Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 30d of Nikon D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 30d of Nikon D200

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Euh de zoeker verschilt amper tussen een 30D en een D200
    ... OK... de cijfers dan maar... Zoekers op huidige APS-C DSLRs, van klein naar groot...

Model: coverage, magnification, size
    Canon 400D: 95%, 0.8, 0.5
    Canon 30D: 95%, 0.9, 0.526
    Nikon D40X: 95%, 0.8, 0,533
    Sony A100: 95%, 0.83, 0.553
    Pentax K100D: 96%, 0.85, 0,566
    Nikon D200: 95%, 0.94, 0.626
    Nikon D80: 95%, 0.94, 0.626 (idem als D200)
    Pentax K10D: 95%, 0,95, 0.633

De discrepantie tss magnification en size is te wijten aan de crop factor van de Canons die met 1.6 ipv 1.5 een kleinere sensor hebben, maw ook een kleinere zoeker voor dezelfde vergroting.

Bron: http://www.neocamera.com/feature_viewfinder_sizes.php

Ik laat je je eigen conclusies trekken...

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik denk dat Nikon beter schuift.....
      Ik heb voor de D200 gekozen omdat de gele letters op de strap mijn ogen beter doen uitkomen.

Jongens toch, het is toch weer de zoveelste stomme merkenoorlog.
      Zielige forumvervuiling vind ik dat.
      Meer foto's op mijn website

Comment

Discussies moeten mogelijk zijn, ik heb maar één verzoek . . . hou het een beetje netjes anders ben ik verplicht deze discussie te sluiten . . . en daar is de TS dan ook weer niets mee.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          ... OK... de cijfers dan maar... Zoekers op huidige APS-C DSLRs, van klein naar groot...

Model: coverage, magnification, size
          Canon 400D: 95%, 0.8, 0.5
          Canon 30D: 95%, 0.9, 0.526
          Nikon D40X: 95%, 0.8, 0,533
          Sony A100: 95%, 0.83, 0.553
          Pentax K100D: 96%, 0.85, 0,566
          Nikon D200: 95%, 0.94, 0.626
          Nikon D80: 95%, 0.94, 0.626 (idem als D200)
          Pentax K10D: 95%, 0,95, 0.633

De discrepantie tss magnification en size is te wijten aan de crop factor van de Canons die met 1.6 ipv 1.5 een kleinere sensor hebben, maw ook een kleinere zoeker voor dezelfde vergroting.

Bron: http://www.neocamera.com/feature_viewfinder_sizes.php

Ik laat je je eigen conclusies trekken...

Wim
          Ja en? Dat verschilt dus amper. Dit zegt dus ook al niets over de brightness die bij een 30D hoger is dan bij een D200. Ik zou zeggen kijk er eens door dan weet je wel beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
            Ja en? Dat verschilt dus amper. Dit zegt dus ook al niets over de brightness die bij een 30D hoger is dan bij een D200. Ik zou zeggen kijk er eens door dan weet je wel beter.
            't Viel me op door er door te kijken (tunnel vision made by Canon)... Sorry man, maar de cijfers zijn juist en daaruit zie je duidelijk dat de zoeker van de D200 19% groter is dan deze van de 30D... Als je dat geen significant verschil noemen kan, dan scheelt er toch echt wel iets met je objectiviteit...

Ik gebruik zelf op m'n K10D (die heeft de grootste zoeker van de APS-C DSLRs) een 1.2x zoekerloupe. Die vergroot in praktijk 18% (dus marginaal minder dan het verschil tss 30D en D200), en da's voor mij weldegelijk een erg relevant verschil dat maakt dat de loupe er permanent op zit!

Over helderheid heb ik nog geen cijfers gezien, en visueel viel me enkel op dat de 30D zo'n minuscule zoeker heeft tg m'n K10D (voor ik de loupe had). Helderheid hangt overigens in belangrijke mate af van het gemonteerde objectief hé. De 30D die ik van een maat probeerde had een Sigma 18-200 erop zitten, met zo'n duister geval kan je moeilijk oordeel van zoekerhelderheid vellen. Vergeleek je de zoekers met eenzelfde objectief?

Maar het zal voor jou allicht niet belangrijk zijn, want dan had je nooit een Canon gekocht... Voor sommigen is de zoeker wel een argument... Ik moet eerlijk zeggen dat je uitspraak me je commentaren heel anders zal doen lezen in de toekomst... jammer...

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              't Viel me op door er door te kijken (tunnel vision made by Canon)... Sorry man, maar de cijfers zijn juist en daaruit zie je duidelijk dat de zoeker van de D200 19% groter is dan deze van de 30D... Als je dat geen significant verschil noemen kan, dan scheelt er toch echt wel iets met je objectiviteit...
              Dat is geen significant verschil om de simpele reden dat dit niet weergeeft hoe bruikbaar de viewfinder is nog hoe deze zich tov elkaar vgl. Dit geeft immers maar 1 gedeelte weer. Ik zei het al kijk eens door beide en je weet wel beter. Er is van geen kanten een wow effect bij rechtstreeks vgl en bij niet rechtstreeks vgl merk je het zelfs niet op. Hoe kan zoiets dan een significant verschil zijn.

Ik gebruik zelf op m'n K10D (die heeft de grootste zoeker van de APS-C DSLRs) een 1.2x zoekerloupe. Die vergroot in praktijk 18% (dus marginaal minder dan het verschil tss 30D en D200), en da's voor mij weldegelijk een erg relevant verschil dat maakt dat de loupe er permanent op zit!
              Maar hier vertrek je van dezelfde basis. Je 18% wil dus iets zeggen. Het verschil van 19% tussen de # camera's is maar 1 deel van het verhaal. Wat het echte verschil is dat is iets helemaal anders. Iedereen moet zijn eigen ogen maar gebruiken. Want er zijn zeker mensen die hiervoor gevoeliger zijn dan andere.
              Over helderheid heb ik nog geen cijfers gezien, en visueel viel me enkel op dat de 30D zo'n minuscule zoeker heeft tg m'n K10D (voor ik de loupe had). Helderheid hangt overigens in belangrijke mate af van het gemonteerde objectief hé. De 30D die ik van een maat probeerde had een Sigma 18-200 erop zitten, met zo'n duister geval kan je moeilijk oordeel van zoekerhelderheid vellen. Vergeleek je de zoekers met eenzelfde objectief?
              Bij mij was het 18-70 op d200 en 17-85 op 30D. Dat was dus nogal vergelijkbaar. En als er 1 ding was dat mij opviel dan was het de voor mij storende lichtshow. Maar ik ben helemaal akkoord dat het gebruikte objectief veel belang heeft. Wat voor mij nog een reden is dat het voordeel mijn inziens hier eerder richting 30D gaat vermits je voor hetzelfde geld een veel lichtsterker objectief kan hebben. En dat verschil ga je meer zien dan het verschil tussen een zoeker van een OLY en een 5D. Wat ook al aangeeft dat je zwaar overdrijft met je minuscule zoeker verhaal.
              Maar het zal voor jou allicht niet belangrijk zijn, want dan had je nooit een Canon gekocht... Voor sommigen is de zoeker wel een argument... Ik moet eerlijk zeggen dat je uitspraak me je commentaren heel anders zal doen lezen in de toekomst... jammer...
              Absoluut de praktijk ervaring heeft mij geleerd dat al die zoekerverhalen steeds zwaar overdreven zijn. Een 5D heeft zeker een grotere zoeker dan mijn 20D/30D of een D200 maar is die van mijn 20D minder bruikbaar een belemmering. Nope van geen kanten. Als er iets is dat aan een Zoeker voor mij beter kan dan is het de coverage want 95% is mij niet goed genoeg ik wil 100%. Al de rest is amper merkbaar en zie je eigenlijk alleen bij een rechtstreekse vgl. Hoe je mijn commentaren leest kan mij niet schelen sowieso moet niemand mij geloven. Dat ze maar eens door die zoekers gaan kijken dan kunnen ze zelf hun eigen mening vormen dat is de enige die van belang is. Ik reageer alleen op van die overdreven statements zoals de jouwe.

Comment

Ok Kevlar, je hebt duidelijk een heel andere mening dan ik... Voor mij is de zoeker het enige element waar ik bij iedere foto mee wordt geconfronteerd, en aldus erg belangrijk. Coverage is inderdaad een deel van het verhaal, maar voor mij minder belangrijk want storende elementen hierdoor kunnen weggecropt worden (toch MPs genoeg hiervoor). Grootte van de zoeker maakt het in het oog houden van de diverse elementen van de compositie gewoon stukken confortabeler en zo vermijd ik makkelijker storende elementen in de achtergrond die ik veel moeilijker kan verwijderen in PP. Ik heb een erg goed gezichtsvermogen (12 op 12 beide ogen), maar dan nog ondervind ik in praktijk echt wel voordeel aan een grotere zoeker. Maar dat ben ik dan maar zeker?

Ik vind het belang van dit verschil niet overdreven, vandaar ook dat ik het onmiddelijk opmerkte toen ik door de 30D keek omdat een maat in de studio m'n mening vroeg over een setup die hij maakte. Ik vgl zelfs niet expliciet, dat deed ik pas nadat ik het tunnel effect meende te constateren (en ervan schrok dat het me zo extreem leek). En dan nog vergeleek ik enkel omdat ik zeker wou zijn dat het niet aan de omgeving lag en dus geen foutieve conclusies wou trekken. Ik zal er dan wel gevoeliger aan zijn dan de meesten zeker (of mogen de meesten er niet gevoelig voor zijn omwille van 't feit dat hun dure populaire toestel daarop minder "scoort"?? ).

Bon, let's agree to differ... Anderen moeten maar uitmaken waar zijzelf staan. Het is en blijft een verschil tss de 30D en de D200 dat voor sommigen zal opvallen bij iedere foto die ze nemen, en bij anderen onzichtbaar blijkt...

Over naar het volgende topic...

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Discussies moeten mogelijk zijn, ik heb maar één verzoek . . . hou het een beetje netjes anders ben ik verplicht deze discussie te sluiten . . . en daar is de TS dan ook weer niets mee.
                  Inderdaad. En het zijn die eindeloze discussies "mijn kind, mooi kind" die anderen de goesting ontnemen om nog te proberen iets zinnigs bij te dragen.
                  Waarschijnlijk zal ik hier wel weer een reactie op krijgen in de aard van "daar zitten we ook niet op te wachten".
                  En daar lig ik dan ook weer niet wakker van.
                  Het zou veel leuker voor iedereen zijn mocht men de keuze van een ander respecteren in plaats van een eindeloze welles, nietes discussie op gang te trekken.
                  Op zich niet erg, want een discussie kan ook aangenaam en leerrijk zijn, maar hier ontaarden ze toch wel snel in giftige opmerkingen.
                  Mijn mening maar natuurlijk.

Maar ja wie ben ik (en de andere onthouders) ?
                  Groetjes.
                  Henri

Comment

Na een kort overleg onder de moderatoren hebben we besloten het topic weer te openen.
                    Last edited by Franciskine; 9 mei 2007, 18:51.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

na lang wikken en wegen heb ik vandaag de knoop doorgehakt!

mijn eos 30d met 17-85 usm lens en flits is besteld,
                      samen met den grip, een pielleke, een cf kaartje en een rugzakje.

kwestie van volledige geëquipeerd te zijn hé

toedeloe
                      >> CaNon 30D - 17/85mm USM - 50mm 1.4II - Peleng Fish Eye 8mm - 430ex <<

Comment

van harte met je aankoop en heel veel plezier er mee.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Wel... gefeliciteerd

En dit had ik evengoed gedaan mocht je een D200 gekocht hebben
                          Greetz Geert.
                          Canon gerief...

Comment

att bouk,

jij ook veel plezier toegewenst met je nieuwe speeltje

en ik wou zeker geen merkenoorlog starten.

grtz!
                            >> CaNon 30D - 17/85mm USM - 50mm 1.4II - Peleng Fish Eye 8mm - 430ex <<

Comment

Working...
                            X