Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitale reflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: digitale reflexcamera

Een digitale compact verbruikt continu vrij veel stroom doordat zijn schermpje praktisch continu aanstaat, een spiegelreflex gebruikt minder stroom dus je batterijen gaan langer mee.

Ikzelf ben Nikon-gebruiker, maar de voornoemde pentax lijkt mij wel een zéér interessant toestel voor z'n prijs. Als je begint neem je er misschien best een zoomlens bij met een vrij groot bereik (genre 18-200), zodat je minder van lens moet wisselen en minder kans hebt op stof op de sensor.
    Andere mogelijkheid die je kan overwegen is om tweedehands te kopen, ik doe niks anders en spaar me zo veel geld uit. De D70(s)'en worden nogal eens te koop aangeboden zo rond de 4-500€, dan heb je echt wel een zeer uitgebreid toestel voor die prijs.

Wat die 6 of 10MPixel betreft: dat is inderdaad pas van belang als je de foto achteraf wil gaan bijknippen - en dan nog... Vergeet niet dat er ook mensen zijn die met een D2H werken die 4MPix heeft en 4000€ kost

Comment

zelf sta ik ook voor de aankoop van een SLR en ik sta blijkbaar niet alleen met de moeilijke keuze die het toch is,

op den duur zie je zo door alle postings heen het bos door de bomen niet meer,

ik ben iemand die heel graag foto's neemt, maar m'n oud toestelletje, een simpel compactje Fuji2600Z voldoet al heel lang niet meer, en gezien je eigenlijk geen mogelijkheden hebt met dat toestel, tja, moet er ooit eens een ander in de plaats komen,

dus hier maar beginnen lezen, maar ook al maak je uiteindelijk een keuze, door hier te blijven lezen begin je toch steeds te twijfelen,

doel is zo'n beetje huis- tuin- en keukenfotografie doch toch uitgebreid naar dat ietsje meer,

m'n keuze is voorlopig dus een 400d met 18-55 lens, andere lenzen met ietsje zoom koop ik achteraf wel bij

maar door hier telkens weer te lezen, ga je dan toch weer twijfelen, nu lees ik weer vanalles over donkere foto's met de 400d, dan begin ik toch weer te denken aan bvb een Sony Alpha ofzo,

uiteindelijk denk ik toch dat het de 400d zal worden, gezien dit toch een zeer veel verkocht toestel is en er natuurlijk door de grote verkoop er wel eens links en recht meer kans is op een toestel met een onvolkomenheidje, en dat zal zichzelf in garantie dan wel oplossen denk ik zo,
      Eos R
      Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

Comment

Iets wat vaak terugkeert in dit soort posts is "slechte toestellen bestaan niet", deze keer is het aan mij om dat nog eens te herhalen

Elk merk en type heeft wel zijn voor- en nadeeltjes, maar 't gaat er vooral om dat je ermee leert werken, en dan is het belangrijker dat je kijkt naar de mogelijkheden en de ergonomie van het toestel.

Om maar een voorbeeld te geven: de D70 (waar ik mee werk) staat gekend om zijn "afgrijselijke" hoeveelheid ruis op hoge ISO. Daar had ik ook last van. Tot ik het toestel en zijn mogelijkheden wat beter leerde kennen. Niet dat er geen ruis meer in zit, maar dat "afgrijselijke" lag bij mij ook wel aan foute instellingen, of een slechte manier van fotograferen en bewerken.

Je moet echt al een zeer goed fotograaf zijn eer je aan de grenzen van je toestel komt denk ik...

Luister ook niet te gauw naar verkopers uit grote-oppervlakte-winkels, die verkopen je datgene waar ze het meest op verdienen, en proberen dat vaak te doen met halve waarheden.

Comment

je moet al een zeer goed fotograaf zijn eer je aan de grenzen van je toestel komt:
          hangt toch wel van het toestel af denk ik.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            je moet al een zeer goed fotograaf zijn eer je aan de grenzen van je toestel komt:
            hangt toch wel van het toestel af denk ik.
            grt,bouk.
            Ik zie je handtekening (30D in bestelling) en ik denk dat je gewoon wat te bescheiden bent

Comment

Heb 2 maanden terug ook men eerste dslr aangeschaft veel reviews gelezen .Mijn keuze is de D40 geweest, handig toestel,gebruiksvriendelijk en de helptoets is heel gemakkelijk, je weet in een moment waarom bepaalde instellingen dienen,waardoor de leertijd en het je afvragen wat is wat maar bijzaak is, ge moet uw boekske niet meenemen als over iets twijfelt vind je het met vb terug op je toestel.

Comment

Het is de D40 geworden, met lens 18-55 en 55-200.

Nu nog veel lezen en uitproberen hoe alles werkt !

Bedankt voor de tips en uitleg allemaal.

Comment

Proficiat met de aanschaf.

Toch nog een vraagje:
                  met lens 18-55 en 55-200.
                  Waarom geen 18-200? Nu moet je nog een lens meesleuren. Verwisselen van lenzen staat garant voor sensorstofjes...
                  Waarom het jezelf moeilijk maken als het eenvoudig kan
                  Homo Sapiens Pentaxiensis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht

Waarom geen 18-200? Nu moet je nog een lens meesleuren. Verwisselen van lenzen staat garant voor sensorstofjes...
                    Omdat deze in een kit samen zaten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                      Proficiat met de aanschaf.

Toch nog een vraagje:

ik vermoed dat het iets met de prijs zal te maken hebben, de Nikkor 18-200 VR kost al gemakkelijk rond de 700€, reken daar nog de body bij en je zit al een pak over de 1000€. Budget ( volgens eerste post ) lag tussen de 600 en de 900€. De goedkopere Tamron en Sigma varianten van de 18-200 hebben geen ingebouwde motor wat de gebruiker dus verplicht manueel te gaan focussen. De combinatie D40 plus de 2 kitlenzen heb ik zien staan voor respectievelijk 727€ en 779€
                      Last edited by Franciskine; 5 mei 2007, 11:43.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Had dit wel gekund met AF op de Pentax of 400D? Want die combinatie met de Tamron 18-200 mm overweeg ik...
                        Nikon D80
                        18-200 VR
                        www.circuitfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
                          Had dit wel gekund met AF op de Pentax of 400D? Want die combinatie met de Tamron 18-200 mm overweeg ik...
                          Ja hoor, geen enkel probleem volgens mij, ik heb vorige week de Tamron 18-250 angeschaft als wandellens, deze is ook nog een mogelijkheid.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.

Comment

En, tevreden van die lens? Dat was mijn eerste optie, in combinatie met de Pentax K100D. Samen met de stabilisatie in de body leek het mij wel wat, sommingen opperen wel dat het bereik net iets te groot is, waardoor je op de uiteinden van de lens vervorming krijgt. Is dat zo, of merk je daar in de praktijk niets van?
                            Nikon D80
                            18-200 VR
                            www.circuitfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door funem Bekijk bericht
                              En, tevreden van die lens? Dat was mijn eerste optie, in combinatie met de Pentax K100D. Samen met de stabilisatie in de body leek het mij wel wat, sommingen opperen wel dat het bereik net iets te groot is, waardoor je op de uiteinden van de lens vervorming krijgt. Is dat zo, of merk je daar in de praktijk niets van?
                              Op 18 mm zie je inderdaad wat vervorming, vooral naargelang het onderwerp dat je fotografeert, maar mij stoort het niet echt.

Comment

Alle Nik(k)o(r)n lenzen passen op de D40. Zelfs de oude manuele (haarscherpe) lenzen uit de jaren 70 en 80. Je hebt alleen geen autofocus en lichtmeting. Je moet dus gewoon manueel scherpstellen en je belichting instellen via je histogram of waarom niet, een lichtmeter, zoals echte fotografen vroeger deden.
                                Actiefoto's nemen is door het ontbreken van autofocus moeilijk (onmogelijk) maar portret- en landschapsfotografie is met de D40 en oudere lenzen echt geen probleem. Integendeel ... je leert op die manier heel wat van fotografie.

Comment

Working...
                                X