Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Full frame vs APS-C, APS-H

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zeg,ik ben geen wiskundewonder,maar,

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
    Hier ontgaat mij iets...
    De APS-C sensor van de 400D is 22,2mm x 14,8mm. De FF-sensor van een 5D is 35,8mm x 23,9mm.
    Bij een 5D heb je 4368 x 2912 pixels (geeft 12.719.616 pixels).
    Een crop hieruit van 1mm x 1mm levert 122 x 122 pixels, zijnde 4368/35,8 x 2912/23,9.
    En een crop van 22,2mm x 14,8mm levert dus (122 x 22,2) x (122 x 14,8) = 2708 x 1806 = 4.890.287 pixels.
    Net iets minder dan 5 megapixels dus.

Of zit ik er helemaal naast?
    Juist, als je persé wil croppen op dezelfde manier dat een cropcamera dat doet, want niemand heeft ooit gezegd dat je precies op die manier moet croppen.

Maar het is uiteindelijk relatief simpel : wil je meer tele dan kan een cropcamera een oplossing zijn, maar voor breedhoek ligt het net andersom.
    Over breedhoek hoor ik hier niet zoveel.

Comment

Re: Full frame vs APS-C, APS-H

ik weet één ding na dat alles gelezen te hebben: hoe langer ik lid ben van Bd, hoe meer ik lees, hoe meer ik besef dat ik er niks van afweet en nooit het niveau zal halen van veel mensen hier! Een troost, er moeten van alles soorten zijn he, heel erg goeie en prutsers zoals ik )
      Sony RX10 Mark IV
      nog een fijne dag verder!
      Guido

Comment

Binnen 2 jaar ofzo heeft de instap APS-c misschien al lang 20mpix en zijn bovenstaande wiskundeoefeningen obsolete

Er is een hele nieuwe generatie fotografen opgestaan : de APS-C nonkels

Het punt waar een sensor goed genoeg is , is al lang bereikt .

Diegenen die echt constant lifesize afdrukken moeten maken hebben daar hun materiaal wel voor . Misschien wel meer dan FF

Sommigen doen alsof de 5D de hubble is , en de 30D in vergelijking verrekijkertje.

Is FF beter ? misschien wel . Betamax was ook beter doch iedereen gebruikte VHS.
        www.Klikkerdeklik.be
        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
          Binnen 2 jaar ofzo heeft de instap APS-c misschien al lang 20mpix en zijn bovenstaande wiskundeoefeningen obsolete

Is FF beter ? misschien wel . Betamax was ook beter doch iedereen gebruikte VHS.
          Mis

Aan 20Mpix op APS-C gooit diffractieonscherpte roet in het eten. Bij de D2x begint dat al op f/8 en boven f11 zie je het echt goed. Fabrikanten moeten wel naar 35FF om een bruikbaar diafragmabereik te behouden als ze een 20Mpixel camera willen uitbrengen

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            Mis

Aan 20Mpix op APS-C gooit diffractieonscherpte roet in het eten. Bij de D2x begint dat al op f/8 en boven f11 zie je het echt goed. Fabrikanten moeten wel naar 35FF om een bruikbaar diafragmabereik te behouden als ze een 20Mpixel camera willen uitbrengen

MVG,
            scherp gezien uiteindelijk toch iemand die bij te pinken is, verwachte het pas van
            rond de f17 maar f11 is wel echt laag.

Comment

Working...
            X