Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200: Batterij vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200: Batterij vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    1.000 foto's per dag vroeger zag ik het ook groot, nu probeer ik het goed te doen
    Grapje: maar is 1000 foto's per dag niet wat overdreven ? Ik ben reeds enkele malen voor drie weken naar Zuid Afrika geweest, maar ik ben toch nog nooit met 20.000 foto's teruggekeerd, dat wordt toch een onoverzichtelijke massa ???
    Ik fotografeer reeds meer dan dertig jaar, en heb hier zo ongeveer een 23.000 dia's allemaal gescand en gëindexeerd, en dat was reeds monnikkenwerk.
    Hoeveel foto's je maakt hangt ook voor een groot deel af van wat je doet hé. Als ik een festival fotografeer lig ik al snel aan 2000 foto's voor een volledige dag. Een optreden (afhankelijk van de lichtomstandigheden en wat het precies is) varieerd tussen de 200 en 700 foto's bij mij. Een studioshoot van een paar uur resulteerd voor mij in 100 tot maximum 200 foto's.
    Maar als ik op reis ben dan geraak ik aan maximum 1000 foto's in 10 dagen tijd (en dat is dan al heel veel). Voor een ervaren landschapsfotograaf zouden 10 à 20 foto's voor een ganse dag intensief fotograferen mischien al snel kunnen volstaan.

Wat mijn D200 betreft kan ik niet klagen. Ik heb men batterijen nog niet helemaal opgebruikt (ik heb hem nog maar een week), maar het ziet ernaar uit (volgens die batterijstatus) dat ik toch terug tegen de 1000 foto's zou moeten halen (na 400 foto's stond batterij nog op 68%). Maar ik haalde dan ook meestal tot 2000 foto's op 1 EN-EL3a batterij in men D70s (3e batterij heb ik 1 keer 2200 foto's kunnen mee maken). Das 90% met VR op een 70-200 f/2.8, het schermpje gebruik ik wel enkel ongeveer 1 foto op 10 om te controleren of de scherpte goed is (das dus scherm starten, direct inzoomen op de ogen of waarop ik heb scherpgesteld en controleren, en schermpje terug uit, mischien soms ook nog eens een blik op het histogram voor de zekerheid). Soms kijk ik ook eens vlug door men foto's om te controleren of ik een bepaald beeld zeker heb, maar voor de rest blijft het meestal uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht

Wat mijn D200 betreft kan ik niet klagen. Ik heb men batterijen nog niet helemaal opgebruikt (ik heb hem nog maar een week), maar het ziet ernaar uit (volgens die batterijstatus) dat ik toch terug tegen de 1000 foto's zou moeten halen (na 400 foto's stond batterij nog op 68%). Maar ik haalde dan ook meestal tot 2000 foto's op 1 EN-EL3a batterij in men D70s (3e batterij heb ik 1 keer 2200 foto's kunnen mee maken). Das 90% met VR op een 70-200 f/2.8, het schermpje gebruik ik wel enkel ongeveer 1 foto op 10 om te controleren of de scherpte goed is (das dus scherm starten, direct inzoomen op de ogen of waarop ik heb scherpgesteld en controleren, en schermpje terug uit, mischien soms ook nog eens een blik op het histogram voor de zekerheid). Soms kijk ik ook eens vlug door men foto's om te controleren of ik een bepaald beeld zeker heb, maar voor de rest blijft het meestal uit.
      - 2000 foto's met 1 batterij op een D70
      - 1000 foto's met 1 batterij op een D200

Mijn werkwijze is ongeveer hetzelfde maar dit haal ik nooit

Waar koop je die super batterijen
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

als je het lcd scherm niet standaard aan laat gaan na elke foto, kan makkelijk 1000 foto's trekken per batterij met een D200
        ik werk er al langer als een jaar mee, heb twee batterijen en ben nog geen enkele keer in de problemen gekomen... nogthans kwam ik ook met 4500 foto's terug van mijn reis naar mexico onlangs... op een fotoshoot trek ik best ook wel 600-1000 foto's doch nog nooit in de problemen gekomen...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De laatste gebrukers ervaringen lijken me al positiever, maar ik vind het wel jammer dat ik een D200 koop en dan het LCD scherm niet mag gebruiken.

Sven

Comment

Vorig weekend naar Spa-Francorchamps geweest.
            Daar op de kop 1200 foto's genomen met 2 bat.
            1 batterij had nog voor 25% capaciteit.
            LCD stond op 20 sec. en heel veel gebruikt. (scherptecontrole)

Groetjes.
            lucv.be - instagram - facebook

Comment

Sven,

Het valt allemaal best mee in de praktijk. De D200 haalt inderdaad niet het niveau van de D70 qua batterijkapaciteit, maar je kan heel ver geraken als je een beetje op de 'grootverbruikers' let (vooral het LCD scherm indien langdurig aan en op hoge intensiteit, veelvuldig gebruik van AF assist light,of continuous focus mode zeker met niet-AF-s lens).

Als je een MB-D200 gebruikt met twee EN-EL3e batterijen heb je normaal minstens de kapaciteit zoals je die kent van een D70 (alle andere factoren gelijk gebleven).

Twee weken geleden nog een shoot gedaan op een firma-event: ca. 700 shots gespreid over een 10-tal uur, auto review na elk shot gedurende zo'n 10sec, 20% met een VR lens, 90% met AF-s lens, heel veel AF assist aan (want 70% binnen en met flits). Eindbalans: 1 batterij leeg, andere nog 85% vol.

Daar kan ik in elk geval mee leven

Ik heb wel al hier en daar opgepikt dat sommige van de (recent leverbare) EN-EL3e clone batterijen het vaak minder goed doen dan de Nikon originals.

René
              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

De laatste reacties hebben me toch terug in de twijfel-zone gebracht.

Als ik het goed begrijp:
                - Gebruik het LCD scherm zo min mogelijk
                - Neem een batterypack (was ik toch van plan)
                - voorzie 4 batterijen van originele Nikon
                - Evalueer het batterij niveau pas na 5 volledige ladingen.

Ik bekijk deze topic nog een week of 2 en dan beslis ik definitief.

Sven

Comment

Ik plan minstens één extra batterij aan te schaffen. In het verleden had ik altijd extra batterijen voor het fototoestel bij de hand. Als is het maar dat ik verder kan fotograferen terwijl het andere setje oplaadt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
                    De laatste reacties hebben me toch terug in de twijfel-zone gebracht.

Als ik het goed begrijp:
                    - Gebruik het LCD scherm zo min mogelijk
                    - Neem een batterypack (was ik toch van plan)
                    - voorzie 4 batterijen van originele Nikon
                    - Evalueer het batterij niveau pas na 5 volledige ladingen.

Ik bekijk deze topic nog een week of 2 en dan beslis ik definitief.

Sven
                    Helemaal goed begrepen Sven,

Maar waarom 4 batterijen? Met 3 ben je makkelijk voorzien en moet je ruimschoots die 1000 pics halen op een dag. Je kan tussentijds gewoon een lege accu uit de grip halen en een verse volle terug in de grip doen.
                    De status indicatie van de accu's welke de D200 in een menu heeft geeft dan perfeckt aan wat je nog aan kapaciteit over hebt.

Grtz

Bryan
                    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Koop ook niet teveel batterijen, deze gaan ongebruikt namelijk ook achteruit
                      Indien je meerdere batterijen hebt zet er dan de datum en een nummer in zodat je wat kan volgen dat het niet steeds dezelfde zijn dat je gebruikt, regelmatig gebruikte batterijen leveren namelijk de beste prestaties

Hieronder kan je ook een batterijlader kopen waarmee je de batterijen van de D200/D70 kan laden in de wagen, kan soms wel handig zijn.

Comment

Ik heb met de D200 regelmatig 500-700 geschoten op 1 accu.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

Mijn ervaringen zijn de volgende :

Ik heb een batterijgrip en gebruik dus altijd twee batterijen. In een klein hoekje staat in het boekje te lezen dat de batterijen ook ontladen als er niet met de camera wordt gewerkt. Als je een dag fotografie plant, laad je de batterijen op maar stopt die nog niet in het toestel, dat doe je pas juist voor het trekken. Na het fotograferen, haal je de batterijen er terug uit en legt die apart.
                          Op die manier heb je heel wat energie gespaard.
                          Dirre - dirkcatteeuw@telenet.be
                          ----------------------------------------------
                          Nikon-spul en een beetje glas in een Tamrac zakske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
                            Maar waarom 4 batterijen?
                            Ik wou er 4 nemen omdat ik dan de grip 2 keer kan volsteken.

Sven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                              - 2000 foto's met 1 batterij op een D70
                              - 1000 foto's met 1 batterij op een D200

Mijn werkwijze is ongeveer hetzelfde maar dit haal ik nooit

Waar koop je die super batterijen
                              Dat zijn de gewone batterijen van Nikon hoor. Ik laat wel het scherm inderdaad niet aan gaan na elke foto (ik erger me daar dood aan, dat ding staat constant te blinken terwijl ik door de zoeker kijk als dat automatisch aan slaat na het maken van een foto). Waarschijnlijk doet dat er veel toe. Ik kijk wel regelmatig een foto na op scherpte en nu en dan als er eens niet veel interessants is kijk ik zelfs even naar wat ik al allemaal heb. Die AF assist lamp is het eerste wat ik af leg bij de aanschaf van een camera (en de manier waarop je die moet afleggen op de Nikon F65 is de belangerijkste reden geweest om hem indertijd te vervangen), mischien dat dat er ook toe doet.
                              Ik zal er trouwens binnenkort ook 4 hebben (heb er nu 2, meer is handig op een festival waar je 2000 foto's per dag maakt of als je eens (schande schande) vergeet om de batterijen op te laden). Als je geld genoeg hebt voor een camera als de d200 denk ik dat 2 extra EN-EL3e batterijtjes er ook nog wel af zullen kunnen. Waarom iedereen die grip aanraad voor langere batterijduur snap ik wel niet zo goed, alsof het zo'n onmogelijk werk is om tussenin eens een batterij uit je zak te halen, lijkt me even eenvoudig als een CF kaartje vervangen.
                              De grip heb ik wel besteld, maar das voor extra stabiliteit en omwille van de portretmogelijkheden. Niet zozeer omdat de tweede batterij dan al klaar zit.

Comment

Working...
                              X