Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat RUIST er in het struikgewas, vergelijk Canon/Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat RUIST er in het struikgewas, vergelijk Canon/Nikon

De bedoeling van deze thread is zekers niet Camera van merk A of B af te breken of in de hemel te prijzen. Camera merken intereseren me niet zo erg, en voel me zekers niet merk gebonden, alhoewel dat ik eerlijksheidshalve moet toegeven dat ik een lichte voorkeur heb voor Pentax K10D en Nikon D80 en natuurlijk fuji S5 en dit voor zijn uitzonderlijk dynamisch bereik.

Veel mensen op dit forum (haast elke week opnieuw) vragen wat voor hun de beste camera is, en de meeste van deze threads vergaan letterlijk en figuurlijk in ruis.
    Heb hier een artikeltje, geschreven door Ken Rockwell dat zowat in de lijn ligt met mijn denkwijze "Waarom je camera er niet toe doet" http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera-nl.htm
    link naar de site van Ansel Adams http://www.anseladams.com/

Heel interessant vind ik zijn artikel over "DSLR Resolution and Noise Comparison"

Hier worden noise en resolutie bij verschillende ISO's vergeleken tussen volgende camera's Nikon D80, D200, D70, Canon 20D, en 30D.
    Verrassend voor mij was wel het aliasing effect bij de Canons zelfs op ISO 100 en de Nikon D70.

Mag ik vragen de response clean te houden en deze thread niet te laten opgaan in ruis en vijandigheid. Alsjeblief laat niemand zich aangevallen voelen, daar heb ik andere technieken voor, onderdruk je emoties en tracht nu eens in alle seriniteit te antwoorden. Je visie mag natuurlijk verschillend zijn, heb niet liever, maar dan toch liefst goed gefundamenteert en niet zomaar uit de lucht gegrepen.
    Tracht ook eerst het volledige artikel te lezen voor je antwoord

Re: Wat RUIST er in het struikgewas, vergelijk Canon/Nikon

zonder te willen beginnen met polemizeren, kan je je precieze vraag formuleren?

erik
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Ongelooflijk wat voor zever. Adams werkte trouwens voornamelijk met een technische camera. Doe dat maar eens na met een Brownie (en da's middenformaat ).
      Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
      Heel interessant vind ik zijn artikel over "DSLR Resolution and Noise Comparison"
      http://www.kenrockwell.com/tech/dslr...son/index.htm#
      Heel interessant ja. En als Nikon-gebruiker zou ik het maar wat graag geloven. Maar betrouwbaar? Moest het nu van een andere bron dan Rockwell komen...

Comment

Man, man, man, miserie, miserie.
        Gaan we hier nu weer een ellenlang treintje krijgen over ruis ? de zoveelste!!!

Comment

De bedoeling van deze thread is zekers niet Camera van merk A of B af te breken of in de hemel te prijzen.
          Uw poging is mislukt.

Zodra ik de naam Ken Rockwell zie weet ik meer dan genoeg.

Jan.

Comment

De bedoeling van deze thread is zekers niet Camera van merk A of B af te breken of in de hemel te prijzen.
            Wat de bedoeling van de thread (en zijn starter) is wil ik nog in het midden laten. De bedoelingen van Rockwell zijn genoegzaam bekend.

Comment

En wat zijn de bedoelingen van Ken?
              Nikon en Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andre Bekijk bericht
                En wat zijn de bedoelingen van Ken?
                Zoveel mogelijk aandacht trekken Levert veel inkomsten op van adverteerders op zijn site

Toegegeven, hij kan soms dingen in het juiste perspectief plaatsen, maar veel van wat hij schrijft is pure nonsense.

MVG,

Comment

Ken Rockwell als referentie.......tja dat zegt genoeg!

Zelfs de nikonians geven die man al lang geen krediet meer.

Zijn artikels lezen dat is teveel tijdverlies dat doe ik ook al lang niet meer.

Comment

Beste,

Ken Rockwell als voorbeeld of boegbeeld nemen voor de "vrienden van de fotografie" vind ik totaal misplaatst. Een man dit het nut van het werken met "RAW"bestanden onzinnig en tijdrovend vindt kan bij mij op weinig respect rekenen. Er zijn ondertussen al heel wat boeken uitgebracht over dit onderwerp en al deze auteurs als nietsnutten beschouwen is gewoon onprofessioneel.

Bovendien moet je hier de merken Nikon en Canon niet in vraag stellen. Het is algemeen bekend dat de meeste DSLR's van de grote merken vrij goed scoren als het aankomt op ruis. So what, een verschil tussen 1600 en 3200 iso is dit dan een discussie waard ??? Neen, je kan beter ruis vermijden door bv niet te onderbelichten, in Raw te werken en rechts te belichten enz. In de vroegere analoge wereld hadden we toch ook last van korrel en bij veel lagere iso-waarden of niet ???

Op dit forum mis ik te weinig diepgaande info over technieken en wordt er heel wat blabla verkondigd als het over merken gaat.
                    Iedereen kiest na een grondige studie voorzijn merk en terecht, dit is heel persoonlijk. De verwachtingen liggen nu bij iedereen anders en gelukkig maar. Het zou anders maar een saaie boel worden moest iedereen een Nikon of Canon camera hebben.
                    Heb ooit in Monaco in de file gestaan achter een Rolls Royce die een technisch defect had...... !!!

Ik doe hier een oproep om als "vrienden van de fotografie" mekaar meer te helpen in dit eeuwigdurende leerproces. Daar dient dit forum voor !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jonne Bekijk bericht
                      Beste,
                      Ik doe hier een oproep om als "vrienden van de fotografie" mekaar meer te helpen in dit eeuwigdurende leerproces. Daar dient dit forum voor !
                      bravo !!!!!!!!!
                      Ik zal ooit zonder fout leren schrijven

Comment

Geheel mee eens Jonne, met dat eindeloze ruisgezever hier laten zich heel wat mensen opnaaien. Het lijkt wel of de meeste de analoge tijd niet meegemaakt hebben; toen bogen we een nadeel om in een voordeel.

Comment

Onlangs schreef Ken Rockwell dat statieven vanaf nu overbodig zijn dankzij VR - IS en andere technieken van beeldstabilisatie......

Toch maar met een korreltje zout nemen wat KR allemaal durft schrijven, maar wel een hoge amusementswaarde. Ik ga minstens een maal per week zijn site bekijken, louter ter ontspanning.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Ongelooflijk wat voor zever. Adams werkte trouwens voornamelijk met een technische camera. Doe dat maar eens na met een Brownie (en da's middenformaat ).

Ansel Adams, de beroemde Amerikaanse landschapsfotograaf, bekritiseren met "Ongelooflijk wat voor zever" is zeker niet op zijn plaats.
                            In het analoge tijdperk heb ik in mijn laatste jaar fotografie een eindwerk geschreven en gefotografeerd volgens het 'Zonesysteem' van Ansel Adams.
                            Ik heb daardoor een geweldige ervaring opgedaan met belichting en filmontwikkeling waardoor mijn negatieven alle tonen van zwart tot wit met alle tussentonen hadden en dit met een kleinbeeld en 645 camera, dus zeker geen technische camera.

Elke beginnende fotograaf zou vertrouwd moeten zijn met deze kennis, maar ja, het is veel eenvoudiger om uw camera op automatisch te zetten en wat meer opnamen te maken met de hoop dat er wel een goede zal tussen zitten. Deze systemen bevrijden de fotograaf van het nadenken over cijfers en relaties tussen licht, gevoeligheid, contrast,...

Met een gecalibreerd systeem en met een beetje ervaring in het gebruik van het zone-systeem heb je zelf het beslissingsproces in handen en ben je niet afhankelijk van een automaat.
                            Als je de procedures kent dan kan je deze situatie in enkele seconden beoordelen.
                            Het zone-systeem is onovertroffen voor personen die niet bang zijn van techniek en die vastbesloten zijn om de best mogelijke afdrukken te bekomen. Als een soort taal wordt het uiteindelijk een onderdeel van de wijze waarop je denkt en ziet.

Verder wil ik hier niet op in gaan, ik kan je enkel maar aanbevelen van hoofdstuk 8 op volgende website te lezen: http://webh01.ua.ac.be/elmc/website_...ografie.htm#8., trouwens de volledige tekst is zeer leerrijk, ook de digitale fotograaf kan hier veel wijsheid ophalen.

Nog enkele interessante sites:
                            http://www.normankoren.com/zonesystem.html
                            http://www.zone2tone.co.uk/techpagemenu.htm
                            http://www.kalons.nl/wiki/index.php?title=Ansel_Adams
                            http://www.torekefoto.be

Comment

Ha Rockwell .. hofleverancier van de gebakken lucht .. 'k zal 'm eens een boekje sturen met de beginselen van de Fysica, hoofdstuk optica .. om mee te beginnen
                              Weten jullie dat Nikon cameras eigenlijk superintelligent zijn en van huis uit weten wat de lichtomstandigheden zijn buitenshuis ?

Comment

Working...
                              X