beginneling wil digitale fotocamera aanschaffen en kan niet kiezen welke
Hallo, ik ben Annelies uit Leuven en ga binnenkort een avondopleiding digitale fotografie volgen. Nu zit ik momenteel in de ambetant fase van zo een toestel aan te schaffen. Welke moet ik kopen, naar wat moet ik kijken,...
Momenteel ben ik aan het twijfelen tussen een Canon EOS 350D of Nikon D40. Maar deze zijn mss direct wat te hoog gegrepen...(waarschijnlijk )
Kan iemand mij astublieft wat meer raad geven hieromtrent? Dankuuuu
Re: beginneling wil digitale fotocamera aanschaffen en kan niet kiezen welke
Hallo Liliske,
Welkom op dit supergoede forum !
Je vraag is al wel meerdere keren gesteld op het forum, dus ik raad je aan eens te browsen ... Als je kan zeggen wat je budget is, dan kunnen we al veel meer raad geven
Ronny
Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE
vraag is hier al regelmatig langs gekomen..
mijn korte raad : welke body speelt niet zo'n rol (enkel dat je dan aan dat merk verbonden bent voor een tijdje), wat veel belangrijker is welke lens ga je aankopen.. beter is investeren in een goede lens.
Wat wil je voornamelijk fotograferen?
Wat is je budget?
hoy, Annelies.
waarom ga je die cursus volgen, heb je ervaring met een digi toestel?
misschien wachten op je eerste les en praten met de leraar of mede cursisten.
of ja......hier even rondkijken.
grt,bouk.
Ervaring heb ik niet echt. Heb wel zo een klein digitaal fototoestel van 5mexapixel, dus das al een begin :-) Ik ben altijd al geboeid geweest door knappe foto's van dieren en natuur, daarom zou ik ook die cursus willen volgen. En wie weet vind ik in de verre toekomst wel werk in deze branche. Welke cursus ik ga volgen ben ik nog aan het uitzoeken. Ben volop aant vergelijken
Ik heb enkele maanden geleden een Pentax K100D gekocht. Een prima en betaalbare instap-DSLR. Kan ik je warm aanbevelen Als je wil stuur ik je enkele fotootjes door en kan je zelf de kwaliteit beoordelen.
indien je binnenkort gaat starten met een opleiding lijkt het me het slimst je keuze nog even uit te stellen - je hebt immers een fototoestel dus foto's kun je maken en tijdens de opleiding heb je alle mogelijkheden om je keuze te maken
Ik heb een pentax ist DL, nu heel betaalbaar en met het grote pentax voordeel dat je oude lenzen er op kunt gebruiken en je dus voor relatief weinig geld uiterste kwaliteitslenzen kunt aanschaffen.
Het is toch uiteindelijk de kwaliteit van je lens die de foto meest mede bepaald.
Bovendien vind ik het een zeer handzaam toestel, wat ik b.v. als nodig met 1 hand kan bedienen omdat ik met de andere een bloem o.i.d. moet vasthouden als het wat waait.
Ga naar een goede fotozaak en houdt daar ook eens verschillende toestellen in je hand en voel welk je het beste in de hand ligt.
Marlies
Als je voor Nikon gaat zou ik je de D40 afraden als fotografie echt je hobby gaat worden. Kies dan liever voor een D50-D70s-D80 (afhankelijk van je budget, evt tweedehands).
Met de D40 kan je enkel lenzen gebruiken die een ingebouwde scherpstelmotor hebben. Op die manier ontzeg je jezelf het gebruik van een aantal goede en goedkope lensjes die je nu mss nog niet kent, maar waar je na verloop van tijd spijt gaat van krijgen dat ze niet op je body werken.
Ik heb zo de indruk dat iedereen precies wel nogal redelijk is voor Nikon. Wat is er zo goed aan dit merk? Misschien is dit een domme vraag, maar ik ken er werkelijk niks van :-)
Mijn voorkeur ging eigenlijk meer uit naar een Canon. Maar dan gewoon voor het minder "botte" uiterlijk.
Ik heb al wel opgezocht naar verschillen tussen deze twee verschillende merken, maar echt veel ben ik niet wijzer geworden. Kan iemand mij een beetje meer "verstaanbare" uitleg geven :-)
Als je serieus aan fotografie gaat beginnen en voor Nikon gaat zou ik de D40 en de D50 afraden. Heb zelf de D70 en mijn broer de D50. Ik mis toch functionaliteiten op de D50 die het fotograferen een stuk prettiger en de plaatjes een stuk verfijnder maken. Bijvoorbeeld de fine tuning van de witbalans die op de D50 ontbreekt. Zo heeft Nikon nog meer bezuinigd op de D70 om een D50 te creeeren. Een paar collega's doen de D50 af als een gehandicapte D70. Daar ben ik het niet mee eens omdat het op zich een goede instap SLR is. Echter, als je eenmaal de functionaliteiten van de D70 gewend bent ga je die snel missen bij de D50. Kortom, ga je voor Nikon haal een D70 of D80.
Vlak Canon ook niet uit. Qua prijs zeker aantrekkelijker dan Nikon en ik heb hier plaatjes van Canonians langs zien komen waar je U tegen zegt. Bovendien heeft Canon een super macro lens in haar arsenaal (MP-E65). Dat doet Nikon hun niet na. Overweeg dus goed waar je voor gaat: Canon of Nikon en bepaal dat onder meer aan de hand van de prijs/kwaliteit verhouding van hun lenzen en uiteraard aan de hand van wat je wilt gaan fotograferen. Natuur, protretten, architectuur etc.
Ben wel benieuwd wat het straks is geworden. Succes met je keuze.
nikon en canon zijn twee veelgebruikte merken (niet dat ik zeg dat ze beter zijn)... maar hierdoor heb je op de tweedehands markt veel aanbod welke wel interessant feit is.
Mijn persoonlijke mening :
Bvb D50-D70 van Nikon voelt iets steviger..
dan bvb Canon 300D en 350D (voelt plastiekerig).
Maar let op, dit is subjectief..
ga gewoon naar winkel en neem ze in je hand!
Veel verschil is er niet tussen de merken en als je nog geen lenzen of accesoires hebt maakt het niet uit. Wacht nog even met de aankoop van een DSLR tot je bezig bent met je cursus en de basisbegrippen kent. Dan heb je ook dadelijk de kans om de verschillende toestellen van je medecursisten te bekijken en vergelijken.
Canons zijn iets kleiner dan de Nikons (makkelijker voor zij met kleinere (vrouwen) handen)
Comment