Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR en accu

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSLR en accu

Ik zit met een vraag: wie heeft bij zijn/haar dslr verschillende soorten batterijen (mAH) en heeft daar nu al problemen mee gehad? Ik snap er niets meer van. Ik vroeg me af of je batterijen met een verschillend mAh gehalte kon gebruiken tesamen in 1 batterugrip (zoals bij mij de originele samen met een van accuplus die het dubbel van mAh levert). Even zelf een vergelijkende studie gedaan:

- Ik heb zelf naar Canon gebeld en per telefoon zeiden ze me dat het geen kwaad kon, zolang het voltage hetzelfde blijft. Per e-mail (kreeg ik de volgende dag) kreeg ik nadien weer van canon reactie, maar dit keer met het tegenovergestelde antwoord !?!

- Bij Konijnenberg zeggen ze dat het geen probleem is

- Peter van geheugenkaart.be zegt dat dit kans geeft op kortsluiting en explosie en raadt het ten sterkste af

- Bij akkuinternational.de zeggen ze dat dit absoluut geen problemen kan geven

- Bij digicamshop.be en bij redcoon weten ze het niet.

Ik weet het ook niet meer... Ik dacht dat dit geen kwaad kon, maar wat zijn jullie ervaringen? Misschien komen we zo achter een juist antwoord??
    Mvg, Fre

Re: DSLR en accu

het zal geen kwaad kunnen (je toestel gaat er niet van kapot gaan)
    maar of je batterijen lang gaan meegaan dat is iets anders... sowieso batterijen met lage mAh zijn helemaal niet geschikt voor veeleisende apparatuur zoals fototoestellen.
    je koopt je beter een hele set dezelfde batterijen met veel mAh of gewoon wat extra li-ion batterijen voor je toestel (wat bij sommige witte merken zelf goedkoper uitkomt)

oei, dacht hier even dat het ging over penlites in je grip

voor 2 verschillende li-ion batterijen in je grip te steken, dat zou ik niet doen, zoals ik al zei zal je toestel niet kapot gaan.
    maar ik heb gemerkt dat toen ik dat deed, dat ik nog niet 1/3 van de foto's kon nemen dan wanneer ik ze allebei apart gebruikte...
    in mijn grip zat dus altijd maar 1 batterij, en ze diende ook enkel voor meer stevigheid, en de portretstand...
    Last edited by Matthias; 29 maart 2007, 15:56.
    5DmkIII en wat glas

Comment

Heb zelf twee setjes voor in grip
      Set een:
      1- origineel van Canon 1100mAh samen met 1- Hama van 1200mAh beide 7.4v
      Set twee:
      2- witte producten van 1500mAh van 7,2v

Nog nooit problemen mee gehad
      EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
      debruri.be

Comment

Peter van Geheugenkaart

Comment

Een lithium-ion akku zal in principe altijd dezelfde spanning geven, ongeacht de capaciteit.

Maar dan moet je wel steeds akku's gebruiken die volledig geladen zijn, je mag dus zeker geen halvolle en een volle tegelijk gebruiken omdat dan de volle akku zal proberen om de halfvolle te laden. In dat geval kan de stroom flink oplopen, en daardoor kunnen beide akku's zelfs warm worden. Die warmte is dus vermogenverlies, en dan zijn beide akku's heel snel leeg. Bij een te snelle ontlading kan een akku zelfs exploderen omdat ze te heet wordt, maar ik denk niet dat er in dit geval zoveel warmte zal vrijkomen.
          Als er één defecte akku (bijvoorbeeld 1 cel in kortsluiting) samen met een volledig geladen akku in een grip gestopt wordt, dan zal de stroom wel zo hoog kunnen oplopen dat er een akku explodeert (dat kan dus altijd gebeuren als je akku's parellel schakelt.

Over het algemeen wordt er aangeraden dat je alleen akku's met dezelfde capaciteit en spanning parellel mag schakelen (dat heb ik vroeger op school toch zo geleerd, zo'n 30 jaar geleden ).

Deze uitleg geldt wel alleen voor grips waarbij de twee akku's tegelijk gebruikt worden (ik dacht dat ik ergens iets gelezen had over sommige Nikon-grips waarbij er eerst de ene akku gebruikt zou worden, an als die te ver leeg is, dan zou er overgeschakeld worden naar de andere??).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
            Peter van Geheugenkaart
            Canon heeft blijkbaar ook een mailtje nagestuurd waarin er uitgelegd wordt dat ze het niet aanraden.
            De reden daarvoor kan ook zijn, dat als er toch iets mis zou gaan, en je hebt een mail waarin Canon bevestigt dat je dit mag doen, dan kan je daar ook op terugkomen als er toch een werkelijk iets zou gebeuren.

Beter op veilig spelen dus, want anders kunnen ze zelf voor de eventuele kosten opdraaien .
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Typische een vraag waarop duizend (mogelijke) antwoorden zijn te geven.

wat feiten:

Alle camera's hebben hun eigen elektronica om om te gaan met accu's.

Alle fabrikanten zullen met hun handleiding en aanbevelingen de voorzichtige (lees: wettelijke) kant volgen daar er anders vervolging zou kunnen volgen. Dat zegt niets over de werkelijke technische beperking.
              (en ze roepen natuurlijk ook: alléén originele spullen kopen (bij mij )

Moderne accu's (accu pakketten) hebben een lage interne weerstand waardoor er bij kortsluiting hoge stromen kunnen optreden die indien er geen beveiliging in de accu is opgenomen gevaarlijk kan zijn. Goedkope merken zouden kunnen sjoemelen met die beveiliging maar moeten daarentegen ook aan wettelijke internationale normen voldoen)

Zonder meer accu's parallel schakelen is slecht en kan gevaarlijk zijn daarom zit er in de battery grip een (klein stukje) techniek.

In serie komt voor deze toepassing NIET voor. Integenstelling tot apparaten met AA cellen van nominaal 1,2 (1,5) Volt

verder:

In een battery-grip zitten meerdere accu's en deze zullen parallel worden gebruikt beschermd door de genoemde electronica.

Afhankelijk van de slimheid van die elektronica kan er al dan niet gewerkt worden met accu's met verschillende capaciteit. Zelfs zou er een leeg kunnen zijn dan kan de andere accu nog worden opgebruikt. Bij het werken met de interne flitser zal de oplaad tijd worden beïnvloed door meerdere accu's te gebruiken. IMHO zal de camera niet beter of sneller werken met twee of meer accu's tov één, slechts langer.

Het verschil in merk, merk grip, merk accu en gebruik (wel/geen flitser) verklaart de verschillende belevingen en de verschillen in antwoorden die dus allemaal waar zijn.

IMHO (en HTS-E opleiding en ervaring):

dSLR's die met accu pakketten werken (NP400, EL3, etc..):

capaciteit door elkaar geen probleem, leeg/ vol: maakt niet uit.
              (twijfelachtige third party grips en accu's voorbehouden)

het beste resultaat in betrouwbaarheid krijg je met goed materiaal maar dat geldt voor alles niet?

AA cellen die in serie worden geschakeld:

ALTIJD zelfde spec's (soort, mAh) en goed geladen in een lader die individuele cellen kan laden; één weerbarstige cel bederft het voor de rest; dan alle vier vervangen (=beste) of een nieuwe set matchen door trial and error.

tip (wellicht ten overvloede): schrijf nrs en datum op de cellen met CD stift
              het is helemaal niet zeker of jij wel ziet wat ik zie.
              Telecaster weblog
              km5D, sigma 70-200 2.8 ex dg apo, 50mm 1.4 en nog zo'n kitlens

Comment

Working...
              X