Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginneling wil digitale fotocamera aanschaffen en kan niet kiezen welke

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beginneling wil digitale fotocamera aanschaffen en kan niet kiezen welke

Hallo Liliske,

Uiteraard ook welkom op dit forum
    Het klopt wel wat steven zegt >>>>

Veel verschil is er niet tussen de merken en als je nog geen lenzen of accesoires hebt maakt het niet uit. Wacht nog even met de aankoop van een DSLR tot je bezig bent met je cursus en de basisbegrippen kent. Dan heb je ook dadelijk de kans om de verschillende toestellen van je medecursisten te bekijken en vergelijken.
    Eens je voor een merk kiest, moet je er gewoonlijk bij blijven, vooral omdat je in de toekomst waarschijnlijk toch verschillende lenzen gaat aanschaffen.
    Ik ben vorig jaar ook begonnen met fotografie in leuven (CVO Leuven-Landen).
    Er komt veel bij te kijken en men kan veel ideeën uitwisselen en je leert veel over je toestel en benamingen + begrippen van de lenzen.
    Na zo'n 2 a 3 lessen moet je toch al een toestel aanschaffen omdat er dan toch al gefotografeert gaat worden out-doors

Mijn mening over toestellen is, als je al een canon wilt.....neem dan een EOS 400D direct (de laatste nieuwe met sensorcleaning) of nog beter de Canon 30D met een sigma 17-70 om te beginnen.

Als je voor Nikon gaat direct naar een D80 gaan met 18-70 lens of nog beter voor het bereik is een 18-200 VR (maar moeilijk te krijgen die lens).
    Zo moet je voorlopig maar 1 lens kopen en heb je een goed bereik. Nadien kun je zien welk bereik je nog meer nodig hebt en je daar op toeleggen.
    Voor natuur is een breedhoek prachtig (zoals de 10-20 van sigma of tokina 12-24) en dan nog een tele later.....dus het is een investerende hobby waar je goed moet over nadenken.

Denk er ook aan dat als je je een reflextoestel gaat aanschaffen en wilt verwisselen van lenzen je gemakkelijk stof op de sensor krijgt en je dit dan op de foto's te zien krijgt. Daar zijn middelen voor om die te reinigen, maar dat leer je nog wel en is soms niet zo eenvoudig. De 400D heeft daar geen last van (of toch niet zo veel als bij andere toestellen).

Groetjes, Rosita (ook uit leuven)
    Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

Comment

Rosita, die opleiding die jij volgt, is dat een goeie? Is er veel praktijk bij?
      Want ik ben hierjuist is gaan kijken en blijkbaar kan je je niet meer inschrijven, alé alle cursussen zijn al bezig.

Weet jij soms of er nog cursussen fotografie beginnen ergens in de loop van volgende maanden? Want ik sta echt te popelen om te kunnen beginnen :-)

Merciiikesss!!

Comment

Annelies,

de cursus in Leuven (ik zit bij Rosita in de klas ;-) ) is elk semester, dus volgende cursus start vermoedelijk in september/october http://www.cvo.be/

maar je kan al eens proeven bij wisper: http://www.wisper.be/www.web.be/web/...72&cur_id=1324

die geven een weekend cursus...

en wat toestel betreft kan ikhet verhaal van Rosita alleen maar bevestigen. Nikon of Canon, beiden zijn goed... 't is meer destiny, 'k zou zeggen ga eens naar een fotoshop en ga eens "voelen" hoe ze in je hand liggen... daarna is de lens veel belangrijker dan het toestel. En de Nikons komen wat dat betreft met een betere kitlens uit.

veel plezier

koen
        Last edited by d_oracle; 21 maart 2007, 16:28.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stroedel Bekijk bericht
          mijn korte raad : welke body speelt niet zo'n rol (enkel dat je dan aan dat merk verbonden bent voor een tijdje), wat veel belangrijker is welke lens ga je aankopen.. beter is investeren in een goede lens.
          dus je zou liever met een 300D en een 24-70 L shooten dan met een 5d en een 28-105 USM lens ?

mij niet gezien alvast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
            Ik heb enkele maanden geleden een Pentax K100D gekocht. Een prima en betaalbare instap-DSLR. Kan ik je warm aanbevelen Als je wil stuur ik je enkele fotootjes door en kan je zelf de kwaliteit beoordelen.
            Ook reeds een tijdje in het bezit van een Pentax K100D op aanraden van Peter. Geen moment spijt van gehad.
            Pentax K100D - DA 18-55 Kitlens - Vivitar 28-210 f4.2 - Sigma 70-210 f4
            http://francie.vankrunkelsven.net

Comment

dus je zou liever met een 300D en een 24-70 L shooten dan met een 5d en een 28-105 USM lens ?

mij niet gezien alvast
              Als beginneling moet je geen 5D kopen he
              Het ging over de verschillende merken .......

En inderdaad zoals Koen zegt >>> De cursussen zijn volzet, maar hij is dan ook wel heel interessant. Anders wacht je gewoon voor de cursus die in september weer start, je kan je al vanaf juni inschrijven dacht ik

Denk goed na voor welk merk je wil gaan, en volg eerst eens les om te zien wat anderen van ervaring al hebben + dat je dan raad aan onze leraar (Pieter) kan vragen.
              >>> Hij heeft trouwens een Nikon D200 en Koen ook , ikke de D80
              Maar diene 200 is al een serieuze body

Een EOS 400D ligt nogal klein in de hand, misschien goed voor als je kleine handen hebt....
              De 30D heeft ook succes van Canon, en dan blijft weer de keuze van de lenzen.

Dus mijn raad >>>> Surf eens rond, denk eens na, lees ervaringen, schrijf je in voor de cursus, ga eens naar de winkel en neem je eventuele keuze's ter hand, wacht een 3 tal weken af voor je koopt tijdens de cursus en dan hopen dat je de goeie keus gemaakt hebt

Groetjes, Rosita
              Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

Comment

Dag Liliske!

Ik ben al enkele jaren bezig met amateurfotgrafie (canon Ftb; olympus IS 1000). 2 jaar geleden kocht ik mijn eerste digitale Konica Minolta Z3 maar die liet me technisch in de steek (buiten garantie ). Ik ben nu op zoek naar een ander degelijk digitaal toestel en mijn keuze valt op een prosumer camera (dus geen digitale reflex want die is mij te duur, zeker als ik daar een serieuze zoomlens op wil!!). De kandidaten zijn Panasonic FZ 50 (35 - 420 mm! prachtige lens maar last van ruis) en de Sony H5 (36-432 mm) met prachtig LCD scherm, zeer goede flash, zeer goed AF illumnator 't schijnt maar sterke chromatische abberatie (zoals de canons). Ik twijfel nog. Een vriend raadde me de Fujifilm aan maar die blijkt wat te traag te zijn. Het voordeel van de Panasonic is de lens (LEICA = kwaliteit) met manuele zoom en focus op de lens. De ruis baart me wat zorgen maar volgens andere formumleden is dit niet echt en probleem. Een andere vriend van mij koos voor een olympus E 500, maar dat is een 8 PMP SLR camera (de meegeleverde lens is er een van 38 - 90 mm).
                Als ik conclusies moet trekken uit de informatie van dit en andere forums raad ik je aan ofwel een digitale reflex te kopen (beeldresultaten zijn perfect) met gewenste lens (kwaliteitszoom is zeer duur) ofwel een hybride camera zoals de compacte panasonic, sony, fuji, canon met mooie zoommogelijkheden maar ruis op hogere ISO (boven de 200)

Groetjes en veel succes met je keuze!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door easygirl Bekijk bericht
                  Als beginneling moet je geen 5D kopen he
                  Het ging over de verschillende merken .......

Groetjes, Rosita
                  het ging me om de opmerking van 'lens veel belangrijker dan body en body speelt geen rol'

en ik zie niet waar ik zei dat een beginner een 5d moest kopen , maar maak dan ipv een 5d een 30d van

zou je dan liever met een 300d en L glas werken of een 30D met een standaard USM ?

Ik dus niet.En zou een beginner eerder de 2de optie aanraden.Laagste dslr klasse van Canon voelt als speelgoed aan tegenover 1 klasse hoger.
                  Last edited by Guest57; 23 maart 2007, 12:30.

Comment

Heeeey ik ben het nog eens :-)

Nu ik hier overal zo naar de commentaren op het forum aan het kijken ben, heb ik zo meer en meer de indruk dat een EOS 350D helemaal niet zo'n goed toestel is. Iedereen raadt de EOS 30D aan of de Nikon D80...Maar is dat niet al een beetje te goed voor maar een beginnertje als ik?

Zou ik al moeten investeren in zo een duurdere camera (want me dunkt zijn die lenzen ook niet van de goedkoopste :-)), of raden jullie aan eerst maar een beetje met zo een 350 (als voorbeeld) te beginnen. Ik heb de bedoeling van een opleiding fotografie te volgen en mss in de toekomst daarin verder te gaan.

Ik wist ni dat kiezen zoooo moeilijk was! :-) Ma ja, het is dan ook niet voor een pietluttig bedrag natuurlijk :-)

Allemaaaaaaaal toch al heeeeeel vriendelijk bedankt voor de antwoorden die ik hiervoor heb gekregen!!

Mercikess

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door liliske Bekijk bericht
                      Heeeey ik ben het nog eens :-)

Nu ik hier overal zo naar de commentaren op het forum aan het kijken ben, heb ik zo meer en meer de indruk dat een EOS 350D helemaal niet zo'n goed toestel is. Iedereen raadt de EOS 30D aan of de Nikon D80...Maar is dat niet al een beetje te goed voor maar een beginnertje als ik?
                      Waarom meteen de 30d, Keuze tussen Canon 400D en nikon D80 ligt meer voor de hand. Succes met je beslissing
                      NaturalMystic
                      Nikon D70 | Nikkor 18-70 DX f3.5-5.6 | Tamron 90 f2.8 DI Macro | Sigma 50-500 f4-6.3 APO HSM| SB-600 | Manfrotto 055PROB | Manfrotto 322RC2

Comment

Annelies,

De 350D is ook wel goed, maar heeft wel geen sensorcleaning, en dat zou je wel goed van pas komen, denk je niet als beginner?

Zoals ik eerder zei, beslis niet te vlug en wacht af tot je lessen beginnen.....

Groetjes, Rosita

Comment

Had mij direct een 30D aangeschaft als eerste dslr en nog geen minuut spijt van gehad. Heb de volgende camera's in handen gehad, 350D, 400D, 30D, Alfa100, D50, D70, D80 en D200.

Zalige camera, ligt goed in de hand, niet te licht..

Mijn raad, neem ze allemaal es vast en kijk wat je het meeste ligt, kies dan op gebied van prijs ofzo.

De 17-85 lens is niet zo slecht om mee te beginnen, maar voor het betere werk schiet ze toch wel een beetje tekort.
                          Canon EOS 30D + Canon EF 70-200L F4 IS USM + Canon EFS 17-85 F4-5,6 IS USM + Canon Speedlite 580EX + LowePro Mini Trekker AW

Comment

Heeey allemaal.
                            Heb de gepasseerde dagen nog wat gewikt en gewogen, hier en daar wat info opgedaan..maar benne rtoch nog ni uit :-(

Mijn keuze zit'm dus tussen de D80 en de EOS 400D.
                            Ik heb mij laten wijsmaken dat de D80 sowieso al een klasse hoger zit dan de canon. Is dat zo?

Ik heb ze ook eens vastgenomen in de winkel en moet bevestigen wat hier al eerder is gezegd geweest...de canon voelt idd plastiekerig aan en is wel wat lichter.

Ma dus, als ik de D80 zou nemen, zou het met een 18-135mm lens zijn en een 2GB geheugenkaartje.
                            De canon daarentegen, zou dan het volgende zijn :AF18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II LD Aspherical (IF) MACRO Canon AF lens. Alhoewel ik van deze laatste functies niet al teveel begrijp :-)

De prijs komt alleszins ongeveer op hetzelfde uit :-)

Kan iemand nog wat degelijk advies geven over welke camera ik nu eigelijk het beste zou nemen, ik geraak er ECHT ni uit.

Alleszins al ferm bedankt!

Comment

Nog steeds hetzelfde hier...HELP :-)

Die 2 modellen die ik in mijn vorige mailte gepost heb zijn nog altijd die twee waartussen ik wil kiezen, maar niet kan :-)

Sommigen zeggen dat de Nikon beter en al meer voor gevorderde is dan voor amateur (ik hoor duidelijk bij de laatste :-)), maar dan zie ik weer zalige macro foto's gemaakt met een canon en dan denk ik.."wat nu" :-)

Het is dus mijn bedoeling om zowel macro foto's te trekken (dat wil ik ZEKER graag doen), maar ook gewone landschapsfoto's en portretten.

Is die Canon met al z'n opties die ik int vorige mailtje heb opgesomd daar goed voor, of is de Nikon beter?

Zou voor jullie lastig te vallen met eindeloze vraagjes, maar ik denk dat ik dit allemaal het beste te weten kom door het te vragen aan mensen die er dagelijks mee bezig zijn.

Nog efkes iets over de prijs. DIe 2 vorige modellen die ik al opgenoemd heb zouden zo rond de 1100 euro schommelen. Hier wil ik absoluut niet overgaan :-) Liefts nog wat goedkoper alst kan. Alst ni kan, ook goe :-)

Groetjeeuusss!!

Annelies

Comment

Mijn keuze zit'm dus tussen de D80 en de EOS 400D.
                                Ik heb mij laten wijsmaken dat de D80 sowieso al een klasse hoger zit dan de canon. Is dat zo?

Ik heb ze ook eens vastgenomen in de winkel en moet bevestigen wat hier al eerder is gezegd geweest...de canon voelt idd plastiekerig aan en is wel wat lichter.

Ma dus, als ik de D80 zou nemen, zou het met een 18-135mm lens zijn en een 2GB geheugenkaartje.
                                De canon daarentegen, zou dan het volgende zijn :AF18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II LD Aspherical (IF) MACRO Canon AF lens. Alhoewel ik van deze laatste functies niet al teveel begrijp :-)

De prijs komt alleszins ongeveer op hetzelfde uit :-)

Kan iemand nog wat degelijk advies geven over welke camera ik nu eigelijk het beste zou nemen, ik geraak er ECHT ni uit.
                                Je geraakt er echt niet uit he

Ik heb eens wat opgezocht over je 18-200 lens, die is van Tamron zeker? Ik weet niet of Canon ook ene heeft....
                                Er is veel discussie over superzooms, dus daarover zal ik niet beginnen....ik heb vandaag zelf de 18-200 VR gekocht van Nikon
                                Maar die heeft stabilisatie en staat bekend als een van de beste superzooms (in deze klasse).

De D80 zit inderdaad een klasse hoger, maar wil daarom niet zeggen dat die niet voor beginners is. hij is gewoon kwalitatief iets beter.
                                Ik weet uit ervaring dat de 400D wat beter te hanteren is, dus heeft beter ingestelde programma's, maar mist een 2e instelwieltje en nog wat dingen.
                                Bij de D80 moet ik zelf meer gaan bijschroeven, maar moet daarom niet onderdoen.

Op het uiterlijk mag je ook niet af gaan, ook al lijkt het plastiekerig, hij kan geweldige foto's maken diene 400D!
                                Je moet gewoon ook zien of hij voor jou wel handelbaar is, dus goed in de hand liggen en stevig kunnen vasthouden. Het lichtgewicht is ook wel een serieus voordeel.

De 18-135 lens is zeker niet slecht om mee te beginnen, een goed bereik en goed voor als je nog geen andere lenzen hebt.
                                2 GB geheugenkaart is goed, neem dan wel best van Sandisk extreme III.

Het is moeilijk kiezen tussen deze 2, ik weet het.....ik heb het zelf voor gehad.
                                Kijk anders ook eens of de 17-85 lens met stabilisatie van Canon misschien ook in je budget ligt, is ook wel een goed alternatief.

Voor je macro foto's heeft zowel nikon als Canon daar lenzen voor.
                                Tja, ik kan voor jou niet kiezen......denk er nog eens goed over na en beslis niet te vlug.
                                Wanneer wil je hem eigenlijk kopen? Zou je niet wachten tot je lessen begonnen zijn?

Ik heb ook nog een lijst met uitleg over al die tekentjes die bij lenzen staan, ik stuur die anders wel effe door, dan begrijp je wat het allemaal wil zeggen.

Ik heb trouwens ook een review geschreven over de 400D.....Kijk eens op de volgende link.

http://www.ciao-shopping.nl/Canon_EO...__Review_40309

Over de D80 komt nog als ik hem wat beter ken

Groetjes, Rosita

Comment

Working...
                                X