Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON EOS 5D = niet echt lekker scherp? Instellingsfout? Iemand Tips?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CANON EOS 5D = niet echt lekker scherp? Instellingsfout? Iemand Tips?

    Hallo Allemaal, ik had altijd de canon 350D, perfect cameraatje, alleen je wil toch meer......full-frame etc. Dus ik heb nu de 5D, mooie camera, alleen ik hik tegen een probleem aan. Als ik foto's maak, ben ik niet tevreden over de scherpte van de foto. Deze is gewoon niet top-scherp. Zeker met een uitgezoemd beeld van bv 28 mm tot 50 mm. Als ik inzoem tot ongeveer 100 mm dan is de scherpte al een stuk beter, zeker als het onderwerp dat redelijk ingekaderd wordt. Dan zijn de problemen het minst.

    Om wat meer inzicht te krijgen volgt hier nog wat info, het kan niet aan het volgende liggen:
    -De lens, ik fotografeer met de 24-105 L serie, perfect lens. (met andere lensen heb ik ook het zelfde probleem, dus de lens is niet het probleem)
    -AF. De autofocus werkt ook gewoon goed, en ik stel 100% het punt scherp dat ik scherp wil hebben en krijg ook het signaal dat er op gefocust is. Verder als ik handmatig instel geeft dat ook niet het juiste resultaat.
    -sluitertijd. Ook al werk ik met een snelle sluitertijd en/of niet het laagste diafragma getal, dan nog niet de juiste scherpte.

    Kortom, de scherpte van mijn 5d haalt het bij lange na niet bij de scherpte van de 350d. Heeft iemand ook dit probleem gehad of weet iemand of er een instelling fout kan staan?

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Gr,

    Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

  • #2
    Re: CANON EOS 5D = niet echt lekker scherp? Instellingsfout? Iemand Tips?

    Ik weet dat je scherpte kan wijzigen in je toestel bij beeldstijl van 0 tot +7 (moet ik hier wat mee doen? En waar moet ik de scherpte dan op zetten)

    Of is het toch een ander probleem?

    Ik hoor het wel....

    Alvast bedankt,

    Vincent
    Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

    Comment


    • #3
      Re: CANON EOS 5D = niet echt lekker scherp? Instellingsfout? Iemand Tips?

      Hi Vin1

      Denk dat je zelf eens wat testfoto's moet maken met verschillende instellingen.
      Wel zou ik je aanraden om foto's te nemen in raw formaat en dan ze apart te bewerken in software ivm scherpte, contrast, lichtcompensatie, wb enz...
      Dan kan je alles neutraal laten staan in je camera, daar dit toch op de pc gebeurt.
      Mvg,
      SW
      BD1071BE

      Comment


      • #4
        Re: CANON EOS 5D = niet echt lekker scherp? Instellingsfout? Iemand Tips?

        De sharpening op een consumer camera staat altijd veel hoger dan deze van een prof camera. Ik veronderstel dat je JPG foto's met elkaar vergelijkt?

        Comment


        • #5
          Re: CANON EOS 5D = niet echt lekker scherp? Instellingsfout? Iemand Tips?

          Zijn de beelden ook soft in het midden van de foto's of eerder naar de rand?
          Op een full frame body vallen veel goeie lenzen wat tegen omdat ook de altijd wat minder scherpe rand van objectieven ook mee op de foto staan. Zelfs bij goed L-glas is dit ook mogelijk.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: CANON EOS 5D = niet echt lekker scherp? Instellingsfout? Iemand Tips?

            Dit probleem had ik met mijn 30D!!!

            Ik had hier voor een 350D gehad en daar waren de foto's van scherper. Nu heb ik mijn parameters aangepast en de scherpte 2 streepjes hoger gezet, saturatie en contrast 1 streepje en dit heeft veel betere resultaten.

            Wat je ook kan doen is op raw schieten. Dan kan je dat achteraf nog doen.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: CANON EOS 5D = niet echt lekker scherp? Instellingsfout? Iemand Tips?

              Kan ook aan het body liggen.
              kennis van mij had het zelfde probleem. Omgewisseld voor een ander body : probleem opgelost

              alex
              Website : www.alextimmermans.com
              Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
              Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

              Comment

              Working...
              X