Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
And here we are! On top of the post you can see the world first picture showing the upcoming new Sony A77 and A65 translucent models! Sony original plan was to announce those cameras in July but the announcement has been delayed to late August because of the recent production issues that external suppliers had
Ik aan het zoeken naar een ND filter voor mijn sigma 10-20 nu na het topic over deze filters gelezen tehebben.
Ben ik is na gaan denken over onder andere de prijs aangezien dit de B&W slim zullen moeten worden.
Mijn sigma 10-20 F3.5 heeft een filter diameter van 82 mm.
Nu mijn planning is mijn alpha 300 in de loop der tijd te vervangen door een fullframe.
Vroeg ik mezelf af of de sigma nog wel voldoet op een fullframe volgens mij niet?
Welke lens raden jullie aan om als vervanger van de 10-20 aan te schaffen voor een fullframe?
De bedoeling hiermee is om te kijken of de filter maat overeen komt en het geen ''weggegooid'' geld is...
Natuurlijk is het belangrijker een goede breedhoek andere maat als 82 mm te kopen als een slechte maar wel met 82 mm filter diameter.
Ik aan het zoeken naar een ND filter voor mijn sigma 10-20 nu na het topic over deze filters gelezen tehebben.
Ben ik is na gaan denken over onder andere de prijs aangezien dit de B&W slim zullen moeten worden.
Mijn sigma 10-20 F3.5 heeft een filter diameter van 82 mm.
Nu mijn planning is mijn alpha 300 in de loop der tijd te vervangen door een fullframe.
Vroeg ik mezelf af of de sigma nog wel voldoet op een fullframe volgens mij niet?
Welke lens raden jullie aan om als vervanger van de 10-20 aan te schaffen voor een fullframe?
De bedoeling hiermee is om te kijken of de filter maat overeen komt en het geen ''weggegooid'' geld is...
Natuurlijk is het belangrijker een goede breedhoek andere maat als 82 mm te kopen als een slechte maar wel met 82 mm filter diameter.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen???
de filtermaat hoeft niet exact overeen te komen, daar bestaan aanpassingsringen die het mogelijk maken het filter te gebruiken op objectieven met kleinere diameter, dus je hebt een speling, maar misschien niet echt aan te raden voor FF breedhoek, misschien heeft daar iemand ervaring mee.
gebruik zelf B&W ND filter op FF (10stops) zowel op breedhoek als op standaard zoom,
op standaard zoom gebruik ik regelmatig de 10stop B&W in combi met 4 stop Hoya zonder enig probleem, zijn beide goede filters, de LCW fader 10stop mkii is daarentegen matig van kwaliteit en geeft bij 4 stops reeds vignetting op FF bij grote sluitertijden (>=30s).
Op breedhoek heb ik nog geen combi van filters geplaatst zal wel iets kritischer zijn.
Oke ik heb wel is van de ringen gehoord maar ben er toch een beetje huiverig voor.
Vandaar dat ik erg aan het kijken ben wat de volgende breedhoek zal worden?
Of denken jullie dat de sigma 10-20 goed presteerd op FF?
ik heb tevens de 2 kit lenzen en dan de sigma 10-20 F3.5 en de sony 70-400G
Voor daar tussen wil ik de sony 24-70 carl zeiss nog aanschaffen maar daar moet ik nog even voor sparen !
Als ik het goed begrijp is de 10-20 op een crop 15-30 toch?
Maar het gaat natuurlijk om de kijkhoek van de lens en niet om de aantal mm's?
Of denken jullie dat de sigma 10-20 goed presteerd op FF?
10-20 is geen FF-lens.
Wil je naar FF, dan ga je beter naar een CZ16-35 zien zou ik zeggen, of een Sigma 12-24 als je nog breder wil.
Sony zal nog wel een keer met een 12-xx komen voor FF, maar voorlopig is die er nog niet.
ps. waarom wil je naar FF ? Is de beeldkwaliteit die je nu hebt niet voldoende ?
Mijn FF is terug de deur uit. Wat voor mij tegenwoordig de top aan fotoplezier is, is bv. a700 met een goed stel lenzen, een goeie mix van zoom en prime en sommige lekker compact.
Sigma 8-16 en CZ16-80 vind ik onvervangbaar. De body doet er eigenlijk niet zoveel toe hoor.
De beschikbaarheid van lekker lichte en compacte aps-c-lenzen van heel goeie kwaliteit is de grootste plus.
De a900 is een fantastisch toestel, maar levert veel meer dan ik nodig heb, en biedt nooit de handig compacte oplossing die ik het liefste gebruik.
Ja. 15-30 op FF komt met jouw 10-20 op aps-c overeen, dus met die 16-35 zit je dan wel goed.
Wil je goedkoper, dan zou ik naar een tweedehands Minolta 17-35D uitkijken. Daar was ik op een a900 eigenlijk ook tevreden van.
Volopen levert ze niet de beeldkwaliteit van de CZ natuurlijk. Maar 1 à 2 stops dicht geknepen is ze wel heel goed, en voor landschap gebruik je ze normaal toch niet wijdopen.
En je vind ze voor een fractie van de CZ-prijs.
Maar omdat de 10-20 geen FF is kan ik dan zeggen dat in de aangegeven 10-20 verekend is voor de crop camera?
Dus dat de beeldhoek met een 10-20 die wel voor een FF geschikt is het zelfde is als de 10-20 die niet geschikt is voor de FF op een crop? beide bijvoorbeeld 110 graden?
En misschien is dit gesnede koek voor de meeste hier maar :
Zijn alle beeldhoeken van alle lenzen met een brandpuntafstand van 10 mm gelijk?
Er vanuit gaand dat alle lenzen op dezelfde camera staan en alle dan wel of niet geschikt zijn voor de FF.
Dus bijv sony 16-35 geschikt voor FF = beeldhoek 110 graden op 25 mm
sony 24-70 geschikt voor FF = beeldhoek 110 graden op 25 mm
Nee, 10mm op FF geeft een ander beeld dan 10mm op aps-c.
De aps-c-sensor is kleiner. Het gevolg is dat je automatisch de rand van het FF-beeld verliest, dus komt neer op "automatisch croppen"...
Jouw 10mm is geen FF-lens, wat wil zeggen dat het licht dat deze lens door laat niet het hele FF-sensoroppervlak dekt. De lens is gebouwd om slechts een aps-c-overvlak correct te belichten. Als je de lens op een FF zet, krijg je zwarte randen rondom je beeld.
Als je CZ16-35 op jouw aps-c-body zet, dan zal een deel van het licht naast die sensor vallen, dus krijg je vanzelf de beeldbreedte van een 24mm lens te zien als je op 16mm een foto neemt.
Prima ervaringen huer met mijn Sony.
Geweldige kleuren en lenssysteem.
Alleen hoge ISO is slecht, maar dat heb ik niet per se nodig en op lage ISO's zijn kleuren en contrast geweldig, wat wil je nog meer?
Dus bijv sony 16-35 geschikt voor FF = op 25 mm
sony 24-70 geschikt voor FF = op 25 mm
Dus zijn de beeldhoeken ALTIJD gelijk bij het voorbeeld of soort gelijken voorbeelden?
Ja.
Maar fabrikanten vermelden op hun product wel eens een ander bereik dan wat je optisch werkelijk te zien krijgt. Zo haalt een Sigma 50-500 in de realiteit slechts 475mm of zoiets.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment