Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pre-beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• pre-beginner

Ik ben me aan het verdiepen in digitale fotografie. Voorlopig kan ik nog verder met mijn fototoestel (canon A75) en ik kan af en toe dat van mijn vriend lenen (sony H2), maar zou uiteindelijk toch een goed eigen fototoestel willen.
    Nu vroeg ik me af welke specificaties minimaal nodig zijn voor amateurs.
    Ik heb nu o.a. de panasonic lumix dmc-fz7, canon powershot s3, fujifilm finepix s6500 en olympus sp-510 op het oog. Ik heb alles al eens naast elkaar gezet, maar zie niet zoveel verschil.
    Ik zag bijvoorbeeld bij dpreview.com bij de olympus aperture range F2.8-F3.7, is dat wel genoeg ? De panasonic en canon gaan alletwee tot F8 (of is dit bij de olympus de waarde van waaraf het begint?)
    Ik ben dus duidelijk nog een ongelooflijke leek, en ben overal vanalles en nog wat aan het lezen.
    O ja, ik neem vooral foto's op feesten, op reis, maar ben dus van plan om amateur foto's te gaan trekken (natuur, mensen, nog iets ?, geen studio natuurlijk).

Re: pre-beginner

Oorspronkelijk geplaatst door Carooltje87 Bekijk bericht
    Ik ben me aan het verdiepen in digitale fotografie. Voorlopig kan ik nog verder met mijn fototoestel (canon A75) en ik kan af en toe dat van mijn vriend lenen (sony H2), maar zou uiteindelijk toch een goed eigen fototoestel willen.
    Nu vroeg ik me af welke specificaties minimaal nodig zijn voor amateurs.
    Ik heb nu o.a. de panasonic lumix dmc-fz7, canon powershot s3, fujifilm finepix s6500 en olympus sp-510 op het oog. Ik heb alles al eens naast elkaar gezet, maar zie niet zoveel verschil.
    Ik zag bijvoorbeeld bij dpreview.com bij de olympus aperture range F2.8-F3.7, is dat wel genoeg ? De panasonic en canon gaan alletwee tot F8 (of is dit bij de olympus de waarde van waaraf het begint?)
    Ik ben dus duidelijk nog een ongelooflijke leek, en ben overal vanalles en nog wat aan het lezen.
    O ja, ik neem vooral foto's op feesten, op reis, maar ben dus van plan om amateur foto's te gaan trekken (natuur, mensen, nog iets ?, geen studio natuurlijk).
    Was beetje dezelfde situatie hier enkele weken geleden Ik heb zelf een Canon A75, kon af en toe de Canon G2 van men pa gebruiken maar wou een degelijk toestel om zelf veel mee te leren. Was aan het kijken naar dezelfde toestellen die jij hier opsomt. Heb uiteindelijk gekozen voor de Canon S3, belangrijkste redenen voor mij: compact toestel, ligt goed in de hand, uitklapbaar scherm, ben Canon gewoon.
    Fuji s6500 was mijn 2de keuze, dit toestel heeft een zoomring (leuk, maar is dus toch wel wat groter). De foto's hebben wel mooie kleuren vind ik persoonlijk.
    Vergelijken, veel lezen, de toestellen eens uitproberen in een winkel, ...
    Canon PowerShot S3 IS

Comment

en ik had net de 2 andere modellen in gedachte : zijn de goedkoopste + lichtste (fuji is zwaar, bijna 600 gram zonder batterijen, en canon is redelijk duur voor een arm studentje niet dat ik het er niet voor over zou hebben)
      Mijn vriend heeft me ook voorgesteld om zijn camera over te kopen voor 350 (sony H2, met draagtas en 1gb kaartje), maar .... tjah, ik weet het niet goed, die was ook redelijk zwaar. De panasonic kan ook sneller na elkaar trekken dacht ik (3/2 fps, 7 images; de rest 1-2 fps, 3 images) ?
      Iemand die me wat kan vertellen over de 'aperture range' ? Waar staat het exact voor ? vb F2.8-F3.7 : dat het diafragmawaarde van 2.8 tot 3.7 heeft of vanaf 2.7-3.7 tot ..... ?
      Ik zou ook niet graag om de zoveel jaar een nieuw toestel moeten kopen, dus stevigheid/levensduur ? Waar kan ik dat ergens vinden ?

Comment

Mijn vriend heeft me ook voorgesteld om zijn camera over te kopen voor 350 (sony H2, met draagtas en 1gb kaartje), maar .... tjah, ik weet het niet goed, die was ook redelijk zwaar. De panasonic kan ook sneller na elkaar trekken dacht ik (3/2 fps, 7 images; de rest 1-2 fps, 3 images) ?
        Iemand die me wat kan vertellen over de 'aperture range' ? Waar staat het exact voor ? vb F2.8-F3.7 : dat het diafragmawaarde van 2.8 tot 3.7 heeft of vanaf 2.7-3.7 tot ..... ?
        Ik zou ook niet graag om de zoveel jaar een nieuw toestel moeten kopen, dus stevigheid/levensduur ? Waar kan ik dat ergens vinden ?
        BTW Een Sony H2 staat bij pixmania voor €294,- nieuw .. een H5 =€373 ..

die F getallen zijn de maximale openingen van de lens bij volle breedhoek en bij volle tele ..

Voor wat de "duurzaamheid" van een digitale cam betreft .. je mag je niet te veel illusies maken. Alhoewel gebruikers tegen de trend zouden moeten ingaan doen ze het niet en ze maken dus gretig gebruik van het feit dat alle fabrikanten zowat om de 6 maand een nieuwe of uitgebreidere gamma van cameras aanbiedt die toch weer gretig nieuwe afnemers vinden. dat heeft ook voor gevolg dat je super-duper nieuwe cam die vandaag een stuk van je lijf gekost heeft tegen volgend jaar deze tijd zo goed als waardeloos is (kleine uitzondering is een spiegelreflex maar zelfs daar is de ontwaarding fenomenaal)

Comment

Aha, dus het is de maximale opening. En de minimale, staat die ergens ? (ik dacht dat die vooral belangrijk was voor scherpte ?) Een minimale openening van F/8, is dat 'genoeg' ? (hangt er natuurlijk van af wat ik er allemaal mee wil doen, weet ik , maar algemeen ?)

Comment

Aha, dus het is de maximale opening. En de minimale, staat die ergens ? (ik dacht dat die vooral belangrijk was voor scherpte ?) Een minimale openening van F/8, is dat 'genoeg' ? (hangt er natuurlijk van af wat ik er allemaal mee wil doen, weet ik , maar algemeen ?)
            De minimale opening van de "gewone" digitaaltjes is meestal beperkt tot F8 .. dat heeft te maken met licht diffractie problemen voor deze kleine lenzen en sensoren bij F waarden die hoger liggen .. aangezien echter de factor om het 35mm equivalent te berekenen meestal rond de 6 ligt komt die F8 eigenlijk overeen met een "F32" op een klassieke 35mm camera. dat is ook meteen de reden dat het aartsmoeilijk is zo niet technisch onmogelijk om met zo een camera portretfotografie te doen met een wazige/onscherpe achtergrond ..
            HTH

Comment

regulus, vanwaar heb je deze uitleg? toen ik dit zei geloofde men me niet daarom graag vanwaar u dit heeft.mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesGeoffrey Bekijk bericht
                regulus, vanwaar heb je deze uitleg? toen ik dit zei geloofde men me niet daarom graag vanwaar u dit heeft.mvg
                Ik dacht dat dit gewoon algemene kennis was ? nu ja er zijn wel meer dingen die men hier niet gelooft .. of ze daarom minder waar zijn ?

Comment

Blijkbaar geen standaard kennis en ik heb vermoedens dat ze me niet gaan geloven...ik had hiervoor ook al zoiets gelezen maar waar natuurlijk?
                  Ik vermoed wel dat u uitleg klopt trouwens

Comment

Ok, heb me ondertussen nog wat verder ingelezen en het gaat nu tussen 2 (of 3) toestellen.
                    canon S3 of panasonic fz7 .... (of fz5, hier te koop aangeboden)
                    Het enige verschil tussen de fz7 en fz5 dat ik op het eerste gezicht zie is de mp (maar 5 is nog genoeg dacht ik, toch zeker in het begin) en dat er geen manuele focus is bij de fz5 ... is dit erg ? of zou een toestel dit beter hebben ? ja, en dan nog kleiner lcd scherm, maar dat is bijzaak. Bij diafragma staat er ook bij de fz5 F2.8 - F3.3 / ??, en bij de fz7 F2.8-F3.3 - F8 ...
                    Voor de rest alle3 zelfde zoom, fz7 en s3 zelfde mp.
                    Voordeel aan de s3 : draaibaar lcd scherm, nadeel : zwaarder (510 tegenover 340 gram) + duurder (maar dan ga ik op zoek naar een tweedehands)
                    Ik weet ook niet wat het 'beste' (lees: gemakkelijkste) is : li-ion of 4 AA batterijen ... heb enkel ervaring met AA batterijen, en moet zeggen dat ik al regelmatig zonder batterij ben gevallen. Hoe zit het met het echte (verschilt vaak van het beloofde) aantal foto's dat je kan trekken zonder de batterijen te verwisselen ?
                    Ik vroeg me ook nog af of iemand me iets kan zeggen over de laadtijd van de flits, want mijn vriend heeft de sony H2, en zit regelmatig te vloeken dat hij niet meteen opnieuw een foto kan nemen omdat de flits nog aan het laden is.
                    Iemand ervaring met 1 van deze 2 (3) toestellen ? (positief en negatief)
                    alvast bedankt!

ps De fuji s6500 is eraf gevallen, omdat ik denk dat dit voorlopig nog iets te hoog gegrepen is voor mij met de zoomring en zonder IS.
                    De olympus sp 510 iets te veel negatieve reviews over gelezen.
                    tenzij iemand mij kan overtuigen

Comment

Ik zou niet meer kiezen voor een FZ5 .. pas op dit is wel een goede camera maar ze geraakt een beetje voorbijgestreefd alhoewel je ze waarschijnlijk aan dumpingprijzen kan kopen ..
                      Trouwens heb je een superzoom nodig ? (of heb ik dat gemist?)
                      Als flash recycle tijd een probleem is dan zijn de Sony H1,2,5 uitgesloten die zijn soms heeeel traag .. Mogelijk is dit probleem opgelost met de H7/H9 omdat die geen AA batterijtejes meer gebruiken.
                      Het wezenlijk verschil tussen AA en Li-ion is dat je gemiddeld uit Ki-ion meer fotos haalt dan AA. Let wel, bij correcte behandeling van zowel Li-ion en AA haal je steeds en op weinig na de door de camerafabrikant opgegeven aantallen fotos. het probleem is dat mensen met AA batterijen kompleet onzorgvuldig omspringen en dan besluiten dat ze minder fotos kunnen maken.

En de Pana FZ8 ? staat ong 345€ bij Redcoon ? 383€ bij Pixmannia

Comment

Je vraagt wat zijn de specificaties van een amateur.
                        Dan is een panasonic fz8 wel leuk.
                        Maar ik zou voor een spiegelreflex gaan. De Olympus E500 heb ik voor 475 euro zien staan bij progress.nl
                        Ja de zoom bij deze heb je niet maar voor niet veel geld meer heb je dubbel lens kit.
                        Dan zit je dichter bij de amateur specificaties dan de compacts digitale.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Forestwalker Bekijk bericht
                          Je vraagt wat zijn de specificaties van een amateur.
                          Dan is een panasonic fz8 wel leuk.
                          Maar ik zou voor een spiegelreflex gaan. De Olympus E500 heb ik voor 475 euro zien staan bij progress.nl
                          Ja de zoom bij deze heb je niet maar voor niet veel geld meer heb je dubbel lens kit.
                          Dan zit je dichter bij de amateur specificaties dan de compacts digitale.
                          En hier gaan we weer Ik vrees dat een SLR nét buiten haar budget valt
                          Canon PowerShot S3 IS

Comment

Een spiegelreflex is wat hoog gegrepen voor mij denk ik ...
                            Ik ben nog niet eens begonnen met foto's te trekken (ben me eerst aan het inlezen), dus ik weet nog niet eens of ik er echt 'tegoei' mee verder wil (om het op zijn vlaams te zeggen ). + al dat geklungel met lenzen enzo is niet aan mij besteed denk ik.
                            Dus, dat is al zeker : geen spiegelreflex.
                            Eén die er in de buurt komt (zoals op dpreview staat de fujifilm of olympus) misschien wel.

Ik moet jullie wel zeggen dat ik maar een studentenbudget heb, en ik ook nog moet sparen voor een motor-pak omdat mijn vriend leert moto-rijden ... dat is ook nog eens een grote kost. Dus ik had gedacht om en bij de 300 euro (ruim genomen 250-350), maar veel meer toch niet.

Of ik een superzoom nodig heb : geen flauw idee weet niet het verschil tussen superzoom of 'gewone' zoom.

Ik denk dat ik voorlopig de volgende maanden nog verder kan met mijn toestel om de basis dingen te leren, en het fototoestel van mijn vriend wordt enkel gebruikt op vakanties, dus dat kan ik ook gebruiken (sony H2, zoals ik al eerder zei). Daar kan ik al een eindje mee weg, voorlopig. Ondertussen blijf ik wel verder kijken, want de nieuwe modellen zijn tegen dan misschien al uit, maar die blijven dan weer hoger in prijs. Ik moet niet per sé het nieuwste en beste model hebben.

Momenteel neig ik meer naar de panasonic fz7, grotendeels voor de prijs (de panasonic en canon S3 komen op dpreview naast elkaar gezet enorm overeen), er zijn kleine verschillen, maar niet echt relevant denk ik. Alleen een significant verschil in fotokwaliteit zou me overtuigen om de S3 te nemen.
                            Ik ben ook aan het zoeken naar statieven, welke op welke camera's passen ? (heb ik nog helemaal geen onderzoek naar gedaan, dus weet niet of alle camera's op alle statieven passen of er een verschil tussen is)

Dus, euhm, mijn enige vraag is dus nog de fotokwaliteit zeker ? Ja, en statieven, maar dat zoek ik nog wel uit.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kimmi Bekijk bericht
                              En hier gaan we weer Ik vrees dat een SLR nét buiten haar budget valt
                              hihi, inderdaad, dat ook hoewel het er maar IETSJES over is
                              (neem het je niet kwalijk hoor Forestwalker , ik had geen budget gezet)

Comment

Working...
                              X