die is echt bedoeld voor mensen die fotograaf als beroep willen uitoefenen. Die van Syntra was mij ook te duur (250 euro per module + minstens 100 euro maandelijkse kosten).

Comment

Eigenlijk begrijp ik niet waarom de Pentax K10D zo vaak afgeschilderd wordt als een toestel dat niet geschikt is voor beginners. Iedereen die een DSLR aanschaft zou toch de relatie tussen drie begrippen (diafragma, sluitertijd en ISO-waarde) moeten (leren) kennen. Als men daarbij nog een beetje snapt dat een lichtmeter uitgaat van een gemiddelde grijswaarde en dus gaat onderbelichten bij sneeuw- en zandtaferelen, en gaat overbelichten bij nachtopnames dan ben je al een heel eind op de goede weg.
                          En een heel goede manier om die relatie tussen diafragma, sluitertijd en ISO te leren kennen is de TAV stand op de K10D. Je ziet de drie waarden en hun relatie tegelijkertijd in de zoeker. Een draaiwieltje om het diafragma aan te passen, een draaiwiel om de sluitertijd aan te passen en de ISO waarde die aangepast wordt in funktie van de beide andere waarden. Voeg daarbij nog het groene knopje dat u toelaat onmiddelijk te vergelijken met de waarden die het toestel zou kiezen. Voor zover ik weet is de K10D het enige toestel dat over die mogelijkheid beschikt. Wat mij betreft : warm aanbevolen!!!
                          Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                            D70s misschien iets?

Het zou allemaal perfect zijn mocht er nog een merk zich in het Nikon en Canon segment plaatsen maar belangrijker binnen 2 jaar?

Laat ze dat eerst nog maar eens bewijzen, voor de rest zijn het ook speculaties natuurlijk.

Greetz rich
                            Marktsegmenten zijn niet merkgeoriënteerd hé, wel gebruikersgeoriënteerd.

Als je de klassering van TIPA (Technical Image Press Association) volgt heb je bij DSLRs dan drie segmenten: Entry, Expert en Professional.

Ik vereenvoudig hier naar de 4 merken met een APS-C camera in 't Entry segment, vermits APS-C meestal door scholen wordt vereist (jammer voor Oly) en de OP in dat segment wil beginnen.

Momenteel hebben alle 4 merken een camera in 't Entry segment. Enkel Sony is niet vertegenwoordigd bij het Expert segment, maar daar komt de zgn Alpha High Amateur aan tegemoet (die is toch al iets concreter dan puur geruchten hé). In het Professional segment zitten momenteel idd enkel Canon en Nikon.

De OP zoekt een camera in het Entry segment, en zal allicht op termijn upgraden naar het Expert segment. Zoals ik het zie kan hij hiervoor bij alle 4 terecht.

Hoe het professionele segment er op 't eind van 't jaar zal uitzien is idd koffiedik kijken, maar wees gerust dat het niet 100% dezelfde players zullen zijn...

Wim

Comment

Het is een cursus aan het CTT Limburg. In deze thread vind je er meer over. En hier vind je de site van de opleiding zelf.

Het is geen "hardcore" () opleiding, maar wel bedoeld voor mensen die van fotografie een serieuze hobby willen maken. Oorspronkelijk wilde ik die van Syntra gaan volgen, maar die is echt bedoeld voor mensen die fotograaf als beroep willen uitoefenen. Die van Syntra was mij ook te duur (250 euro per module + minstens 100 euro maandelijkse kosten).
                              't Ziet er een interessante maar nogal technisch gerichte cursus uit. Op een kunstacademie ga je minder betalen (helft van het inschrijvingsgeld als je opleidingscheques aanvraagt) voor een meer creatieve opleiding. De techniek leer je al doende. Persoonlijk (maar ik fotografeerde al 15 jaar analoog) vind ik dat een betere aanpak. Soms gaan ze wat makkelijk over de techniek, maar uiteindelijk is het het eindresultaat dat telt, niet de settings op je camera...

Examens afleggen? Dat valt erg mee hoor. Je wordt beoordeeld op je werk en de rest volgt daaruit. Ok, je moet ook 2 jaar wat kunstgeschiedenis volgen, maar daar doen ze niet moeilijk. Ze weten ook wel dat 99% van de studenten nooit meer dan amateurs zullen zijn, en dus laten ze je er daar wel voor door als het je echt niet interesseert maar je toch wat goede wil toont.

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                                En de Canon 30d moet je echt eens proberen naast een Sony, ik vind de 30d een toonbeeld van ... slechte ergonomie. Canon had nooit van de 10d body mogen afstappen in wat hier de "semi pro" klasse genoemd word.
                                Wel, ik vind de ergonomie van mijn 20D (die net hetzelfde is als de 30D en 5D, buiten het kleinere scherm) de beste die ik al in mijn handen gehad heb.

Canon heeft trouwens de bediening van de nieuwe 1D MkIII afgestemd op de 30D (na erg veel naar de professionele gebruikers geluisterd te hebben, beweren ze).
                                Greetz Geert.
                                Canon gerief...

Comment

Working...
                                X