Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Maar fabrikanten vermelden op hun product wel eens een ander bereik dan wat je optisch werkelijk te zien krijgt. Zo haalt een Sigma 50-500 in de realiteit slechts 475mm of zoiets.
Vandaag contact gehad met de winkel en die met b&w.
Nu is het zo dat er eigenlijk alleen uv en pol filters op 82 mm gemaakt worden.
Wel kun je er special laten maken zelfs een slim line plusminus 250-350 euro per stuk.
Dus of tewel en erg erg duur filter kopen of over schakelen op een andere lens met 77 mm. Wat eigenlijk wel de bedoeling is maar nog niet nu.
Nu is voor mij de vraag zal ik met 24 mm op Crop dus nog de factor bereken breed genoeg zijn...
cameranu is niet de goedkoopste maar hebben de meeste filters in voorraad, bij sommige leveranciers heb je wachttijden die kunnen oplopen tot 6 maand !
gebruik hoya en B&W en kwaliteit is zekers evenwaardig !
24mm op APS is niet echt een grote breedhoek, zit zowat op de grens tussen standaard en breedhoek, maar misschien wel perfect bruikbaar voor je doeleinden.
Waarom zou je overgaan naar FF met toestellen zoals de a77 en de a6xx die op komst zijn ?
Mag ik vragen waart je de b&w nd110 op 82 mm ziet staan
Ik dacht niet dat deze filter bestond (of althans niet als dusdanig voorkomt in de catalogus van B+W) maar deze staat er wel Light Craft Fader ND Filter Ultra Mark II 82 mm en kan misschien een alternatief zijn?
Zou iemand mij duidelijk uit kunnen leggen hoe je te werk gaat met deze filter.
Ik snap natuurlijk de functie van deze filter.
Maar hoe werken jullie hiermee?
Want ik heb gelezen over met hoge iso beginnen om te testen ?
Maar hoe stellen jullie scherp?
En als je jullie gaan rekenen met de lichting hoe doen jullie dit?
Alvast bedankt
kan vertellen hoe ik zulke filters gebruik, wil niet zeggen dat dit de juiste methode is.
-bij gebruik voor behoud diepe kleuren bij vol zonlicht gebruik ik dit normaal alsof er geen filter opstaat, maar daar beperk ik me meestal tot een 4 stop filter.
-voor opnames met lange sluitersnelheid >= 30seconden hangt het een beetje af van het toestel, de NEX heeft het voordeel (een van de grote voordelen van elektronische weergave toz van optische) dat die het beeld nog altijd toont bij 10stop ND filter, dus kun je nog altijd compositie en ook scherpte inschatten met filter op objectief.
met de a900 ga ik als volgt te werk.
vooreerst heb ik een compositie in mijn hoofd en dan zoek ik zonder filter de goede opname hoek door de zoeker, als ik denk dit gevonden te hebben plaats ik het toestel op statief. Alhoewel AF nog werkt met ND filter zet ik het toestel op MF.
Zoek juiste kadtratie en corrigeer focus. Zorg dat het toestel in A- mode staat (kunt ook s-mode gebruiken hangt van eigen voorkeur af), plaats het filter op het objectief en start dan met lichtmeting. Op de a900 kan ik wel de zoeker afsluiten om te beletten dat er licht achter langs de zoeker binnenvalt want dit beïnvloedt verkeerdelijk de lichtmeting, met de NEX is dit niet nodig. Ik zoek nu een diafragma waarde waarbij de sluitertijd overeenkomt met 30sec. Als ik opnames maak van <= 30sec kan ik nu afdrukken. Als ik langere sluitertijden wens plaats ik het toestel in M mode belichting in Bulb. Pas nu het diafragma aan zodanig dat ik de gewenste sluitertijd krijg.
Als je het diafragma met 1 stop verkleint vb van f2,8 naar f4 verdubbelt de opname tijd. Immers verdubbeling van de tijd komt overeen met 1stop (bvb van 1 naar 2 sec)
dit is een tabelleke met diafragma waardes welke telkens 1 stop verschil geven:
f2,8-f4-f5,6-f8-f11-f16-f22-f32
dus als ik bvb in a-mode het volgende meet f11 bij 30s en ik wil een opname maken van 60s dan plaats ik het diafragma op f16, wil ik een 2 minuten opname (120s) dan plaats ik diafragma op f22.
Tracht van zoveel mogelijk f-waarde te beperken tot max.f20, ISO 160 te gebruiken en als het niet anders kan ISO 100.
Belangrijk is een stevig, lees zwaar, statief, als er veel wind is trilt het geheel en krijg je onscherpte, ook hier hebben compacte toestellen zoals NEX een voordeel vangen veel minder wind.
Gebruik draadloze afstandsbediening bijgeleverd met de a900, deze werkt ook met de NEX, maar is niet echt nodig, verifieer tijdopname (>30s) op GSM
Kijk altijd naar histogram om belichting te verifiëren, is de methode welke mij althans toelaat zeer nauwkeurig de belichting te controleren.
Zorgen dat sensor zo veel mogelijk vrij van stof is, wordt heel zichtbaar bij langere sluitertijden als je het contrast wat optrekt.
NR voor lange sluitertijden plaats ik op aan, dit heeft wel als gevolgl als je een opname van 1 minuut maakt dat het toestel ongeveer nog een extra minuutje nodig heeft voor NR,zo wordt de tijd nodig voor een 1 minuut opname 2 minuten.
De 1ste keer gaat dat misschien niet zo goed lukken, en zul je hier en daar moeten bijsturen, maar zo als met alles moet je wat ervaring opbouwen en kun je na een tijdje alles vrij goed inschatten en van de 1ste maal correcte opnames maken.
Alles hangt natuurlijk ook af van het gewenste resultaat dat je wenst te bekomen.
Hoop dat dit duidelijk genoeg is.
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Sony 85mm 2.8? Op Kurtmunger vind ik positieve dingen, idem voor Dyxum (wel maar 13 reviews).. Maar ik hoor toch graag jullie mening
Ik heb momenteel de Minolta 50mm 1,7 en de Sigma 10-20. Ik ga straks de Sigma 18-250 bestellen, dit om een goeie allround lens te hebben voor op reis. Maar ik zou naast mn 50mm graag nog een lichtsterke prime hebben, maar de Sony 85mm 1.4 versie is me iets te duur.
De 2.8 versie zou ik dan gebruiken voor binnenhuis fotografie (lees: foto's op kleine festivalletjes waar ik voor werk).
"Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard 500px
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Sony 85mm 2.8? Op Kurtmunger vind ik positieve dingen, idem voor Dyxum (wel maar 13 reviews).. Maar ik hoor toch graag jullie mening
Ik heb momenteel de Minolta 50mm 1,7 en de Sigma 10-20. Ik ga straks de Sigma 18-250 bestellen, dit om een goeie allround lens te hebben voor op reis. Maar ik zou naast mn 50mm graag nog een lichtsterke prime hebben, maar de Sony 85mm 1.4 versie is me iets te duur.
De 2.8 versie zou ik dan gebruiken voor binnenhuis fotografie (lees: foto's op kleine festivalletjes waar ik voor werk).
Mijn "toekomstige schoonzus" heeft die lens een hele poos terug gekocht
Heb hier eens een scherpte test met de zeiss gedaan, de 85f2.8 is super op dat vlak! Bokeh ook allemaal in orde...eigenlijk alles
Behalve:
-bouwkwaliteit zuigt (maar logisch gezien zijn prijs, all-in op de optiek )
-AF traag als't niet fantastisch licht is op een A500 en A700...op de A580 vermoedelijk een stuk beter maar dat is een beredeneerd gokje
Voor nog geen 200 euro raad ik deze lens ook zeker jou aan Nick
Comment