Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale reflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: digitale reflexcamera

6Mp is op zich zeker voldoende voor geslaagde foto's.

Een voordeel dat 10Mp biedt, is dat je van je foto's rustig minder gewenste stukken af kan knippen en toch nog voldoende beeldmateriaal (bv. 5Mp) over houden. Bij een 6Mp-camera is die speelruimte kleiner.

Als ik jou was, zou ik enkel niet meteen voor een D40 gaan omdat deze beperkingen oplegt aan de lenskeuze: enkel lenzen met een ingebouwde motor (aangezien de camera geen AF-motor meer heeft). Wil je Nikon, kies dan beter voor een D50, D70s of D80.

Daarnaast zou ik in elk geval de verschillende opties een keer in levende lijve gaan bekijken en zien wat me het best ligt.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ik ben ook nieuw en ook aan het rondkijken en lezen.
      Op dit moment, na het lezen van veel reviews, lijkt het toch de d40 te worden.
      Heb er nog niets negatiefs over gelezen behalve dan dat hij geen motor aan boord heeft maar het gewicht is een grote + en lenzen moet ik toch nog mee beginnen...
      De kitlens van de d40 is ook het beste uit de reeks in een vergelijkende test in 'What digital camera'

Maar slecht is zeker geen enkel van de modellen die je noemt.

Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aned Bekijk bericht
        ... lenzen moet ik toch nog mee beginnen...
        Ook als je nog aan je lenskeuze moet beginnen, is je keuze beperkter dan met een ander toestel . Voor een aantal goedkopere alternatieven zonder interne motor zal je immers niet kunnen kiezen.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door katrien_h Bekijk bericht
          Eerst dacht ik de canon 400 D te nemen, aangezien dit mij een zeer goed toestel lijkt (10 mp).
          Dat is het zeker.
          Maar nu ben ik aan het twijfelen of ik niet beter een camera kan nemen zoals de nikon D40 of pentax k100d die wel minder resolutie hebben, maar waar ik dan binnen datzelfde budget een lens bij kan nemen.
          Aan dat extra objectief ga je zeker plezier beleven. Ik weet niet waar je heengaat in Zuid-Amerka, maar op de K100D ga je aan het compacte DA50-200 objectief erg veel plezier hebben om mensen wat dichterbij te kunnen trekken, en ook natuuropnames zullen een heel andere dimensie krijgen. Andere merken hebben equivalente objectieven, dus dat is zeker geen argument voor de Pentax (tenzij mss de prijs).

Wat mij wel niet handig lijkt bij de pentax is de batterijen (4 x AA).
          Ik heb er met m'n Pentax *istDS nooit last van gehad. En ik had die bij op 3 reizen waar ik telkens 1500 à 2000 foto's nam. Initieel laadde ik dagelijks m'n batterijen op, en had ik een setje CRV3s bij voor de momenten waarop m'n AAs plat waren zonder dat ik ze opnieuw kon opladen. Vermits ik de laatste reis wist dat de *istDS zou worden vervangen door de Pentax K10D (grote broertje van de K100D) gebruikte ik m'n CRV3 sets op. Deze geven wel meer kracht (o.a. snellere AF), maar hebben het nadeel niet heroplaadbaar te zijn.
          Momenteel zou ik Sanyo Eneloop batterijen aanraden in de K100D. Deze zijn herlaadbare AAs, maar verschillen van de meeste andere merken omdat ze hun lading veel langer en stabieler houden. Een collega die de K100D kocht had initieel wat problemen om batterijen te vinden die hun lading hielden, en gebruikt nu herlaadbare AAs van Duracell, die volgens hem ook een aanzienlijke verbetering waren...
          Eén ding nog over AAs. Als je in Zuid-Amerika een probleem met je batterijen hebt waardoor je niet meer kan fotograferen, ga je in iedere mini-supermarkt gewone AAs vinden waarmee je toch een 30 à 40 beelden gaat kunnen maken, en zo mss de dag kan rondmaken voor je in je hotel je reguliere batterijen terug kan laden. In geval van een camera met niet-AAs ben je de rest van de dag verloren... Dat voordeel ben ik nu met m'n K10D kwijt, want die neemt geen AAs meer...

Is 6 mp voldoende voor het "gewone" fotografiewerk? (= foto's nemen op vakantie, op feesten, van de natuur, ... en later portretfoto's)
          Ruimschoots.

Deze zomer ga ik naar zuid-amerika op vakantie, hier hoop ik dan ook mooie foto's te kunnen nemen.
          Zuid-Amerika is een schitterend continent. Ik nam de Pentax *istDS tweemaal mee naar Latijns Amerika (Peru en Costa Rica), en kwam telkens terug met voor mij persoonlijk prachtige beelden. 'k Heb er helaas geen van on-line staan... Welke DSLR je ook verkiest, neem zeker de tijd hem grondig te leren kennen en stel je aankoop zeker niet uit tot vlak voor je reis. De beste resultaten haal je altijd met een camera die je goed kent.

Ik ga na mijn werk eens even door naar de fotograaf. De toestellen eens bekijken en in handen nemen.
          Moet je doen!! Hopelijk vind je een ruim genoeg assortiment om je keuze zo goed mogelijk te maken!

Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

bekijk ook eens wat je later zou willen doen kwa glas etc... Het blijft een dure hobby! Beter goed beginnen dat over enkele weken/maanden hier op het forum uwe inboedel weer te verkopen om naar ander merk te gaan.

Hier staat al zoveel info ... effe zoeken doet wonderen hoor!

veel succes... (en blijf van de D40 af...)
            -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
              (en blijf van de D40 af...)
              Waarom deze opmerking?

Ik ben even langs de fotograaf geweest. Hij zou mij de Nikon D40 + AF-S DX 18-55mm + tamron 55-200mm + geheugenkaart 2gb + tas voor €759 aanraden. Ofwel de olympus E400 DZK (= 10mp, 14-42mm).

Zelf vond ik de D40 wel goed in de hand liggen, de olympus daarentegen had ik te weinig grip.

Enkel twijfel ik nog omdat je, zoals gezegd, een beperking hebt met de lenskeuze. Maar aangezien dit mijn eerste toestel is, en voor mij alles nieuw is, denk ik niet dat ik rap op nieuwe lenzen ga overstappen.

Toch ni gemakkelijk zo een nieuwe camera kopen

Comment

Wat mij wel niet handig lijkt bij de pentax is de batterijen (4 x AA).
                Integendeel...dat is juist een groot voordeel ! Ik gebruik Sanyo Eneloops en Varta Photoaccu AA's en die gaanheeeeeeeeeel lang mee Als je op reis bent en je zit met uitgeputte batterijen, spring je de eerste beste winkel binnen en je kan verder fotograferen op Alkalines. Handig toch?
                Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Waarom deze opmerking?

Ik ben even langs de fotograaf geweest. Hij zou mij de Nikon D40 + AF-S DX 18-55mm + tamron 55-200mm + geheugenkaart 2gb + tas voor €759 aanraden. Ofwel de olympus E400 DZK (= 10mp, 14-42mm).

Zelf vond ik de D40 wel goed in de hand liggen, de olympus daarentegen had ik te weinig grip.

Enkel twijfel ik nog omdat je, zoals gezegd, een beperking hebt met de lenskeuze. Maar aangezien dit mijn eerste toestel is, en voor mij alles nieuw is, denk ik niet dat ik rap op nieuwe lenzen ga overstappen.

Toch ni gemakkelijk zo een nieuwe camera kopen
                  Vond de nikon 40d ook beter in de hand...het gewicht, waar ik zo bang voor was, valt echt mee!

Maar waarom de tamron 55-200 erbij? Er is voor die prijs ook een kit met de 55-200van Nikon erbij...of enkel met de 18-135 zo moet je geen lenzen wisselen...
                  Vind het ook niet makkelijk maar wel leuk

Comment

Ik heb enkele maanden geleden voor eenzelfde keuze gestaan.
                    De D40 was toen net beschikbaar. Ik ben nu ontzettend blij dat ik uiteindelijk voor de D50 heb gekozen, met jawel MAAR 6MP.
                    De eerste maanden heb ik zeer veel geexperimenteerd met mijn kitlens. En de tijd genomen om veel te lezen over objectieven, te praten met andere fotografen, etc.
                    Ik heb nu een lichtsterk zoomobjectief aangeschaft, en de resultaten zijn nu spectaculair.

6MP is ruim voldoende
                    objectief is belangrijker voor de kwaliteit dan de body
                    kwaliteitsglas gaat langer mee dan je body
                    uiteindelijk moet de fotograaf 'het' doen

Misschien vind je nog ergens een gunstig geprijsde D50 of D70 en houd je wat geld over voor een mooi objectief (waarom geen prime)?
                    Nikon D300, D50 -- Sigma 10-20 f/4-5.6 -- Sigma 24-70 f/2.8 -- Nikor 70-200 f/2.8 VRII -- Nikor 50mm f/1.8 -- Nikor 85 f/1.4

Comment

Waarom deze opmerking?
                      Aangezien je er toch wel tegenaan wilt gaan met scholing etc... Moet je, zoals de meeste zeggen niet investeren in body, maar in lenzen.... Maar bij de body begint het toch wel.. nl het merk....

De d40 heeft geen interne af motor bijvoorbeeld. Dus lenskeuze is dus ook weer veel beperkter...
                      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aned Bekijk bericht
                        Vond de nikon 40d ook beter in de hand...het gewicht, waar ik zo bang voor was, valt echt mee!

Maar waarom de tamron 55-200 erbij? Er is voor die prijs ook een kit met de 55-200van Nikon erbij...of enkel met de 18-135 zo moet je geen lenzen wisselen...
                        Vind het ook niet makkelijk maar wel leuk
                        Oeps verkeerd gepost, tis niet tamron maar wel 55-200 van nikon.

Hoe meer ik aan het lezen ben over verschillende toestellen ed, hoe minder ik zeker ben van een keuze.

Nu begin ik zeker te twijfelen aan D40 omwille van geen interne AF motor.
                        Langs de andere kant zie ik mij de eerste jaren geen andere lenzen bijkopen. Dus zie ik dit niet als een echt probleem.

Ivm die AA-batterijen, mijn zus heeft een toestel (geen relfex,een olympus) die echt serieus batterijen vreet. Met nieuw gekochte, helemaal opgelade batterijen kan ze mss maar 20 foto's nemen. Daarom heb ik schrik van toestel met AA-batterijen.

Deze week toch nog maar eens naar een andere fotograaf gaan, eens horen wat deze zegt en de toestellen nog eens vastnemen en uittesten.

@ aned: zie jij door het bos de bomen al?

Comment

De D40 ga je je inderdaad later nog beklagen.
                          Luister maar gerust naar de.lesse.be; als je je studies volhoudt, wil je vroeg of laat gegarandeerd uitbreiden / vernieuwen. Dan ga je onvermijdelijk tegen de grenzen van de D40 lopen, en vééél spijt hebben dat je niet voor een ander toestel gekozen hebt.
                          De D40 is goed genoeg voor de 'kiekjesnemer' die denkt dat hij supermateriaal in handen heeft...

Comment

Daarom heb ik schrik van toestel met AA-batterijen.
                            Ik kan gemakkelijk 400 foto's maken met de Eneloops of Photoaccu's AA. En dan zijn er nog behoorlijk wat foto's ingeflitst. Dus schrik moet je zeker niet hebben
                            Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

ik stond in december 2006 ook met hetzelfde probleem,

heb alles in mn handen gehad zo'n beetje van alle merken van de d40 tot de ik gloof canon eos markII ( die laatste was teveel van t goeie maar wilde alles proberen en vasthouden )

Dit is voor mij het belangrijkste ( je hebt hem tenslotte continue vast )

Had toen het zelfde als jij namelijk de lenzen zal zo'n vaart niet lopen en doe het voorlopig met deze ene en ik had toen zoiets van ik koop er ooit nog eens een superbereik zoomer bij ( het liefst een 10-1000mm ) toen nog onwetend over lenzen ed.
                              ben toen overgestapt van een canon powershot A80 naar een nikon D50+18-55mm kit.

blij dat ik dit toen gedaan had aangezien er nu 2 lenzen in mn handtekening staan die niet op de d40 hadden ge-autofocusd.

en zoals je ziet staat er sinds vandaag ook een d200 in, even ter uitleg dit is absoluut niet omdat de d50 mij tegenviel of doordat ik meer wilde dan dat de camera aankon. maar puur aangekocht door een financiele meevaller, en de gemakkelijkere bediening van de lichtmeting, dof-knop e.d.

Maar als het fotovirus jou net zo aanslaat als dat het bij mij gedaan heeft dan adviseer ik je een toestel wat:
                              1: goed in de hand ligt
                              2: een goed assortiment lenzen heeft ( zowel merk als bv sigma/tamron)
                              3: waar je later ook nog steeds wat mee kunt als je al wat verder bent

hoop je hier een beetje mee geholpen te hebben.

Btw, mocht je interesse hebben in een D50 kit met ong 9500 kliks van december 2006, stuur even een pm

Greetz rich
                              Last edited by DrJeckyll; 2 mei 2007, 22:00. Reden: vergeten/verkeerd
                              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oeps verkeerd gepost, tis niet tamron maar wel 55-200 van nikon.

Hoe meer ik aan het lezen ben over verschillende toestellen ed, hoe minder ik zeker ben van een keuze.

Nu begin ik zeker te twijfelen aan D40 omwille van geen interne AF motor.
                                Langs de andere kant zie ik mij de eerste jaren geen andere lenzen bijkopen. Dus zie ik dit niet als een echt probleem.
                                Laat je niet in de war brengen, want de D40 is weldegelijk supermateriaal voor zijn prijs De kitlens zou je kunnen overslaan en in de plaats kan je een tweedehands 18-70DX kopen ie lichtsterker is en de 55-200VR blijkt ook een toppertje te zijn. Later als je boven het niveau van deze camera uitgroeit, kan je 'm nog bijhouden als tweede lichte camera En wees gerust, boven een bepaald niveau bij Nikon betekent ineens een D200 of D2x met de meer professionele opties en bediening

MVG,

Comment

Working...
                                X