Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale reflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: digitale reflexcamera

Oorspronkelijk geplaatst door Doggen Bekijk bericht
    Alle Nik(k)o(r)n lenzen passen op de D40. Zelfs de oude manuele (haarscherpe) lenzen uit de jaren 70 en 80. Je hebt alleen geen autofocus en lichtmeting. Je moet dus gewoon manueel scherpstellen en je belichting instellen via je histogram of waarom niet, een lichtmeter, zoals echte fotografen vroeger deden.
    Actiefoto's nemen is door het ontbreken van autofocus moeilijk (onmogelijk) maar portret- en landschapsfotografie is met de D40 en oudere lenzen echt geen probleem. Integendeel ... je leert op die manier heel wat van fotografie.
    Dat kan wel, maar ik verkies toch zelf te bepalen wanneer ik naar "photography learning mode" overschakel en daarnaast gewoon de moderne functionaliteit van recente bodies te gebruiken voor de meeste andere gelegendheden.

Als ik vandaag een basis-Nikon zou kopen, dan zou het in elk geval een D50 zijn, eventueel zelfs tweedehands, in plaats van een D40. De motor uit de D40 schrappen is een niet echt verstandige vorm van kostenbesparing op een basistoestel en jaagt uiteindelijk de gebruiker op kosten als die na de aankoop van de initiële kitlens ook eens iets anders wil gaan kopen. Veelal zal die dan bij de dure Nikon lenzen terecht moeten in plaats van bij third party lenzen de vrije keuze te hebben.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht
      Het is de D40 geworden, met lens 18-55 en 55-200.

Nu nog veel lezen en uitproberen hoe alles werkt !

Bedankt voor de tips en uitleg allemaal.
      gefeliciteerd en veel plezier ermee!!
      Bij mij zal het waarschijnlijk ook de d40 worden maar dan met kitlens alleen voorlopig.
      heeft de 50-200 VR? (ik dacht dat deze die in de kit verkocht wordt geen stab. heeft)
      Mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald hebt?
      Groetjes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aned Bekijk bericht
        gefeliciteerd en veel plezier ermee!!
        Bij mij zal het waarschijnlijk ook de d40 worden maar dan met kitlens alleen voorlopig.
        heeft de 50-200 VR? (ik dacht dat deze die in de kit verkocht wordt geen stab. heeft)
        Mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald hebt?
        Groetjes!
        Ik heb er € 735 voor betaald.

De 50-200 lens van mijn kit heeft wel een stabilisator.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Dat kan wel, maar ik verkies toch zelf te bepalen wanneer ik naar "photography learning mode" overschakel en daarnaast gewoon de moderne functionaliteit van recente bodies te gebruiken voor de meeste andere gelegendheden.

Als ik vandaag een basis-Nikon zou kopen, dan zou het in elk geval een D50 zijn, eventueel zelfs tweedehands, in plaats van een D40. De motor uit de D40 schrappen is een niet echt verstandige vorm van kostenbesparing op een basistoestel en jaagt uiteindelijk de gebruiker op kosten als die na de aankoop van de initiële kitlens ook eens iets anders wil gaan kopen. Veelal zal die dan bij de dure Nikon lenzen terecht moeten in plaats van bij third party lenzen de vrije keuze te hebben.
          Waar is de tijd dat iedereen nog manueel focuste Mits wat oefening en nadenken over DOF kom je al een aardig eindje hoor En Sigma HSM werkt op een D40

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Waar is de tijd dat iedereen nog manueel focuste Mits wat oefening en nadenken over DOF kom je al een aardig eindje hoor En Sigma HSM werkt op een D40

MVG,
            Frank, ik begrijp wat je bedoelt, dat wel, maar . . . collega van me wil overstappen van analoge fotografie naar digitale, hij heeft nog enkele oudere nikkors, bedoeling is vooral foto's te nemen van zijn zeer jonge kinderen. Ik heb hem dus ook een 2de hands D50 aangeraden en kunnen bezorgen. Manueel focussen op sterk bewegende onderwerpen . . . ik zie dat ook niet direct zitten . . . D40 en D40X, st
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht

MVG,
              Frank, ik begrijp wat je bedoelt, dat wel, maar . . . collega van me wil overstappen van analoge fotografie naar digitale, hij heeft nog enkele oudere nikkors, bedoeling is vooral foto's te nemen van zijn zeer jonge kinderen. Ik heb hem dus ook een 2de hands D50 aangeraden en kunnen bezorgen. Manueel focussen op sterk bewegende onderwerpen . . . ik zie dat ook niet direct zitten . . . D40 en D40X, hele goeie camera, niks op aan te merken maar de afwezigheid van die interne motor blijft toch volgens mij een steek die nikon heeft laten vallen.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Goede prijs mag ik vragen waar...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Frank, ik begrijp wat je bedoelt, dat wel, maar . . . collega van me wil overstappen van analoge fotografie naar digitale, hij heeft nog enkele oudere nikkors, bedoeling is vooral foto's te nemen van zijn zeer jonge kinderen. Ik heb hem dus ook een 2de hands D50 aangeraden en kunnen bezorgen. Manueel focussen op sterk bewegende onderwerpen . . . ik zie dat ook niet direct zitten . . . D40 en D40X, hele goeie camera, niks op aan te merken maar de afwezigheid van die interne motor blijft toch volgens mij een steek die nikon heeft laten vallen.
                  Ik weet het Francis, maar in ELK topic over instap DSLR wordt de D40 neergesabeld om dit feit, terwijl het op andere vlakken een voortreffelijk en goedkoop cameraatje is

Overigens is AF is op vlak van snel bewegende onderwerpen ook niet altijd perfect. Hoeveel foto's zou ik al weggekieperd met de D70 en de toenmalige 70-210 f4-5.6 omdat ze ronduit soft waren omdat de focus niet tegen zijn taak opgewassen was? Zelfs met D2x en de oude AF 80-200 f2.8 ging het wel eens mis Dan kan ik mij levendig voorstellen dat de D50 met die oude Nikkors voor actie wel meer dan 1 keer de mist in zal gaan

En hoe worden in topics over sport en andere snel bewegende voorwerpen toch telkens weer de snellere HSM/AFS objectieven naar voren gebracht als zijnde DE oplossing voor snelle en accurate focus

En voor low-light fotografie heb je nog altijd het groene focus assist lampje als je je eigen ogen niet vertrouwt. Ik heb net nog eens manueel gewerkt met mijn AF 50mm f1.8D, en dat ging prima

MVG,

Comment

Waw, goede prijs en zeker als hij vr heeft.
                    De kits die ik hier overal heb gezien hebben de 55-200 zonder vr...
                    Ga er eens naar vragen!

Comment

Working...
                    X