Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfelende beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Twijfelende beginner

Zelf heb ik een 30D, deze is stevig en robuust en ligt perfect in de hand. Ik neem af en toe de 400D van mijn broer in de hand (met bat. grip) en ik zou niet meer willen ruilen. Ik heb wel grote handen, misschien speelt dat een rol. Ik heb alleszins de indruk dat dan alles 'uit balans' is en ik dat toestel nogal krampachtig moet vasthouden. Zeker met een zwaardere lens erop. Maar bon, dan natuurlijk mijn ervaring...
    Het extra schermpje bovenaan bij de 30D vind ik ook wel handig.

En voor de prijs moet je het niet meer laten... de 30D is op 3 dagen tijd 150 euro in prijs gezakt =na het aflopen van de cash back actie, in mijn winkeltje in Wilrijk is ie nu 850 euro voor de body. Daar heb je natuurlijk nog altijd de 400D + bat grip voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door drongo92 Bekijk bericht
      En voor de prijs moet je het niet meer laten... de 30D is op 3 dagen tijd 150 euro in prijs gezakt =na het aflopen van de cash back actie, in mijn winkeltje in Wilrijk is ie nu 850 euro voor de body. Daar heb je natuurlijk nog altijd de 400D + bat grip voor.
      Dat klopt, maar momenteel loopt er nog altijd een cash back actie voor de 400D. Voor 799 euro heb ik dan een 400D + 18-55 kitlens + battery grip + 1gb CF kaartje.

Dat is financieel toch iets interessanter.

Comment

heb ook de 400D en de sony 100 vastgehad. De sony gekozen, omdat die beter in de hand lag dan de 400D.... That's how I became an Alpha male
        Alpha male no more.
        Canon 650D en 1100D met 18-200 mm zoom, 100 mm macro, 10-22 groothoek.
        FB: Joska Joska.

Comment

Ik ben net terug van bij Bartok in Hasselt. Daar heb ik de drie camera's waartussen ik twijfelde mogen vastnemen en de verkoper heeft mij wat uitleg gegeven.
          • Canon EOS 400D
            Ligt echt niet goed in de hand. Met de grip is het al iets beter, maar nog altijd niet zo goed als bijvoorbeeld de Sony A-100. Volgens de verkoper is deze aan te raden als het snel moet gaan. Hij heeft mij laten zien hoe snel na elkaar er foto's genomen kunnen worden en dat is echt een pak sneller dan bij de Sony A-100.

• Sony A-100
            Lag goed in de hand, een veel betere grip dan de Canon EOS 400D. Na het nemen van een foto duurt het langer eer je een volgende kan nemen, maar dat is volgens de verkoper enkel een minpunt als je "snelle" zaken zoals sporten wilt fotograferen. Groot pluspunt is de ingebouwde Image Stabilisatie.

• Pentax K10D
            Voelt duidelijk steviger aan dan de andere twee. Ligt even goed in de hand als de Sony. Volgens de verkoper ligt deze camera een categorie hoger dan de andere twee, dat zorgt ook voor een hogere prijs.

Advies van de verkoper
          Aangezien dat de Pentax K10D al iets meer geavanceerd is, zou hij mij eerder aanraden een Canon EOS 400D of een Sony A-100 te nemen. Wanneer ik belang hecht aan snel na elkaar foto's nemen, dan zou ik voor de Canon moeten gaan. Anders is de Sony allround het beste.

Het bezoek heeft mij toch geholpen. In plaats van tussen drie, twijfel ik nu nog maar tussen twee camera's: de Canon en de Sony. Moest ik voor de Canon gaan, dan zal het wel nodig zijn de grip erbij te nemen, anders is dat ding écht wel te klein. Als ik die vast heb zonder grip, dan kan ik die maar met 3 vingers vasthouden: duim achteraan, wijsvinger op de knop en middenvinger eronder. Mijn ringvinger en pink zitten gewoon onder de body. Echt onhandig om mee te werken.

De man heeft mij volgende prijzen meegegeven:
          Canon EOS 400D + 18-55 + grip + 1gb CF kaart: 799 euro (na 80 euro cashback actie)
          Sony A-100 + 18-70 + 2gb: 699 euro (na cashback actie)

Dat wordt niet gemakkelijk om te kiezen.

Comment

Ik zou het persoonlijk niet zien zitten om constant een grip mee te moeten "sleuren" om het toestel gewoon goed te kunnen vasthouden...

De Nikon D40 met 2 kitlenzen zit trouwens ook in de buurt van 699 euro (na cashback actie)

Comment

De K100D van pentax ook geprobeerd?
              SHARPimages.be

Comment

Cashback op Sony?
                Is dat iets welke alleen in België geldt?

Edit: Gevonden!
                België en Luxemburg hebben een actie....
                Last edited by rooney; 9 juli 2007, 00:00.
                Een hoop ouwe zooi
                www.rbfoto.nl

Comment

Omdat ik zowat een jaar of 3 met identieke vragen gelopen heb, wil ik je mijn ervaringen meedelen :

Tot voor een maand of 4 was ik een ex-analoge SLR gebruiker, Nikon FM2, Rolleiflex en Canon EOS 500n. Behalve wat snapshots met een 1.2 Mpixel JVC om één of ander op ebay te zetten, nam ik al jaren geen fotos meer. Recent kocht mijn vader een Canon 400D, ook na jaren twijfelen en de 300 en 350 aan zich voorbij te laten gaan. Voornamelijk omdat hij zijn oude Canon lenzen kon gebruiken. Hij kocht al snel een paar IS USM lenzen. Om die reden kocht ik de 30D, na af te zien van de gok op FF en de 5D, gemeenschappelijke lenzen. Ook overtuigd door de technologie, prijsverschil met de Nikon D200 en de betere noise/CMOS technologie ivm toekomst.

De Canon 400D is klein zonder grip, gewicht en gebruik valt best mee met grip maar het opbergen en simpel op tafel plaatsen zorgt dan weer voor ergernis. Heb die enkele weken van mijn vader kunnen gebruiken.

De Nikon D40, ook x versie, is evengoed te klein. Met de 200 zoom er op zie je de body bijna niet meer. Net als de Pentax K100.

K100, D40 en 400D zijn consumer, voor mij eerder reis-DSLR en dingen die voor vrouwen en mannen met kleine handen goed in de hand liggen.

Sony alpha valt voor mij net boven deze toestellen, kwa afmetingen. Kwa prestaties beste consumer. Nikon D80 is ook mooi, in zijn klasse.

K10 moet je eigenlijk nog een trap hoger zetten, bij de Canon 30D en Nikon D200. Misschien niet volledig bij de prosumers gerekend van deze categorie maar misschien enkel door zijn prijs, die is nl. laag. De gebruikers in aantal zijn lager maar daarom niet minder lyrisch.

prijzen pixmania (vanwege zoekgemak)

Pentax k100 505 e (6)
                  Nikon D40 530 e (7)
                  Sony A100 717 e (3)
                  Nikon D40X 729 e (5)
                  Canon 400D 765 e (4)
                  Pentax k10 812 e (2)
                  Nikon D80 1100 e (2)
                  Canon 30D 1108 e (1)
                  Nikon D200 1719 e (1)

nummers tss haakjes zijn de ranking van de toestellen, mijns inziens.

Vraag die je je moet stellen, heb je genoeg met 2 (kit)lenzen en gaat fotografie dus een klein tijdsbestek van je vrije tijd zijn zoals portret van de kinderen, reisfotografie en wat beestjes en gebouwen of heb je nu al de natte dromen van wildlife dichtbij te brengen en echt met licht te experimenteren? Want dit is de belangrijkste keuze, vermits Canon het mooiste aanbod lenzen heeft op dit moment en de CMOS-technologie waarmee het min of meer zelf de prijs van hun eindprodukt in de toekomst kan blijven bepalen. Anderen zweren wel bij de CCD, die ze allemaal van Sony moeten afnemen, maar ook Nikon plaatst CMOS in hun toptoestellen. Wat voor mij toegeven is dat CMOS toch net de edge heeft op CCD. Nikon moet natuurlijk niet onderdoen kwa kwaliteit. Canon heeft een betere ISO-technologie, Nikon biedt meer detail. De D200 is voor mij enkel afgevallen door de al gekochte lenzen. En omdat ik de camera kreeg voor mijn 30e verjaardag. Had ik voor Nikon gekozen, dan had het zowel mij in de toekomst als mijn ouders meer gekost.

Van de toestellen die je vernoemde -D200 en 30D buiten beschouwing- zou ik de Pentax K10 kiezen. Hij is wheatersealed en heeft een stofvrije technologie. Blijft wel een vraag wat dat waard is natuurlijk. Lenzen zijn er, niet het aanbod van Canon natuurlijk. Maar de kitlens wordt wel zeer goed genoemd. 1 bummer, SD cards.

Daartegenover staat de Sony die in testen als beste consumer eruitkomt-dus niet rechtstreeks met de K10 of 30D/D200- die heeft de Zeiss lenzen en zal zeker een mooi aanbod hebben in de toekomst, mogelijk is hun volgende body nog veel aantrekkelijker dan deze. Daarom zou ik wellicht nog wachten. Maar nu kopen zal je ook veel plezier beleven. De trillingreductie is een grote PRO. Vergelijkbaar met Canon IS en Nikon VR, maar niet op de lenzen maar op de body, maw op al je lenzen. Dat heeft Pentax ook, de Shake reduction.

Weet dat als je die dingen intens gebruikt je DSLR body amper enkele jaren zal meegaan en je lenzen normaal veel langer. De lenzen die Canon nu verkoopt zullen binnen 10 jaar wel vervangen zijn door nieuwere, de aanpassingen zullen miniem zijn en de oude zullen nog steeds bruikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor Nikon, die mogelijk betere kitlenzen heeft. Maar Canon heeft een groter aanbod kwaliteitslenzen, de andere merken hebben een kleiner gamma en openen een markt voor Sigma en Tamron die er toch niet altijd goed uitkomen tov Canon en Nikkor. Nikons lenzen zijn doorgaans duurder dan vergelijkbare Canon lenzen.

Om dit toe te lichten, bekijk fotos in de albums en kijk wat je aanspreekt. Bekijk pas daarna welke camera. Kijk ook naar de lenzen. Meeste Nikonians hebben naast Nikkor ook Sigma lenzen en weinig Nikon tele. Ik ervaar dat ik Nikon de beste portretcamera vind en dat Canon een leukere fotoambiance geeft. Macro's verschillen veel, maar dat ligt aan de lenzen en vooral de fotograaf. Dat zou ik dus buiten beschouwing laten.

Als je persoonlijk naar Canon of de 400D neigt, zou ik je toch aanraden de 30D te overwegen. Je belandt dan wellicht binnen enkele jaren toch bij de opvolger ervan. Het is zoveel meer camera dan de 400D. D200, K10 en 30D bieden veel meer aan een geoefende fotograaf, de auto stand staat er op voor het gemak. Bij de andere toestellen rekent men eerder dat de autostanden gebruikt worden en bieden ze een light instellingsmenu. De A100 moet je daar tussen plaatsen, 50-50.

Als je een ongebonden koper bent, zonder lenzen en zonder grote eisen, zou ik de K10 aanschaffen. Je zal er snel mee werken en later heb je nog veel mogelijkheden, bijna evenveel als D200 en 30D. Ik denk er sterk aan een K10 te kopen als reiscamera, de bovengrens hiervoor vind ik is 750 euro. Dus wordt het wachten of 2e hands.

waarbij ik dus tot de conclusie kwam :

komen niet in aanmerking :
                  Nikon D200, D40, D40X, Pentax k100
                  valt te overwegen bij twijfel :
                  Canon 30D
                  richten op :
                  1. Pentax k10
                  2. Sony A100
                  3. 400D
                  4. D80 (vanwege de prijs op 4)

Hoe dan ook, wat je vooral moet doen na je beslissing is ... FOTOS nemen en niet achteraf twijfelen en recensies gaan lezen of meedoen aan de merkbattles.
                  Last edited by VoN_DamN; 9 juli 2007, 12:40.

Comment

Wow Von DamN, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!

Je hebt gelijk dat de Canon 400D erg klein is en met dat battery grip wat lastig is om neer te zetten. Moest het toestel beter in de hand liggen, dan zou ik niet meer twijfelen.

Ik blijf het enorm moeilijk vinden, maar omdat ik denk dat ik met geen van de door jou genoemde camera's een miskoop ga doen, ga ik mijn portefeuille mee laten beslissen. Daarom zal het heel waarschijnlijk de Sony A-100 worden. De Pentax K10 en de Canon 30D zijn zeer interessant, maar ze liggen iets boven het budget dat ik voorzien had. Omdat ik naast een camera nog andere zaken nodig heb (een CF kaartje, een degelijke tas en een statief) ga ik het bij de goedkopere Sony houden. Deze lag trouwens héél goed in de hand en dat lijkt mij toch erg belangrijk te zijn.

Je geeft ook aan het belangrijk is om te weten wát ik nu eigenlijk wil gaan fotograferen. Wel, dat weet ik niet Momenteel vind ik macro- en portretfotografie heel erg interessant. Ook foto's van gebouwen met een groothoeklens spreken mij erg aan. Maar omdat ik nog geen ervaring met deze zaken heb, weet ik ook niet wat mij in de praktijk het meeste gaat aanspreken. Daarom ben ik in het begin ook niet van plan veel geld uit te geven aan objectieven.

De kans is groot dat ik in september een opleiding fotografie ga volgen via avondschool, en waarschijnlijk zal ik via die weg en na verloop van tijd wel een beter beeld krijgen van welke richting ik nu precies uit wil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                      Wow Von DamN, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!

Je hebt gelijk dat de Canon 400D erg klein is en met dat battery grip wat lastig is om neer te zetten. Moest het toestel beter in de hand liggen, dan zou ik niet meer twijfelen.

Ik blijf het enorm moeilijk vinden, maar omdat ik denk dat ik met geen van de door jou genoemde camera's een miskoop ga doen, ga ik mijn portefeuille mee laten beslissen. Daarom zal het heel waarschijnlijk de Sony A-100 worden. De Pentax K10 en de Canon 30D zijn zeer interessant, maar ze liggen iets boven het budget dat ik voorzien had. Omdat ik naast een camera nog andere zaken nodig heb (een CF kaartje, een degelijke tas en een statief) ga ik het bij de goedkopere Sony houden. Deze lag trouwens héél goed in de hand en dat lijkt mij toch erg belangrijk te zijn.

Je geeft ook aan het belangrijk is om te weten wát ik nu eigenlijk wil gaan fotograferen. Wel, dat weet ik niet Momenteel vind ik macro- en portretfotografie heel erg interessant. Ook foto's van gebouwen met een groothoeklens spreken mij erg aan. Maar omdat ik nog geen ervaring met deze zaken heb, weet ik ook niet wat mij in de praktijk het meeste gaat aanspreken. Daarom ben ik in het begin ook niet van plan veel geld uit te geven aan objectieven.

De kans is groot dat ik in september een opleiding fotografie ga volgen via avondschool, en waarschijnlijk zal ik via die weg en na verloop van tijd wel een beter beeld krijgen van welke richting ik nu precies uit wil.
                      Wijze beslissing, de a100 heeft een paar voordelen, die je niet kan negeren, grip van het toestel, stabiliser en prijs. De Canon is een marketing produkt, iedereen spreekt van de 400d, maar de meeste mannen vinden hem te klein, en zelfs de 30d is klein!
                      Laat je niet overdonderen door het geweld wat hier soms gehanteerd word, (minstens zoveel duizend euro voor glas en zo), met een a100 met 2 lenzen kom je heel ver!!
                      Succes en happy shooting.

Comment

Canon 30D is stuk groter en zwaarder dan Sony A100. Ik weet niet waar je het over hebt.

Sony is een goed instapmodel met mogelijkheden. Lees hier de gebruikers :

De bedoeling van dit forum , is om de ervaring van het toestel, te kunnen delen met alle gebruikers of geintreseerden. er zijn waarschijnlijk een pak vragen en antwoorden , die we hier kunnen bundelen. En aangezien de gebruikers elke dag groeien kan dit voor iedereen , een intresant gegeven zijn.

Ikzelf kreeg een beetje kriebels bij het lezen van de problemen. Misschien louter door het groter aantal verkochte Sony-toestellen maar ik heb nog geen Pentax-klachten gelezen.

De pentax is een camera voor gevorderden. Meer mogelijkheden. Hij vergt postprocessing, kennis van RAW-software om dezelfde beeldkwaliteit af te leveren.

Sony scoort in tests net iets beter in beeld kwaliteit, omdat de Jpeg-engine het een beetje laat afweten. Dat is belangrijk voor beginnende DSLR-fotografen, dat zijn nl. de fotos in Jpeg die rechtstreeks uit de camera komen. Voor een gevorderde geen probleem. Pentax k10D scoort hoger in alle andere gebieden.

Tests zijn wat ze zijn. D200 ccd zou niet beter zijn dan de A100 want bijna identiek, alle ccd komen van Sony. Ergo de beelden in de test zouden gelijk zijn, ook detail etc. Wat simpel gezegd een aankoop van de D200 geldverspilling noemen is. D80 en D200, A100, 30D geven verwaarloosbare verschillen in standaardopstellingen, kunnen van gelijke kwaliteit genoemd worden. K10 scoort iets slechter, enkel door de jpg-algoritmen. Dat zijn criteria voor consumers. Natuurlijk zit er wel een verschil, dat in de interface en mogelijkheden waar de toppers de 30D, D200 en K10D zijn. Sony A100 levert de beste plaatjes prijs-kwaliteit. Canon 30D heeft het minst noise, meer detail op hoge ISO.

Wat ik nu als 2e camera ga kopen, ik weet het nog steeds niet. Een goedkope 2e canon om dezelfde reden waarom ik de 1e kocht. Nikon is voorlopig te klein of te duur. Pentax heeft een stapje voor en de 100 euro meer mogen voor zo'n aankoop geen criterium zijn. 800 valt nog te pruimen, 1100 voor de Nikon is zinloos, kan ik evengoed een 2e 30D kopen.

Veel fotografisch genot!
                        Last edited by VoN_DamN; 9 juli 2007, 13:09.

Comment

Ach

Ik dacht dat ik het zeker wist. Het ging een Sony Alpha 100 worden. Maar nu ben ik wéér gaan twijfelen.

De Canon 400D lag minder goed in de hand, maar de grip loste dat voor een deel op. Met grip ligt hij nog altijd minder goed in de hand dan de Sony Alpha 100, maar het grotere aanbod nieuwe en tweedehands objectieven voor Canon doet mij steeds weer twijfelen.

Zo zie ik het:

Sony Alpha 100:
                          + Super Steady Shot
                          + Ligt iets beter in de hand dan de 400D met grip
                          - Kleiner aanbod aan lenzen (nieuw en tweedehands)

Canon EOS 400D:
                          + Groot aanbod lenzen
                          - Ligt iets minder goed in de hand

Ik weet het echt niet meer

Edit: misschien ook handig om te vermelden... ik ben echt van plan om van fotografie een hobby te maken. In september ga ik een cursus fotografie volgen. Misschien is het in dat opzicht ook "beter" om een Canon te kopen? Stel dat ik binnen een aantal jaar een nieuwe body wil, een "hoger" model, dan is de kans toch groter dat ik iets bij Canon vind, niet?

Comment

Doorsparen en een 30D kopen. Zeker als je avondschool wil gaan doen. De 30D zit in het segment van de semi-professionele toestellen. De 400D in het segment van de instapmodellen.
                            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Het probleem is dat die lessen in september beginnen en dat ik tegen dan niet genoeg gespaard kan krijgen om een 30D te betalen

Ik weet ook niet of het goed is een 30D te kopen nu er zoveel geruchten zijn dat de opvolger binnenkort aangekondigd gaat worden. Misschien koop ik nu beter een 400D en dan binnen twee jaar de opvolger van de 30D. Tegen dan zal die al wel uitgebracht en "verbeterd" zijn, niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Claes Bekijk bericht
                                Het probleem is dat die lessen in september beginnen en dat ik tegen dan niet genoeg gespaard kan krijgen om een 30D te betalen

Ik weet ook niet of het goed is een 30D te kopen nu er zoveel geruchten zijn dat de opvolger binnenkort aangekondigd gaat worden. Misschien koop ik nu beter een 400D en dan binnen twee jaar de opvolger van de 30D. Tegen dan zal die al wel uitgebracht en "verbeterd" zijn, niet?
                                Als je ook nog eens de toekomstige modellen in je besluitvoering gaat betrekken, vergeet het, dan kom je er zeker niet meer uit!
                                En de Canon 30d moet je echt eens proberen naast een Sony, ik vind de 30d een toonbeeld van ... slechte ergonomie. Canon had nooit van de 10d body mogen afstappen in wat hier de "semi pro" klasse genoemd word.
                                De 400d kan ik begrijpen, dat is een echte instapper, licht van gewicht klein in de sjakos van madamme ;-), en veelal verkocht met kitlens.

Comment

Working...
                                X